Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel BAM Groep Koninklijke AEX:BAMNB.NL, NL0000337319

Laatste koers (eur) Verschil Volume
4,010   -0,050   (-1,23%) Dagrange 3,982 - 4,074 612.397   Gem. (3M) 772,4K

BAM februari 2020

2.897 Posts
Pagina: «« 1 ... 48 49 50 51 52 ... 145 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 innicksname 14 februari 2020 12:16
    quote:

    Zwijnash schreef op 14 februari 2020 11:46:

    En dit Feb 2019

    BAM en VolkerWessels hebben met succes onderhandeld over de herfinanciering van het OpenIJ-consortium. Dit maakte VolkerWessels donderdagmiddag bekend.

    Het consortium maakte nieuwe afspraken met een syndicaat van banken voor de herfinanciering van het consortium. Dit betekent dat het consortium gebruik kan blijven maken van de huidige kredietfaciliteiten.



    Dank je voor beide berichten! Eerste dacht ik me te kunnen herinneren (maar vond het zo snel niet), tweede wist ik nog niet.
  2. herve1 14 februari 2020 12:29
    quote:

    Zwijnash schreef op 14 februari 2020 12:23:

    [...]

    Denk eerder aan samen werken met ander bouwer zoals net met Heijmens
    Overname is niet echt aan de orde. Maar samenwerking wel, en dat gebeurt natuurlijk al veel. BAM lijkt me te groot voor overname, als het komt dan uit Spanje, Turkije of Saudi Arabië die kanten.
  3. forum rang 6 Zwijnash 14 februari 2020 12:33
    quote:

    herve1 schreef op 14 februari 2020 12:29:

    [...]

    Overname is niet echt aan de orde. Maar samenwerking wel, en dat gebeurt natuurlijk al veel. BAM lijkt me te groot voor overname, als het komt dan uit Spanje, Turkije of Saudi Arabië die kanten.
    Of Frankrijk / Duitsland kan ook...
  4. forum rang 6 innicksname 14 februari 2020 12:49
    quote:

    Zwijnash schreef op 14 februari 2020 12:33:

    [...]

    Of Frankrijk / Duitsland kan ook...
    Als er een einde komt aan de huidige wijze van opdrachten toekennen vanuit de overheid, deze zelfde overheid weer wat meer investeert in eigen kennis / planning voor bouwprojecten en het risico dus minder wordt voor bouwers, dan ontstaan er weer kansen om iets meer geld te verdienen aan de bouw. Met hogere marges en dus zouden NL-bouwers met veel kennis van de NL-markt daarmee interessanter worden. Dat maakt BAM ook interessanter als overnamekandidaat, voor Duitse, Franse of Spaanse aannemers. Maar ik zie zo'n overname eerlijk gezegd nog niet heel snel plaatsvinden.
  5. forum rang 6 innicksname 14 februari 2020 12:58
    quote:

    herve1 schreef op 14 februari 2020 12:54:

    In Cobouw...vers van de pers: Nieuws
    Rijkswaterstaat wil af van conflicten met bouwers en lanceert nieuwe contractvorm
    Benieuwd wat de reacties van de bouwers hierop zijn. Hopelijk is dit het resultaat van een overleg tussen overheid en sector.
  6. forum rang 6 OnoMatopee 14 februari 2020 13:49
    quote:

    Utreg1960 schreef op 14 februari 2020 13:33:

    [...]

    Kan je dit plaatsen?
    Ik kom er niet in.
    Thanks. :-)
    nieuws
    Rijkswaterstaat wil af van conflicten met bouwers en lanceert nieuwe contractvorm

    infra
    Rijkswaterstaat wil af van conflicten met bouwers en lanceert nieuwe contractvorm

    Rijkswaterstaat gaat de risico’s in de grond-, weg- en waterbouwsector terugdringen met tweefasencontracten. Hierbij wordt de inschrijfprijs pas vastgesteld nadat het ontwerp is uitgewerkt en de technische risico’s duidelijk op tafel liggen. De opdrachtgever heeft tien infraprojecten als experiment aangewezen.

    Dat blijkt uit het actieplan ‘Op weg naar een vitale infrasector’ dat Rijkswaterstaat heeft opgesteld en in handen is van Cobouw. Het plan wacht op goedkeuring van minister Cora van Nieuwenhuizen. De Tweede Kamer is nog niet geïnformeerd.

    Het actieplan schetst voor de komende tien jaar een eindbeeld van een “innovatieve en productieve” gww-branche. Als er niets verandert, loopt Rijkswaterstaat “het risico dat de maatschappelijke opgaves niet kunnen worden uitgevoerd” en zijn er “grote ongewenste economische gevolgen voor de sector”, valt te lezen.
    Vijf projecten tweefasenaanpak

    Ring Utrecht Zuid
    A27 Houten Hooipolder
    A12 IJsselbruggen (DOEN)
    A73 Roertunnel en tunnel Swalmen
    Renovatie sluizen Zeeland

    Bron: Concept Op weg naar een vitale infrasector
    Breken met wij/zij en slecht imago

    Om te transformeren heeft de infrasector een positief imago nodig en moet de opzet van projecten multidisciplinair worden, is een van de conclusies. Ook is een open cultuur vereist waar partijen samenwerken en elkaar aanspreken op een ongewenste houding. Dat betekent dat de sector moet breken met de huidige wij/zij-cultuur, het slechte imago en de gescheiden kolommen tussen techniek, inkoop en projectmanagement.

    Een concrete uitwerking ontbreekt nog, waardoor niet precies duidelijk wordt hoe de huidige cultuur moet worden doorbroken. Wel maakt Rijkswaterstaat duidelijk dat “de transitie buiten in de projecten zichtbaar moet worden.” Zij zet daarom haar eigen orderportefeuille in om de nodig geachte verandering tot stand te brengen.

    “We zullen moeten veranderen”, benadrukt directeur-generaal Michèle Blom van Rijkswaterstaat.
    Stikstof bedreigt uitrol

    In totaal zijn tien projecten als experiment aangewezen, waarvan vijf als pilotprojecten voor de tweefasenaanpak: De Ring Utrecht Zuid, A27 Houten-Hooipolder, de A12 IJsselbruggen, de A73 Roertunnels en de renovatie van de sluizen in Zeeland. Daarnaast wordt nagedacht over de opzet van raamcontracten, het prestatiecontract Midden-Nederland, teamselectie, de circulaire viaducten en de aanpak van de vermoeide kunstwerken.

    Aanbesteden in de bouw
    Aanbesteden in de bouw
    'Meestal geen feestje'

    Rijkswaterstaat heeft hoge verwachtingen van deze nieuwe contractvorm. Bij tweefasencontracten wordt de inschrijfprijs pas vastgesteld nadat het ontwerp is uitgewerkt en de technische risico’s duidelijk op tafel liggen.

    Bij alle pilotprojecten geldt overigens het voorbehoud van de stikstofproblematiek, waardoor het allerminst zeker is wanneer de uitvoering kan beginnen. Rijkswaterstaat legt zich niet vast op jaartallen of termijnen.
    Herstel vertrouwen

    Dat is meteen de grote kritiek van de gww-branche op de nieuwe koers. De infrabouwers hebben weinig vertrouwen dat de opdrachtenstroom snel op gang komt. Na de gunning van de ViA15 staat er komend jaar geen enkel groot project op stapel. Dat is de grootste bedreiging voor het stappenplan dat vorm moet krijgen op basis van concrete nieuwe projecten. Bouwend Nederland pleit om die reden ook voor snel ingrijpen op lopende projecten “om zo het vertrouwen te herstellen”
  7. forum rang 6 OnoMatopee 14 februari 2020 14:10
    Rolls-Royce eyes Snowdonia nuclear site for first small modular reactor

    14 Feb 2020 By Miles Rowland

    Engineering firm Rolls-Royce has said that the first of its planned small nuclear reactors could be built at a site near Snowdonia National Park in Wales.

    Speaking to the BBC today, Rolls-Royce chief technology officer Paul Stein said there was a “high probability” that Trawsfynydd would be the site of the first such reactor, which would be assembled from pre-manufactured components. The site was previously home to a nuclear reactor, closed in 1991, and has an existing local nuclear supply chain.

    Stein said: “Trawsfynydd is a great first site for the [reactor]. Right now the jury’s out – there are a number of great sites around the country – but two of the three sites [under consideration] are in Wales.” He added: "With so-called brownfield sites, where there has been a nuclear reactor, we know the local population is happy, there is a skilled local population that used to run the plant, there’s a grid connection and the seismic condition of the site [is suitable]."

    Rolls-Royce announced last year that it was working with a consortium of companies including Laing O’Rourke, Bam Nuttall and Atkins to develop small modular reactors (SMRs), with Laing O’Rourke telling Construction News that it could use its offsite manufacturing facility to produce components. Once operational, each SMR could generate 440MW of energy, enough to power Cardiff, Swansea and Newport combined, according to Rolls-Royce. The reactors have a target cost of £1.8bn each by the time five stations have been constructed, though the first will not be completed until at least 2029.

    Wylfa in Anglesey has previously been identified by Rolls-Royce as another potential site for SMRs. However, in a statement, Horizon Nuclear, the Hitachi subsidiary still hoping to build two new reactors on the site, said there were “no plans” to deploy a miniature nuclear reactor at Wylfa Newydd.

    Last month, Mott MacDonald nuclear global practice leader Mark Liddiard said that Moorside, where Toshiba cancelled a planned nuclear build last year, would be a suitable site for SMRs
  8. forum rang 6 OnoMatopee 14 februari 2020 16:18
    AMSTERDAM - Ondernemersorganisatie VNO-NCW en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) roepen premier Mark Rutte op om zich in te spannen voor een Nationaal Stikstofakkoord. Beide organisaties zien met lede ogen aan dat de stikstofcrisis partijen nu vooral tegen elkaar opzet.

    Dat moet anders, stellen de voorzitters Hans de Boer (VNO) en Jan van Zanen (VNG) in een gezamenlijke brief aan de minister-president. „De onduidelijk die de stikstofproblematiek nu veroorzaakt, tast een breed draagvlak op voorhand aan”, aldus de voormannen.

    Op de huidige manier bereikt Nederland een hoognodige breed gedragen akkoord nooit, vrezen ze. „Mensen die zich zorgen maken over de kwaliteit van de natuur botsen met mensen die een woning willen; de ene groep van ondernemers voelt zich achtergesteld bij de andere; op zichzelf duurzame investeringen worden uit- en soms afgesteld omdat er nu geen vergunningen voor kunnen worden verleend. Het denken over de lange termijn inrichting van Nederland verwordt tot een papieren excercitie”, schrijven de voorzitters.

    Natuurherstel
    Het moet echter lukken om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen, stellen VNO en VNG. Dat zou kunnen door enerzijds een programma voor natuurherstel, en anderzijds een duidelijke uitstoot van stikstof aan de bron en ruimte voor ontwikkeling. Zo zou er ruimte moeten komen voor de bouw van huizen en investeringen door het bedrijfsleven. Daarover willen zij met premier Rutte in overleg.

    Met name de agrarische sector voelt zich achtergesteld in de stikstofdiscussie. De actiegroep Farmers Defence Force wil daarom komende woensdag weer actievoeren met trekkers op de weg. Op donderdag komt het Mesdagfonds, een agrarische stichting, met eigen berekeningen over het aandeel van de veehouderij in de Nederlandse stikstofuitstoot.
2.897 Posts
Pagina: «« 1 ... 48 49 50 51 52 ... 145 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.