Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel JUST EAT TAKEAWAY AEX:TKWY.NL, NL0012015705

Laatste koers (eur) Verschil Volume
15,230   -0,490   (-3,12%) Dagrange 15,095 - 15,860 2.163.681   Gem. (3M) 1,6M

Takeaway.com 2020

1.068 Posts
Pagina: «« 1 ... 7 8 9 10 11 ... 54 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 8 aextracker 25 april 2020 13:03
    O.b.v. de beide voornemens (emissie 400Mln & convertible 300 Mln) komen er minimaal 5 miljoen en mogelijk 8 miljoen aandelen bij qua verwatering.

    Bij een actuele schuldenlast van euro 550 Mln en in 2019 een jaaromzet van Euro 427 Mln, Euro 115 Mln verlies, Euro 40 Mln nett cashburn (cash used for operations 64 Mln, cash used for investing 496 Mln en cash generated by financing 515 Mln) is dit wel een "pokerspel wat gespeeld wordt.

    Bij een omzet 2019 van 415 Mln en 110 Mln Cost of sales, i.c.m. 110 Mln staff costs & 232 Mln Operatin expenses, waarvan > 50% marketing costs, is dit best een risiovol businessmodel..... ondanks de veelbelovende groei (hoewel; 6% groei aan bestelling in Q-1 2020.....) ?
    Ergo; schaal moet het hier doen en dus gaat takeaway.com in EU of daarbuiten verder acquireren en verwateren als gevolg.

    Einde boekjaar waren er 62 Mln aandelen in omloop !
    Er staat aldus een verwatering van ca. 10% voor de deur om versneld schaal te creeren om de torenhoge (marketing & organisatie\ácquisitie) kosten te kunnen blijven verantwoorden.

    Zodra covid-19 binnen 1-2 jaar onder controle is of van tafel, moet dit bedrijf razend veel winstgroei vertonen, wil het een duurzaam houdbaar verdienmodel gaan bieden.
    Persoonlijk verwacht ik, dat na 2 maanden lockdown en 12 maanden 1,5 meter economie, iedereen die het zich (nog) kan veroorloven graag buitenshuis gaat eten. Waarom overwegend thuis op de bank of op kantoor (relatief) duur eten, als je toch geen werk (meer) hebt.

    Takeaway was groeiend op de vleugels van onbeperkte (inkomens- & welvaarts) groei, we gaan nu op weg naar het "nieuwe normaal". Het zou goed kunnen, dat veel meer mensen weer de vreugde van thuis eten voorrang (moeten) geven, dan tegen een premie thuis laten bezorgen. En als je het dan kan betalen, …… dan ga je graag even buiten de deur snavelen, daar waar je weet dat een bekende of iemand die je kent uit je omgeving er baar bij heeft;
    Social consuming gaat opkomen, wining & dining to share wealth with those whom I know and can help -> hopelijk het nieuwe normaal voor einde jaar 2020.

    Ik zie een bubble groeien en een [pyramide vormgeving ontstaan).

    Ben benieuwd.
    Eet smakelijk , thuis op de bank, doch persoonlijk liever buiten de deur :)
  2. forum rang 8 aextracker 25 april 2020 17:59
    quote:

    jalivia schreef op 25 april 2020 15:43:

    Wat een verhaal ..zonder kop of kont .
    Ok, dan als "feitjes op 2 rijtjes"....
    - Actuele schuldenlast Euro 550 Mln.
    - Jaaromzet 2019 ; Euro 427 Mln,
    - Verlies 2019 ; Euro 115 Mln verlies (25% van de omzet)
    - # aandelen in omloop 62 Mln.
    - Takeaway wil in 2020 maar 400 Mln middels aandelen uitgifte ophalen, plus 300 Mln via convertibles (looptijd tot 2026).
    Dat samen leidt tot ca. 10% verwatering o.a. nodig om korte termijn schuldenlast af te lossen.

    Conclusie; Toekomstige winst over 68 Mln aandelen te verdelen.
    …..Moet er wel eerst winst gemaakt worden :) snappie ?

    - In 2019 Euro 40 Mln nett cashburn, waarvan;
    a.) cash used for operations 64 Mln,
    b.) cash used for investing Euro 496 Mln -> Overname Just Eat.
    - Cash generated by financing Euro 515 Mln.

    - Kengetallen 2019;
    - Totaal Jaaromzet Euro 427 Mln
    - Eerste kwartaal 6% groei (geen 60% :), ondanks de lockdowns in horeca !
    - Totaal Euro 110 Mln Cost of sales.
    - Totaal Euro 110 Mln staff costs.
    - Totaal Euro 232 Mln Operating expenses, waarvan > 50% marketing costs.
    - Conclusie; Kosten hoger dan de omzet in 2019.

    Verwatering van ca. 10% blijk nodig om de hoge schuldenlast (120% van de jaaromzet) en vaste out of pocket kosten (marketing & organisatie\groei) te kunnen blijven verantwoorden.

    Takeaway kan alleen geld gaan verdienen Middellange termijn als het schaal koopt en kosten verlaags. Buy & build, kosten voor de baten. De cost of operations blijken echter even hoog als de inmiddels opgebouwde omzet. Ergo, als er al winst komt, zijn de marges flinterdun. Een technologisch platform als Takeaway is bovendien "copy pasteable".

    Nu wel duidelijk jalivia ?
  3. Himalaya ! 27 april 2020 18:30
    Het is echt bizar, ik woon met uitzicht op een redelijk drukke weg in Vlaardingen en ik zie de laatste weken tussen 4 en 8.30 uur dat haast 40% van alle fietsen en brommers een bezorgmandje voor of achterop hebben. Of het allemaal thuisbezorgd weet ik natuurlijk niet. Maar voor mij reden genoeg om er morgen weer een paar bij te kopen. Ik ben benieuwd of andere forumvolgers met straatuitzicht dezelfde ervaring hebben ?
  4. forum rang 5 Daarom 27 april 2020 18:37
    quote:

    Himalaya ! schreef op 27 april 2020 18:30:

    Het is echt bizar, ik woon met uitzicht op een redelijk drukke weg in Vlaardingen en ik zie de laatste weken tussen 4 en 8.30 uur dat haast 40% van alle fietsen en brommers een bezorgmandje voor of achterop hebben. Of het allemaal thuisbezorgd weet ik natuurlijk niet. Maar voor mij reden genoeg om er morgen weer een paar bij te kopen. Ik ben benieuwd of andere forumvolgers met straatuitzicht dezelfde ervaring hebben ?
    Ja, daarom heb ik ook weer bijgekocht. Trouwens, bezorgers van thuisbezorgd zijn in het oranje gekleed.

    Als straks de maatregelen weer versoepelen wordt het helemaal gekkenwerk en dat zit eraan te komen.
  5. Rikky007 28 april 2020 00:39
    Voor het huidige aantal uitstaande aandelen kom ik op: 148.818.333 stuks

    Groot aandeelhouders goed voor totaal 89,5%. Dit nog verder aan het uitzoeken/opsplitsen. Morgan Stanley heeft diverse optieconstructies en geeft ook een herhaling van het koopadvies. Maar lijkt vooral uit op volatiliteit.
  6. forum rang 8 aextracker 28 april 2020 07:32
    quote:

    Himalaya ! schreef op 27 april 2020 18:30:

    Het is echt bizar, ik woon met uitzicht op een redelijk drukke weg in Vlaardingen en ik zie de laatste weken tussen 4 en 8.30 uur dat haast 40% van alle fietsen en brommers een bezorgmandje voor of achterop hebben. Of het allemaal thuisbezorgd weet ik natuurlijk niet. Maar voor mij reden genoeg om er morgen weer een paar bij te kopen. Ik ben benieuwd of andere forumvolgers met straatuitzicht dezelfde ervaring hebben ?
    Bij mij uitzicht op 2 straten;
    Ik zie enkel en alleen "electrische eigen thuis bezorg fietsen" van lokale ondernemer(ketens) bestuurd door tieners (14-18 jaar). Die ondernemers verkiezen een slimme eigen digitale oplossing, zonder service fees als die van Takeaway.com.
    In deze fase biedt schaalvergroting voor Takeaway "the one and only way".
    Eating instead of being eaten….. dat is de enige oplossing.
    dat kost heel veel geld , zoals blijkt uit de overname van Just Eat !

    Voor vele lokale ondernemers in de horeca, waarvan er het komend jaar minimaal 15-20% failliet gaan wegens onvoldoende kosten dekking op (te) hoge huurlasten en hoge personeelskosten, is zelfs een service fee straks geen redding !
    Wanneer de wereld van ongekende economische groei en "a world of plenty for many more year on year" mogelijk veranderd in een wereld van much less, for many more people without a job", zie ik een automatische druk op het duurdere thuiseten ontstaan. Bovendien is thuis samen koken een prachtige oplossing om de druk van "social distancing" te omzeilen.

    En als je dan uit eten wilt omdat de muren op je afkomen, wil je toch vooral buitenshuis eten vanwege de ambiance en de vriendelijke bediening , of de kans om een leuke andere kompaan te kunnen ontmoeten ?

    Thuisbezorgd eten is bovenal een oplossing in een 24\7 groeiende drukke wereld. Het lijkt erop, dat wereld even "het gas eraf haalt".

    Zijn er nu al 148 Mln aandelen in omloop...….. dat is best een beetje veel....
  7. Himalaya ! 28 april 2020 09:02
    Gemak dient de mens en ik denk dat heel veel mensen de laatste maanden het gemak van thuisbezorgd hebben ontdekt en dat dit leidt tot significant hogere omzetten voor maaltijdbezorgers.in de toekomst. En natuurlijk is uit eten gaan gezelliger en leuker maar dat kan heel goed samengaan hiermee. De meeste “ gewone “mensen gaan straks echt niet elke dag uit eten maar gaan wel meer bestellen bij maaltijdbezorgers.
  8. Battigolia 29 april 2020 17:41
    Idem - ik woon in Amsterdam West, en regelmatig heb ik zicht op meerdere Thuisbezorgd collega's tegelijk. Opvallend dat het aandeel Uber Eats koeriers sterk afgenomen lijkt te zijn, en dat de Thuisbezorgd koeriers vaak op prive fietsen rijden (niet op oranje fietsen) / oudere kleding dragen. Het lijkt alsof er flink bijgeschakeld wordt om aan toegenomen vraag te voldoen.

    Ik verwacht dat deze verandering in consumentengedrag ook nog wel even aan zal houden - zie ook dit artikel over situatie in Wuhan.

    www.bloomberg.com/news/articles/2020-...

    Veel consumenten zullen komende tijd terughoudend zijn om restaurants te bezoeken, en mogelijk zullen restaurants minder tafels mogen serveren (=afstand houden). Bezorging biedt restaurants een mogelijkheid om toch voldoende omzet te kunnen draaien.

  9. forum rang 10 voda 1 mei 2020 08:31
    Bestuur Just Eat krimpt in

    FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
    Just Eat Takeaway
    93,02 0,92 1,00 % Euronext Amsterdam
    Just Eat Takeaway
    £ 80,88 0,00 0,00 % London Stock Exchange

    (ABM FN-Dow Jones) In navolging van de fusie tussen Just Eat en Takeaway.com, is besloten het bestuur van Just Eat in te krimpen. Dit maakte de maaltijdbezorger vrijdagochtend bekend.

    Alle niet-uitvoerende bestuurders zullen uit het bestuur van Just Eat treden. Het gaat hier onder anderen om Mike Evans en Roisin Donnelly. Vier andere leden waren al in maart opgestapt.

    Evans heeft besloten zich niet verkiesbaar te stellen voor een plek in de raad van commissarissen van het gefuseerde bedrijf. Gwyn Burr en Jambu Palanappian blijven wel lid van de raad.

    Door: ABM Financial News.
    info@abmfn.nl
    Redactie: +31(0)20 26 28 999

    © Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
  10. forum rang 10 voda 5 mei 2020 08:04
    Gouden tijden voor maaltijdbezorger HelloFresh

    (ABM FN-Dow Jones) HelloFresh heeft in de afgelopen maanden de toch al flinke groei dankzij de corona-uitbraak verder zien versnellen en stelde de eerder afgegeven verwachtingen voor 2020 scherp opwaarts bij. Dit kwam dinsdag naar voren uit de kwartaalcijfers van het bedrijf dat maaltijdboxen, met daarin verse ingrediënten en bijbehorende recepten, aan huis bezorgt.

    Het aantal actieve klanten steeg in het afgelopen kwartaal op jaarbasis met 68,4 procent naar 4,18 miljoen. Het aantal afgeleverde maaltijden steeg daarnaast met 69,6 procent naar 111,3 miljoen, hetgeen resulteerde in een omzetstijging van 66,4 procent naar 699,1 miljoen euro.

    HelloFresh zag in de eerste 2 maanden van dit jaar al een stevige groei van het klantenbestand. Na de lockdownmaatregelen in maart kwam daar nog eens een groeiversnelling bovenop. Het bedrijf is onder meer actief in Nederland, Duitsland en de Verenigde Staten.

    HelloFresh zag door de aanwas van nieuwe klanten bovendien ruimte om drastisch te snoeien in de marketinguitgaven, waardoor een aangepast bedrijfsresultaat (AEBITDA) kon worden gepresenteerd van 63,1 miljoen euro. In het eerste kwartaal van 2019 werd nog een verlies geleden van 26,1 miljoen euro.

    Eind maart stelde HelloFresh al de outlook voor het afgelopen kwartaal scherp opwaarts bij. Vanochtend maakte het bekend ook de verwachtingen voor heel 2020 bij te stellen.

    De onderneming verwacht nu dat de omzet dit jaar een groei laat zien van 40 tot 55 procent tegen constante wisselkoersen. Eerder rekende HelloFresh op een groei van 22 tot 27 procent.

    De AEBITDA-marge wordt nu ingeschat op 6,0 tot 10,0 procent, ten opzichte van 4,0 tot 5,5 procent eerder.

    Het aandeel HelloFresh sloot maandag op de beurs in Frankfurt ruim 2 procent hoger op 33,62 euro. In 2020 is het aandeel nu meer dan 75 procent opgelopen.

    Door: ABM Financial News.
    info@abmfn.nl
    Redactie: +31(0)20 26 28 999

    © Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
1.068 Posts
Pagina: «« 1 ... 7 8 9 10 11 ... 54 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.