Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel Air France-KLM PSE:AF.FR, FR001400J770

Laatste koers (eur) Verschil Volume
7,484   +0,126   (+1,71%) Dagrange 7,396 - 7,536 162.505   Gem. (3M) 1,4M

Air France 2020

3.382 Posts
Pagina: «« 1 ... 40 41 42 43 44 ... 170 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 5 gbakl 25 april 2020 11:55
    Het kabinet is bereid €2 mrd tot €4 mrd aan leningen en bankgaranties te verstrekken aan vliegmaatschappij KLM, dat door de coronapandemie vrijwel geen enkele vlucht meer kan uitvoeren. Minister van Financiën Wopke Hoekstra verwacht dat hij ook het kapitaal van de voor Nederland 'vitale' luchtvaartonderneming moet versterken door meer aandelen te kopen.

    Hoekstra zei dat vrijdagavond in een speciaal ingelaste persconferentie. De bekendmaking volgde een uur nadat zijn Franse ambtsgenoot Bruno Le Maire had gemeld dat de Franse staat €7 mrd pompt in Air France en de moedermaatschappij Air France-KLM. Het Franse steunpakket is klaar, over de voorwaarden voor het Nederlandse pakket wordt nog onderhandeld.

    Frankrijk en Nederland geven alleen steun voor hun eigen onderdeel van de gezamenlijke onderneming. 'Het gaat om Nederlands belastinggeld en we vinden het verstandig dat dat in Nederland, bij de Nederlandse entiteit terecht komt', aldus Hoekstra.

    'Van de vloot staat 90% aan de grond en het kabinet heeft altijd gezegd er alles aan te doen KLM te steunen', aldus de minister. De steunverlening is nog afhankelijk van gesprekken met de banken en KLM zelf. De Nederlandse staat eist toezeggingen van de KLM-top op het terrein van de winstbestemming, arbeidsvoorwaarden en duurzaamheid.

    Dat betekent bijvoorbeeld dat KLM geen dividend mag uitkeren. Maar Hoekstra en zijn collega Cora van Nieuwenhuizen vinden ook dat het aantal nachtvluchten omlaag moet, net als de overige hinder van het vliegverkeer.

    Hoekstra zei de afgelopen weken in nauw contact te staan met de Fransen. Desalniettemin nam Le Maire vrijdagavond de regie door als eerste op televisie zijn definitieve steun van €7 mrd te melden, terwijl Nederland nog niet zo ver is. Hoekstra suggereerde daarbij dat de nood hoger is bij het Franse onderdeel Air France dan bij KLM.

    De minister wil tevens zicht hebben op het toekomstperspectief bij Air France-KLM. Hij eist een herstructureringsplan vanwege de hoge kosten van de onderneming waarbij 'de sterkste schouders (lees: de piloten) de zwaarste lasten moeten dragen'.

    Hij sloot niet uit dat na de nu bekendgemaakte miljarden later extra steun nodig zal zijn. De andere aandeelhouders in de onderneming zijn daartoe nu minder in staat. De Franse en Nederlandse staat hebben ieder 14% van de aandelen in de luchtvaartgroep en Hoekstra heeft eerder aangegeven dat hij een aan de Fransen gelijkwaardige positie wil hebben en houden.

    De Tweede Kamer is een aantal weken geleden en vrijdag vertrouwelijk geïnformeerd. PvdA'er Henk Nijboer heeft het initiatief genomen voor een snel debat omdat de gang van zaken bij hem veel vragen oproept.
  2. forum rang 5 gbakl 25 april 2020 15:30
    stuitend gevalletje van gebrek aan inzicht en realisme.
    .miljardeninjectie was al lang bekend.
    .lage kerosineprijs heb je niks aan als je niet vliegt,sterker nog ze
    zitten contractueel vast aan hogere termijncontracten maar impact is nihil
    als je bijna niks verbruikt.
    .personeel heeft nog geen enkele nieuwe CAO gezien met lagere salarisafspraken alleen de CAO-winstdeling uit 2019 staat op de tocht en was al naar het najaar vertraagd.

    maar bied gerust 7 euro maandag dan kun je zoveel aandelen binnenhalen als je maar zou wensen.
  3. [verwijderd] 25 april 2020 17:39
    Zou t volgende week echt al zo n vaart lopen? Ok, iedereen met realiteitszin blijft hier uiteraard van weg. Toch wordt er opgekocht om te voorkomen dat er een vrije val ontstaat. Met emissie is deze idd niet wenselijk. Goh, wat speelt hier politiek ook veel en wat zijn de belangen groot. Die Wopke;-)!
  4. forum rang 9 nine_inch_nerd 25 april 2020 18:06
    Steun van 2 tot 4 miljard.
    Ons belastingsgeld. Is toch van de zotte dat er zoveel geld hierin geduwd wordt.
    Ik verwacht dan wel een tegemoetkoming en andere werkwijze.
    Tegenprestatie KLM: investeren/voorloper zijn/worden in mindering CO2 emissie. Starten met andere bedrijven (zoek maar op dit forum) met investeren in H2 aangedreven motoren/cellen ipv de kerosine.

    Zou voor mijn belastingbijdrage voldoende zijn.
  5. EQ140 25 april 2020 18:32
    De kamer(eerste) wil eisen stellen aan hulp. Onder andere salaris inleveren, zal dan vrijwillig onder druk tot stand moeten komen. Ik heb er een hard hoofd in. Bij een faillissement zou alles veel eenvoudiger zijn met een doorstart. De wereld zal sterk veranderd zijn na Corona, dringt alleen nog niet door bij de overheid. Alle bedrijven en personeel op de been houden gaat nooit lukken en is niet rieel. Eind van het jaar zouden dan de schulden bij overheden onhoudbaar zijn en gaan we een depressie tegemoet.
  6. Gnos 25 april 2020 20:47
    Er 2 - 4 miljard in duwen is een psychische kwestie; als KLM omvalt wordt het overgenomen en wordt (later) weer doorgevlogen. Dat er anders geen luchtvaartmaatschappij meer zou zijn en/of niet meer zou worden gevlogen op Schiphol is een valse tegenstelling c.q. stemmingmakerij.
    Even een gedachtenexperiment; 6 nullen van de cijfers van 2019 afhalen. Eenmanszaak Karel Leo Marinussen heeft een omzet van 27.188,- en een nettowinst van 290,-. Zijn eenmanszaak (UL vliegtuigje voor rondvluchtjes) is vrijgesteld van accijns op vliegtuigbrandstof op grond van het verdrag van Chicago. Hij vraagt advies aan deskundigen wat hij zal doen. Grote kans dat de deskundigen hoofdschuddend zullen adviseren om een ander vak te kiezen.
  7. Mojo 26 april 2020 00:25
    Kamerleden willen openheid over mogelijke aandelenemissie Air France-KLM

    Bron FD

    In het kort
    Kamerleden eisen opheldering over de kapitaalsteun en een mogelijke aandelenemissie.Andere aandeelhouders kunnen mogelijk niet meedoen, waardoor hun belang zal verwateren.

    Ondanks het 14%-belang is de Nederlandse invloed op Air France-KLM niet optimaal.Ook zijn er vragen over de op het oog gebrekkige samenwerking met de Fransen.

    De ingelaste persbijeenkomst die minister Wopke Hoekstra (Financiën) vrijdagavond hield over Air France-KLM, heeft tot vragen geleid bij de Kamerleden Jan Paternotte (D66) en Henk Nijboer (PvdA). Zij eisen opheldering, onder meer over de kapitaalsteun en een mogelijke aandelenemissie die in theorie kan uitdraaien op een nationalisatie van de noodlijdende luchtvaartgroep.

    'Het is voor ons zaak om te weten wat het plan van Hoekstra is', zegt Paternotte hierover. 'Wij hebben heel veel vragen over de samenwerking met de Fransen', stelt Nijboer, die na de persbijeenkomst direct een debat aanvroeg met de minister.

    Het was Nijboer opgevallen dat vrijdagavond geen enkele gezamenlijkheid in de presentatie was. 'Het is een bedrijf in nood. Wat ik dan verwacht is dat Nederland en Frankrijk als de grote aandeelhouders en het bedrijf een gezamenlijk reddingsplan presenteren.'

    Tussenstand
    Hoekstra voelde zich vrijdagavond geroepen een tussenstand te geven over het reddingsplan dat hij samen met een bankenconsortium voorbereidt. Hij zei dat Nederland €2 mrd tot €4 mrd wil steken in de KLM via een combinatie van een directe lening en een bankgarantie.

    Eerder op de avond had zijn ambtgenoot Bruno Le Maire op de Franse televisie gemeld €7 mrd te pompen in Air France-KLM en Air France, eveneens via een combinatie van directe steun en een bankgarantie. Nog voor de persconferentie van Hoekstra bracht Air France-KLM een eigen bericht, dat inging op de deal met de Franse staat. Ten aanzien van Nederland werd alleen gewag gemaakt van voortgaande besprekingen over de voorwaarden die bij een steunoperatie worden gesteld.

    Post-coronatijdperk
    De nu toegezegde miljarden moeten Air France-KLM de komende crisismaanden erdoorheen slepen. Het bestuur van de groep, onder leiding van ceo Ben Smith, stelt in de tussentijd een herstructureringsplan op voor het 'post-coronatijdperk'. De algehele verwachting is dat de internationale luchtvaart nog lange tijd te lijden heeft, omdat de consument wegens de virusuitbraak bang is om te vliegen en omdat zakelijke passagiers vaker gebruik gaan maken van de nu populair geworden videogesprekken.

    In de persverklaring stelt Air France-KLM dat ze in dat geval een aandelenemissie overweegt. Het besluit hierover valt uiterlijk volgende winter, als de jaarcijfers over 2020 worden vastgesteld. Hoekstra speculeerde vrijdag eveneens op zo'n nieuwe ronde van financiële steun. 'Dat zou onderdeel van het recept kunnen zijn.'

    Hij erkende dat het voor andere aandeelhouders dan de nationale staten problematisch zal zijn om mee te doen in zo'n emissie, waardoor hun belang zal verwateren. Nederland en Frankrijk bezitten ieder 14% in Air France-KLM. Onder de overige aandeelhouders bevinden zich de luchtvaartpartners Delta Airlines en China Southern met aanzienlijke belangen, die door de coronacrisis eveneens financieel keihard worden getroffen. De vraag is of zij in staat zijn mee te doen aan zo'n emissie. 'De bestaande aandeelhouders zullen dan zelf een afweging moeten maken', zei Hoekstra.
  8. Mojo 26 april 2020 00:26
    Deel 2 bron fd

    Invloed Nederland
    Nijboer en Paternotte willen weten hoe de nu voorgestelde steun van maximaal €4 mrd en een eventuele aandelenemissie zich verhouden tot de invloed die Nederland heeft in de luchtvaartgroep. Na de onverwachte aankoop van het 14%-belang in februari 2019 beloofde Hoekstra dat er voor de zomer van datzelfde jaar concrete resultaten op tafel zouden liggen. Nederland zou meer zeggenschap krijgen in de top van het luchtvaartconcern en meer zekerheid krijgen over zijn zogeheten staatsgaranties, die de hubfunctie van Schiphol en de zelfstandige positie van KLM moeten beschermen.

    Vooralsnog is de Tweede Kamer hier niets wijzer over geworden. 'Keer op keer vragen we de minister hoe het hiermee zit', zegt PvdA-Kamerlid Nijboer. 'Het is een voortdurende zorg.'

    Dat de invloed van Nederland op het bestuur niet optimaal is, bleek afgelopen week opnieuw. Air France-KLM kwam onverwacht met een aangepaste bonus voor topman Ben Smith, waarbij het binnenhalen van steungeld als één van de criteria moest dienen. Na publiciteit hierover liet de minister zijn onvrede blijken en was het voorstel snel van de baan. 'Dat was een schot voor de boeg', aldus Paternotte, maar volgens hem wel één dat bij een sterke positie in het bestuur eigenlijk nooit gegeven had moeten worden.

    Nijboer en Paternotte staan achter het voornemen van de minister om voorwaarden te verbinden aan staatssteun, zoals over duurzaamheid en arbeidsvoorwaarden. Maar ook hier tasten ze nog in het duister over wat KLM nog aan toezeggingen doet. Paternotte: 'Ik wil wel weten wat het concreet betekent.'
  9. Nuchtertransparant 26 april 2020 06:50
    Eerst koopt die Flopke Hoekstra in februari 2019 tegen een koers van dik 12 euro voor 750 miljoen aandelen. Waarvan ik dan al denk waarom in godsnaam stop je dat geld niet in zorg en onderwijs. Weg circa 450 miljoen euro van onze belastingcenten. En dan wil hij er 2 tot 4 miljard in stoppen. Waarvan ik dan denk: waarom stop je dat niet in zorg en onderwijs ? En..... Waarom laat je die tent niet gewoon failliet gaan, ga je naar de curator toe en koop je die hele handel tegen een afbraakprijs en stuur je eerst een heel groot deel van het te duur betaalde personeel naar huis (in de WW zijn ze een stuk goedkoper voor ons allen). Ik weet het, klinkt allemaal bikkelhard alleen het zijn wel onze belastingcenten. En het is marktwerking. De komende 2 tot 3 jaar zal er substantieel minder vraag zijn naar vluchten en dus personeel in deze sector. Laat de marktwerking zijn gang gaan. Een maatschappij als Easyjet (nog een optie) zit dik in cash (beste van alle luchtvaartmaatschappijen) en zou graag die hele handel over willen nemen lijkt mij. Een vliegtuig is een vliegtuig. En die dingen van Easyjet zijn nog Hollands oranje ook !!
  10. [verwijderd] 26 april 2020 07:34
    quote:

    Nuchtertransparant schreef op 26 april 2020 06:50:

    Eerst koopt die Flopke Hoekstra in februari 2019 tegen een koers van dik 12 euro voor 750 miljoen aandelen. Waarvan ik dan al denk waarom in godsnaam stop je dat geld niet in zorg en onderwijs. Weg circa 450 miljoen euro van onze belastingcenten. En dan wil hij er 2 tot 4 miljard in stoppen. Waarvan ik dan denk: waarom stop je dat niet in zorg en onderwijs ? En..... Waarom laat je die tent niet gewoon failliet gaan, ga je naar de curator toe en koop je die hele handel tegen een afbraakprijs en stuur je eerst een heel groot deel van het te duur betaalde personeel naar huis (in de WW zijn ze een stuk goedkoper voor ons allen). Ik weet het, klinkt allemaal bikkelhard alleen het zijn wel onze belastingcenten. En het is marktwerking. De komende 2 tot 3 jaar zal er substantieel minder vraag zijn naar vluchten en dus personeel in deze sector. Laat de marktwerking zijn gang gaan. Een maatschappij als Easyjet (nog een optie) zit dik in cash (beste van alle luchtvaartmaatschappijen) en zou graag die hele handel over willen nemen lijkt mij. Een vliegtuig is een vliegtuig. En die dingen van Easyjet zijn nog Hollands oranje ook !!

    denk dat je het iets te simpel ziet.. zijn nog meerdere aspecten die een rol spelen. Denk niet dat Hoekstra achterlijk is..
  11. Nuchtertransparant 26 april 2020 08:05
    quote:

    Beursgoeroe1968 schreef op 26 april 2020 07:34:

    [...]denk dat je het iets te simpel ziet.. zijn nog meerdere aspecten die een rol spelen. Denk niet dat Hoekstra achterlijk is..
    Dat is juist wat er ontbreekt in dit dossier...... Mensen die er op een simpele manier naar kijken.
3.382 Posts
Pagina: «« 1 ... 40 41 42 43 44 ... 170 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.