Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

SNS Reaal« Terug naar discussie overzicht

Breaking News SNS

956 Posts
Pagina: «« 1 ... 36 37 38 39 40 ... 48 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. neus 25 mei 2019 15:16
    Onthulling SNS Doofpot komt dichterbij

    Na bijna zes jaar geeft de Staat der Nederlanden eindelijk toe dat beleggers in het voormalige SNS Reaal recht hebben op compensatie. De toenmalige minister van Financiën, Jeroen Dijsselbloem, besloot tot onteigening van de bank-verzekeraar op 1 februari 2013. Volgens hem was SNS op dat moment letterlijk geen stuiver meer waard; de vele aandeelhouders en obligatiehouders raakten hun geld van de ene op de andere dag kwijt. Op 30 november jl. bleek de Staat dit standpunt te hebben losgelaten, zo werd tijdens een zitting van de Amsterdamse Ondernemingskamer duidelijk.

    Ir. Hetty van de Laar, de klokkenluidster die Dijsselbloem eind 2012 met een aangetekende brief waarschuwde voor de misstanden binnen SNS, lijkt zo na vele jaren alsnog gelijk te krijgen. De door haar gerapporteerde misstanden vormden de bron voor de ondergang van de bank-verzekeraar en resulteerden in de onbegrijpelijke actie van Dijsselbloem om de bank door de Staat te laten inlijven. Zij vecht al vanaf het moment van onteigening voor de gedupeerde aandeelhouders van SNS. Velen van hen zijn kleine beleggers die hun spaargeld of hun pensioenpotje aan SNS hadden toevertrouwd.

    Schadeloos
    Het lijkt erop dat met de erkenning door de Staat nu de weg vrij is voor een schadeloosstelling voor deze groep mensen. Tegen GeenDoofpot bevestigt Van de Laar: ‘Dit is een positieve ontwikkeling voor al die gedupeerde mensen die al jaren wachten op gerechtigheid.’ Zij stelt dat ingrijpen in het wanbeleid voldoende was geweest om SNS Reaal te redden. De nationalisatie was dan niet nodig geweest, dus ook niet de onteigening van de aandeelhouders.

    In totaal wordt de waarde van de onteigende aandelen door Van de Laar op 860 miljoen euro geschat. De Staat hoopt met een schadeloosstelling van 10 miljoen euro weg te kunnen komen, maar die kans is klein. Een deskundigenrapport dat in april 2018 verscheen, komt tot een inschatting die bijna honderd keer hoger is.

    Straf
    Hetty van de Laar ontdekte in 2011 als eerste de grootschalige fraude binnen SNS Property Finance, de vastgoedtak van SNS Reaal. Zij stelde de verantwoordelijken op de hoogte. Toen deze de fraude niet aanpakten maakte Hetty dit openbaar. Dat heeft ze geweten; haar advies aan iedereen luidt ‘wordt nooit klokkenluider’. Al meer dan zeven jaar wordt zij bedreigd, mishandeld en op allerlei manieren dwarsgezeten door degenen die door haar onthullingen zijn ontmaskerd. ‘Ik heb er niet om gevraagd om klokkenluider te worden. Ik vind het woord verschrikkelijk, en ik merk dat elke klokkenluider zwaar tot zeer zwaar gestraft wordt, terwijl hun foute “meerderen” zichzelf niet strafbaar vinden en meedogenloos kunnen zijn.’

    Waarom dan toch naar buiten treden? ‘Ik vertel mijn verhaal, omdat ik graag wil dat iedereen weet hoe het systeem “vierkant” draait. Zowel in de politiek als in de bankenwereld. Bovendien spelen er nog allerlei juridische zaken, nationaal en internationaal, waarbij er niet alleen veel direct betrokkenen en gedupeerden zijn, maar ook indirect.’

    Van de Laar bereidt momenteel een getuigenverhoor voor met haar advocaat, zodat de onderste steen boven komt. Er zijn inmiddels een paar voormalige SNS-medewerkers veroordeeld voor corruptie, maar er lopen er nog steeds velen rond die hun straf volgens haar niet mogen ontlopen. ‘Die zaten overal, ook in de top van het bedrijf’, verklaart ze stellig.

    Wordt vervolgd. Bron: geendoofpot.nl/onthulling-sns-doofpot...
  2. neus 25 mei 2019 15:17
    Achtergrondinformatie

    Met GeenDoofpot krijgt Van de Laar een podium om haar relaas met de buitenwereld te delen. Het zijn haar persoonlijke ervaringen uit de periode dat zij werkzaamheden verrichtte voor SNS Reaal, meer specifiek SNS Property Finance (SNSPF), van 2009 tot en met 2012, maar zeker ook van na de nationalisatie op 1 februari 2013. Van de Laar vertelt: ‘Zelf ben ik ondernemer, en houd ervan om hard te werken, en om complexe problemen te vereenvoudigen. Binnen mijn bedrijf in Antwerpen had ik diverse uiteenlopende kleine klanten. Maar opeens kwam Buck Groenhof in 2009 aankloppen. Of ik hem wilde helpen een paar complexe problemen op te lossen. Hij was Chief Restructuring Officer (CRO) geworden bij SNSPF. Ik kende Buck Groenhof al sinds 2003; ik heb voor hem gewerkt toen hij directeur Private Banking op het ING Hoofdkantoor was. Daarna heb ik een paar opdrachten uitgevoerd bij Rabobank Hoofdkantoor Utrecht. Groenhof was daar interim directeur Midden- en Kleinbedrijf. Ik ben er nooit van uitgegaan dat er binnen een bank gebrek zou zijn aan controlemechanismen. Mensen vertrouwen een bank hun vermogen toe. De functie van een bankier is, om dat vermogen goed te beleggen voor de klant. Meer niet. De bank krijgt daarvoor een vergoeding en de bankier krijgt daarvoor een salaris. Eventueel een bonus bij een goed resultaat. Met deze gedachte ben ik mijn opdrachten binnen de SNS bank begonnen, vol enthousiasme, vertrouwende op de perfectie binnen de bank. Maar steeds als Buck Groenhof tegen mij zei: “Ik heb de bankencrisis niet veroorzaakt”, of “Het is nu eenmaal vastgoedcrisis”, moest ik hem zeggen: “Je zit hier juist om die problemen op te lossen”. Hij had er geen oren naar. “We hebben alle tijd”, zei hij.’

    Op de vraag of de nationalisatie van SNS Reaal nodig was, heeft Van de Laar een helder antwoord. ‘Nee, absoluut niet. Ik heb binnen SNS Property Finance al aan de bel getrokken in 2011 en voorjaar 2012. Binnen SNS Reaal, de moeder van SNSPF, heb ik aan de bel getrokken in voorjaar 2012. In juni 2012 heb ik de afdeling compliance van SNS Reaal ingeseind. Telkens kwam ik met kleine en grote bewijzen. Ik kende in het begin zelfs de omvang van de fraude nog niet en was ook niet van plan om klokkenluider te worden. De Compliance vond dat ik niets te bewijzen had, en als ik aangifte wilde doen, dan moest ik dat maar buiten SNS Reaal gaan doen.’ Dat spontane, nogal paniekerige advies heeft grote gevolgen gehad. ‘De volgende dag belde ik naar de FIOD. Ze vroegen of ik de dag erop al wilde komen met mijn bewijzen en mijn computer. Eenmaal aan tafel heb ik mijn computer ingeleverd en mijn bewijzen gegeven. Nadat ze het hele verhaal hadden opgeschreven, vroegen ze of ik het wilde ondertekenen. Ik vroeg: “Waarom vragen jullie dat zo expliciet?” Ze antwoordden: “Dat durft tot nu toe niemand, we krijgen alleen maar anonieme telefoontjes.” “Ok”, antwoordde ik. En ik tekende, niet wetende dat de ellende alleen maar groter zou worden.

    Binnen SNS werden alle zeilen bijgezet. De CEO van SNS Reaal, Ronald Latenstein, gaf Buck Groenhof een nieuw contract, waardoor hij onder de controle van De Nederlandse Bank (DNB) uit zou komen. ‘Latenstein heeft SNS Reaal in 2006 naar de beurs gebracht, en met het opgehaalde geld heeft hij onmiddellijk het al zieke Bouwfonds gekocht. Hij noemde deze nieuwe tak binnen SNS Reaal: SNS Property Finance (SNSPF). Hij haalde ook nog eens hetzelfde personeel binnen, dat het voormalige Bouwfonds al de afgrond in had getrokken. Ze bleven gewoon zitten. Zelfs de notarissen en advocaten die eraan verbonden waren tijdens de vastgoedfraude (Bouwfonds), bleven gewoon de advocaten en notarissen binnen het nieuwe SNSPF. Toen ik in 2009 door Buck Groenhof ingehuurd werd, en in 2010 toch wel door had, dat er onnodig veel geld over de balk werd gesmeten, en in 2011 al aan de bel trok, werd ik in hun ogen de vijand. Er had gemakkelijk ingegrepen kunnen worden door zowel de CEO van SNS Property Finance, Jaap van Dijk, als door de eerdergenoemde CEO van SNS Reaal. Maar er is nooit intern geknokt om het aanstormende faillissement te voorkomen. Integendeel. Er is zolang mogelijk geprobeerd om SNS Property Finance tot de hoofdpijntak te bombarderen. Juist de tak die bewust oncontroleerbaar werd gehouden.’

    Van de Laar probeerde het tij te keren. ‘Ik schreef op 27 december 2012 een brief aan de zojuist aangetreden minister van Financiën Dijsselbloem. Ik wilde dat hij zou ingrijpen in het wanbeleid, zodat de SNS bank niet failliet zou gaan. Buck Groenhof werd ontslagen en kreeg dankzij zijn nieuwe – met spoed opgestelde – contract van een half jaar daarvoor, € 750.000 mee en een vergoeding van € 60.000 voor eventuele advocaatkosten. Ook kreeg Buck Groenhof nog een podium in de krant, het Financieele Dagblad, samen met zijn advocaat Jerry Hoff. Daarin werd ik oplichter, bedriegster, en rancuneuze ex-minnares genoemd. Ronduit een vernederend artikel, bedoeld om mij te vernietigen. In die periode werd ik voor het eerst klokkenluider genoemd in alle mogelijke pers. Follow The Money en Quote, de Telegraaf, diverse andere kranten en TV programma’s. Zelfs in roddelbladen werd ik neergezet als een persoon, die ik eenvoudigweg niet was. Ik ben nooit maar dan ook nooit ingegaan op de avances van Buck Groenhof, notabene een getrouwde man. Ik heb alles maar genegeerd, dit ook om mijn familie te beschermen, maar het was stilte voor de storm.’

    Minister Dijsselbloem zou reageren op haar brief van 27 december 2012, maar het enige wat hij deed, was SNS nationaliseren op 1 februari 2013. Van de Laar: ‘De verantwoordelijke CEO van SNS Reaal mocht eervol vertrekken. Hij, die SNS Property Finance had binnengehaald bij de beursgang in 2006, maar daarna eigenhandig en voor zijn ogen de gehele bank de afgrond in heeft getrokken. De CEO van SNSPF, Jaap van Dijk, wist overal van, en ook hij heeft niet ingegrepen. Hij mocht zelfs nog een tijdje blijven zitten, om de vastgoedportefeuille te “redden”. Hij was volgens mij nog nodig om de lopende transacties binnen het “Old Boys Network” ten einde te brengen, en nog te investeren op kosten van de genationaliseerde SNS in bepaalde projecten. Tot aan de verkoop van de projecten werd geïnvesteerd, en zo’n project werd voor een aantrekkelijk lage prijs verkocht binnen het eigen netwerk. Het vastgoed werd niet geheel toevallig na de nationalisatie opeens wél afgewaardeerd.’

    BRONHetty van de Laar
  3. neus 31 mei 2019 09:58
    Eindelijk schadeloosstelling na onteigening SNS REAAL?
    In 2013 werd SNS Reaal genationaliseerd. Door de onteigening raakten aandeelhouders en achtergestelde obligatiehouders van SNS Reaal hun stukken kwijt. Toenmalig minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem besloot de onteigende effectenbezitters nul euro schadevergoeding toe te kennen. Tegen dit besluit is geprocedeerd bij de Ondernemingskamer, waarbij Sman Business Value (Peter Hoiting, Guido Rooijackers) is opgetreden als adviseur van (voormalige) eigenaren van effecten en overige vermogensbestanddelen. Inmiddels heeft de in opdracht van de Ondernemingskamer benoemde commissie van onafhankelijke deskundigen een advies gegeven omtrent de waarde. Hoe verhoudt het advies zich tot de standpunten van betrokkenen?

    Aanbod van de Minister
    De Minister bood een schadeloosstelling van nihil. Dit ‘aanbod’ was gebaseerd op een analyse waarbij op het niveau van SNS Reaal, in het scenario van een faillissement en liquidatie, een tekort zou ontstaan van circa € 4,5 miljard. Bij een dergelijk tekort zouden de onteigende effecten en overige vermogensbestanddelen geen enkele waarde hebben.

    Analyse Sman Business Value
    In deze procedure fungeerde Sman Business Value als adviseur van een elftal advocatenkantoren dat de belangen van (voormalige) eigenaren van effecten en overige vermogensbestanddelen behartigde. In opdracht van al deze partijen heeft Sman Business Value in 2013 een beoordeling gegeven van de gehanteerde waarderingsmethodieken en uitgangspunten die ten grondslag lagen aan het aanbod van de Minister.

    In een tweetal uitgewerkte financiële scenario’s (‘laag’ en ‘hoog’) hebben wij beargumenteerd dat er sprake is van een positieve waarde voor het totaal van onteigende effecten en vermogensbestanddelen van SNS Reaal en SNS Bank. Het totaal van deze waarde raamden wij op circa € 0,5 miljard (laag) tot € 4,6 miljard (hoog). In beide scenario’s dus in ieder geval significant hoger dan nul.

    Op grond daarvan concludeerden wij dat het aannemelijk was dat het aanbod van de Minister voor schadevergoeding (van nihil) geen volledige vergoeding vormt voor de door onteigende partijen geleden schade.

    In lijn met onze bevindingen kwam ook de Ondernemingskamer in juli 2011 tot deze conclusie.

    Commissie van deskundigen
    Vervolgens is door de Ondernemingskamer een commissie benoemd van drie onafhankelijke gerechtelijk deskundigen. Taak van deze commissie was de bepaling van de werkelijke waarde van de onteigende effecten en vermogensbestanddelen van SNS Bank en SNS Reaal per 1 februari 2013. De commissie heeft op 27 april 2018 haar definitieve deskundigenbericht uitgebracht.

    Deskundigen komen, na zeer uitvoerig onderzoek, tot de conclusie dat op de peildatum (de datum van onteigening, 1 februari 2013), twee relevante toekomstperspectieven waren voor SNS Reaal. Deze waren enerzijds de zogenaamde noodregeling gevolgd door faillissement, en anderzijds het CVC-scenario. Dit laatste scenario betrof het reddingsplan van private equity partij CVC. In het faillissementsscenario is uitgegaan van een situatie waarin de vennootschap niet direct geliquideerd wordt, maar waarbij sprake is van een run-off (uitdienscenario), zoals dit bijvoorbeeld ook bij het faillissement van DSB-bank heeft plaatsgevonden. De commissie volgt hiermee niet het door de Minister gehanteerde scenario, te weten een snelle liquidatie.

    De commissie heeft de waarde van de onteigende effecten en vermogensbestanddelen volgens beide toekomstperspectieven uitgewerkt. In het CVC-scenario beloopt de totale waarde hiervan rond € 485 mln. In het faillissementsscenario is dit € 814 mln. Afhankelijk van het scenario kunnen onteigende obligatiehouders van SNS Reaal tot zelfs 75% van de nominale waarde van hun vorderingen als schadeloosstelling tegemoet zien. De waardering is daarmee substantieel – en aanmerkelijk hoger dan nihil….

    Met het deskundigenbericht is onze reeds in 2013 verwoorde conclusie bevestigd dat het aannemelijk was dat het aanbod van de Minister voor schadevergoeding geen volledige vergoeding vormt voor de door onteigende partijen geleden schade.

    Vervolg
    Inmiddels is het 2018. Met het definitieve deskundigenbericht is een belangrijke stap gezet richting schadeloosstelling voor onteigende beleggers. De commissie heeft het aan de Ondernemingskamer overgelaten om een keuze (of weging) te maken tussen de gepresenteerde scenario’s. In de procedure bij de Ondernemingskamer krijgt het Ministerie van Financiën nu gelegenheid voor een conclusie na deskundigenbericht; hierna volgen de belanghebbenden. In november van dit jaar volgt dan een mondelinge behandeling.

    Guido Rooijackers
    Geschreven door Guido Rooijackers
    Indien u meer informatie wilt over dit onderwerp, kunt u contact opnemen met Guido Rooijackers. Hij is bereikbaar via e-mail en +31 (0)20 3338630.

    Guido Rooijackers (1970) is financiële bedrijfseconoom, register controller en register valuator. Guido Rooijackers treedt veelvuldig op als (gerechtelijk) deskundige op het gebied van ondernemingswaardering en economische schadebepaling, onder andere voor de Ondernemingskamer van het gerechtshof Amsterdam.
    Meer over Guido Rooijackers >
  4. forum rang 10 voda 4 juni 2019 15:21
    'Schriftelijk' volstaat niet in zaak SNS Reaal

    Gepubliceerd op 4 jun 2019 om 11:17 | Views: 2.250

    AMSTERDAM (AFN) - Bij het onderzoek naar mogelijk wanbeleid rond de ondergang van SNS Reaal kunnen voormalige bestuurders en commissarissen niet volstaan met schriftelijke beantwoording van vragen. De onderzoekers mogen daarnaast verslagen van de verhoren aan het onderzoeksverslag hechten. Dat heeft de Ondernemingskamer van het gerechtshof in Amsterdam bepaald.

    Het gaat om de slepende zaak van beleggers die bij de nationalisatie van het financiële concern in 2013 met lege handen achterbleven. De Ondernemingskamer besloot eerder tot een zogeheten enquête om alles nog eens goed uit te zoeken. Er was vervolgens veel juridisch gesteggel, onder meer over de verhoren van de betrokkenen.

    Het ministerie van Financiën nationaliseerde SNS Reaal in 2013 om te voorkomen dat het concern zou omvallen. Beleggers bleven met lege handen achter omdat hun effecten niets meer waard zouden zijn. Voormalige aandeelhouders en achtergestelde schuldeisers voelden zich gedupeerd en stapten naar de rechter.

    Heroverweging

    De Ondernemingskamer oordeelde al eens dat beleggers te karig waren bedeeld na de nationalisatie. Maar de Hoge Raad stelde later dat dit besluit moest worden heroverwogen. Een wanbeleidprocedure bij de Ondernemingskamer is voor aandeelhouders vaak een belangrijke stap in de richting om alsnog een schadevergoeding te krijgen.

    Indien de gespreksverslagen aan het onderzoeksverslag worden gehecht, zijn zij daarmee overigens niet openbaar. Na voltooiing van het onderzoek beslist de Ondernemingskamer over het al dan niet openbaar maken van het onderzoeksverslag en de bijlagen.
  5. The Man 11 oktober 2019 20:16
    quote:

    voda schreef op 4 juni 2019 15:21:

    Indien de gespreksverslagen aan het onderzoeksverslag worden gehecht, zijn zij daarmee overigens niet openbaar. Na voltooiing van het onderzoek beslist de Ondernemingskamer over het al dan niet openbaar maken van het onderzoeksverslag en de bijlagen.
    Dat klinkt toch wel een beetje als een doofpot affaire.
  6. neus 13 november 2019 10:41
    ZES JAAR NA DE ONTEIGENING: WAT IS DE STAND VAN ZAKEN IN DE SNS-PROCEDURES?

    De meeste procedures van de VEB zijn niet in een paar jaar opgelost. Zo ook niet de procedures die spelen in de nasleep van de onteigening van de SNS-aandeelhouders en -obligatiehouders. Zowel de Staat als de andere betrokken partijen geven vol (juridisch) tegengas en proberen de procedures op diverse manieren te traineren.
    Op 1 februari 2013 heeft de minister van Financiën de aandelen in SNS Reaal ont­eigend. Na de onteigening is de schadeloosstellingsprocedure gestart om de waarde van de onteigende aandelen te bepalen. Volgens de minister was de waarde van de aandelen 0 euro. De VEB heeft zich hiertegen verweerd.

    Schadeloosstellingsprocedure: waarde bepalen op het moment van onteigening
    In de schadeloosstellings­procedure dient de waarde van de SNS-effecten (zowel de onteigende aandelen als de eveneens ont­eigende obligaties) te worden bepaald op het moment van nationalisatie. Eind april 2018 hebben de drie door de Onder­nemingskamer benoemde deskundigen hun deskundigenbericht gepubliceerd. Op 16 april 2019 volgde de uitspraak. Dat was echter geen definitieve uitspraak. De Ondernemingskamer heeft vastgesteld dat de waardering door de deskundigen en de daarvoor gebruikte uitgangspunten op onderdelen moeten worden aangepast of een nadere toelichting behoeven. Het gaat met name om de wijze waarop de opbrengst in een verondersteld faillissement van SNS Bank is berekend, de waardering van de opbrengst van de verkoop van het verzekeringsbedrijf van Reaal N.V. en de te hanteren disconteringsvoet. De definitieve uitspraak zal nu pas begin 2020 volgen.

    Naar verwachting zal een zeer beperkte compensatie van wellicht enkele centen per aandeel volgen. Bij andere vermogens­bestanddelen zoals bepaalde typen obligaties zal een iets hogere vergoeding volgen. Dit heeft te maken met het feit dat de Ondernemingskamer in deze procedure enkel en alleen kijkt naar de waarde van de vermogens­bestanddelen op het moment van onteigening.

    Enquêteprocedure
    De uitkomst van de schadeloosstellingsprocedure zal naar verwachting slechts een doekje voor het bloeden zijn. De schadevergoeding voor het grootste deel van de geleden schade moet komen uit andere procedure: de aansprakelijkheidsprocedure. Om de eventuele aansprakelijkheid te bepalen, moet eerst duidelijk worden wat tot de ondergang van SNS heeft geleid. Was er daadwerkelijk sprake van mismanagement zoals premier Rutte kort na de onteigening stelde? Zijn beleggers misleid door de voormalige top van SNS voordat zij hun effecten kochten? Op onder andere deze vragen moet het onderzoek een antwoord geven.
  7. neus 13 november 2019 10:41
    Schermutselingen voorafgaand aan het onderzoek, naar de Hoge Raad!
    Het onderzoek is niet zomaar toegewezen. De Staat, SNS en andere belanghebbenden wilden dit onderzoek op allerlei gronden voorkomen. Zij meenden onder andere dat het recht op een onderzoek mee was onteigend. De Ondernemingskamer heeft in haar uitspraak van 8 juli 2015 geoordeeld dat ondanks de onteigening de VEB met andere aandeelhouders bevoegd is tot het doen van een enquêteverzoek. De Hoge Raad heeft deze uitspraak overeind gelaten op 4 november 2016.

    De omvang van het onderzoek
    Daarna hebben partijen verder geprocedeerd over de omvang van het onderzoek. De Ondernemingskamer heeft uitspraak gedaan op 26 juli 2018 en een onderzoek bevolen naar het beleid en de gang van zaken bij SNS Reaal en SNS Bank en wel over de periode vanaf 1 juni 2006 tot 1 februari 2013. In feite van het moment van de beursgang tot en met het moment van onteigening.

    Onderwerpen die aan bod komen, zijn:
    - De mate waarin SNS Reaal zich rekenschap heeft gegeven van de voorafgaand aan de overname van SNS Property Finance geïdentificeerde risico's;

    - De mate waarin de administratie en het risicobeheer van SNS Property Finance ten tijde van de acquisitie en nadien tekortschoot, de mate waarin SNS Reaal zich daarvan bewust was en de wijze waarop SNS Reaal heeft gereageerd op geconstateerde tekortkomingen;

    - De vraag of SNS Reaal tijdig heeft gereageerd op de verslechtering van de onroerend goed markten, zowel met betrekking tot het beheer van de bestaande projecten van SNS Property Finance als met betrekking tot de aanpassing van de (groei)strategie van SNS Property Finance en de besluitvorming die in dat verband heeft plaats­gevonden;

    - De mate waarin SNS Reaal c.s. inzicht had in de aan Property Finance verbonden risico's en de consequenties van de risico’s voor de continuïteit van het concern als geheel.

    Ook kregen de onderzoekers de opdracht te bezien of de informatievoorziening van SNS Reaal aan het beleggend publiek over de problemen bij Property Finance en over de financiële en operationele toestand van SNS Reaal, SNS Bank en Property Finance in de periode waarop het onderzoek betrekking heeft, adequaat was.

    Wederom naar de Hoge Raad
    Dit was tegen het zere been van de Staat, SNS en de andere belanghebbenden. Ook voor de omvang van het onderzoek, onder meer op het punt van de concernenquête bij SNS Bank, ging men naar de Hoge Raad. De uitspraak van de Hoge Raad wordt begin 2020 verwacht. Gedurende de cassatie kan het onderzoek wel beginnen.
  8. neus 13 november 2019 10:42
    Eindelijk: het onderzoek begint
    Op 2 augustus 2018 zijn drie onderzoekers aangewezen. Deze onderzoekers hebben een begroting van de kosten van het onderzoek gemaakt. Zij verwachten 2,3 miljoen euro aan kosten, de verschuldigde omzetbelasting daarin niet begrepen. Deze kosten zijn voor rekening van SNS.

    De onderzoekers waren voortvarend van start gegaan en hebben informatie opgevraagd bij SNS en de diverse functionarissen.

    Wederom gedoe (derde keer naar de Hoge Raad)
    Ten aanzien van (delen van) door de onderzoekers opge­vraagde informatie heeft SNS Reaal een beroep gedaan op een (van betrokken advocaten en notarissen) afgeleid ver­schoningsrecht. Zij stelden dat de stukken onder de geheim­houding van de betrokken advocaten zouden vallen.

    De onderzoekers zijn vervolgens naar de raadsheer-commissaris (een van de leden van de Ondernemingskamer) gestapt. Deze heeft bij beschikking van 26 februari 2019 SNS Reaal c.s. bevolen bepaalde informatie aan de onderzoekers te verstrekken en te bepalen met betrekking tot welke (passages uit) documenten er een beroep wordt gedaan op een geleid verschoningsrecht. Tegen deze uitspraak is cassatieberoep ingesteld. Ook dit schorst het onderzoek niet. De uitspraak over deze kwestie volgt ook begin 2020.

    De uitsmijter: niet meewerken aan het onderzoek
    Inmiddels is het onderzoek al een jaar bezig. De poging van functionarissen van SNS Reaal tot traineren van het onderzoek is door de Ondernemingskamer afgewezen. De onderzoekers kunnen aan de slag met het horen van de functionarissen. Tenminste dat dachten ze. De advocaten van de betrokken functionarissen kwamen met bezwaren tegen het voornemen van de onderzoekers om gespreksverslagen als bijlagen bij het onderzoeksverslag te voegen. Ook stelden zij voor, het interview grotendeels schriftelijk te laten plaatsvinden. Daarom vroegen zij de raadsheer-commissaris om de onderzoekers een aanwijzing te geven. De raadsheer-commissaris heeft dat begin juni 2019 afgewezen.
    Volgens de raadsheer-commissaris omvat de in de wet verankerde inlichtingenplicht de verplichting van (voormalige) bestuurders, commissarissen en werknemers om gehoor te geven aan een uitnodiging tot verhoor van de onderzoekers. Zij kunnen niet volstaan met schriftelijke beantwoording van de bij hen levende vragen. Ook mogen zij geen voorwaarden stellen aan hun medewerking. Bovendien is het van tevoren onderling afstemmen van de af te leggen verklaringen niet de bedoeling.
    De eerste uitkomsten worden pas eind 2020 verwacht. Tenzij er nog meer beren op de weg verschijnen. Gezien de grote belangen zou dat zomaar nog een paar keer kunnen gebeuren. Wordt vervolgd.

  9. neus 17 november 2019 14:56
    Den Haag moet niet zelf gaan ondernemen: tijd voor verkoop Volksbank
    Het redden van banken door de staat was na de kredietcrisis onvermijdelijk. Voor het eindeloos vasthouden van instellingen zoals de Volksbank zijn geen goede argumenten aan te voeren, schrijft Marijn Jongsma.
    www.elsevierweekblad.nl/opinie/opinie...
  10. forum rang 8 objectief 17 november 2019 16:23
    quote:

    neus schreef op 17 november 2019 14:56:

    Den Haag moet niet zelf gaan ondernemen: tijd voor verkoop Volksbank
    Het redden van banken door de staat was na de kredietcrisis onvermijdelijk. Voor het eindeloos vasthouden van instellingen zoals de Volksbank zijn geen goede argumenten aan te voeren, schrijft Marijn Jongsma.

    Heb je gezien in welk blad dit staat? Dus niet serieus nemen.
  11. Atari 18 november 2019 16:01
    SNS was een grote corrupte bende. DNB AFM ECB allemaal gefaald. Nu zie je dat het recht niet zegeviert. Oftewel overheid treitert de aandeel en obligatie houders. Er wordt informatie achtergehouden en een spel gespeeld. Jammer genoeg trekt Latenstein zijn mondje niet meer open en heeft Sjoerd zijn keuteltje ingetrokken. Allemaal pure oplichters. Ik hoop dat Hetty van der Laar nog wat op tafel legt want na de bestraffing van Groenhoff zijn al reeds misstanden aangetoond.
  12. forum rang 10 voda 21 november 2019 14:23
    Deskundigen schatten waarde SNS Reaal hoger in

    Gepubliceerd op 21 nov 2019 om 14:17 | Views: 52

    AMSTERDAM (AFN) - Gedupeerde beleggers van de genationaliseerde bank en verzekeraar SNS Reaal hadden nog heel wat geld kunnen terugkrijgen als het financiële concern failliet was gegaan. De deskundigen die in opdracht van de Ondernemingskamer de waarde moesten vaststellen komen in een nader onderzoek tot een totaalbedrag van ruim 835 miljoen euro.

    Het ministerie van Financiën nationaliseerde SNS Reaal in 2013 om te voorkomen dat het concern zou omvallen. Beleggers bleven met lege handen achter omdat hun effecten niets meer waard zouden zijn. Voormalige aandeelhouders en achtergestelde schuldeisers voelden zich gedupeerd en stapten naar de rechter.

    Vorig jaar oordeelde de Ondernemingskamer al dat beleggers te karig waren bedeeld na de nationalisatie. Deskundigen kwamen toen tot de conclusie dat dit op circa 814 miljoen euro zou neerkomen, maar de rechters vonden dat bepaalde uitgangspunten moeten worden aangepast.

    Voor aandeelhouders blijft volgens het nieuwe rapport nog steeds geen geld over. Of de obligatiehouders daadwerkelijk nog een flinke compensatie krijgen, is nog niet zeker. Daarover moet de Ondernemingskamer nog beslissen.
  13. neus 27 november 2019 09:45
    Volksbank nog niet klaar om op eigen benen te staan
    De Volksbank heet natuurlijk niet voor niets de Volksbank. Met de nieuwe naam werd de eerder genationaliseerde SNS Bank begin 2017 gepositioneerd als een ‘nutsbank’, die consumenten simpele maar betaalbare producten biedt. De doelstelling om 8 procent rendement te maken, is daarom inmiddels een bovengrens geworden, zo valt op te maken uit uitspraken van topman Maurice Oostendorp in Het Finan­cieele Dagblad.
    www.elsevierweekblad.nl/economie/acht...
956 Posts
Pagina: «« 1 ... 36 37 38 39 40 ... 48 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.