Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,210   +0,045   (+0,87%) Dagrange 5,125 - 5,230 79.137   Gem. (3M) 178,5K

TomTom juli 2019. Mooi weer of weer mooi.

1.536 Posts
Pagina: «« 1 ... 31 32 33 34 35 ... 77 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 Dutchy Ron 16 juli 2019 21:45
    Montag, 15. Juli 2019, 12.00 Uhr
    Kartendienst Here:
    Das Geschäft mit der Vermessung der Welt

    Hochauflösende Karten sind eine Voraussetzung für das automatisierte Fahren. Doch es ist nicht einfach, aus der Vermessung der Welt ein Geschäftsmodell zu machen, wie das Beispiel Here zeigt.
    Von Michael Gerster

    Mit 3D-Karten lassen sich auch Informationen eines Höhenprofils für optimalen Verbrauch einspeisen. (Foto: Here)
    Damit ein automatisiert fahrendes Auto Entscheidungen treffen kann, braucht es Informationen. Kameras und Sensoren etwa können in die Ferne schauen, ein Laser-Scanner tastet die nähere Umgebung ab. Doch was hinter einer Kurve passiert, ist auf diese Weise nicht zu erfassen. "Die Karte ist ein integraler Bestandteil der Gesamtlösung", sagt Christof Hellmis, Strategiechef bei Here

    www.automobilwoche.de/article/2019071...
  2. forum rang 5 boem! 17 juli 2019 02:06
    quote:

    VanillaSky schreef op 16 juli 2019 21:18:

    [...]

    Even kleine correctie. Je hebt het over winst per aandeel dat moet zijn (indien je het over winst wil hebben) Adjusted WPA. In de werkelijkheid word er gesproken over een verlies per aandeel, in ieder geval voor 2019. Dat verlies per aandeel word met een kleiner aantal aandelen dus groter.

    Desalniettemin is dat lang en breed bekend dus heeft geen koers-impact. Indien cijfers morgen redelijk boven consensus zijn mogen we een plusje verwachten. Je zou zeggen kijkend naar Q1 dat dat mogelijk moet zijn maar we zijn wel vaker onaangenaam verrast. Cijfers die veel slechter zijn als consensus lijkt mij sterk, dus ik ga uit van een score ergens in de range -3 tot +3%.

    Even een belangrijke toevoeging op jouw kleine correctie.

    Er is slechts 1 grootheid die de waarde van een bedrijf bepaald en dat is de discounted cash-flow.
    De reden daarvoor is dat men bij (adjusted) wpa voldoende mogelijkheden heeft om dit naar believen naar boven/beneden bij te stellen.
    De cash-flow geeft in harde knaken aan wat er na een bepaalde periode aan geld is toe(af)genomen.

    Om de kwaliteit van de operatie naar waarde te meten heeft corporet finance het begrip FCF geintroduceerd, deze grootheid geeft het bedrag aan dat de organisatie heeft verdiend en dat ter beschikking gesteld kan woorden aan aandeelhouders zonder dat het onderliggende bedrijf daarbij extra risico loopt.

    Je kunt natuurlijk vasthouden aan de oude, klassieke methode van waardebepaling door netto wpa te pas en te onpas te roepen terwijl er al nieuwe methoden zijn ontwikkeld(FCF), die de vertroebeling door te verwijzen naar netto-wpa op het toekomstig verdienmodel opheffen.

    Je kan er met de beste wil niet omheen, dat HG deze waarderingsmethode extra onder de aandacht heeft gebracht van al zijn aandeelhouders door zijn expliciete benoeming van de FCF als parameter en door de toepassing van de reverse split na verkoop van TTT waardoor die FCF per aandeel voor alle toekomstige jaren met 75% stijgt.

    Met een laffe outlook van 68 mio voor 2018 kom je op een FCF per aandeel van 52 cent( was 29 cent).
    De professionele markt heeft die signalen wel opgepikt en waardeert TT nu op 12x de voorzichtige FCF outlook ad 52 cent en verhoogd de dan gevonden waarde ad 7,80 euro met de restantwaarde van het overtollig kasgeld.
    Dat men de FCF slechts met 12x waardeert heeft alles te maken met de onzekerheid rond het verdienmodel.
    TT zet alles in op de HD-markt die momenteel een negatieve ipv positieve bijdrage levert door nu kosten te nemen voor mogelijk toekomstige baten.

    Het afbreukrisico is nog immer aanwezig maar wijzigingen in de outlook FCF zullen zeker haar weerslag hebben op de koers.
    Bij meer zicht op een FCF van minimaal 100 mio zal de koers richting de 11,50 euro bewegen exclusief waardering overtollig kasgeld.

    Bij voldoende bewijs in de loop van de tijd, dat TT in de HD-markt inderdaad een rol van betekenis gaat spelen zal de multiplier haar werk gaan doen door van 12x naar 25-50x te gaan.

  3. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 17 juli 2019 05:54
    quote:

    Alfonz schreef op 16 juli 2019 19:35:

    Mijn persoonlijke mening is dat TT morgen bij opening van de beurs diep in het rood zal starten en geleidelijk aan in de loop van de dag iets zal herstellen. Indien de cijfers minder goed zouden zijn dan reageert de beurs heftig, zie andere grote bedrijven en wees alert. Hopelijk zakken we niet onder de € 9,00 en/of lager....?
    Ik vermoed ook een volatiel dagje. Bij de vorige cijferdag op 17 april jl. was de range eveneens groot (8,11 - 8,51). En als spelleider van de vroegere koersspelletjes (nu doet @GMLF dat, waarvoor lof) herinner ik me vele grote koersuitslagen op de cijferdagen.

    Een reden is dat analisten (voor zover ze nog mee doen) er niet veel meer van snappen. TT is te speciaal en te complex voor hun spreadsheets.

    Trouwe TT-volgers kunnen er hun voordeel mee doen, op twee manieren:

    - Met turbo's, en dan heel alert zijn, desnoods intraday in- en uitstappen.
    (Geen advies hoor, turbo's zijn altijd riskant.)

    - Laconiek zijn. Die volatiliteit gaat wel weer over. Optiebeleggers zoals ik schrijven voor de cijfers strangles of straddles, en wachten rustig af. Gaat vrijwel altijd goed, en als het een enkele keer minder goed uitpakt rol je door.

    Om een (terechte) reactie van @holenbeer voor te zijn: pas op met de geschreven calls. Kies die far out-of-the-money, of dek ze door aandelen of gekochte deep in-the-monery calls. Voor als dat overnamebod ooit komt ...

  4. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 17 juli 2019 06:12
    quote:

    tatje schreef op 16 juli 2019 18:57:

    Zit TomTom wel scherp genoeg op die extreem beweeglijke markt waarin u opereert?

    "Dat denk ik wel. De navigatiesector speelt zich voor een belangrijk deel af aan de westkust van de VS, en daar hebben wij veel mensen zitten.

    De 2 grote jongens waar Harold het wel eens over had.
    Ik denk Microsoft en Ford.

    Maar misschien weet iemand meer.
    Gewoon van de Ava april 2019 lezen wat Harold allemaal zegt.
    corporate.tomtom.com/static-files/2db...
    Waarom herhaal je zo vaak oud nieuws? Waarom dwing je ons om daar telkens weer doorheen te moeten ploegen/scrollen?

    Je post belachelijk vaak. Heb je niks anders te doen? ADHD-type? Of gewoon verslaafd aan dit forum?

    Af en toe post je best aardige dingen, maar bedenk: in de beperking toont zich de meester.

  5. forum rang 6 tatje 17 juli 2019 07:16
    Goede morgen BDB.

    Tja, misschien heb je gelijk, maar je hebt dan de uitspraken van Harold, vooral de eerste keer dat hij aan het woord was, gelezen.

    Hij zegt precies hoe de vlag ervoor hangt.

    Daar kunnen veel mensen, jij dan niet, veel van leren, want die weten de ballen van Tom Tom.

    Spannend he, dat wachten, vorige keer werd het ook 7.20 uur.
  6. de koe 17 juli 2019 07:31
    TomTom reports second quarter 2019 results

    Amsterdam, the Netherlands, 17 July 2019 7:30 AM CEST

    FINANCIAL SUMMARY
    Group revenue increased by 12% to €211 million (Q2 '18: €188 million)
    Location Technology revenue increased by 25% to €116 million (Q2 '18: €93 million)
    Free cash flow from continuing operations for the quarter is an inflow of €16 million (Q2 '18: inflow of €16 million)
    Net cash inflow from the Telematics transaction was €873 million; net book gain €807 million

    OPERATIONAL SUMMARY
    Divestment of Telematics and capital repayment to shareholders completed
    Record number of mapping updates: 1.9 billion modifications in a single month
    Global map database extended to more than 67 million kilometers in 194 countries and territories
    Maps SDK for website applications enhanced

    OUTLOOK
    Updated full year outlook; expected Group revenue of at least €700 million, of which Location Technology revenue of €435 million, and around 9% FCF as a percentage of Group revenue.


    TOMTOM’S CHIEF EXECUTIVE OFFICER, HAROLD GODDIJN
    “The positive revenue trend continued into the second quarter, with Location Technology growing 25%.

    Our map-making platform matured further during the quarter. We made 1.9 billion modifications to the map database in a single month. Investments in machine learning resulted in higher degree of automation, faster cycle times and lower operational costs per modification.

    We finalized the Telematics divestment and returned close to 90% of the net cash proceeds to shareholders.”


    KEY FIGURES

    (€ in millions, unless stated otherwise)
    Q2 '19
    Q2 '18
    y.o.y. change
    H1 '19
    H1 '18
    y.o.y. change
    Location Technology
    116.1
    92.6
    25
    %
    219.1
    172.4
    27
    %
    Consumer
    94.7
    94.9

    161.3
    164.1
    -2
    %
    Revenue
    210.8
    187.5
    12
    %
    380.3
    336.5
    13
    %
    Gross result
    142.0
    131.3
    8
    %
    263.3
    231.9
    14
    %
    Gross margin
    67
    %
    70
    %

    69
    %
    69
    %

    EBITDA
    31.0
    44.8
    -31
    %
    49.8
    70.5
    -29
    %
    EBITDA margin
    15
    %
    24
    %

    13
    %
    21
    %

    Net result1
    742.0
    19.8

    745.3
    26.2

    Adjusted EPS2, € fully diluted
    -0.01
    0.04

    -0.01
    0.12

    Free cash flow (FCF)
    15.8
    16.0

    -4.4
    8.6

    FCF as a % of revenue
    7
    %
    9
    %

    -1
    %
    3
    %

    1 All figures presented in the table above relate to continuing operations, except for the figures presented for Net result.
    2 Adjusted earnings per share is calculated as net result of continuing operations attributed to equity holders adjusted for movement of deferred/unbilled revenue, impairments and acquisition related amortization on a post-tax basis divided by the weighted average number of diluted shares over the period.


    Attachment

    TomTom Q2 2019 results press release
  7. forum rang 10 voda 17 juli 2019 07:35
    *TomTom verhoogt omzetverwachting van 675 miljoen euro voor 2019 naar tenminste 700 miljoen euro
    07:32
    *TomTom aangepaste winst per aandeel tweede kwartaal 0,01 euro negatief, verwacht was 0,04 euro winst
    07:32
    *TomTom brutomarge tweede kwartaal 67 procent, verwacht was 71 procent
    07:32
    *TomTom omzet tweede kwartaal 211 miljoen euro, verwacht was 177 miljoen euro
  8. VanillaSky 17 juli 2019 07:42
    quote:

    Dutchy Ron schreef op 17 juli 2019 07:39:

    Brutomarge valt tegen omzet is boven verwachting
    Dat de bruto marge lager is is ook wel logisch aangezien er veel meer omzet in consumer is behaald waar de marge lager is.

    Cijfers zijn prima, kleine outlookverhoging zat al wel in de pijplijn. Al met al zou je een plusje mogen verwachten.
  9. forum rang 6 tatje 17 juli 2019 07:46
    Vorig jaar was de gross margin in Q2 70%

    Nu groeit A en E in Q2 2019 25% en C blijft gelijk.

    Dan moet de gross margin toch ook groeien, want A en E zitten tegen de 90%.

    Dus A en E groeien 25% met een marge van tegen de 90%.

    En toch gaat de marge omlaag.

    Is de marge van C dan gedaald, anders kan ik het niet verklaren, of heeft E een lagere marge.

    Dat mag wel worden verklaard.

    Toelichting.

    GROSS MARGIN
    The gross margin for the quarter was 67%, compared with 70% in Q2 '18. The year on year
    decrease was caused by the start of production of various software platforms in Automotive which
    triggered the release of capitalized contract costs associated with platform customization (NRE).

    Dus de START van de produktie van verschillende software platforms in Automotive is debet aan een lagere gross margin.

    Tom Tom is en blijft altijd goed voor verrassingen :-)
  10. [verwijderd] 17 juli 2019 07:47
    Hogere omzetverwachting voor heel 2019 door met name Consumer en Location tech. Dat TT de winst niet verhoogt voor heel 2019 heeft te maken doordat het bedrijf een andere amortisatie grondslag gaat gebruiken, waarbij het platform en updates niet in 10 jaar maar in 2 jaar worden afgeschreven.

    Om de impact te laten zien: zie hieronder:
    Total operating expenses in the quarter was €225 million, an increase of €104 million compared with
    the same quarter last year (Q2 '18: €121 million), mainly due to the change in the estimated
    remaining useful life of our map database, which resulted in an increased amortization expense. In addition, R&D expenses increased due to higher personnel costs to support our growing Location Technology business, as well as a result of lower capitalization of tools and content.

    Daarnaast door de hogere omzet van consumer is de marge lager. TT gaat wel uit van een marge van tenminste 70% voor geheel 2019.

    De FCF verwachting met 9% over omzet is iets lager volgens TT, dit komt door timing van unbilled revenue.

    In principe zijn de cijfers zeer sterk, je moet echter de toelichting wel lezen. Het is alleen jammer dat de opex weer hoger wordt door versnelt afschrijven van assets. Maar dat TT in goede shape verkeerd is met de cijfers wel bewezen.
1.536 Posts
Pagina: «« 1 ... 31 32 33 34 35 ... 77 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.