Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Energie« Terug naar discussie overzicht

Waterstof

5.278 Posts
Pagina: «« 1 ... 44 45 46 47 48 ... 264 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Arjenvw 13 juni 2020 09:08
    Dank en prima methode. Dit geeft aan hoe speculatief het nog allemaal is. De meeste spelers stellen qua omzet nog niets voor, zeker in relatie tot de waardering.

    Waterstof gaat enorm belangrijk worden. Echter pas wel op. De technologie waarop het gebaseerd is is redelijk eenvoudig. Dwz dat als er echt veel geld komt, de vraag is of deze partijen: 1 zo snel kunnen groeien dat ze een marktpositie houden, en 2 er heel snel nieuwe spelers met heeeeel diepe zakken op gaan springen (nu Linde, Krupp, Bosch, Shell etc) waardoor de huidige partijen irrelevant kunnen worden...

    Zelf heb ik aandelen Ballard, Fuelcell en SFC Energy. Ik heb mijn aandelen ITM verkocht omdat de 1,5Miljard marktwaarde voor mij niet meer in relatie staat met juist de omzet en ik een mooie winst had.

  2. Arjenvw 13 juni 2020 12:26
    quote:

    Radikal schreef op 28 mei 2020 09:27:

    [...]

    Denk je dat ITM nooit nog zal zakken naar 240?
    Ik eerlijk gezegd niet.

    Ja hoor. Vergeet niet dat het aandeel 6 maanden geleden onder sde 100 stond.. de marktwaarde staat nu in gern verhouding tot de omzet... op dit moment is het speculatie.

    Kort rekensommetje: marktwaarde 1,5 miljard. Omzet 10 miljoen? Om een beetje rendement te maken, zeg 10% (nu verlies), dan moeten ze dus een winst van 150miljoen per jaar gaan realiseren =omzet van 1,5 miljard. Dus moet de omzet 150x zo groot worden....

    Dat zie ik voorlopig nog niet gebeuren....dat er potentie in zit, ja. Maar de huidige waardering is een bubble.
  3. forum rang 6 'belegger'' 13 juni 2020 13:58
    Met een winst van 150 miljoen uit een marktwaarde van 1.5 miljard kom je op een forward P/E van 10. Dat is dan wel een forward verder in de toekomst. Toch past dat volgens mij ook weer niet helemaal bij een groeibedrijf. Ik verwacht eerder dat de toekomst ergens tussen deze berekening en de huidige koers zal liggen. Het is absoluut niet mijn bedoeling om over elkaar heen te vallen wie de juiste berekening maakt, je moet ergens beginnen.

    Om het omslagpunt te bepalen moet je o.a. inzicht hebben in de vaste en variabele kosten. Hoe zij dit hebben bepaald weet ik niet, maar deze mensen verwachten dat ITM in 2022 winstgevend zou kunnen worden. Aan de andere kant zien we sector breed diverse voorbeelden van een lange historie van verliezen, ondanks alle verwachtingen. Maar goed eerst maar eens het linkje:
    simplywall.st/news/itm-power-plc-loni...

    Ik ben wel met je eens dat ITM momenteel wel erg hoog geprijsd is. Dat bedoel ik t.o.v. hun financials maar ook t.o.v. de sector. Ik vraag mij ook af hoe het opzetten van een fabriek met bijvoorbeeld een Shell gaat. Is dat een kwestie van de electrolysers afleveren en afrekenen, of ben je als ITM dan actief in de bouwsector waarin men vaak zegt dat het lastigste is om onder aan de streep geld over te houden aan een project.

    Je gaf aan dat de techniek in de basis redelijk eenvoudig is. Op hun website staan ze voor het project met Shell trots op de foto met een schep in de hand. Maar zonder gekheid, het is niet mijn bedoeling om ITM af te branden. Het kan natuurlijk ook dat de markt ons volledig ongelijk gaat geven, dat zullen we zien.

    Nog iets anders. Heb jij misschien meer achtergrondinformatie over SFC? Die volg ik ook, maar ik heb daar geen positie in.
  4. Arjenvw 13 juni 2020 16:52
    Je hebt gelijk natuurlijk dat een PE van 10 laag is voor een groeiaandeel. Maar dat zou tevens betekenen dat de koers op het huidige niveau blijft (dus geen koerswinst). Het blijft koffiedik kijken en het kan best dat het aandeel omhoog vliegt tot 500 of 1000, maar de overwaardering maakt het voor mij als een lange termijn investering ongeschikt.

    De waarde van electrolyse ligt op het vlak van de electrodes. Die zijn nu extreem duur, vaak platinum gebaseerd en nog niet erg efficiënt. Alle efforts gaan nu zitten in én goedkopere, grotere en meer efficiënte electroden zodat de prijs per kg waterstof omlaag gaat. Wie hier op voorloopt met patenten etc heeft enorm veel potentiëel, want voor mij staat vast dat H2 een grote rol gaat spelen in de nabije toekomst.

    SFC www.sfc.com maakt fuelcells ter vervanging van bijv diesel generators. Het leger op missies, afgelegen gebieden, boortorens, vervanging voor stand-by power voor bijvoorbeeld ziekenhuizen etc, maar ook in gebieden waar vervuiling een probleem is is dit interessant. En ze zitten tegen de winstgevendheid aan. Zoals alles, oppassen.

    Marktwaarde plm 210M, omzet 60M.... (vs ITM 1.500M, omzet 15M-20M).
  5. forum rang 6 'belegger'' 13 juni 2020 21:19
    We bedoelen inderdaad hetzelfde met de koers van het aandeel ITM.

    Het bedrijf Cell Impact AB is gespecialiseerd in de productie van bipolar flowplates. Zit je daarmee in de hoek van wat jij de elektrodes noemt en weet je misschien andere beursgenoteerde bedrijven die zich hier gespecialiseerd mee bezighouden?

    Wat ik ook lastig vind is om een overzicht van de markt te krijgen. Dat begint met de vraag wat je definieert als de markt. Heb je het bijvoorbeeld over waterstof of over waterstof uit elektrolyse. In een stuk van het International Renewable Energy Agency (IRENA) lees ik dat slechts 4% van alle waterstof wordt geproduceerd d.m.v. elektrolyse en de rest uit fossiele brandstof. En binnen elektrolyse blijkt Alkaline meer beproefd en PEM de nieuwkomer. Dit zouden we voor partijen als ITM ook kunnen uitleggen als een enorme potentie alleen al binnen de huidige waterstofmarkt, nog los van de positie van waterstof in de totale energiemarkt. Op de site van het IEA zie ik ook interessante informatie.
    www.iea.org/reports/hydrogen
    www.irena.org/-/media/Files/IRENA/Age...

    Zonder inkadering kun je snel op het verkeerde been worden gezet door nieuwsitems over 'grote' contracten of projecten. Zo werkt het in ieder geval wel in mijn simpele brein.
  6. Arjenvw 14 juni 2020 10:37
    Dank voor de links en de naam Cell-Impact. Die kende ik nog niet.

    Je stelt in je reactie een aantal vragen:
    mbt tot het maken van H2 zijn er idd allerlei methodes, en het kan ook vanuit meerdere "grondstoffen". Waar de grote ontwikkelingen nu gaan komen is groene waterstof: wind, zonne-energie en andere duurzame electriciteit "opslaan" in waterstof d.m.v. hydrolyse, de "Power-to-Gas". Kosten van de "renewables" gaat steeds lager worden, maar er zijn veel tijdelijke overschotten. Waterstof is daarbij erg interessant omdat het een hoge energiedensiteit heeft en goed is op te slaan en te transporteren in tankers of pijpleidingen. Als de hydrolyse dus qua efficiency en kostprijs beter wordt, wordt waterstof een serieus alternatief voor koolstofbrandstoffen. Zie ook: hydrogencouncil.com/en/path-to-hydrog... . Er vindt op dit moment enorm veel onderzoek plaats bij de Universiteiten, dus er gaan zeker doorbraken komen op dit gebied.

    Je vraagt naar "De markt". Ik zou die in 3 delen willen opknippen:
    Opwekking, Logistiek/distributie, Toepassingen

    Opwekking:
    Alle technologiën en services die nodig zijn om het op te wekken: hydrolese-apparatuur waarvan de electrode nu heel belangrijk is, Engineering, maar ook services hieromheen (Shell die een installatie bouwt, Delfzijl, Den Helder om maar een paar voorbeelden in NL te noemen). Linde gas, die het op gaat wekken en daarom een belang in ITM heeft genomen.

    Transport en Distributie
    Hier komen de traditionele partijen ook weer kijken: Linde, Shell (waterstof tankstations), Vopak straks voor waterstof hubs. ITM bouwt ook waterstof tankstations.

    Toepassingen.
    Waterstof is als energiedrager op 2 manieren te gebruiken (naast toepassingen in de chemisch sector):
    1: om electriciteit mee te genereren dmv. fuelcells (brandstofcellen). Dit is het omgekeerde proces van hydrolyse. Spelers: Ballard, Bosch etc
    2: als gas voor verbranding om te mengen met/vervanging voor gewoon gas. Voorbeeld, weer ITM, www.itm-power.com/news/hydeploy-uk-ga... Hiernaast ook voor zware industrie die hoge temperaturen nodig heeft, ter vervanging van Olie en Gas.

    Hiernaast zijn er dus allerlei bedrijven die "producten" maken met deze componenten:
    SFC: vervanging voor generatored, Fuelcell Vorkheftrucks, Hyundai en Toyota: autos, TU Delt bezig met H2 vliegtuig...

    De vraag dus waarin te investeren? Zelf zoek ik voor de langere termijn bedrijven die iets unieks hebben, dus patenten, of business modellen die moeilijk te kopieren zijn, bedrijven die snel kunnen schalen of schaalvoordeel hebben en die enigzins redelijk geprijst zijn (ik geloof in value investing). Een stukje speculatie, meeliften op marktontwikkelingen is natuurlijk ook erg leuk, maar wel risicovol!
    Ik hoop dat je hier iets aan hebt!
    Arjen

    Nog één aanvulling: Cell Impact AB lijkt dus vooral belangrijke componenten te maken voor de fuelcells, om waterstof weer om te zetten in electriciteit. Wat ik kan vinden tot nu toe qua electrodes is www.denora.com, maar zie ze niet beursgenoteerd....

  7. forum rang 9 nine_inch_nerd 14 juni 2020 15:39
    quote:

    Osho schreef op 14 juni 2020 15:14:

    Voor geïnteresseerden;

    - $HCCH ... een SPAC (merger) aandeel net als VTIQ die gaan mergen met Fusion Fuel (Portugees bedrijf). Nog geen stijging achter de rug zoals de andere waterstof aandelen.
    Ik geloof hier niet zo in. Het volume is vrij laag van HCCH en hier in Europe heb je al zo veel H2 makers, distributoren, fuelcel makers. Ik heb momenteel andere mergers op het oog (en die zitten niet in de groene energie ;-) )
  8. forum rang 6 'belegger'' 14 juni 2020 15:41
    Arjen,

    Hoe jij voor positionering van bedrijven naar de keten kijkt is voor mij weer een voorbeeld dat onze aanpak erg op elkaar lijkt. Een kleine opmerking bij de bedrijfsnamen, met vorkheftrucks bedoel je volgens mij Plug Power in plaats van FuelCell Energy.

    Met Cell Impact haalde ik inderdaad de processen van elektrolyse en fuell cells door elkaar. In de basis zijn dit elkaars tegenpolen en bij beiden lees ik over de toepassing van PEM en flow plates. Ik heb geen technische achtergrond en weet niet of Cell Impact hun ervaring ook zou kunnen inzetten op de markt van elektrolyse.

    Je opmerking over patenten klinkt logisch, maar ik was er nog niet concreet naar op zoek geweest. Cell Impact AB heeft een patent op het gebruik van high kinetic energy. Ik kan echter niet beoordelen of en in hoeverre dat een concurrentievoordeel geeft.
    smartcitysweden.com/companies/1125/ce...

    Met mijn aanpak hoop ik een beetje dat het niet uitmaakt welke FC fabrikant als winnaar uit de bus komt, zolang ze hun spulletjes maar bij Cell Impact bestellen. Dit soort bedrijven die kritische component(en) maken hebben mijn voorkeur. Hoe dat gaat uitpakken zal blijken en waterstof blijft nog speculatief.

    Bob
  9. Belegger 86 14 juni 2020 18:45
    quote:

    nine_inch_nerd schreef op 14 juni 2020 15:39:

    [...]

    Ik geloof hier niet zo in. Het volume is vrij laag van HCCH en hier in Europe heb je al zo veel H2 makers, distributoren, fuelcel makers. Ik heb momenteel andere mergers op het oog (en die zitten niet in de groene energie ;-) )

    Zoals welke mergers, ben benieuwd.

    HCCH zal zeker geen nieuwe Nikola worden maar ziet er voor de toekomst wel goed uit
  10. Osho 15 juni 2020 11:18
    quote:

    Belegger 86 schreef op 14 juni 2020 18:45:

    [...]

    Zoals welke mergers, ben benieuwd.

    HCCH zal zeker geen nieuwe Nikola worden maar ziet er voor de toekomst wel goed uit
    Voorbeurs +10%

    Deze SPAC's starten allen met lage volumes totdat het nieuws van de merger bekend wordt.
    In Portugal enkele miljarden te investeren in H2O:
    - deepresource.wordpress.com/2020/05/02...
    - www.waterstofmagazine.nl/nieuws/11-ni...
    - www.rechargenews.com/transition/portu... (zelfde project als de voorgaande links)
  11. Osho 15 juni 2020 11:50
    quote:

    nine_inch_nerd schreef op 14 juni 2020 15:39:

    [...]

    Ik geloof hier niet zo in. Het volume is vrij laag van HCCH en hier in Europe heb je al zo veel H2 makers, distributoren, fuelcel makers. Ik heb momenteel andere mergers op het oog (en die zitten niet in de groene energie ;-) )

    Kijk eens naar bedrijven uit zuid europa als Iberdrola. Ook daar zullen enkele de monopolie in handen krijgen betreft waterstof. Onderschat het niet.
  12. forum rang 4 Kees1 15 juni 2020 12:35
    Wat vinden wij van Nikola? Uit het FD van 15 juni 2020: Het bedrijf heeft nog geen vrachtwagen gemaakt. Toch geloven beleggers dat nieuwkomer Nikola Motor deze markt net zo kan ontwrichten als Tesla deed met elektrische auto's. De zes jaar oude onderneming kreeg begin deze maand op de Nasdaq-beurs een notering door een ander beursfonds over te nemen. Ze is daarna zo sterk in koers gestegen dat haar beurswaarde van $23 mrd niet ver verwijderd is van die van good old Ford.

    En ja, net als bij Tesla is de uitvinder en elektrotechnicus Nikola Tesla de grote inspirator van dit bedrijf uit Phoenix, Arizona. Het grote verschil met Tesla is dat Nikola vooral inzet op waterstof als krachtbron van zijn voertuigen.
    Prototypes
    Het bedrijf is het geesteskind van de 38-jarige Trevor Milton, die zich inmiddels miljardair kan noemen. De beursgang heeft zijn belang in Nikola een waarde van meer dan $7 mrd gegeven. Als ondernemer was hij eerder actief met de verkoop van alarmsystemen. Nikola kon in 2014 van start doordat Miltons toenmalige werkgever er $2 mln in investeerde.

    Sindsdien heeft Nikola alleen nog maar prototypes van zijn vrachtwagens laten zien. De voertuigen vallen op door hun gestroomlijnde uiterlijk. De interesse is groot - er zijn al orders binnen voor 14.000 voertuigen. Maar de vraag is of Nikola hiermee de $10 mrd kan binnenhalen die deze vrachtwagens volgens het bedrijf waard zijn. De orders konden worden geplaatst zonder enige vorm van aanbetaling.

    Scepsis
    Milton is daardoor al onder vuur komen te liggen van sceptici die vinden dat Nikola eerst maar eens moet laten zien dat het de verwachtingen waar kan maken. Toyota is al jaren bezig met waterstofauto's, maar heeft tot dusver weinig verkoopsuccessen geboekt.

    Milton zegt juist dat zijn bedrijf al aanbetalingen binnen had voor duizenden vrachtwagens, maar dat hij hier bewust een einde aan heeft gemaakt. 'Het is het niet waard dat mensen denken dat we een piramidespel zijn, een zogenaamde start-up die andermans geld gebruikt', zo zei hij afgelopen week tegen persbureau Bloomberg.

    Twitteraar
    Milton was na de beursgang bijna niet uit de Amerikaanse media te slaan. Hij is - net als Tesla-eigenaar Elon Musk - ook een fervent twitteraar, waarin hij nieuwe, grote verwachtingen kweekt over zijn onderneming.
    Zo verdubbelde de beurskoers van Nikola vorige week maandag nadat hij een tweet had gestuurd met de mededeling dat reserveringen kunnen worden geplaatst voor een nieuwe pick-up-truck, de Badger. Na sluiting van de beurshandel bleek dat de levering nog twee jaar op zich laat wachten en dat er nog een alliantie moet komen met een gevestigde autofabrikant.
    Rivaliteit
    Een rivaliteit met Tesla, de andere grote hype in de auto-industrie, lijkt geboren. Nikola sleepte in 2018 het bedrijf van Elon Musk zelfs voor de rechter, omdat gepatenteerde ontwerpkenmerken van de Nikola-vrachtwagens zouden zijn gekopieerd. Musk noemde daarna deze claims 'lachwekkend' en 'absurd'. 'Hij houdt niet van ons en dat is oké', zo meldt Milton over zijn rivaal.

    Tesla heeft ook een oogje op de vrachtwagenmarkt. Eind 2017 presenteerde Musk de Tesla Semi, eveneens een fraai gestroomlijnde vrachtwagen waarin de bestuurder in het midden van de cabine kan plaatsnemen. Daarna bleef het lange tijd stil rondom deze truck. Tot vorige week een interne mail uitlekte waarin Musk meldde 'er helemaal voor te gaan'. Nikola verloor vervolgens terrein op de beurs, terwijl het aandeel van Tesla nieuwe hoogten bereikte. De ene hype overtroefde daarmee heel even de andere.
  13. [verwijderd] 15 juni 2020 12:47
    Ik heb aandelen HyGear ( NPEX-notering).
    Zijn hier ook aanwezigen die aandelen HyGear hebben en/of meer weten hoe de kansen van succes zijn. Vanmorgen op BNR over meer auto's op waterstof, maar de infrastructuur is er nog niet. Geen woord over HyGear !!!. Dit bedrijf die onder ander produktie eenheden in containers maakt die bij Tankstations geplaatst worden waar waterstof auto's waterstof tanken.
    Ben benieuwd naar jullie reacties.
5.278 Posts
Pagina: «« 1 ... 44 45 46 47 48 ... 264 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.