Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Koffiekamer« Terug naar discussie overzicht

Spyker uit de droom !

12 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 16 januari 2005 18:19
    Zie hieronder de letterlijke text van de hand van P. Royle (Sportscar Magazine) zoals die hier in de USA verscheen in de autopers en die gebruikt werd in een TV programma ! En de Spykerboys maar roepen dat ze alles onder controle hebben .... nou ja alles?

    Conclusie dus gewoon:

    a) de firma Spyker heeft voor een verkeerde slogan gekozen,
    b) de Spyker is exhorbitant duur alhoewel slechts 290,000 dollar pakweg 223,000 Euro,voor wat geboden wordt
    c) Ferrari heeft iets meer prestige dan Spyker is een "discount dealer",
    d) het Spyker design van binnen en buiten is niet in lijn met de exhorbitante prijs en haalt niet bij dat van de ongeveer gelijk geprijsde Aston Martin (GB) en Pagani (I) supercars,integendeel het design wordt als "a massive faux pas" aangemerkt
    e)de Spyker heeft meer weg van een "most expensive" Toyota MR2 in de wereld die is "opgepomd" met steroiden
    f)geen Spyker dealer network van betekenis - 10 dealers in de USA, 10 dealers in de rest van de wereld. Voordeel wel dat er een AUDI motor in zit, dus mechanische problemen kunnen door het Volkswagen concern opgelost worden!
    g)Spyker is een niet aanbevelingswaardig automobiel
    h) Spyker is zeer zeker niet de 300,000 dollar waard volgens de auteur (welbekend in de automobiel wereld)

    Mvg,

    Ellemme

    LETTERLIJKE TEXT Hieronder weergegeven

    Spyker’s tag line should read: The Car You’ve Probably Never Heard Of. Instead, the company chose the words “Pure Passion” to don the cover of its brochure. Then again, Spyker’s Dutch, so why should you have heard of it? Well, maybe because the company has been around since 1898 (I’ll ignore its 75-year hiatus ending in 2000), but more importantly, its latest car, the C8, seems to have the supercar equation right. Nearly.

    The first glaring problem with the little two-seater is that it simply costs too much; roughly $290,000 for the base C8 Spyder (roadster) and C8 Lavoilette (coupe) and even more for the C8 Spyder T turbo incarnation. Then again, supercars do come at a premium. Some may go so far as to argue that a car can’t be a supercar unless it’s obscenely overpriced, but with the C8 costing nearly $300,000 by the time you actually take delivery, Spyker makes Ferrari look like a discount car dealer.

    And the car’s design is arguably ugly, to boot.

    Those points aside, the Spyker C8 Spyder and C8 Lavoilette are everything a schoolboy dreams of. Tipping the scales at a scant 2,800 lbs. and being powered by a mid-mounted, 4.2-liter V8 putting out 400hp (450hp in the C8 Lavoilette), Spyker definitely proved it knew the key components of a world-class sports car. The way the dampers mount mimics that of a Formula 1 racer, the car is liberally coated in shiny metal and exotic leather, and with only 50 slated for production in 2006, you’re never going to have the embarrassment of coming upon someone else driving a C8 – and in the supercar world, rarity is akin to godliness.

    It’s a shame the C8’s going to be so rare, though, as performer or not, rare cars hardly ever see the light of day. Spyker claims 0-60 times in the 4.5-second range with the two-seater’s top speed nearing the 190mph mark if the road is long enough. Six-piston calipers are responsible for slowing the car before the driver wads it into the back of the Lamborghini he’s just chased down. It’d be a blast to climb inside the Liberachi-esque cockpit, power through the 6-speed manual tranny with its exposed linkage, and experience mind melding acceleration, but something bothers me about the complete package: the C8’s exterior and interior design simply isn’t enough to command that price. Sure, it’s a unique car with several very attractive styling cues, but it hardly has the class or pedigree of an Aston Martin DB9 or the ridiculously exotic styling that a Pagani Zonda offers.

    Some of the car’s styling flaws are forgivable, though. Take, for instance, the company’s logo. It appears to be a wheel and tire with an airplane propeller bolted to the middle – and that’s because it is. During World War I, Spyker made its money by producing airplanes, and it’s because of this fact that I’m willing to let the company’s questionable logo slide. The polished air scoops, four-spoke, metal-centered steering wheel, propeller style wheels, and Aardman Animation front grille are a little less pardonable. Maybe I’d welcome these features more if I were a Monte Carlo-residing, scarf-wearing, eccentric multi-millionaire wanting the most expensive Toyota MR2 on steroids I could find so I could impress everyone at yet another fundraiser for the three-eyed squid. As it is, I’m not.

    A fairly unique feature of Spyker is that you can actually watch your car be built via a Web cam. Also, each car comes with a Web page specifically for your car on which you’ll find your C8’s build records, and when you have maintenance performed the page will be updated with that information, too. Whether or not the lucky few will forego their usual Italian supercars in exchange for a little dot-com flashery is up for debate. After all, when you need to get your Ferrari serviced, there is a chance that you’re within a reasonable distance of a dealership. Last I checked, there were only 11 Spyker dealers in the U.S. and an additional 10 in the rest of the world, counting the company’s headquarters in the Netherlands. Since the engine is lifted from an Audi, there is a possibility that certain mechanical parts could be picked up at a local dealership, but if anything else fails you may find yourself shipping the car quite a distance. And that’s assuming the Spyker dealership has the parts in stock – something that probably won’t be the case.

    Does all this add up to a $300,000 value? Unless you’re living The Great Gatzby lifestyle, the answer is most assuredly no. If I were, for that amount of money I’d be forced to wonder if I should plop down the cash for the more powerful Spyker C8 Lavoilette or be extravagant the old fashioned way and place an order for six Corvettes instead.

    If Spyker wanted to hand one over for a thorough, comprehensive, behind-the-wheel thrashing, I’m inclined to believe my opinion about the body would change. In the past, I’ve found that with the right chassis, motor, and weight distribution, a massive styling faux pas can easily lose its nauseating effects and become endearing instead – you usually know by the time you’ve reached second gear. I’m guessing this is one of those kinds of cars.

    Phillip Royle is the Associate Editor of SportsCar magazine.
  2. Pietpaaltjes77 16 januari 2005 18:37
    Tjonge jonge toch niet echt objectieve tekst (bestaan die in de VS wel of is de zelfcensuur zover doorgevoerd?).

    1. Het design kan over getwijfeld worden maar is niet echt lelijk vind ik.

    2. Auto is veel exclusiever dan Ferrari, door de kleine oplagen.

    3. Zijn al deze super sport auto's niet een niet rationele keuze? Anders reed iedereen wel rond in een golf. Het is maar wat de gek er voor geeft.

    Begrijp de opmerking niet helemaal dat er maar 10 dealers zijn? Als er maar een bij jouw in de buurt zit toch? Dat kan dan ook van Ferrari gezegd worden, daarvan zit ok geen dealer in elk gehucht, kom je alweer snel terug op het golf verhaal.

    Ben trouwens absoluut geeen spyker investeerder, schaal veel te klein en zal er nooit een cent insteken.
  3. [verwijderd] 16 januari 2005 18:40
    Spyker denkt dat als het anders is dat het meteen "exclusief" is maar helaas. In ons kleine landje met een superhoge dichtheid van kleine middenklasser autootjes val je nog welop maar in de VS loop je alleen maar het gevaar onder een Hummer te belanden of als crmineel beschouwt te worden.

    Daarbij is het bewegen,... onder weg zijn,... met de auto in de VS gewoon niet te vergelijken met de wijze warop wij aan het verkeer deelnemen.

    Nerveuze en lawaaierige sportwagens zijn dan alleen leuk voor het circuit, een zeer kleine markt volgens mij die gedomineerd wordt door Ferrrari.
    Ferrari is na een zeeeer lange autosport historische weg in staat met allerlei prachtige "all inn" sportpakketten waarbij je een uitgerangeerde =echte raceauto= inclusief verzorgde vip dagjes op uitnodiging !!, misschien mag kopen. Kijk dat is marketing en de VIP-pakketten worden met 10tallen verkocht ver boven de prijs van de Spyker. Dit succesverhaal is wel helaas het enige deel binnen het concern waar dus uiteindelijk winst wordt gemaakt !

    Spyker zal het niet redden vrees ik, en dat is wel jammer want men steekt toch de nek uit om iets te ondernemen en zoals je weet ontbreekt het in Nederland aan mensen die dit doen. Helaas denk ik dat er niet goed is nagedacht over de lengte van het ondernemings traject inclusief alle mogelijke tegenvallers.

    ciao bueno

  4. [verwijderd] 17 januari 2005 17:54
    Ik heb een tijdje geleden een Spijker test gezien in het fameuze programma Top Gear. ook die lieten er geen spijker van heel. Met name wegligging schijnt zeer slecht te zijn en overall een zeer onvoldoende score. Echter ze hadden wel een zeer significant remark: Deze auto koop je niet om in te rijden maar om in gezien te worden. Dus kopers kopen deze auto puur op emotie. Emotie en passie kopers zijn volgens mij de allergrootste groep daar waar het betreft de koop van sports cars.
12 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.