Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel ASML Holding AEX:ASML.NL, NL0010273215

  • 832,700 30 apr 2024 17:38
  • -15,000 (-1,77%) Dagrange 832,600 - 852,300
  • 510.511 Gem. (3M) 550,3K

ASML 2024

5.813 Posts
Pagina: «« 1 ... 260 261 262 263 264 ... 291 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Lammetod 19 april 2024 08:38
    TOKYO, 19 april (Reuters) - Het Japanse Nikkei-aandeel daalde vrijdag met meer dan 3% naar het laagste niveau in meer dan twee maanden, nadat chipgerelateerde aandelen verliezen in de Taiwanese chipmaker TSMC volgden, terwijl een escalatie van de onrust in het Midden-Oosten ook deukte risicobereidheid.

    De Nikkei .N225 daalde naar 36.733,06, het laagste niveau sinds 8 februari, voordat hij de ochtendsessie met 3,31% daalde op 36.818,81. De referentie-index lag op koers om deze week 6,8% te verliezen, als de verliezen aanhouden.

    De bredere Topix .TOPX verloor 2,78% naar 2.603,07 en zou een wekelijks verlies van 5,6% boeken.

    "De Nikkei was zwak toen chipaandelen kelderden na de winsten van TSMC. En de index breidde de verliezen uit na het nieuws over de onrust in het Midden-Oosten", zegt Shuji Hosoi, senior strateeg bij Daiwa Securities.

    Handelaren handhaafden een voorzichtige houding na berichten over een scherpe escalatie van de vijandelijkheden in het Midden-Oosten. ABC News citeerde een Amerikaanse functionaris die rapporteerde dat Israëlische raketten een locatie in Iran hadden getroffen, terwijl het Iraanse persbureau Fars zei dat er explosies waren gehoord op een luchthaven in de stad Isafahan.

    De in Taipei genoteerde aandelen van TSMC2330.TW daalden vrijdag met ongeveer 6% na het winstrapport van het bedrijf over het eerste kwartaal, waar het zijn investeringsvooruitzichten en de inkomsten voor het hele jaar handhaafde en slechts een geleidelijk herstel voor de chipsector signaleerde.

    Fabrikant van chipapparatuur Tokyo Electron 8035.T daalde met 7,76% en werd de grootste belemmering voor de Nikkei. Fabrikant van chiptestapparatuur Advantest 6857.T daalde met 5,49%.

    De aandelen van siliciumwafelmaker Shin-Etsu Chemical 4063.T daalden met 5,52%.

    Uniqlo-winkelexploitant Fast Retailing 9983.T verloor 1,47%.

    "De winsten van TSMC overtroffen de marktverwachtingen, maar de vooruitzichten voor de sector waren somber", zegt Naoki Fujiwara, senior fondsmanager bij Shinkin Asset Management.

    Van de 225 componenten daalden 209 aandelen, terwijl er 16 stegen.
  2. TripleD 19 april 2024 09:00
    Hoe gaan jullie om met de prikkelen in het Midden Oosten? Verkopen jullie deels, of kopen jullie juist bij?

    Natuurlijk is er nog geen echte escalatie, maar het lijkt er steeds meer van te komen. Ben geen complotdenker. Maar juist dit soort momenten waar de ogen straks op Ukraine, Rusland, Israël en Iran staan, kan zomaar China de kans geven om nog dichter in de buurt van Taiwan te komen.

    Voor onze aandelen portemonnee is dit gewoon slecht nieuws. Teveel onrust, rente die niet zakt. Hopelijk komt het niet tot een verdere escalatie maar 1 ding is zeker, geen land dat momenteel echt luistert naar Biden (Behalve braaf Europa).
  3. RonT 19 april 2024 09:06
    De correctie houdt nog even aan, vrees ik. De 834 steun is gebroken, de volgende stevige steun ligt op 800, maar kijk er niet van op als we ook nog 777 aan gaan tikken. Voor de LT'ers, als je geschoren wordt moet je stil blijven zitten. Het zal ff duren, maar uiteindelijk eind dit jaar komt de 1000 weer in zicht.
  4. forum rang 7 Hopper58 19 april 2024 09:23
    Het lijkt mee te vallen. Op ons eigenste beursduivel:

    'Amerikaanse regeringsbronnen bevestigden tegen onder meer televisiezender CNN dat Israël afgelopen nacht raketten heeft gelanceerd die doel troffen in Iran. Iran ontkent vooralsnog de aanval.

    Tegen de Arabische zender Aljazeera zei het IEAE, het agentschap voor nucleaire energie, dat er geen schade is aan de nucleaire installaties van Iran.'

    Als dit bevestigd wordt en Iran houdt zich gedeisd dan zie ik nog wel een opluchtingsrallye. Het valt op dat de beurs rustig reageert.
  5. KK_L 19 april 2024 09:36
    Ik heb verkocht op 885 (stop loss op 7% onder de top van 950). Ondertussen hebben ze nog boven de 885 gestaan, maar nooit nog boven de 950. Ze zitten dus in een dalende trend. Nu aan het kijken wanneer ik terug in zou stappen. Ik verwacht nog wat neerwaartse druk gezien het midden oosten, de rente en de slechte order intake. Ik zou nu een order moeten beginnen leggen ergens op een lage koers, maar ik weet nog niet goed op welk niveau.
    Huidige koers is 13% onder de top van 950, nog heel beperkte correctie dus. Niet abnormaal na zo'n indrukwekkende stijging. En ook nog maar 6% lager dan ik verkocht, ik gok momenteel op een nog wat dalende koers.
  6. FM70 19 april 2024 09:46
    Heb je de serie koopadviezen en koersdoelverhogingen gezien vanochtend? Hele rij en allemaal boven €1000. Dat worden ook de klantadviezen. Kortom, gewoon blijven zitten en lekker mee gaan. Daar tegenin gaan heeft weinig zin. Komt echt wel goed met ASML. En de onrust in het MO is nooit meer dan een kortstondige rimpeling op de beurzen.
  7. forum rang 5 Stork 49 19 april 2024 09:52
    quote:

    Hopper58 schreef op 19 april 2024 09:23:

    Het lijkt mee te vallen. Op ons eigenste beursduivel:

    'Amerikaanse regeringsbronnen bevestigden tegen onder meer televisiezender CNN dat Israël afgelopen nacht raketten heeft gelanceerd die doel troffen in Iran. Iran ontkent vooralsnog de aanval.

    Tegen de Arabische zender Aljazeera zei het IEAE, het agentschap voor nucleaire energie, dat er geen schade is aan de nucleaire installaties van Iran.'

    Als dit bevestigd wordt en Iran houdt zich gedeisd dan zie ik nog wel een opluchtingsrallye. Het valt op dat de beurs rustig reageert.
    Gedeisd? Hoe Lang? Al gedacht aan een (verrassings)aanval op Shabbat (vanaf vanavond tot morgenavond) door Iran.
  8. Lian 19 april 2024 10:02
    quote:

    KK_L schreef op 19 april 2024 09:36:

    Ik heb verkocht op 885 (stop loss op 7% onder de top van 950). Ondertussen hebben ze nog boven de 885 gestaan, maar nooit nog boven de 950. Ze zitten dus in een dalende trend. Nu aan het kijken wanneer ik terug in zou stappen. Ik verwacht nog wat neerwaartse druk gezien het midden oosten, de rente en de slechte order intake. Ik zou nu een order moeten beginnen leggen ergens op een lage koers, maar ik weet nog niet goed op welk niveau.
    Huidige koers is 13% onder de top van 950, nog heel beperkte correctie dus. Niet abnormaal na zo'n indrukwekkende stijging. En ook nog maar 6% lager dan ik verkocht, ik gok momenteel op een nog wat dalende koers.
    De koers is maar 9,7% hoger dan de top in november 2021.
  9. Scan 19 april 2024 10:06
    TAIPEI, April 19 (Reuters) - TSMC's Taipei-listed shares tumbled 6.7% on Friday following the company's first-quarter earnings report in which it dialled back its expectations for chip sector growth and did not revise up its capital spending plans, contrary to expectations.
    Taiwan Semiconductor Manufacturing Co (TSMC) <2330.TW>, the world's largest contract chipmaker, forecast second-quarter sales may rise as much as 30% as it rides a wave of demand chips
    used in artificial intelligence (AI) applications. Its first-quarter profit also beat estimates.
    But it left its capital spending plans for this year unchanged at between $28 billion and $32 billion and reiterated it expected 2024 revenue to rise in the low- to mid-20% range in U.S. dollar terms.
    It lowered its outlook for the global semiconductor industry excluding memory to a growth rate of around 10% from a previous forecast of more than 10%.
    TSMC, a major supplier to Apple and Nvidia , also downgraded its growth forecast for the global foundry sector to a mid-to-high teens percentage gain from a previous projection of around 20%.
    Allen Huang, vice president of Mega International Investment in Taipei, said the market was reacting to the revised outlook for the semiconductor industry, adding that TSMC had been expected to increase capital expenditure this year for high-end packaging.
    "If capital expenditure was only maintained at the previous level, it means that profit is not as expected," he said.
    Another Taiwan fund manager, who asked not to be identified, said given TSMC's recent stock rally investors had high expectations heading into first-quarter earnings.
    "Its capex has not been so aggressive, and the percentage of advanced process technologies revenue compared to overall revenue is still pretty low," the manager said.
    TSMC's poor share price performance dragged on the broader Taipei market <.TWII> which closed down 3.8%, losing 774 points - the most it has lost in a single day. Sentiment was also hit by a rise in tensions between Israel and Iran.
    TSMC has other challenges, too.
    Speaking on Friday after being given an honour for his services to Taiwan, TSMC's retired and much revered founder Morris Chang said the company's current leadership needed "great wisdom" to navigate challenges to "dying" globalisation given how the firm had benefited so much from free trade.
    "TSMC also faces resources challenges: land, water, power, talent, which need continued support from the government and all others," he said at the presidential office in Taipei, referring to limitations Taiwan's tech industry has long worried about.
    (Reporting by Ben Blanchard and Yimou Lee; Additional reporting by Faith Hung, Roger Tung and Jeanny Kao; Editing by Shri Navaratnam and Edwina Gibbs)
    ((ben.blanchard@thomsonreuters.com;))
  10. egeltjemetstekel 19 april 2024 10:41
    tweakers.net/nieuws/220982/asml-print...

    ASML print eerste beelden met high-NA-euv-testmachine en behaalt 10nm-resolutie

    Door

    Redacteur

    • 18-04-2024 11:33
    • submitter:
    ASML heeft de eerste beelden geprint met zijn high-NA-euv-testmachine in Veldhoven. De geprinte lijntjes hadden voor het eerst een resolutie van 10nm. De huidige euv-machines van ASML hebben een 13nm-resolutie.

    Bron:
    ASML . Het bedrijf printte de afbeeldingen nadat de optiek, sensors en stages van de testmachine ‘grof gekalibreerd waren’. Op een foto van ASML is een reeks lijntjes met 10nm afstand tot elkaar te zien. Met de behaalde 10nm-resolutie is nog niet het maximale uit de nieuwe high-NA-machines gehaald. In theorie bieden die machines een resolutie van 8nm. Die resolutie duidt op de omvang van het kleinst mogelijke detail dat geprint kan worden met een lithografiemachine.

    Dat ASML 10nm-lijntjes heeft geprint met zijn high-NA-testmachine, wil niet zeggen dat chipfabrikanten high-NA-machines gaan gebruiken voor het produceren van 10nm-chips. De nanometeraanduidingen die chipmakers als TSMC, Intel en Samsung voor hun procedés gebruiken, met de daadwerkelijke afmetingen van transistors. De huidige euv-machines van ASML hebben bijvoorbeeld een resolutie van 13nm. Die machines worden ondanks die resolutie onder andere gebruikt voor de 7nm-, 5nm- en 3nm-chips van TSMC. Samsung gebruikt euv ook sinds zijn 7nm-procedés en Intel gebruikte euv voor het eerst in de Intel 4-node.

    High-NA wordt de volgende generatie euv-machines. Met een grotere 'numerieke apertuur' van 0,55 moet die machine een hogere resolutie voor het printen van transistors bieden dan de huidige euv-machines, die een NA van 0,33 hebben. Dat maakt het mogelijk om kleinere transistors te produceren voor snellere en zuinigere chips.

    Naar verwachting is high-NA-euv in 2025 klaar voor massaproductie. ASML zei eerder dat alle euv-klanten ook al high-NA-machines hebben besteld. Daaronder vallen TSMC, Samsung, Intel, Micron en SK hynix. Het bedrijf leverde vorig jaar al . Het maakte deze week bekend dat de tweede testmachine inmiddels ook is geleverd, maar niet duidelijk is aan welk bedrijf.
  11. forum rang 7 Hopper58 19 april 2024 10:54
    Gedeelte van een samenvatting op de blog van De Morgen:

    • Volgens Iran is er geen noemenswaardige schade.

    • Atoomagentschap IAEA bevestigt: geen schade aan Iraans atoomcomplex na Israëlische aanval.

    • Volgens Iraanse media werden er geen raketten ingezet, maar werden er wel drones onderschept.

    • Israël had Washington op de hoogte gebracht van de aanval op Iran, volgens Amerikaanse media.

    • Iran heeft geen plannen voor een onmiddellijke vergeldingsactie tegen Israël.
  12. TonnieRober 19 april 2024 11:29
    quote:

    Hopper58 schreef op 19 april 2024 10:54:

    • Atoomagentschap IAEA bevestigt: geen schade aan Iraans atoomcomplex na Israëlische aanval.
    • Ik bevestig dat er ook geen schade is aan mijn tuinkabouter na de aanval door Israël.

    Wel aan de koersen.
    De Olie ziekt alles momenteel door de Iran/Israël ellende.
    Alles krimpt maar ik heb goede hoop dat we groen eindigen vandaag voor ASML.
5.813 Posts
Pagina: «« 1 ... 260 261 262 263 264 ... 291 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Advieswijziging ASML

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links