Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Machtig mooi Maersk

Machtig mooi Maersk

Deze zomer deed het grootste containerschip van de wereld Rotterdam aan. Een zeedijk vol dagjesmensen wachtte de 400 meter lange Maersk Mc-Kinney Møller op tijdens de imposante intocht.

Wat veel van die mensen niet wisten was dat de Maasvlakteterminal waar dit soort megaschepen vanaf eind 2014 gelost gaan worden óók van Maersk is, via dochteronderneming APM terminals, dat na een gedurfde inversteringscampagne straks meer overslagcapaciteit in de wereld heeft dan concurrenten Hutchison (Hongkong) en PSA (Singapore).

Wim Zwanenburg van Stroeve Lemberger vindt het Deense Maersk (dat ooit Nederlands scheepvaarttrots Nedlloyd overnam) een interessant aandeel. Hoewel de containervaart een cyclische business is en blijft, staat Maersk er goed voor en durft het een duidelijke groeistrategie te voeren.

Over de megaschepen:

In totaal heeft Maersk Line twintig van deze enorme schepen, die ieder 18.000 containers kunnen vervoeren, besteld; een order van meer dan 4 miljard dollar. De nieuwe schepen zijn maar liefst 16% groter dan hun voorganger, maar qua brandstofverbruik veel efficiënter.

Een ambitieuze investeringscampagne zorgt ervoor dat een andere dochtermaatschappij APM Terminals in 2016 wereldwijd meer capaciteit heeft om zeecontainers af te handelen dan de nu nog grotere rivalen Hutchison Port Holdings uit Hongkong en PSA uit Singapore.

Over de containervaart:

In de belangrijke containeractiviteiten kan een winstgroei gerealiseerd worden als de overcapaciteit geleidelijk verdwijnt. Om dit proces te versnellen, heeft Maersk recent aangekondigd dat het bedrijf een alliantie (P3) gaat vormen met de Zwitserse Mediterranean Shipping Company en het Franse CMA-CGM, om elkaars schepen te kunnen gebruiken voor bepaalde vaarroutes. De combinatie van de drie grootste zeecontainervervoerders heeft een wereldwijd marktaandeel van 37%.

Dus, zo concludeert Zwanenburg:

De financiële positie van Maersk is zeer solide en de kasstroomgeneratie is sterk verbeterd. Daarom heeft het bedrijf voldoende middelen voor grote investeringsplannen en middelgrote overnames. Door het verkopen van niet-kernactiviteiten en zich meer toe te leggen op de terminal-, olie- en gasoperaties en containeractiviteiten, krijgt Maersk meer focus.

Samengevat, Maersk is een solide onderneming met een duidelijke groeistrategie.

Lees hier de hele analyse van het aandeel Maersk.

 


Wim Zwanenburg is beleggingsstrateeg bij Stroeve & Lemberger Vermogensbeheer N.V.. De beloning van Zwanenburg staat direct noch indirect in relatie tot de aanbevelingen in deze publicatie. Deze publicatie is niet bedoeld als (individueel) beleggingsadvies noch als een uitnodiging of een aanbod effecten of andere financiële instrumenten te kopen of te verkopen. De besproken aandelen kunnen voorkomen in de portefeuilles van cliënten van Stroeve & Lemberger Vermogensbeheer N.V.. Een ieder die informatie uit deze publicatie ten grondslag legt aan aan- en verkooptransacties in financiële instrumenten, doet dat op eigen risico. Klik hier voor de uitgebreide disclaimer.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 
Wim Zwanenburg

Auteur:

Wim Zwanenburg is beleggingstrateeg bij Stroeve & Lemberger Vermogensbeheer N.V.. Na zijn studie Economie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam was hij enkele jaren werkzaam in diverse beleggingsfuncties bij ABN Amro en Mees Pierson. Op BNR Nieuwsradio is hij regelmatig te beluisteren met commentaren op Amerikaanse IT-aa...

Recente artikelen van Wim Zwanenburg

  1. Sweet Sanofi
  2. Ali-Big-baba
  3. Is Priceline te prijzig?

Reacties

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.