Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

VolkerWessels« Terug naar discussie overzicht

Forum VolkerWessels geopend

1.735 Posts
Pagina: «« 1 ... 39 40 41 42 43 ... 87 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. alida1 19 februari 2019 06:34
    Te veel juristen en nadruk op geld nekken samenwerking bouwers en overheid'
    Eind jaren negentig kwam het in zwang: bouwers de hoofdverantwoordelijkheid geven bij grote infraprojecten zodat die goedkoper en vooral beter worden. Maar na enkele grote mislukkingen is Nederland terug bij af, vreest toenmalig aanjager Paul Baks.
    Paul Baks
    Paul BaksFoto: Kato Tan voor het Financieele Dagblad
    Er zijn plannen voor een tweede nationale luchthaven, voor de aanleg van een lightrailnetwerk en voor een Tweede Maasvlakte. Eind 1997 kan ABN Amro-bankier Paul Baks zijn rapport 'Nieuwe wegen, andere bronnen' niet op een beter moment publiceren. Nederland staat aan de vooravond van een investeringsgolf in infrastructuur. De boodschap van de vicepresident publieke sector & infrastructuur van de bank — betrek de markt erbij, want dan ben je beter en goedkoper uit — landt in vruchtbare aarde.
    Het is de tijd waarin de Betuweroute wordt aangelegd en de hogesnelheidslijn HSL Zuid op stapel staat. En er moet nog veel meer gebouwd worden. Er zijn alleen twee hardnekkige problemen. Het Rijk heeft onvoldoende budget om alle plannen te financieren. En grote projecten pakken keer op keer veel duurder uit dan begroot, zoals enige jaren later opnieuw blijkt bij de Betuwelijn.
    Meer bouwen voor hetzelfde geld
    Baks komt met een oplossing voor beide problemen. ABN Amro pleit er voor om veel intensiever samen te werken met marktpartijen, iets wat in het buitenland al gebeurt. Door projecten te laten voorfinancieren en bouwen door bedrijven - waarna de overheid vervolgens periodiek betalingen verricht - komt er geld vrij.
    Daarnaast is het de bedoeling om bedrijven verantwoordelijkheid te geven voor de combinatie van ontwerp, bouw en onderhoud, tegen een totaalprijs die in een aanbesteding wordt bepaald. Om te winnen moet een bouwer dus een plan maken dat over de hele levensduur zo efficiënt mogelijk is. Bouw- en ontwerprisico's liggen zo veel mogelijk bij de bouwer, want die kan ze het beste beheersen. En dat is het belangrijkste winstpunt: als er minder geld verspild wordt, kan er meer voor hetzelfde geld worden aangelegd.
    Betalen per auto bleek een slecht idee

    In Nederland was begin jaren negentig al eens geëxperimenteerd met publiek-private samenwerking bij de aanleg van de Wijkertunnel en de Tunnel onder de Noord bij Alblasserdam. Voor de overheid staken die contracten ongelukkig in elkaar. Het Rijk betaalt voor iedere auto die gebruik maakt voor de tunnel, en dat waren er al snel veel meer dan gedacht. Aan het einde van het contract is er door deze schaduwtol zowel bij de Wijkertunnel en de Tunnel onder de Noord een veelvoud van de bouwkosten betaald.De infraprojecten waarbij daarna ontwerp, bouw, financiering en onderhoud in een integraal contract zijn aanbesteed, zijn voor de overheid aanzienlijk voordeliger. In 2016 becijferde het Ministerie van Financiën de kostenvoordelen op 10% tot 15% op de €13 mrd aan contracten die toen al in de markt was gezet. De kwaliteitswinst bij die projecten is niet in die berekening meegenomen.
    'Het hakte er in', zegt Baks nu over de impact van zijn publicatie. 'Het zette veel zuiverder dan in het verleden neer wat er wel en niet kan.' De politiek pakt het enthousiast op. ABN praat met onder meer ministers Zalm (Financiën), Netelenbos (Verkeer en Waterstaat) en Jorritsma (Economische Zaken).
    Kostbare missers
    Twintig jaar later liggen in heel het land de resultaten van publiek-private projecten: snelwegen, tunnels, sluizen. Maar van het enthousiasme is weinig meer over. De pijn mag dan in belangrijke mate bij de overheid verdwenen zijn, bouwbedrijven hebben kostbare missers gemaakt met dit type projecten. Bouwbedrijf Ballast Nedam ging bijna ten onder aan verliesprojecten (onder meer de A2 bij Maastricht) en BAM en VolkerWessels verloren al €210 mln op de aanleg van de nieuwe zeesluis bij IJmuiden.
    Het grote, integrale, publiek-private project zit in het verdomhoekje. Er komen voorlopig van het Rijk geen nieuwe opdrachten meer waarbij alles aan de markt wordt overgedragen. En bouwers hebben ook geen zin meer in deze projecten.
    Onlangs liep een stoet aannemers weg bij de aanbesteding voor het doortrekken van de A15 bij Nijmegen. Marktleider VolkerWessels heeft besloten om helemaal geen contracten meer te doen waarbij de bouwer verantwoordelijk is voor ontwerp, bouw, financiering en langjarig onderhoud.
    Waar is het misgegaan?
    Alleen maar juristen aan tafel
    Volgens Baks gebeurde dat al in het begin. Een kenniscentrum dat publiek-private projecten moet aanmoedigen wordt niet bij Economische Zaken maar bij het ministerie van Financiën ondergebracht. De nadruk komt volgens Baks daardoor te veel op de financieringskant te liggen, terwijl daar de winst niet te behalen was.
    Ook komt het amper tot daadwerkelijke samenwerking, merkt Baks. 'Er zaten bij de eerste gesprekken geen mensen van buiten aan tafel maar juristen. Van moment t=0 is het proces gejuridiseerd.' De bankier ziet dat Rijkswaterstaat moeite heeft om zeggenschap over te dragen, terwijl de marktpartijen het lastig vinden om intellectueel eigendom te delen. 'Dat is later wel verbeterd door een dialoogfase in de aanbestedingsprocedure in te bouwen zodat er kennisuitwisseling plaatsvindt.'
    Prijs gaat het zwaarste wegen
    Wat bleef, is de focus op prijs. Inmiddels worden bij grote projecten ook kwaliteitscriteria meegewogen zoals beperking van hinder, de bouwsnelheid of het inzetten van duurzame materialen, maar in de regel scoren vrijwel alle deelnemers aan zo'n aanbesteding hoge cijfers op die punten. De prijs is doorslaggevend.
    Bij een overzichtelijk project is dat volgens Baks geen belemmering. Het gaat fout als ook de extra risico's voor bijzondere projecten bij de markt worden neergelegd tegen de in de bouw beperkte winstmarges. Gaat het flink mis, dan is een bouwbedrijf niet alleen zijn marge op het project kwijt, maar vaagt het ook alle winst op andere projecten weg.
    'In het buitenland wordt regelmatig een gezamenlijk vehikel opgezet waarin opdrachtgever en opdrachtnemer het risico samen exploiteren. Bij een project van €3 mrd wordt dan een gezamenlijke risicopot gemaakt van €300 mln. Beide partijen dragen daarin €150 mln bij en proberen zo veel mogelijk over te houden', zegt Baks. 'Bij een gedeeld belang zijn er andere gesprekken.'
    De oud-bankier vindt het jammer dat de ontwikkeling die in 1997 is gestart op een zijspoor lijkt te raken. De terugkeer naar een meer klassieke opdrachtgever-opdrachtnemer-relatie is nadelig voor de maatschappij, stelt Baks. 'Dat betekent dat projecten duurder worden voor de overheid en dus voor de samenleving. En de risico's op uitloop qua tijd en geld zijn bijna 100% voor de overheid.'
    Bron FD
  2. alida1 19 februari 2019 07:00
    Rijk is medeverantwoordelijk voor fiasco met zeesluis'
    De wapening van de deurkas van de binnendeur en de reservedeur van de nieuwe zeesluis IJmuiden.
    De wapening van de deurkas van de binnendeur en de reservedeur van de nieuwe zeesluis IJmuiden.Foto: Rijkswaterstaat
    Opdrachtgever Rijkswaterstaat is medeverantwoordelijk voor het fiasco rond de nieuwe zeesluis bij IJmuiden. Dit stelt oud-ABN Amro-bankier Paul Baks. Eind jaren negentig was hij een van de drijvende krachten achter de nu veel bekritiseerde publiek-private samenwerkingsverbanden (pps) in de Nederlandse infrastructuur.
    De pps-aanpak was ooit bedoeld om grote bouwprojecten efficiënter te laten verlopen en minder afhankelijk te maken van overheidsfinanciering. Maar de afgelopen jaren leden bouwbedrijven grote verliezen op dit type projecten.
    Het debacle bij de nieuwe zeesluis in IJmuiden — BAM en VolkerWessels verloren hier door een ontwerpfout samen ruim €210 mln — was de druppel. Het ministerie voor Infrastructuur en Waterstaat gaat de contractvormen bij grote projecten evalueren en de meeste bouwers lopen nu met een boog om de laatste grote infraprojecten heen.
    Financiering zeesluis

    De ontwerpfout bij de nieuwe zeesluis in IJmuiden heeft niet alleen tot forse extra kosten voor BAM en VolkerWessels geleid, maar ook tot problemen met de financiering van het project. Door de enorme vertraging bij de bouw - 27 maanden - duurt het ook langer voordat het Rijk de eerste betalingen aan de bouwers zal doenDe banken die het project voorfinancieren, hebben daarop de geldkraan dichtgedraaid, omdat zij eerste nieuwe afspraken wilden maken. De bouwers moeten sindsdien alles uit eigen kas voorschieten.Woensdag wordt bij de jaarcijfers van BAM duidelijk of de bouwers er in geslaagd om tot een nieuw akkoord met de banken te komen. Eerder is de verwachting uitgesproken dat er vlak voor of na de jaarwisseling een nieuw akkoord zou zijn.
    Maar volgens Baks — destijds vice president Public Sector & Infrastructure bij de bank — is een publiek-privaat contract niet de oorzaak van wat er mis is gegaan in IJmuiden. Rijkswaterstaat had gewoon nooit een innovatief, maar onbeproefd ontwerp mogen toelaten bij een belangrijk onderdeel van de waterkering. 'De overheid is verantwoordelijk voor de kustbescherming. Mag die dan een bouwmethode accepteren die nooit op die wijze en schaal is toegepast? Ik zeg nee,' aldus Baks.
    Standaardcontract
    In zijn ogen wreekt zich in IJmuiden dat er gewerkt is op basis van een standaardcontract van het ministerie van Financiën voor projecten waarbij zowel ontwerp, bouw, financiering en langjarig onderhoud worden uitbesteed aan een bouwer. Bij deze uitgebreide publiek-private contracten wordt bijna alle verantwoordelijkheid bij de bouwer neergelegd.
    Het Rijk had volgens Baks vóór de aanbesteding moeten beseffen dat de ruimte voor innovaties - slimmigheden waarmee aannemers op prijs, snelheid en kwaliteit kunnen winnen - in IJmuiden beperkt is vanwege het unieke karakter van het project. Juist bij een van die innovaties ging het mis. De enorme deurkassen worden afgezonken in de grond door de aarde eronder weg te spuiten, maar het ontwerp bleek niet bestand tegen de krachten die daarbij vrij komen.
    'Ontwerp had afgewezen kunnen worden'
    Bij de aanbesteding had veel sterker gestuurd moeten worden op een traditionele bouwmethode, stelt Baks. 'De bouwers kan verweten worden dat het eerste ontwerp niet gelukt is, maar de overheid heeft de opdracht gegeven, is akkoord gegaan met deze methode en is medeverantwoordelijk.' Ook toen BAM en VolkerWessels hun ontwerp indienden had het nog afgewezen kunnen worden, meent Baks. 'Rijkswaterstaat had kunnen zeggen: dank voor uw voorstel maar we willen dit risico niet nemen.'
    Bron FD
  3. sip 20 februari 2019 11:38
    quote:

    alida1 schreef op 20 februari 2019 10:47:

    [...]

    Er is een correlatie tussen die twee ondernemingen?
    Bam heeft geen verdere voorziening getroffen voor zeesluis Ymuiden.
    Dit is ook positief voor VolkerWessels daar er op moment geen verdere voorzieningen
    nodig zijn. Dus een soort van opluchting.
  4. forum rang 10 voda 20 februari 2019 16:58
    Correctie: VolkerWessels blaast glasvezelactiviteiten nieuw leven in

    FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
    VolkerWessels
    17,50 1,47 9,17 % Euronext Amsterdam

    (ABM FN-Dow Jones) VolkerWessels heeft zijn glasvezelactiviteiten vanwege de uitrol van snel internet in Nederland nieuw leven ingeblazen. Dit meldde het bouwbedrijf woensdag.

    "Als belangrijke partij binnen de keten, hebben we onze glasvezelactiviteiten nieuw leven ingeblazen. Dit onder de noemer FttX", zei het concern.

    De komende jaren zullen circa 1,8 miljoen extra huishoudens aangesloten worden op het glasvezelnetwerk.

    Het aandeel VolkerWessels noteerde woensdag op een groen Damrak 9,4 procent hoger op 17,53 euro.

    Door: ABM Financial News.
    info@abmfn.nl
    Redactie: +31(0)20 26 28 999

    © Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
  5. forum rang 10 DeZwarteRidder 20 februari 2019 17:28
    fd.nl

    BAM is nu opgelucht dat het in 2017 de aanbesteding voor het Zuidasdok verloor

    Destijds was ceo Rob van Wingerden teleurgesteld dat BAM en partners TBI Holdings en VolkerWessels de tender verloren. Nu is hij blij dat hij niet deelneemt. 'Het is een enorm contract met enorme risico's.'
  6. forum rang 4 tmaster 20 februari 2019 18:30
    quote:

    T.overdose schreef op 20 februari 2019 17:19:

    Dat is heel fijn tmaster en wat een machtige stijging vandaag zeg! Ik heb een ketel1 vodkaatje ingeschonken, even genieten van deze dag:-)
    Ik ben vorig jaar ingestapt nadat het aandeel al gezakt was van 24 naar 17. Vond dat al zwaar overdreven maar we gingen dus nog even door 13.
    Realiteitszin komt eindelijk een beetje terug bij (de grote) beleggers..
    Hopelijk kunnen we dit doorzetten en staan we binnen niet al te lange tijd weer rond de 20.
    Ik blijf toch nog even zitten, even afwachten wat de koers gaat doen de komende dagen.
  7. Dr. Bibber 21 februari 2019 02:03
    Het opnieuw "inblazen" van glasvezelactiviteiten klinkt ambitieus en misschien heeft de koers hier vandaag ook op gereageerd maar ze sluiten aan bij een lange rij bedrijven. KPN heeft dit ook al als speerpuntbeleid gepresenteerd.
    In Noord Holland vechten allerlei lokale bedrijven elkaar de tent uit om te mogen graven, daar zijn onder andere FiberNH en KabelTex actief, maar er zijn er meer.
    Zie dus niet zoveel kansen voor VW.
1.735 Posts
Pagina: «« 1 ... 39 40 41 42 43 ... 87 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.