Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,275   +0,055   (+1,05%) Dagrange 5,200 - 5,315 87.023   Gem. (3M) 174,1K

Tomtom december '19...het kan vriezen of dooien ;-)

962 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 ... 49 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 tatje 3 december 2019 11:54
    Ze lichten automotive eruit, omdat het iets minder was en zwijgen Enterprise dood, terwijl ze hiermee de blits konden maken :-)

    Terwijl het allebei valt onder location technology !!!!!!

    Wil graag horen, waar ik in mijn berekeningen met Automotive en Enterprise fout zit.

    Boem, jouw mening graag !
  2. forum rang 4 marathon 11 3 december 2019 11:54
    quote:

    TomTom12 schreef op 3 december 2019 11:38:

    Ik heb al enige tijd aangegeven dat TT weer richting de 7 - 8 euro gaat. "Gelukkig" hoor ik nu meer van dit soort geluiden. Helaas als je nu in TT zit heb je dood geld maar "positieve" is dat je steeds minder dood geld krijgt de komende jaren ! Overname, forget it.
    En dat kom je hier elke dag aan ons melden??
  3. Blacky 2 3 december 2019 11:57
    quote:

    TomTom12 schreef op 3 december 2019 11:38:

    Ik heb al enige tijd aangegeven dat TT weer richting de 7 - 8 euro gaat. "Gelukkig" hoor ik nu meer van dit soort geluiden. Helaas als je nu in TT zit heb je dood geld maar "positieve" is dat je steeds minder dood geld krijgt de komende jaren ! Overname, forget it.
    Als je het zo zeker weet waarom verkoop je dan niet al je aandelen en koopt ze straks weer terug met een fikse korting .
    Lees enkel dat je wil bijkopen om je gemiddelde prijs omlaag te krijgen "Duur" verkopen en goedkoop terug kopen levert veel meer op.
    En als je er heeeelveeel hebt zakt het nog sneller gezien de verhandelde volumes.
  4. [verwijderd] 3 december 2019 12:41
    quote:

    tatje schreef op 3 december 2019 11:54:

    Ze lichten automotive eruit, omdat het iets minder was en zwijgen Enterprise dood, terwijl ze hiermee de blits konden maken :-)

    Terwijl het allebei valt onder location technology !!!!!!

    Wil graag horen, waar ik in mijn berekeningen met Automotive en Enterprise fout zit.

    Boem, jouw mening graag !
    Het grote verschil tussen Automotive en Enterprise in de toepassng van deferred revenue is gelegen in het feit, dat Enteprise GEEN deferred long kent.

    De op- en afbouw van de deferred wordt veroorzaakt door de factuur aan Apple gedurende het derde kwartaal en heeft slechts ten doel om de baten eerlijk over de perioden te verdelen.
    Je zult zien dat deze deferred de komende kwartalen weer vrijvalt om vervolgens in het derde kwartaal van 2020 weer toe te nemen.
  5. forum rang 6 tatje 3 december 2019 12:54
    quote:

    boem! schreef op 3 december 2019 12:41:

    [...]

    Het grote verschil tussen Automotive en Enterprise in de toepassng van deferred revenue is gelegen in het feit, dat Enteprise GEEN deferred long kent.

    De op- en afbouw van de deferred wordt veroorzaakt door de factuur aan Apple gedurende het derde kwartaal en heeft slechts ten doel om de baten eerlijk over de perioden te verdelen.
    Je zult zien dat deze deferred de komende kwartalen weer vrijvalt om vervolgens in het derde kwartaal van 2020 weer toe te nemen.
    Operationele omzet Enterprise

    Q 1 2018 23,1
    Q 2 2018 15,0
    Q 3 2018 44,1
    Q 4 2018 43,9

    Q 1 2019 29,9
    Q 2 2019 19,0
    Q 3 2019 74,4

    Blijf het toch vreemd vinden.
  6. forum rang 7 Wereldbelegger 3 december 2019 12:55
    Maandag 2 december wat handel
    elfde dag op rij dat kleine plukjes turbo's op het bord staan.
    Instrument Stoploss Hefboom Bied Laat Spread Koers Volume Tijd
    Booster Long BNP 7,99 6,33 1,48 1,57 0,09 1,525 0,00% 4.000 2-dec
    Booster Long BNP 8,49 9,6 0,97 1,06 0,09 1,015 0,00% 1.000 2-dec
    Turbo Long BNP 8,99 20,22 0,47 0,56 0,09 0,515 0,00% 1.000 2-dec

    Vandaag ook een beetje handel vandaag in turbo's.
    12de dag op rij dat kleine plukjes turbo's op het bord staan.
    Het is niet veel maar iemand gelooft wel in een koers boven de 8,60 plus aankoopbedrag van 1,54

    Instrument Stoploss Hefboom Bied Laat Spread Koers Volume Tijd
    Turbo Long BNP 8,6 5,91 1,48 1,5 0,02 1,540 -0,32% 300 11:09

  7. forum rang 6 tatje 3 december 2019 13:11
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 3 december 2019 12:55:

    Maandag 2 december wat handel
    elfde dag op rij dat kleine plukjes turbo's op het bord staan.
    Instrument Stoploss Hefboom Bied Laat Spread Koers Volume Tijd
    Booster Long BNP 7,99 6,33 1,48 1,57 0,09 1,525 0,00% 4.000 2-dec
    Booster Long BNP 8,49 9,6 0,97 1,06 0,09 1,015 0,00% 1.000 2-dec
    Turbo Long BNP 8,99 20,22 0,47 0,56 0,09 0,515 0,00% 1.000 2-dec

    Vandaag ook een beetje handel vandaag in turbo's.
    12de dag op rij dat kleine plukjes turbo's op het bord staan.
    Het is niet veel maar iemand gelooft wel in een koers boven de 8,60 plus aankoopbedrag van 1,54

    Instrument Stoploss Hefboom Bied Laat Spread Koers Volume Tijd
    Turbo Long BNP 8,6 5,91 1,48 1,5 0,02 1,540 -0,32% 300 11:09

    Wereldbelegger, dat is nu iets waar een aantal van ons iets mee kunnen.

    Klasse.
  8. forum rang 6 tatje 3 december 2019 13:15
    quote:

    boem! schreef op 3 december 2019 12:41:

    [...]

    Het grote verschil tussen Automotive en Enterprise in de toepassng van deferred revenue is gelegen in het feit, dat Enteprise GEEN deferred long kent.

    De op- en afbouw van de deferred wordt veroorzaakt door de factuur aan Apple gedurende het derde kwartaal en heeft slechts ten doel om de baten eerlijk over de perioden te verdelen.
    Je zult zien dat deze deferred de komende kwartalen weer vrijvalt om vervolgens in het derde kwartaal van 2020 weer toe te nemen.
    Deferred Enterprise.

    Stand.

    31 dec 2017 15,7
    31 mrt 2018 5,9
    30 juni 2018 4,4
    30 sept 2018 4,2
    31 dec 2018 15,7
    31 mrt 2019 10,7
    30 juni 2019 6,4
    30 sept 2019 37,1

    Waarom was 30 sept 2018 dan niet veel hoger !
  9. [verwijderd] 3 december 2019 13:33
    quote:

    tatje schreef op 3 december 2019 12:54:

    [...]

    Operationele omzet Enterprise

    Q 1 2018 23,1
    Q 2 2018 15,0
    Q 3 2018 44,1
    Q 4 2018 43,9

    Q 1 2019 29,9
    Q 2 2019 19,0
    Q 3 2019 74,4

    Blijf het toch vreemd vinden.
    Je ziet de jaarlijkse trend door de uitfacturering aan Apple in het derde kwartaal.
    Wat er ook uit naar voren komt is, dat mijn aanname van de Apple omzet met 60 mio veel te hoog is( 35-40 mio lijkt mij meer in lijn te liggen).
    Het overgrote gedeelte van de Enteprise-omzet zal bestaan uit jaar-(Apple) en overige abbonnementen ( uber, smart-cities) daarnaast zal TT periodiek de aantallen afrekenen die via API's gebruik maken van TT(Microsoft).

    Indien de versnelling van die laatste omzet is gestart in het derde kwartaal zien we dat automatisch terug bij de 4q cijfers.

    TT geeft als outlook 2019 voor Enterprise 160 mio aan(cum 3q 119 mio).
    Ik verwacht zelf een overschrijding van deze post met een kleine 10 mio derhalve geen 41 mio maar 50 mio aan Enterprise omzet in het vierde kwartaal dat volledig op het conto geschreven mag worden van Microsoft.
  10. [verwijderd] 3 december 2019 13:44
    quote:

    tatje schreef op 3 december 2019 13:15:

    [...]

    Deferred Enterprise.

    Stand.

    31 dec 2017 15,7
    31 mrt 2018 5,9
    30 juni 2018 4,4
    30 sept 2018 4,2
    31 dec 2018 15,7
    31 mrt 2019 10,7
    30 juni 2019 6,4
    30 sept 2019 37,1

    Waarom was 30 sept 2018 dan niet veel hoger !
    Zie ook de deferred uit 3q 2017 ad 27 mio.
  11. forum rang 6 tatje 3 december 2019 13:59
    Ha Boem,

    Jij rekent dan op een omzet voor Enterprise van rond de 170

    Als ik voor automotive na 3 kwartalen 196,5 heb en ik tel de omzet van Q4 2018 erbij, dan kom ik op 270 plus jouw Enterprise van 170 is 440.

    Dasss veel hoger dan de vernieuwde outlook location technology bij Q3 van 425.

    440 of 425 scheelt toch een slok op een borrel.

    Dan is de 500 van Taco op de CMD eind 2021 denkelijk te laag.

    Alleen al een groei bij Enterprise van 40 miljoen per jaar, zou bij een gelijkblijvend Automotive 520 geven eind 2021.

    Ik denk zelf, dat tussen de 550 en 600 eind 2021 voor location technology moet kunnen.

    Maar ja, winst is een opinie :-)
  12. forum rang 6 tatje 3 december 2019 14:16
    Microsoft is erg actief in de cloud technologie voor de automotive industrie.
    Ze hebben ook een grote samenwerking aangekondigd met Volkswagen, maar Microsoft heeft niet de in - car technologie die daar bij hoort.
    Dus er zijn echt wel mogelijkheden om die samenwerking met Microsoft verder vorm te geven en ook wel om in principe MET EEN GEZAMENLIJK BOD te komen richting de automotive industrie.

    Aldus Harold op de BAVA op 18 maart 2019.

    Wie lust er nog peultjes :-)

    Bij USG duwden ze de koers van 12 naar 5 ( had geen centen meer ) bijna zonder reden, uiteindelijk kwam het bod op 17,50.

    Het grote geld regeert.

    Wij wikken en zij beschikken.

    Prettige dag verder !

    Het kan vriezen en het kan dooien :-)

    Kon wel eens op de koers slaan.
  13. [verwijderd] 3 december 2019 14:43
    quote:

    Dokus. schreef op 3 december 2019 13:50:

    na hoeveel jaar komt die deferred rev als winst in de boeken?
    dus de '31 dec 2017 15,7' aan def rev wordt als winst geboekt in welk jaar?

    of is dit geen volledige winst? maar omzet?


    Je hebt deferred kort(vervalt binnen het jaar) en deferred long (vervalt na 1 jaar).

    De deferred kort is de normale toepassing om ontvangen jaarbedragen gelijkelijk over het jaar te verdelen.
    Het zijn omzetbedragen maar met een hoog brutowinstpercentage (Enterprise 90% en Automotive 80%).

    Daar de specifieke ontwikkelingskosten voor de toepassing al zijn gemaakt bij ingegane contracten zal de brutowinst tenderen naar 100%, terwijl ook de te dekken Opex laag is omdat die voor bijna 75% bestaat uit R&D kosten voor toekomsige toepassingen.

    De deferred long bij Automotive beschouw ik derhalve als uitgestelde bruto-winst.

    Deferred long valt vrij in ca 7 jaar.

  14. forum rang 6 win some... 3 december 2019 16:50
    quote:

    Brouwer285 schreef op 3 december 2019 11:44:

    Tatje het geschuif met unbilled en deferred is bekend, het voordeel hiervan tezamen met afschrijvingen op assets en geschuif van capex naar opex is om aandelen terug te kunnen kopen voor een schappelijk prijsje. Het bedrijf maakt hoegenaamd geen winst nietwaar? Dacht dat de balans al aardig vaccuum getrokken was. Maar er zit schijnbaar nog een paar 100 miljoen ‘lucht’ in. Nog eventjes en dan staat de bedrijfswaarde voor 180 miljoen in de boeken.
    En als het er dan nog te positief uitziet verhoog je de uitgaven met 17%. Gewoon omdat het kan.
  15. forum rang 6 tatje 3 december 2019 18:54
    quote:

    win some... schreef op 3 december 2019 16:50:

    [...]

    En als het er dan nog te positief uitziet verhoog je de uitgaven met 17%. Gewoon omdat het kan.
    Ze doen gewoon wat ze willen, passen alles aan, om niets te laten zien.

    Q4 2018 en FY 2018 outlook CAPEX 55

    t/m Q3 2019 20,4 waarvan in Q3 4,4.

    Wordt dus gewoon minder dan de helft van de eerste outlook.

    Waarom, omdat ze het willen .

    Op een vraag bij Q2 waarom die verhoogde afschrijving nu verdelen over 2 jaar en niet ineens of ineens in Q4 2018.

    Taco: aan het eind van Q1 hebben we er pas over gesproken en in Q2 gedaan.

    Was het anders te positief.

    Ze doen alles om het maar niet te laten shinnen :-)

    Voor de koers is het niet leuk en velen oa ik, vinden het op zijn minst gezegd niet leuk.

    Je kunt alleen winnen, als je je afvraagt, waarom zo ??
962 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 ... 49 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.