Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
4,852   -0,153   (-3,06%) Dagrange 4,770 - 4,950 211.533   Gem. (3M) 196,8K

TomTom juli 2017. Scharrelmaand?

4.246 Posts
Pagina: «« 1 ... 192 193 194 195 196 ... 213 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 28 juli 2017 14:10
    quote:

    visje schreef op 28 juli 2017 12:31:

    Trouwens deze daling is door meerdere forum leden voorspelt moet altijd wel lachen hoe er dan gehakt van ze wordt gemaakt. Is min of meer verboden op het forum om negatief te zijn over het aandeel.

    Nee helemaal niet erg, maar wel de manier waarop. Als je met goede argumenten komt, is dat prima zelfs. Maar het is alleen maar we gaan weer naar de 9 en daarn naar de 8.40...pffff
  2. [verwijderd] 28 juli 2017 14:13
    quote:

    groeibriljant schreef op 28 juli 2017 13:59:

    [...]

    GB. Als een van de weinigen op dit forum ben jij een meester in het vertalen van geruchten, ooit gedane uitspraken en je eigen mening naar een voor jezelf vaststaand feit.

    - Tesla is niet voor 99.99% binnen als ze testen met een beta-versie.
    - Een markt van 9 miljard in 2025 is geen feit dat is een verwachting
    - Een opmerking over 50% marktaandeel in 2025 is geen feit, dat is een hoop
    - Een technologische voorsprong van 3 jaar valt niet te meten.

    Dat jij bovenstaande vervolgens allemaal als feit presenteert is gewoon misleidend.

    Dat je voor jezelf hier koersdoelen a 100 EUR of zelfs 500 EUR aan ophangt moet je zelf weten, maar vooralsnog staan we onder de 9 EUR.

    Ik blijf liever bij de echte feiten en dat is pas wanneer er iemand een persbericht verstuurd waarin staat dat iets daadwerkelijk zo is. Misschien is het dan ook een tip om dit uit zelfbescherming ook zo te doen want als al die zaken allemaal feiten zouden zijn dan zouden we inderdaad al een koers van 100 EUR hebben, maar blijkbaar denkt het merendeel van de mensen daar toch echt anders over. Dat zou toch al een indicatie moeten zijn.
  3. dipity 28 juli 2017 14:15
    Ben benieuwd of levering 1e 30 exemplaren van Model 3 (vanavond) inzicht gaan geven in relatie Tesla en TomTom: Tesla-ceo Elon Musk heeft bekendgemaakt dat het eerste productie-exemplaar van de Tesla Model 3 deze vrijdag uit de fabriek rolt. Tijdens een evenement op 28 juli worden de eerste dertig exemplaren overhandigd.
  4. holenbeer 28 juli 2017 14:17
    quote:

    groeibriljant schreef op 28 juli 2017 13:59:

    [...]

    Feit 1:
    Goddijn meldt in de Q2-CC dat de deal met Baidu licentiefees gaat opleveren.

    Feit 2:
    TomTom heeft meerdere malen gemeld dat ze een voorsprong hebben van zo'n 3 jaar op HERE (zowel Goddijn als De Taeye).

    Dat HG dat meldt, dat zijn wellicht feiten. Of het inderdaad waar is, is geen uitgemaakte zaak. HG zegt wel vaker zaken die twijfelachtig zijn, bv.
    - het gaat goed met Sports
    - verlies op Consumer is not a given
    - We saw Nissan coming our way, and that was a new one

    En dat zijn dan alleen nog maar de uitspraken die ik me kan herinneren.

    Voor mij zijn bovenstaande zaken pas feiten als:
    - HG in een kwartaalverslag meldt hoeveel miljoen licentiefees hij uit China heeft gehad, of gaat krijgen, over welke periode, op basis van harde contracten
    - TT een contract krijgt voor HD-maps van een OEM en HERE dat de 3 jaar daarna niet gaat krijgen. Het boeit me niet dat TT 3 jaar voor ligt, het boeit me of TT over de finish gaat komen en bij die finish edelmetaal ophaalt (waar ik dan een klein stukje van meepik).

    Tot die tijd is het gewoon wishfull thinking, een mening, wellicht gebouwd op realistische verwachtingen, maar geen feit. Er kan nog van alles met en om TT gebeuren voordat die fees uit China komen.

  5. [verwijderd] 28 juli 2017 14:21
    quote:

    harrysnel schreef op 28 juli 2017 10:32:

    HIK en GB dank voor het reageren op DR. Ik heb meerdere teksten uiteindelijk toch maar weer weggehaald en een reactie nu is niet meer nodig door jullie bijdragen.
    Ik zou het persoonlijk jammer vinden als DR zijn links niet meer zou melden. Ik hoor ook graag geluiden die afwijken van de mogelijke tunnelvisie waar we aan zouden kunnen lijden.

    De volstrekte afwezigheid van interesse aan de koopzijde valt gewoon erg moeilijk te rijmen met de Halleluya verhalen die we elkaar hier aanpraten. Dat er verkopers zijn die er baat bij hebben om de koers de vernieling in te schoffelen dat is prima te begrijpen. Maar dat er totaal geen koopdruk meer over lijkt na een eerdere stijging naar >9,80 met >6 miljoen stukken is totaal onbegrijpelijk.

    Tenzij ook van die 6 miljoen het grootste deel bij het manipulatiespel hoort. Eén grote pump/dump-vertoning. Van welke grotere aandeelhouder kennen we dat gedrag ook alweer?
  6. [verwijderd] 28 juli 2017 14:24
    "Wat de aandelen inkoop betreft legde Taco Titulaer deze uit als een 'hedge'. In de toekomstige jaren krijgen personeelsleden beloningen in aandelen en die worden het komende halfjaar alvast ingekocht als hedge (=bescherming) tegen hogere koersen. Met andere woorden: tomtom denkt die aandelen nu goedkoper te kunnen krijgen dan in de toekomst en wil daarvan profiteren"

    Dit komt hard binnen zeg! had hij nou ook maar het fatsoen en de lef om ook weer de Kleine aandeelhouder te bedanken voor deze mooie medewerkers-pakketten op kosten dus van diezelfde ......Het kerstpakket, de voorjaarsbonus wordt veiliggesteld, lekker hoor!

    Veel mensen zijn de omzet-verlaging al weer vergeten, zonder de "kraaltjes en kettingtjes" gaat dat high double-digit worden, een enorme aderlating dus!

    Ik zie nog steeds geen omzet-aanjagers terwijl de auto-verkopen pieken...
  7. Juun 28 juli 2017 14:28
    quote:

    *Justin* schreef op 28 juli 2017 14:09:

    [...]

    Het geeft in elk geval blijk dat tomtom zelf van mening is dat het aandeel nu voordelig is. Letterlijk 'een hedge'. En zij kunnen het weten want kennen de cijfers achter sports en de pijplijn in automotive/licensing beter dan wij.

    Dat de grootaandeelhouders misschien iets met sports willen doen: ze gaan hun gang maar, als dat het resterende tomtom ook als een raket laat gaan. Vigreux heeft haar geld in Spotify zitten. Die hebben recent een paar deals met platenmaatschappijen gesloten rond copyrights, wat een vereiste is voor betere winstgevendheid en de beursgang van Spotify. Na die beursgang zal ze (ik neem aan met flink rendement) cash voorhanden hebben voor zo'n move. Eventueel samen met Pauwels. Maar dat is allemaal uiterst speculatief, want als de sportmarkt tomtom tegenvalt, hoe zouden ze het dan wel zelf denken te kunnen rooien en die 200 miljoen omzet - langdurig - realiseren. Dat scenario lijkt me dus niet erg waarschijnlijk. TomTom leek wel al vrij snel met duidelijkheid te kunnen komen met de strategische opties rond sports. Some things are coocking!
    Om het speculatiegehalte nog verder te verhogen het volgende:
    Wellicht draait sport nu optisch slecht (boekhouding is te sturen) en is dit het beste moment om dat onderdeel door 1 of 2 founders van de beurs te halen. Vervolgens komen er toch nog een paar mooie productintroducties (die nu in bewerking zijn) en daar grijpen wij dan naast. (de ontwikkelkosten blijven bij de aandeelhouders van TT, bij ons dus, terwijl de toekomstige revenuen bij de overnemende founder terechtkomt)

    Begrijp me niet verkeerd, ik heb graag dat ze met sport ophouden, dus laat maar gaan.

    nb: het feit dat er nu veel mensen vertrekken uit het Sport-onderdeel bij TT is niet te rijmen met mijn toevoeging aan de speculatie van Justin.
  8. Juun 28 juli 2017 14:35
    Here has launched Here Real Time Traffic, its first service built on data aggregated from its OEM-owners’ vehicles, ahead of an expected sea-change in automaker habits. Owned by a consortium of Audi, BMW, Daimler, as well as Intel and a trio of Chinese investors, Here will use their sensor data to improve the accuracy of mapping platform – tapping into the latest data being collected and shared by connected cars, as the company looks to counter a resurgent TomTom. Here has released little information on exactly what sensor information will be used in Real-Time Traffic, although the company’s launch materials  suggest that all modern sensors in a vehicle could contribute to the platform – from GPS, acceleration actions, braking pressure,…
    rethinkresearch.biz/articles/adds-own...
  9. visje 28 juli 2017 14:35
    quote:

    Tomtom25 schreef op 28 juli 2017 14:10:

    [...]

    Nee helemaal niet erg, maar wel de manier waarop. Als je met goede argumenten komt, is dat prima zelfs. Maar het is alleen maar we gaan weer naar de 9 en daarn naar de 8.40...pffff
    ik weet op wie je doelt die kan inderdaad knap vervelend zijn. :-)
  10. [verwijderd] 28 juli 2017 14:42
    quote:

    Kazoo schreef op 28 juli 2017 14:13:

    [...]

    GB. Als een van de weinigen op dit forum ben jij een meester in het vertalen van geruchten, ooit gedane uitspraken en je eigen mening naar een voor jezelf vaststaand feit.

    - Tesla is niet voor 99.99% binnen als ze testen met een beta-versie.
    Die beta-testen met TomTom-inside worden uitgevoerd door echte Tesla-gebruikers. Dat doe je in de regel vlak voor een definitieve uitrol. De kans is naar mijn idee minimaal 99,99%.

    - Een markt van 9 miljard in 2025 is geen feit dat is een verwachting
    Het is volgens marktanalisten nu nihil en 9,4 miljard dollar in 2022.


    - Een opmerking over 50% marktaandeel in 2025 is geen feit, dat is een hoop
    De opmerking van Goddijn is een feit. Hij verwacht dat trouwens in 2020 al te bereiken. Met Baidu er nu bij is dat zeker mogelijk. Het zou echter ook fijn zijn als er nu al een Amerikaanse autofabrikant overstapt van HERE naar TomTom.

    - Een technologische voorsprong van 3 jaar valt niet te meten.
    Technici kunnen dat redelijk inschatten. Maar dat weet je in de regel alleen als je voor ligt. De achterloper gaat eerst nog veel leergeld en leertijd betalen!

    Dat jij bovenstaande vervolgens allemaal als feit presenteert is gewoon misleidend.

    Dat je voor jezelf hier koersdoelen a 100 EUR of zelfs 500 EUR aan ophangt moet je zelf weten, maar vooralsnog staan we onder de 9 EUR.

    Ik blijf liever bij de echte feiten en dat is pas wanneer er iemand een persbericht verstuurd waarin staat dat iets daadwerkelijk zo is. Misschien is het dan ook een tip om dit uit zelfbescherming ook zo te doen want als al die zaken allemaal feiten zouden zijn dan zouden we inderdaad al een koers van 100 EUR hebben, maar blijkbaar denkt het merendeel van de mensen daar toch echt anders over. Dat zou toch al een indicatie moeten zijn.
    Die koers van 100 euro verwacht in in 2021-2022, maar als het 2023 wordt heb ik er ook geen probleem mee. In 2025 is de HD-markt bij een beperkte cagr van 30% al boven de 25 miljard. Kan ook hoger, maar voldoende groot om zelfs bij het huidige marktaandeel van 20-25% tzt een koers van 100 euro op de borden te zien.
  11. [verwijderd] 28 juli 2017 14:44
    quote:

    *Justin* schreef op 28 juli 2017 14:09:

    [...]
    Het geeft in elk geval blijk dat tomtom zelf van mening is dat het aandeel nu voordelig is. Letterlijk 'een hedge'. En zij kunnen het weten want kennen de cijfers achter sports en de pijplijn in automotive/licensing beter dan wij.

    Dat de grootaandeelhouders misschien iets met sports willen doen: ze gaan hun gang maar, als dat het resterende tomtom ook als een raket laat gaan. Vigreux heeft haar geld in Spotify zitten. Die hebben recent een paar deals met platenmaatschappijen gesloten rond copyrights, wat een vereiste is voor betere winstgevendheid en de beursgang van Spotify. Na die beursgang zal ze (ik neem aan met flink rendement) cash voorhanden hebben voor zo'n move. Eventueel samen met Pauwels. Maar dat is allemaal uiterst speculatief, want als de sportmarkt tomtom tegenvalt, hoe zouden ze het dan wel zelf denken te kunnen rooien en die 200 miljoen omzet - langdurig - realiseren. Dat scenario lijkt me dus niet erg waarschijnlijk. TomTom leek wel al vrij snel met duidelijkheid te kunnen komen met de strategische opties rond sports. Some things are coocking!
    Je hebt kennelijk mijn eerdere opmerking gemist dat het wel heel onlogisch zou zijn om haar bloedeigen broer Jocelyn de laan uit te sturen als ze daadwerkelijk dat soort plannen zou hebben. En als je nog plannen hebt met het Consumer merk TomTom (waar ze altijd zo trots op was), hoe logisch is het dan om je hele marketing apparaat te ontmantelen?
  12. [verwijderd] 28 juli 2017 14:45
    quote:

    Juun schreef op 28 juli 2017 14:28:

    [...]

    Om het speculatiegehalte nog verder te verhogen het volgende:
    Wellicht draait sport nu optisch slecht (boekhouding is te sturen) en is dit het beste moment om dat onderdeel door 1 of 2 founders van de beurs te halen. Vervolgens komen er toch nog een paar mooie productintroducties (die nu in bewerking zijn) en daar grijpen wij dan naast. (de ontwikkelkosten blijven bij de aandeelhouders van TT, bij ons dus, terwijl de toekomstige revenuen bij de overnemende founder terechtkomt)

    Begrijp me niet verkeerd, ik heb graag dat ze met sport ophouden, dus laat maar gaan.

    nb: het feit dat er nu veel mensen vertrekken uit het Sport-onderdeel bij TT is niet te rijmen met mijn toevoeging aan de speculatie van Justin.
    Je hoort veel geluiden, dat het sport gadgets gebeuren sterk aan het teruglopen is.....het is iets tijdelijks van aard geweest denk ik....dat zie je vaker die "hits" ....straks komt er weer iets nieuws dat een hit wordt.....dat heeft HG ook wel eens gezegd....ik zou graag nog eens iets ontwikkelen wat net zo'n hitbwordt als de pnd.....
  13. [verwijderd] 28 juli 2017 14:56
    quote:

    paulta schreef op 28 juli 2017 14:24:

    "Wat de aandelen inkoop betreft legde Taco Titulaer deze uit als een 'hedge'. In de toekomstige jaren krijgen personeelsleden beloningen in aandelen en die worden het komende halfjaar alvast ingekocht als hedge (=bescherming) tegen hogere koersen. Met andere woorden: tomtom denkt die aandelen nu goedkoper te kunnen krijgen dan in de toekomst en wil daarvan profiteren"

    Dit komt hard binnen zeg! had hij nou ook maar het fatsoen en de lef om ook weer de Kleine aandeelhouder te bedanken voor deze mooie medewerkers-pakketten op kosten dus van diezelfde ......Het kerstpakket, de voorjaarsbonus wordt veiliggesteld, lekker hoor!

    Veel mensen zijn de omzet-verlaging al weer vergeten, zonder de "kraaltjes en kettingtjes" gaat dat high double-digit worden, een enorme aderlating dus!

    Ik zie nog steeds geen omzet-aanjagers terwijl de auto-verkopen pieken...
    Wie denkt vanuit het 'welbegrepen eigenbelang' ziet hier slechts een win-win situatie dus bij mij kwam ie niet 'keihard binnen', maar was het een welkome uitleg. Geeft ook aan dat ze weten wat ze doen en niet 'zomaar' geld wegdoen bij gebrek aan betere ideeen. Ze gaven overigens drie redenen, maar de derde is natuurlijk de belangrijkste. Misschien wel de belangrijkste opmerking in de hele call

    ===

    Marc Zwartsenburg [ING]

    Okay. Then a final question on the share buyback and can you perhaps share me - with me the rationale to announce it at the H1 figures…

    Harold Goddijn - CEO
    (dit was Taco maar de translator haalde dat er niet uit)

    Well, there are three reasons.

    *Number one is that with this we as comprehensive management team give a signal to the market that we – fairly we believe in our strategy and our future.

    *The second is that when we look at cash generation in the coming short term period that even with when we consider the buyback of 50 million worth of shares we still think we generate cash in the second half of this year.

    *And the third reason is that there is this availability as we have - we have this option plan and we have ongoing commitments to future transactions and we can build - we can build a pool of shares that can create a hedge for future execution of those options and that there will be done in a tax efficient way.

    Marc Zwartsenburg

  14. [verwijderd] 28 juli 2017 15:03
    "De opmerking van Goddijn is een feit. Hij verwacht dat trouwens in 2020 al te bereiken. Met Baidu er nu bij is dat zeker mogelijk. Het zou echter ook fijn zijn als er nu al een Amerikaanse autofabrikant overstapt van HERE naar TomTom"

    Als je dit als feit betitelt dan vraag ik me toch echt af waarom je DR aanvalt op zijn mening?

    Anyway; als het voor jou allemaal al vast staat heb je er vast geen problemen mee om mijn aandelenpakket over te nemen voor een mooie discount van 25 EUR/aandeel. Weet je wat, ik maak er 20 EUR/aandeel van. Ben ik er van af.
  15. [verwijderd] 28 juli 2017 15:06
    quote:

    Tomtom25 schreef op 28 juli 2017 14:45:

    [...]

    Je hoort veel geluiden, dat het sport gadgets gebeuren sterk aan het teruglopen is.....het is iets tijdelijks van aard geweest denk ik....dat zie je vaker die "hits" ....straks komt er weer iets nieuws dat een hit wordt.....dat heeft HG ook wel eens gezegd....ik zou graag nog eens iets ontwikkelen wat net zo'n hitbwordt als de pnd.....
    die kans hebben ze gehad in mijn ogen, de Dashcam !!!!
4.246 Posts
Pagina: «« 1 ... 192 193 194 195 196 ... 213 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.