Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel Ahold Delhaize Koninklijke AEX:AD.NL, NL0011794037

Laatste koers (eur) Verschil Volume
32,330   -0,330   (-1,01%) Dagrange 32,330 - 32,740 253.907   Gem. (3M) 1,9M

Ahold Delhaize 2020

1.536 Posts
Pagina: «« 1 ... 12 13 14 15 16 ... 77 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 8 Leefloon 25 maart 2020 18:44
    quote:

    Jestbread schreef op 25 maart 2020 15:36:

    Ik insinueer verder niet zoveel, alleen een klein beetje logisch nadenken van mij leert dat mensen nu gewoon vaker koken en daarvoor meer eten nodig hebben uit bijvoorbeeld supermarkten.
    Als je alleen pluspunten noemt, dan houd je alleen pluspunten over. Velen zullen niet met gevaar voor eigen leven onbelangrijke koffie en snacks gaan kopen, zodat het beetje eten overblijft. Wat waarschijnlijk gemiddeld wegvalt tegen minder werken en reizen, en thuis is de maaltijd vaak wat simpeler. Er zit een verschil tussen theorie en praktijk. Ik, niet representatief, taxeer dat ik ongeveer 50% minder omzet genereer voor AD, waarvan het meeste in producten met meer marge, en dan denk ik dat die 50% te voorzichtig is ingeschat. Omdat ik anders makkelijk even naar de supermarkt kan, zonder een schema te hoeven hanteren om zo min mogelijk in dat risicogebied te komen. Het is nu een minder goed idee om bijna dagelijks naar de supermarkt te gaan, en dan ben ik niet iemand die zuinig hoeft te doen omdat de werk- of opdrachtgever door COVID-19 kan sneuvelen. Het beeld in de winkels bevestigt ook dat hte daar niet overdreven druk is bij de luxere producten met meer marge. Oké, tenzij de rest is gehamsterd en er alleen nog struisvogelbiefstuk in het schap ligt. Consumenten en supermarkten veranderen; zie ook de croissants bij Lidl. Op het werk of onderweg koop je zo'n ding makkelijker dan nu in de supermarkt. Nu is de die omzet in croissants blijkbaar naar €0 ingestort, ondanks een op zichzelf correcte theorie dat men zo'n luxe, beperkt houdbaar ding in de supermarkten gaat kopen. Is niet zo. Kan kennelijk niet eens. Een verschil tussen theorie en praktijk.
  2. [verwijderd] 25 maart 2020 22:09
    Onderliggend denk ik dat Ahold wel goed presteert; alleen omdat andere aandelen een grotere kans hebben om explosief te stijgen, is het voor de meesten niet lucratief om in Ahold te blijven zitten.

    Daardoor blijft Ahold achter liggen op de rest. Bij een daling zal Ahold ook minder dalen. Het ligt eraan op welk risiconiveau je wil beleggen.
  3. Eduard de Wit 25 maart 2020 22:12
    quote:

    Kaspersky schreef op 25 maart 2020 22:09:

    Onderliggend denk ik dat Ahold wel goed presteert; alleen omdat andere aandelen een grotere kans hebben om explosief te stijgen, is het voor de meesten niet lucratief om in Ahold te blijven zitten.

    Daardoor blijft Ahold achter liggen op de rest. Bij een daling zal Ahold ook minder dalen. Het ligt eraan op welk risiconiveau je wil beleggen.
    Je weet bij Ahold wat je krijgt, zo zie ik het.

    En dat is toch altijd meer dan een spaarrekening
  4. _Aurum_ 25 maart 2020 23:23
    quote:

    Kaspersky schreef op 25 maart 2020 22:09:

    Onderliggend denk ik dat Ahold wel goed presteert; alleen omdat andere aandelen een grotere kans hebben om explosief te stijgen, is het voor de meesten niet lucratief om in Ahold te blijven zitten.

    Daardoor blijft Ahold achter liggen op de rest. Bij een daling zal Ahold ook minder dalen. Het ligt eraan op welk risiconiveau je wil beleggen.
    Zo zie ik het ook. Als de hele beurs stijgt zoals de afgelopen dagen, kijkt niemand naar Ahold. Wanneer het straks allemaal weer omlaag gaat, zou Ahold zelfs gewoon kunnen stijgen. Niet explosief, maar dat krijg je ook niet met weinig risico.
  5. forum rang 4 NLvalue 26 maart 2020 14:09
    quote:

    Leefloon schreef op 25 maart 2020 14:07:

    [...]
    Moet je wel, als enige en vaker dan anderen, de big spender gaan uithangen in de rustige supermarkt. Consumentengedrag verandert. Ik verwacht eenmalig compensatiegedrag dan meer rond pasen, als dat logistiek lukt. Eventjes de lentebloemen buitenzetten. Het heeft echt geen zin om eenmalig pasta en spullen van Bonduelle te gaan hamsteren om minder vaak naar buiten te hoeven, om vervolgens, in economisch listige tijden, vrij vaak verse en dure producten te gaan halen voor op die diepvriespizza.

    Denk dat je het substitutie effect aardig kan berekenen.

    Sligro doet 2,4mrd per jaar, en zegt marktleider te zijn in t foodservice segment, stel 40%. Maakt de totale foodservice in B/NL rond de 6mrd. Sligro ziet een daling van 70% (dat zijn de ingredienten van de horeca).

    16/3 tot 1/6 sluiting horeca =10/52*70%* 6mrd betekent dat de supermarkten rond de 800 miljoen meer omzet gaan zien, Ahold rond de 35% daarvan= 280m. Een omzet plus van 1,5% bovenop de normale groei.

    (ik ga ervan uit dat t gehamster nu zich wel uitvlakt over het jaar heen)

    De AD winstgevendheid in B/Nl zal erg sterk toenemen. Marginale winst op die omzet zal richting de 20% lopen, ver boven de operating marge van 2-5%. functie van vaste winkel kosten, lagere marketing/promotie intensiteit, geen 35% stickers meer plakken enz.

    Disclamer - ondanks dat ik denk dat Ahold het met name in de VS lange termijn vrij moeilijk blijft hebben - heb ik puts 15 en 18 geschreven. t wordt een prima jaar voor ze.

  6. forum rang 8 Leefloon 26 maart 2020 14:55
    quote:

    NLvalue schreef op 26 maart 2020 14:09:

    Denk dat je het substitutie effect aardig kan berekenen.
    Net zoals een eerdere theorie klopt de theoretische berekening, maar niet in de praktijk. Een miljoen ton onverkoopbare fritesaardappelen ontbreekt bijvoorbeeld in het verhaal. In de bonus van Albert Heijn deze weken wel bier, van beide grote brouwers, maar aan bieraandelen te zien is de substitutie (van bierpomp naar thuis) zeer beperkt. Sligro lijkt mij meer een voorbeeld van een herstelkandidaat, dan dat je nu na het niet sporten in de niet-kantine in de rust een gehaktbal van zo'n groothandel naar binnen gaat werken.

    Met de puts kun je goed zitten, en met theoretische berekeningen ook. In theorie had een gisteren volledig uitgezonden Elfstedentocht een reden kunnen zijn om met koffie en snacks die nacht door te komen, maar in de praktijk was het 's avonds laat erg rustig bij Albert Heijn. Je gaat niet meer voor een gehaktbal van Hanos, Maktro, Sligro of Hocras naar de sportkantine, maar je gaat ook niet voor zo'n snack naar de gevaarlijke supermarkt.

    Bovendien negeert het theoretisch correcte rekenwerk opnieuw dat men hamstert om veel minder vaak met gevaar voor eigen leven of gezondheid naar de supermarkt te hoeven, waarna men vervolgens alsnog naar de supermarkt zou moeten gaan om daar allerlei dure food service-artikelen, met de marges van diensten, te gaan halen. Dat gebeurt niet in de theorie, en dat gebeurt niet in de praktijk.

    Dat 's avonds laat nog bijna alle soorten brood te kopen waren, en dat een schap met een vaker bekeken testproduct nog steeds (bewust?) nauwelijks was gevuld, bevestigt vooral dat de koers van Sligro terecht verder gezakt zal zijn. Als er bij Albert Heijn al minder wordt verkocht, dan kun je nagaan hoe slecht het bij Sligro gaat.

    Ik ben wel nieuwsgierig of mensen met pasen uit de band gaan springen. Een praktische substitutie, maar dan eenmalig, En alleen als de supermarkten dat aankunnen, met een beperking van het aantal bezoekers. Ik kan het mij voorstellen dat gezinnen zoiets aangrijpen om het extra gezellig te maken. Tenminste, mits de werkgever van de kostwinner(s) dan nog bestaat, Want de theorieën, taalkundig of rekenkundig, negeren ook de kelderende consumentenbestedingen, en het veranderde consumentengedrag.

    Er zit, ook rekenkundig, een verschil tussen theorie(ën) en de (zichtbare) praktijk. Het kan toeval zijn, maar ik heb nog geen enkel spoor gezien dat wijst op een (gedeeltelijke) verschuiving van food service en groothandels naar supermarkten. Die miljoen ton onverkoopbare frietaardappelen zijn een beter symbool. Of de volumedruk én prijsdruk, van alle grotere biermerken in de bonus bij Albert Heijn, in combinatie met de koersen van een AB InBev en Heineken.

    Niet om Albert Heijn de grond in te boren, ze zijn gewoon open en maken er het beste van, maar het helpt echt niet om te gaan fantaseren over naar supermarkten (en markten) vloeiende omzetten van bierpompen, kantines, McDonalds, et cetera. Met pasen geef ik zo'n theorie meer kans. Uit helemaal niets blijkt in de hinderlijke praktijk enige noemenswaardige verschuiving.
  7. forum rang 8 Leefloon 26 maart 2020 15:14
    quote:

    NLvalue schreef op 26 maart 2020 14:09:

    geen 35% stickers meer plakken enz.
    Voor wie? Zoals hierboven al beschreven, waren gisteren rond 20:40 uur bij een wat grotere franchise Albert Heijn nog bijna alle bederfelijke broodsoorten verkrijgbaar, en ik betwijfel of zo'n sticker in de laatste anderhalf uur de weinige klanten over de streep zou trekken. Ik betwijfel pro forma ook of het brood zo hard loopt dat het broodassortiment meerdere keren per dag zou worden aangevuld. De inkoop ziet er (gelukkig voor de samenleving) nog normaal uit, geen tekort aan brood, maar de verkoop ziet er niet normaal uit. Om over substitutie van een croissantje in de bedrijfskantine nog maar te zwijgen.
  8. forum rang 4 NLvalue 26 maart 2020 16:00
    quote:

    Leefloon schreef op 26 maart 2020 14:55:

    [...]
    Net zoals een eerdere theorie klopt de theoretische berekening, maar niet in de praktijk. Een miljoen ton onverkoopbare fritesaardappelen ontbreekt bijvoorbeeld in het verhaal.

    Er zit, ook rekenkundig, een verschil tussen theorie(ën) en de (zichtbare) praktijk. Het kan toeval zijn, maar ik heb nog geen enkel spoor gezien dat wijst op een (gedeeltelijke) verschuiving van food service en groothandels naar supermarkten. Die miljoen ton onverkoopbare frietaardappelen zijn een beter symbool. Of de volumedruk én prijsdruk, van alle grotere biermerken in de bonus bij Albert Heijn, in combinatie met de koersen van een AB InBev en Heineken.

    Niet om Albert Heijn de grond in te boren, ze zijn gewoon open en maken er het beste van, maar het helpt echt niet om te gaan fantaseren over naar supermarkten (en markten) vloeiende omzetten van bierpompen, kantines, McDonalds, et cetera. Met pasen geef ik zo'n theorie meer kans. Uit helemaal niets blijkt in de hinderlijke praktijk enige noemenswaardige verschuiving.
    Joh.. wat een lang verhaal - Om met je laatste argument te beginnen. n=1, de hinderlijke praktijk: al mijn buiten de deur eetmomenten zijn gecancelled, te beginnen met de reservering 16/3 19.00u. Ik eet nog steeds 3x per dag. nu thuis. Die verschuiving is er - voor alle forum leden in meer of mindere mate -

    En inderdaad - overschot aan frietaardappelen omdat de patatbakkers dicht zijn. EN een enorme toename van de vraag van consumptieaardappelen, uit het supermarktkanaal. t zal de supermarkten jeuken dat er een overschot aan friet aardappelen is.. als zij maar genoeg kilootjes a e2,49 kunnen wegzetten (inkoop 0,15-0,20/kg)
    www.agf.nl/article/9202441/toenemende...

    De theorie klopt vrij aardig met de zichtbare praktijk .. AD gaat gewoon een meer dan prima jaar draaien.. ook al wil jij dat misschien nog niet zien.
  9. forum rang 8 Leefloon 26 maart 2020 17:31
    quote:

    NLvalue schreef op 26 maart 2020 16:00:

    De theorie klopt vrij aardig met de zichtbare praktijk .. AD gaat gewoon een meer dan prima jaar draaien.. ook al wil jij dat misschien nog niet zien.
    Veel succes met het zien van wat je wilt zien; het zal en lokale eigenaardigheid zijn dat hier het tegenovergestelde te zien is, bij alle supermarkten.

    Ik vrees voor je megamarge op een miljoen ton aardappels dat ook dat deel niet helemaal strookt met de realiteit van gehamsterde pasta...
  10. forum rang 4 NLvalue 26 maart 2020 18:19

    Die friet aardappel issue (waar jij over begint) is voornamelijk een export issue. Vervelend voor de boeren, exporteurs.. zal de supermarkten jeuken. En AH vindt het prima om vers te verkopen tegen 40+% bruto marge, waarvan de schappen ook leeg zijn..

    cbs rapporteert de cijfers:
    www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2020/13/super...

    nu maar even afwachten hoeveel extra winst ze gaan maken. met energierprijzen op recordlaagte, overschot aan truckers zie ik meer rugwind dan tegenwind voor supermarkten..



  11. [verwijderd] 26 maart 2020 18:44
    quote:

    NLvalue schreef op 26 maart 2020 14:09:

    [...]

    Denk dat je het substitutie effect aardig kan berekenen.

    Sligro doet 2,4mrd per jaar, en zegt marktleider te zijn in t foodservice segment, stel 40%. Maakt de totale foodservice in B/NL rond de 6mrd. Sligro ziet een daling van 70% (dat zijn de ingredienten van de horeca).

    16/3 tot 1/6 sluiting horeca =10/52*70%* 6mrd betekent dat de supermarkten rond de 800 miljoen meer omzet gaan zien, Ahold rond de 35% daarvan= 280m. Een omzet plus van 1,5% bovenop de normale groei.

    (ik ga ervan uit dat t gehamster nu zich wel uitvlakt over het jaar heen)

    De AD winstgevendheid in B/Nl zal erg sterk toenemen. Marginale winst op die omzet zal richting de 20% lopen, ver boven de operating marge van 2-5%. functie van vaste winkel kosten, lagere marketing/promotie intensiteit, geen 35% stickers meer plakken enz.

    Disclamer - ondanks dat ik denk dat Ahold het met name in de VS lange termijn vrij moeilijk blijft hebben - heb ik puts 15 en 18 geschreven. t wordt een prima jaar voor ze.


    Je zult er niet ver naast zitten.De kneep zit hem in de extra (geen bonus)omzet t.o.v. de vaste kosten.Dat zorgt voor de marge upswing!.En in de VS is hetzelfde verhaal aan de gang.
  12. D.W. 26 maart 2020 18:57
    quote:

    Leefloon schreef op 26 maart 2020 14:55:

    [...]
    Net zoals .... noemenswaardige verschuiving.
    Leuk om te zien hoe je boeken vol kunt schrijven met jouw logica. Is het ook zo dat als de winkel één dag leeg is dat je dat als positief kunt zien omdat mensen morgen dan wel lege kasten zullen hebben?
    Of is dan dan weer negatief want er komt niemand?

    We gaan het zien, maar ik verwacht dat dit een prima jaar zal blijken voor AD.
  13. forum rang 8 Leefloon 26 maart 2020 19:05
    quote:

    NLvalue schreef op 26 maart 2020 18:19:

    nu maar even afwachten hoeveel extra winst ze gaan maken. met energierprijzen op recordlaagte, overschot aan truckers zie ik meer rugwind dan tegenwind voor supermarkten..
    Hehe, zo kan het ook. Zorgvuldig geselecteerde puntjes, op eigen kracht, zonder die aan mij op te hoeven hangen.
  14. forum rang 8 Leefloon 26 maart 2020 19:07
    quote:

    D.W. schreef op 26 maart 2020 18:57:

    Leuk om te zien hoe je boeken vol kunt schrijven met jouw logica

    We gaan het zien, maar ik verwacht dat dit een prima jaar zal blijken voor AD.
    Je hoeft door jou verzonnen logica echt niet per se aan mij op te hangen, om vervolgens op eigen kracht gewoon een - argumentloze - verwachting te produceren.
  15. forum rang 4 NLvalue 26 maart 2020 19:48
    quote:

    Leefloon schreef op 26 maart 2020 19:05:

    [...]
    Hehe, zo kan het ook. Zorgvuldig geselecteerde puntjes, op eigen kracht, zonder die aan mij op te hoeven hangen.
    Met jouw vertrouwen in eigen analytische vaardigheden is het te overwegen om op Seeking Alpha betaalde artikelen te publiceren.- goud geld!
  16. D.W. 26 maart 2020 20:53
    quote:

    Leefloon schreef op 26 maart 2020 19:07:

    [...]
    Je hoeft door jou verzonnen logica echt niet per se aan mij op te hangen, om vervolgens op eigen kracht gewoon een - argumentloze - verwachting te produceren.
    Ik heb niet het idee dat jij op zoek bent naar andermans mening, dus ik zie het nu van argumenten niet. Het lijkt er meer op dat je hoopt dat iedereen jou het slimste jongetje van de klas vindt. We zullen zien of je nog op dit account op dit forum actief bent als de cijfers binnen zijn.
  17. [verwijderd] 27 maart 2020 09:09
    We gingen duidelijk toch niet onder 19 eur dus ben gisteren ingestapt op 19,64 eur.

    ABM FN-Dow Jones) Berenberg heeft vrijdag het advies voor Ahold Delhaize verhoogd van Verkopen naar Houden, terwijl het koersdoel van 18,80 naar 19,60 euro ging. Berenberg verwacht dat de coronacrisis gunstig zal uitpakken voor Ahold, vooral vanwege de toegenomen vraag bij supermarkten. De analisten verhoogden hun ramingen voor de winst per aandeel dit jaar met maar liefst 40 procent. De marktvorsers verwachten een "buitengewoon jaar" voor Ahold, maar stelden tegelijk ook dat de concurrentie in de VS toeneemt. Volgens Berenberg moet Ahold in de VS nog eens naar de prijzen en het aanbod kijken. Ook tegenwind in de Benelux, waar Jumbo aan marktaandeel wint en Amazon een Nederlandse versie van zijn webshop lanceerde, valt te verwachten, waarschuwde Berenberg.
    Het aandeel Ahold Delhaize sloot donderdag op 20,19 euro.
1.536 Posts
Pagina: «« 1 ... 12 13 14 15 16 ... 77 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.