Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,200   +0,025   (+0,48%) Dagrange 5,105 - 5,230 75.159   Gem. (3M) 179,9K

TT Juli 2020

1.260 Posts
Pagina: «« 1 ... 39 40 41 42 43 ... 63 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. rjohnson 21 juli 2020 10:09
    quote:

    Het paard van Christus schreef op 21 juli 2020 10:04:

    Aan de koers te zien nog niet ....

    [...]
    Ik denk dat het ook niet heel lang meer gaat duren.
    TomTom wordt steeds meer verweven met de producten van Microsoft, waarbij de afhankelijkheid alleen maar groter wordt. Klinkt mij als dat ze eerst kijken hoe de technische integratie gaat en als deze bevalt dan naar overname van het bedrijf als geheel.

    Beetje zoals het met een relatie is. If the sex works ...
  2. [verwijderd] 21 juli 2020 10:58
    quote:

    tatje schreef op 21 juli 2020 09:30:

    [...]

    Maar voor 2021 had de ING analist, wel dezelfde cijfers voor A en E als Taco op de CMD.

    De ING analist
    automotive 305
    Enterprise 197
    totaal 502

    Taco op de CMD A en E 500.

    Het gaat om de groei van 2021 naar 2022 bovenstaand, als YOY die de ING analist ziet !

    Automotive groei 30% van 2021 naar 2022
    Enterprise groei 10% van 2021 naar 2022.

    Tja.

    De koers is de koers.

    Het is nog geen handrem free tijd.

    Ik denk dat de analist zo goed en zo kwaad als het kan de projectie van Taco volgt uit de CMD.

    Taco A&E CAGRgroei van 10% t/m 2021 daarna 15% groei met als basis de omzet uit 2018
    2018 enterprise 127 mio automotive 245 mio totaal 372 mio
    2019 enterprise 140 mio automotive 270 mio totaal 410 mio
    2020 enterprise 155 mio automotive 295 mio totaal 450 mio
    2021 enterprise 170 mio automotive 325 mio totaal 495 mio
    2022 enterprise 195 mio automotive 375 mio totaal 570 mio

    De analist snapt ook wel dat Enterprise naar boven moet worden bijgesteld vandaar zijn 195 mio ipv 170 mio voor 2021
    Bij Automotive hield hij nog een slag om de arm vanwege de onzekerheid die Covid veroorzaakt als nawaaier in 2021 vandaar zijn vermindering met 20 mio in 2021 voor Automotive.

    Met zijn inhaalslag in 2022 met 30% bij Automotive en slechts 10% komt hij met zijn omzet van weer in de buurt uit van de door Taco afgegeven totaalomzet in 2022 ad 570 mio.

    Enterprise gaat ver over de 200 mio heen in 2021 indien Apple het feestje niet verstoord.
  3. forum rang 4 OPT 21 juli 2020 11:17
    Uit de ouwe doos.

    I've been talking to a lot of smart people about the Microsoft/TomTom lawsuit. One thing we all pretty much agree on is that this lawsuit doesn't make a lot of sense.

    First, the Linux file system-related patents are, in a word, 'weak.' They may have survived PUBPAT's (Public Patent Foundation) attempt to knock the FAT (File Allocation Table) patents out a few years ago, but Microsoft just squeaked by. No one actually thought that Microsoft would actually try to sue anyone using those patents. It would have been just asking to be smashed as one patent-savvy attorney put it to me.

    And, that was before the Bilski decision, which smashed the legal foundations of most business and software patents. So that's another reason for Microsoft to avoid suing with a weak set of software patents.

    Besides, TomTom is a Dutch company. Does Microsoft really want to go to a European court with a sad patent case these days? With the European anti-trust division back on the hunt against them for bundling Internet Explorer!?

    Last, but not least, Microsoft has, as Eben Moglen, Columbia University law professor and well known open-source law expert, pointed out to me, has been working on peaceful co-existence with open-source developers and companies lately. Heck, it was only weeks ago that Microsoft signed a partnership deal with Red Hat!

    So, what the heck is Microsoft doing going into what looks like a difficult legal battle in Europe while re-alienating the open-source community?

    Here's my theory. I don't have anything solid for it. But, after re-reading the legal documents and talking with some friends in the London Stock Exchange, I wonder if what Microsoft has been doing with TomTom for the last year hasn't been trying to get them to sign a patent-licensing agreement for petty-cash, but trying to get them to agree to be acquired.

    Microsoft has long wanted to get into automobile embedded systems with their Windows Mobile operating system. Their attempts haven't gotten anywhere fast. The company would also like to get some traction into the suddenly hotter than hot location software business. Google, with its Latitude software, has shown that people are really interested in location-based programs.

    How CIOs and CFOs keep a reign on multi-cloud costs
    SponsoredPost Sponsored by Dell

    How CIOs and CFOs keep a reign on multi-cloud costs

    Managed properly, multi-cloud can be economically efficient, and a real driver of business innovation.

    Were Microsoft to acquire TomTom, they'd instantly solve those two problems. If they could get the merger done fast enough, they might even have a chance to drop the lawsuit and get open-source companies to forget that Microsoft is not now, never has been, and never will be, open-source's friend.

    It's just a theory, but it does have one advantage: It explains an otherwise off-the-wall Microsoft lawsuit. Do you have any better explanation? I'd love to hear it if you do.
  4. Benjamin G. 21 juli 2020 11:26
    quote:

    boem! schreef op 21 juli 2020 10:58:

    [...]

    Ik denk dat de analist zo goed en zo kwaad als het kan de projectie van Taco volgt uit de CMD.

    Taco A&E CAGRgroei van 10% t/m 2021 daarna 15% groei met als basis de omzet uit 2018
    2018 enterprise 127 mio automotive 245 mio totaal 372 mio
    2019 enterprise 140 mio automotive 270 mio totaal 410 mio
    2020 enterprise 155 mio automotive 295 mio totaal 450 mio
    2021 enterprise 170 mio automotive 325 mio totaal 495 mio
    2022 enterprise 195 mio automotive 375 mio totaal 570 mio

    De analist snapt ook wel dat Enterprise naar boven moet worden bijgesteld vandaar zijn 195 mio ipv 170 mio voor 2021
    Bij Automotive hield hij nog een slag om de arm vanwege de onzekerheid die Covid veroorzaakt als nawaaier in 2021 vandaar zijn vermindering met 20 mio in 2021 voor Automotive.

    Met zijn inhaalslag in 2022 met 30% bij Automotive en slechts 10% komt hij met zijn omzet van weer in de buurt uit van de door Taco afgegeven totaalomzet in 2022 ad 570 mio.

    Enterprise gaat ver over de 200 mio heen in 2021 indien Apple het feestje niet verstoord.
    Martin, dit snap ik niet. Enterprise is volgens Goddijn goed te voorspellen. Tussen 40-45 miljoen per kwartaal. Omzetgroei rond de 5% à 7%. Eerste halfjaar 2020 83,7 miljoen omzet. Over heel 2019 160 miljoen euro omzet. Ik verwacht dus ergens rond de 170 miljoen euro omzet in 2020.

    Waarom gaat Enterprise in 2021 over de 200 miljoen euro omzet?
  5. [verwijderd] 21 juli 2020 11:27
    Bedankt voor het plaatsen @ikkenietweten

    Dit verklaard wel dat er wederom overnamegeruchten de kop op steken maar het heeft mij nog niet overtuigd van het feit, dat HG daar zijn medewerking aan verleent.
    Het opstarten door Microsoft van een discutabele patentzaak tegen TT doet mij eerder aan het tegendeel denken dat Microsoft wel de overnamegesprekken heeft geopend maar dat HG die deur gesloten houdt.
  6. [verwijderd] 21 juli 2020 11:39
    quote:

    Benjamin G. schreef op 21 juli 2020 11:26:

    [...]

    Martin, dit snap ik niet. Enterprise is volgens Goddijn goed te voorspellen. Tussen 40-45 miljoen per kwartaal. Omzetgroei rond de 5 à 7 &. Eerste halfjaar 2020 83,7 miljoen omzet. Over heel 2019 160 miljoen euro omzet. Ik verwacht dus ergens rond de 170 miljoen euro omzet in 2020.

    Waarom gaat Enterprise in 2021 over de 200 miljoen euro omzet?

    Omdat HG altijd de voorzichtige kaart speelt.
    Kijk naar het door hem en Taco gepresenteerde middellange termijnplan voor A&E waarbij hij een CAGR voorzag van 10% t/m 2021 waarna de CAGR zou moeten toenemen naar 15%.

    dit plan is in het derde kwartaal gepresenteerd en toch gaan zij uit van de omzet bij Enterprise van 127 mio uit 2018.

    Daarnaast de opmerking gemaakt door HG tijdens de CC 2q waarin hij aangaf dat de groei in nieuwe deals bij zowel Automotive als Enterprise boven verwachting was.
    Ik weet ook niet de uitwerking zal zijn van de uitgebreide deal met Microsoft en/of Verizon maar ik schat in dat de kwartaalomzet daar een boost meekrijgt van minimaal 20%.uitgaande van de huidige omzet ad 40 mio zou dat impliceren een omzet volgend jaar per kwartaal van minimaal 50 mio. NB moet er niets negatiefs gebeuren met de Apple-deal.
  7. forum rang 7 Wereldbelegger 21 juli 2020 12:11
    Fusiegeruchten?
    Overnamegeruchten?
    MSFT morgen met goed nieuws over TT?

    Ter herinnering:
    Vorig jaar om deze tijd werd op het TT draadje getoeterd dat er minimaal € 17,50 betaald moest worden door MSFT voor TT

    Hoeveel zal de overnamepremie zijn?
    25-30% op de huidige koers?

  8. forum rang 6 Dutchy Ron 21 juli 2020 12:16
    analyticsindiamag.com/how-fast-is-chi...

    How Fast Is China’s Demand For Autonomous Driving Technology Growing?

    With the continuous adoption and promotion of technologies such as AI and 5G in the automotive field, autonomous driving is something many companies are trying to achieve in the near future. With the relaxation of laws and regulations on autonomous vehicles and the continuous landing of autonomous driving technologies and products, the global autonomous vehicle market is expected to reach US$60 billion by 2030.

    In March 2020, China’s Ministry of Industry and Information Technology released the recommended national standard for approval of the “Automotive Driving Automation Classification”, which will be officially implemented on January 1, 2021. The grading to be implemented in the country is similar to the American SAE standard, and it divides driving automation into six levels from level 0 to level 5. Chinese standards provide strong support for the subsequent commercial mass production, the introduction of laws and regulations related to autonomous driving, and standards.

    China’s Autonomous Cars Are Expanding Fast In Niche Applications
    Participating companies in autonomous vehicles are mainly divided into two categories: Internet companies and vehicle manufacturers. Among internet companies, Baidu is undoubtedly the leader in the field of Chinese autonomous driving. Baidu Autonomous Driving Division was established on December 14, 2015, and the division is determined to bring driverless cars from the research stage to the stage of commercial development and monetization. In March 2017, Baidu established the Intelligent Driving Business Group, president and chief operating officer of Baidu Group, also serving as general manager. Baidu’s layout in the field of Internet of Vehicles mainly includes maps, in-vehicle systems, and vehicle-road collaboration.

    The company introduced its Apollo platform for autonomous car vendors, which combines hardware and software and service systems, including vehicle platforms, hardware platforms, software platforms, and cloud data services. In addition, Baidu also actively promotes research and application of autonomous driving with other partners. For example, Baidu signed a cooperation agreement with TomTom, a Dutch car navigation software manufacturer, and plans to develop high-precision maps, mainly for autonomous driving. At present, Baidu has made good progress in the research and development of L4-level autonomous buses, taxis and passenger cars.

  9. forum rang 7 Wereldbelegger 21 juli 2020 12:20
    Mobileye mag autonoom rijden testen in Duitsland

    Mobileye, het Israelische bedrijf dat systemen maakt voor autonoom rijden, mag zelfrijdende testvoertuigen in het normale verkeer uitproberen op alle Duitse wegen. Die autonome auto’s mogen ook op de Autobahn komen en maximaal 130 kilometer per uur rijden. Mobileye, tegenwoordig onderdeel van chipsgigant Intel, heeft daartoe vergunning gekregen van de onafhankelijke Duitse keuringsinstelling TÜV Süd.

    bron:
    www.automobielmanagement.nl/zelfrijde...
  10. forum rang 6 ketchup 21 juli 2020 12:31
    koers staat veel te laag om nu al over een overname te spreken
    cash = cash daar betaald niemand een premie over
    dus:
    de ondernemingswaarde moet eerst van 600mio naar 1.5 miljard euro en daar gaat 2 jaar overheen, dus bij 2023 kan het gaan spelen

    maar de foreplay om die 600 mio naar 1.5 miljard te tillen barst dadelijk los en daarvoor gaat HG alles uit de kast halen, de cijfers gaan beteren, de deals gaan duidelijk gecommuniceerd worden, TT gaat zich steeds meer afzetten tegen HERE voor waardebepaling die Gap is immens, de één wint tenders en staat voor 'nop' aan de beurs, de andere is private , op een glijbaan en die halen basis 2.5 -3 miljard euro nieuwe investeerders binnen

    je hoeft geen raketgeleerde te zijn om te begrijpen dat die 'spread' tussen TT @ 600m en HERE @ 2.7 miljard niet houdbaar is net zo min als Goud/ZILVER spread die aan 1 voor 125 ging, nu aan 1 voor 88 gaat.

    verder heeft onze veilingmeester al aan zijn intimi in the City laten weten , dat TT's map a scarce commodity is, dus zodra de tijd rijp is - na voltooien van het inkoopprogramma - kan de handrem eraf en dan gaat het hard
    de timing van veilen gaat bepaald worden door de snelheid waarin het lukt TT naar een beurswaarde te tillen, zodat de eindsom voor opbrengst te vergelijken is met die 3 miljard van HERE

    het gevaar is als HG het niet lukt TT naar een hoger plateau te tillen aan de beurs, dan kan hij zijn toko nooit vergelijken met de HERE waardering, en dan moet hij het eerst van de beurs halen

    dit is het funeste met deze incestueze verhouding grootaandeelhouder/bestuurder bij TT, de intimi hebben een backstop , die kunnen het van de beurs halen en later verkopen, wij kunnen dat niet
    wij kunnen als reguliere aandeelhouder slechts eenmaal verkopen en het is te hopen in een veiling en niet bij een delisting.

  11. [verwijderd] 21 juli 2020 13:03
    Ik lees de verkregen info een beetje als het verhaal dat HG al eens heeft meegemaakt.

    We gaan terug tot 2006-2007; TT is enorm succesvol bij de uitrol van haar PND's resulterend in omzetten van meer dan 1,5 miljard en beurskoersen oplopend naar 50-60 euro.

    Google een van de grootste klanten van TT bij Enterprise zag wel het nut van de maps in maar om goed aan te sluiten bij her verdienmodel van Google moest er meer aandacht komen voor POI's en de looks van de maps.
    Google deed een voorstel tot overname waar HG neen tegen zei.
    Ik denk dat HG toen met een bod van 10 miljard wel had toegehapt (overnamebod dan bij 125 mio aandelen 75 euro tegen de toenmalige koers van 50 euro.

    De gevolgen zijn bekend.
    Google bouwde zijn eigen maps; TT raakte zijn grootste BTB klant kwijt en Google gebruikte het wapen van de sterkste door haar navigatiemaps gratis aan te bieden met het doel TT kapot te maken.

    TT scheerde letterlijk langs de rand van de afgrond omdat het op dat moment tevens de acquisitie van Tele-Atlas plaatsvond.
    Een emissie was nodig om een falliessement af te wenden.

    Nu na 12 jaar het nieuwe TT eindelijk op de rails staat gebeurt hetzelfde een van de in potentie grootste klanten ziet wel wat in TT en start overname gesprekken die tot op heden niets hebben opgeleverd gezien het drukmiddel wat Microsoft teopast door TT te suen voor patentinbreuk.
    Ik denk dat HG Microsoft duideljk heeft gemaakt dat er wat hem betreft best te praten valt mar dan wel met als startprijs dezelfde prijs die Google te horen heeft gekregen 12 jaar terug ofwel 10 miljard resulterend in 75 euro per aandeel.

  12. forum rang 4 Vive tu vida positivamente 21 juli 2020 13:03
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 21 juli 2020 12:11:

    Fusiegeruchten?
    Overnamegeruchten?
    MSFT morgen met goed nieuws over TT?

    Ter herinnering:
    Vorig jaar om deze tijd werd op het TT draadje getoeterd dat er minimaal € 17,50 betaald moest worden door MSFT voor TT

    Hoeveel zal de overnamepremie zijn?
    25-30% op de huidige koers?

    Blijven volharden wereldburger.
    Ik herhaal ook vaak dingen maar jij kent er ook wat van!

    Wat betreft die door jou genoemde €17,50 Komt inderdaad sneller dan jij denkt.
  13. forum rang 4 Vive tu vida positivamente 21 juli 2020 13:15
    Het is overigens toch wederom duidelijk dat na de stijging van hedenochtend de koers geregisseerd wordt en om welke duistere redene rond de absurde koers van €7,50 ( zoals voor de verkoop van Telematics) moet blijven HANGEN, terwijl we voor de virusperikelen we nog boven de €10,80 noteerden!!

    De meesten fondsen zijn hersteld, nu TomTom nog!!
  14. forum rang 6 ketchup 21 juli 2020 13:19

    @ Benjamin, de voorzetten worden nu al gegeven door HG ...
    - cost of contracts genomen, er valt niets meer af te boeken, schuldenvrij, cash genererend en laatste jaar van inkoop en laatste jaar van verliezen ! .... vergis je niet , we gaan naar breakeven met marge 83%, opex 535 sales 650 .. dat heeft TT in 10 jaar niet laten zien en het jaar daarop naar winst

    al dit opgepotte kan dus vanaf 2021 versneld vrijvallen , zie het als een pendule het swingde jaren na over kosten nemen en over afschrijven , gaan we nu over presteren de andere kant uit
    dat is ook de enige manier dit bedrijf naar 1.5 miljard ondernemingswaarde te tillen -> richting de 3 van HERE

    goed, er zit een dosis wensdenken in mijn view, dat geef ik toe , maar denk dat dit ook echt staat te gebeuren
    de man wil zeilen, wil een miljard plus op de bank hebben, madame wil confituur maken in de provence ook met een miljard plus op de bank

    dus dit jaar alles op de rails, volgend jaar alles uit de kast en bij 2023 kat in t bakkie voor 30 euro.
  15. [verwijderd] 21 juli 2020 13:25
    De solo show van HG !

    Als de koek over 18 maanden verdeeld moet zijn zal HG een aardig beeld NU moeten hebben over de RFQ’s , RFP’s en zijn win-rates van de deals die nog te halen zijn. Uitgaande dat dit positief is , is dit wel het moment voor een exit te gaan. Dit lijkt uitstel of twijfel ? In geval van verkoop had hij inmiddels al een heel blaasorkest kunnen verzamelen en zijn tent naar de 16 euro kunnen zetten voor een mooie 23 euro met strik.

    Ik denk dat HG nog steeds twijfelt over zijn exit “HG B.V. 10 euro” wetende dat een aantal partijen graag de tent willen inlijven en zullen overbieden. Das de reden dat de koers laag moet blijven zodoende deze optie valide te houden wat hem middels een doorverkoop meer zal opbrengen.

  16. forum rang 4 OPT 21 juli 2020 14:01
    quote:

    Vive tu vida positivamente schreef op 21 juli 2020 13:15:

    Het is overigens toch wederom duidelijk dat na de stijging van hedenochtend de koers geregisseerd wordt en om welke duistere redene rond de absurde koers van €7,50 ( zoals voor de verkoop van Telematics) moet blijven HANGEN, terwijl we voor de virusperikelen we nog boven de €10,80 noteerden!!

    De meesten fondsen zijn hersteld, nu TomTom nog!!
    Rick, misschien heeft Barclays hier wel iets mee te maken.
1.260 Posts
Pagina: «« 1 ... 39 40 41 42 43 ... 63 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.