Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel Basic-Fit AEX:BFIT.NL, NL0011872650

  • 20,860 2 mei 2024 09:57
  • +0,200 (+0,97%) Dagrange 20,680 - 21,000
  • 26.189 Gem. (3M) 262,7K

Basic-Fit 2024: De feniks herrijst uit zijn as...

1.591 Posts
Pagina: «« 1 ... 70 71 72 73 74 ... 80 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. VeelGeduld 19 april 2024 09:47
    quote:

    Wollin schreef op 19 april 2024 09:38:

    Wat ik al zei, afgelopen week procenten eraf en tienden erbij.
    Zo gaan we weer onder de 20 in dit tempo.
    Om moedeloos van te worden met een gak van 24
    Ik voel je, zit een euro lager met gak. Maar verwacht nogsteeds groei, ook in de sportscholen zelf merk ik veel meer drukte en mensen die zich blijven aanmelden
  2. forum rang 5 The Third Way... 19 april 2024 10:40
    Volgens Deloitte groeide in 2023 de fitness markt in Frankrijk sneller tot even hard als de rest van Europa.

    Market description
    The fitness market in France is characterized by a high number of larger franchise operators and SMEs. As in Belgium and the Netherlands, Basic-Fit is the leading operator by number of clubs. Still, despite Basic-Fit’s high number of clubs, the French operator landscape is comparatively diversified with other leading fitness chains such as L’Orange Bleue, Keep Cool and Fitness Park Group. In addition to the regular operators, there are a number of relevant micro-operators and intermediaries (see also on the following page).

    Given a general recovery of the fitness market as well as Basic-Fit’s (and other franchise operator’s) rapid expansion in the French market, the development of clubs, members and revenues are expected to exceed the European average. According to recent market research conducted by Active-FNEAPL in collaboration with Cérès, there are about 5,300 clubs in the French fitness market. As indicated before, memberships are expected to have increased by about 16%5 compared to 2021.

    Consumer Survey Results
    EuropeActive’s European Health and Fitness Consumer Survey shows that 80% of the French practice fitness at least seldomly (i.e., at a fitness club, at home, or outdoors). This is an increase of +5pp compared to the previous year. Moreover, 58% of the respondents practice fitness at least once a week
    (+9pp). In terms of preferred fitness locations, the percentage of home fitness users fell by -9pp compared to last year. At the same time, the proportion of consumers who do outdoor fitness increased by +8pp, the second largest progression in the European comparison. The increase in fitness club use (+7pp) is in line with the European average.

    N.B.: Zie vooral pagina 9 van het rapport, inzichtelijke plaatjes:
    www2.deloitte.com/content/dam/Deloitt...

    Ook de plaatjes op p.11 zijn ontnuchterend:
    3. Fitness club usage shows the most positive development among fitness settings.
    6. Compared to other expenditure categories, fitness club activities are less impacted by inflation-related budget cuts.

    Na eerdere cijfers gepost op dit draadje, het excuus van BFIT dat het slecht loopt in Frankrijk door de markt wordt hiermee onderuit gehaald. Gelukkig gaat het beter dan verwacht in de Benelux en Spanje, maar we mogen hopen dat BFIT volgende week bij de Q1 update met de billen bloot gaat. Ben echter bang dat dit voor de zoveelste keer niet gaat gebeuren...
  3. VeelGeduld 19 april 2024 11:04
    quote:

    The Third Way... schreef op 19 april 2024 10:40:

    Volgens Deloitte groeide in 2023 de fitness markt in Frankrijk sneller tot even hard als de rest van Europa.

    Market description
    The fitness market in France is characterized by a high number of larger franchise operators and SMEs. As in Belgium and the Netherlands, Basic-Fit is the leading operator by number of clubs. Still, despite Basic-Fit’s high number of clubs, the French operator landscape is comparatively diversified with other leading fitness chains such as L’Orange Bleue, Keep Cool and Fitness Park Group. In addition to the regular operators, there are a number of relevant micro-operators and intermediaries (see also on the following page).

    Given a general recovery of the fitness market as well as Basic-Fit’s (and other franchise operator’s) rapid expansion in the French market, the development of clubs, members and revenues are expected to exceed the European average. According to recent market research conducted by Active-FNEAPL in collaboration with Cérès, there are about 5,300 clubs in the French fitness market. As indicated before, memberships are expected to have increased by about 16%5 compared to 2021.

    Consumer Survey Results
    EuropeActive’s European Health and Fitness Consumer Survey shows that 80% of the French practice fitness at least seldomly (i.e., at a fitness club, at home, or outdoors). This is an increase of +5pp compared to the previous year. Moreover, 58% of the respondents practice fitness at least once a week
    (+9pp). In terms of preferred fitness locations, the percentage of home fitness users fell by -9pp compared to last year. At the same time, the proportion of consumers who do outdoor fitness increased by +8pp, the second largest progression in the European comparison. The increase in fitness club use (+7pp) is in line with the European average.

    N.B.: Zie vooral pagina 9 van het rapport, inzichtelijke plaatjes:
    www2.deloitte.com/content/dam/Deloitt...

    Ook de plaatjes op p.11 zijn ontnuchterend:
    3. Fitness club usage shows the most positive development among fitness settings.
    6. Compared to other expenditure categories, fitness club activities are less impacted by inflation-related budget cuts.

    Na eerdere cijfers gepost op dit draadje, het excuus van BFIT dat het slecht loopt in Frankrijk door de markt wordt hiermee onderuit gehaald. Gelukkig gaat het beter dan verwacht in de Benelux en Spanje, maar we mogen hopen dat BFIT volgende week bij de Q1 update met de billen bloot gaat. Ben echter bang dat dit voor de zoveelste keer niet gaat gebeuren...
    Na dit gelezen te hebben denk ik wel dat we vanaf volgende week het herstel kunnen inzetten. Ook hebben zich in het eerste kwartaal juist weer meer mensen zich ingeschreven.
  4. Eva 19 april 2024 14:19
    quote:

    The Third Way... schreef op 19 april 2024 10:40:

    Volgens Deloitte groeide in 2023 de fitness markt in Frankrijk sneller tot even hard als de rest van Europa.

    Market description
    The fitness market in France is characterized by a high number of larger franchise operators and SMEs. As in Belgium and the Netherlands, Basic-Fit is the leading operator by number of clubs. Still, despite Basic-Fit’s high number of clubs, the French operator landscape is comparatively diversified with other leading fitness chains such as L’Orange Bleue, Keep Cool and Fitness Park Group. In addition to the regular operators, there are a number of relevant micro-operators and intermediaries (see also on the following page).

    Given a general recovery of the fitness market as well as Basic-Fit’s (and other franchise operator’s) rapid expansion in the French market, the development of clubs, members and revenues are expected to exceed the European average. According to recent market research conducted by Active-FNEAPL in collaboration with Cérès, there are about 5,300 clubs in the French fitness market. As indicated before, memberships are expected to have increased by about 16%5 compared to 2021.

    Consumer Survey Results
    EuropeActive’s European Health and Fitness Consumer Survey shows that 80% of the French practice fitness at least seldomly (i.e., at a fitness club, at home, or outdoors). This is an increase of +5pp compared to the previous year. Moreover, 58% of the respondents practice fitness at least once a week
    (+9pp). In terms of preferred fitness locations, the percentage of home fitness users fell by -9pp compared to last year. At the same time, the proportion of consumers who do outdoor fitness increased by +8pp, the second largest progression in the European comparison. The increase in fitness club use (+7pp) is in line with the European average.

    N.B.: Zie vooral pagina 9 van het rapport, inzichtelijke plaatjes:
    www2.deloitte.com/content/dam/Deloitt...

    Ook de plaatjes op p.11 zijn ontnuchterend:
    3. Fitness club usage shows the most positive development among fitness settings.
    6. Compared to other expenditure categories, fitness club activities are less impacted by inflation-related budget cuts.

    Na eerdere cijfers gepost op dit draadje, het excuus van BFIT dat het slecht loopt in Frankrijk door de markt wordt hiermee onderuit gehaald. Gelukkig gaat het beter dan verwacht in de Benelux en Spanje, maar we mogen hopen dat BFIT volgende week bij de Q1 update met de billen bloot gaat. Ben echter bang dat dit voor de zoveelste keer niet gaat gebeuren...
    dank voor het delen - interessant dat een RvC lid van BF ambassadeur is van dit rapport

    als je naar de geaggregeerde cijfers kijkt dan schrik je toch? (muv de gezondheidstrend die stijgende is)

    €28mmm omzet op 63.830 clubs - dat is nog geen €450k gemiddelde omzet per club en ca. gem. 1.000 leden per club
    BF heeft een gemiddelde club(!) opex van net boven de €500k
    laten we veronderstellen dat een gemiddelde club de helft is van die van een BF club en dat de club OPEX 40% lager uitvalt
    dan houd je nog geen €150k over vóór marketing/overhead en onderhoud capex - geen vetpot

    Er zal naar mijn idee nog een hoop water door de Rijn moeten wil deze sector in zijn algemeenheid gezonde rendement cijfers gaan schrijven.

    M&A lijkt enkel interessant voor BF mits zij clusters kan kopen en de clubs minimaal 800m2 in omvangen meten

    Wat BF wel kan helpen is dat we een (geleidelijke) 'shake-out' gaan zien van papa & mama clubs waar de leden naar een alternatief gaan zoeken. Of deze doelgroep zich thuis zal voelen bij het goedkope anonieme BF zal de tijd dan moeten leren
  5. Tenko 19 april 2024 15:01
    quote:

    Eva schreef op 19 april 2024 14:19:

    [...]
    €28mmm omzet op 63.830 clubs - dat is nog geen €450k gemiddelde omzet per club en ca. gem. 1.000 leden per club
    BF heeft een gemiddelde club(!) opex van net boven de €500k
    laten we veronderstellen dat een gemiddelde club de helft is van die van een BF club en dat de club OPEX 40% lager uitvalt
    dan houd je nog geen €150k over vóór marketing/overhead en onderhoud capex - geen vetpot

    Dat is net het ding en waarom ik als klant van zowel basic-fit als vroeger een andere keten zo te spreken ben over het product en de naambekendheid van Basic -Fit.

    Dat zijn gemiddeldes waar basic fit met kop en schouder bovenuit steekt, dus beeld je maar in hoe moeilijk de concurrentie het hoofd boven water kan houden. Al wat basic-fit bovengemiddeld neemt, duwt andere ketens verder onder het gemiddelde.

    Mijn oude keten, nog gunstig gelegen pal aan de stadsparking en het stadscentrum, ziet overdag amper volk. 's Avonds is er wel wat volk maar de deur wordt er zeker niet platgelopen. (Ik passeer er vaak omdat mijn boksclub hier vlak aan ligt)

    Die club zit nu ook in een vicieuze cirkel. Ze kunnen moeilijk volk aantrekken omdat basic fit laagdrempeliger en kwalitatief beter is. Hun materiaal is verouderd, er is geen airco, etc... Doordat ze nog zo weinig leden hebben, hebben ze echter geen budget om dit te verhelpen. Het weinige geld dat er wel is hebben ze nodig om Basic-Fit bij te benen door bvb alles ook trendy en hippe kleuren/design te geven en een 24/7 toegang aan te bieden.(Die is er effectief gekomen korte tijd nadat basic fit dit aanbood, maar dan een goedkope implementatie hiervan...)

    Die gym moet het nu ook echt hebben van de gewoontebeestjes die al jaar en dag daar trainen en ook daar een vriendenclub binnen de gym hebben opgebouwd en daardoor minder snel de stap naar bf gaan zetten. Qua prijs en kwaliteit moeten ze allebei onderdoen. Desondanks zie ik regelmatig eens een gekend gezicht van men oude gym in basic -fit verschijnen.

    Hier lokaal heb je nog een kleine keten "NRG Fitness" die zowat de gaten in omliggende gemeentes vult waar er geen basic-fit is, maar ook die kan eigenlijk niet aan het concept van basic -fit tippen. Tijdens passages op tijdstippen waar de basic-fit bij wijze van spreken vol zit, zit daar hoogstens een handjevol mensen. Ik ken ook niemand die er traint, terwijl ik het aantal mensen die ik ken die bij basic-fit trainen niet meer op twee handen kan tellen.

    Het gebrek aan financiële middelen zorgt er ook voor dat deze andere ketens/vestigingen kosten proberen besparen op allerhande dubieuze manieren, met alle gevolgen van dien. Goedkoop is echter duurkoop en de afrekening volgt vaak alsnog achteraf.

    Sommigen hier zijn kritisch als ik mijn persoonlijke ervaringen aan haal, maar je kan pas echt appreciëren wat een prachtig concept basic-fit is als je zelf een actieve gym klant bent. Er is een reden waarom het er bijna altijd druk is en waarom ze zo hard zijn kunnen groeien. Een paar kwartalen mindere cijfers maakt mij niet bang, aan cijfers kan je sleutelen, als het kernconcept maar solide is. En dat is het zeker.
  6. Eva 19 april 2024 15:23
    quote:

    Tenko schreef op 19 april 2024 15:01:

    [...]

    Dat is net het ding en waarom ik als klant van zowel basic-fit als vroeger een andere keten zo te spreken ben over het product en de naambekendheid van Basic -Fit.

    Dat zijn gemiddeldes waar basic fit met kop en schouder bovenuit steekt, dus beeld je maar in hoe moeilijk de concurrentie het hoofd boven water kan houden. Al wat basic-fit bovengemiddeld neemt, duwt andere ketens verder onder het gemiddelde.

    Mijn oude keten, nog gunstig gelegen pal aan de stadsparking en het stadscentrum, ziet overdag amper volk. 's Avonds is er wel wat volk maar de deur wordt er zeker niet platgelopen. (Ik passeer er vaak omdat mijn boksclub hier vlak aan ligt)

    Die club zit nu ook in een vicieuze cirkel. Ze kunnen moeilijk volk aantrekken omdat basic fit laagdrempeliger en kwalitatief beter is. Hun materiaal is verouderd, er is geen airco, etc... Doordat ze nog zo weinig leden hebben, hebben ze echter geen budget om dit te verhelpen. Het weinige geld dat er wel is hebben ze nodig om Basic-Fit bij te benen door bvb alles ook trendy en hippe kleuren/design te geven en een 24/7 toegang aan te bieden.(Die is er effectief gekomen korte tijd nadat basic fit dit aanbood, maar dan een goedkope implementatie hiervan...)

    Die gym moet het nu ook echt hebben van de gewoontebeestjes die al jaar en dag daar trainen en ook daar een vriendenclub binnen de gym hebben opgebouwd en daardoor minder snel de stap naar bf gaan zetten. Qua prijs en kwaliteit moeten ze allebei onderdoen. Desondanks zie ik regelmatig eens een gekend gezicht van men oude gym in basic -fit verschijnen.

    Hier lokaal heb je nog een kleine keten "NRG Fitness" die zowat de gaten in omliggende gemeentes vult waar er geen basic-fit is, maar ook die kan eigenlijk niet aan het concept van basic -fit tippen. Tijdens passages op tijdstippen waar de basic-fit bij wijze van spreken vol zit, zit daar hoogstens een handjevol mensen. Ik ken ook niemand die er traint, terwijl ik het aantal mensen die ik ken die bij basic-fit trainen niet meer op twee handen kan tellen.

    Het gebrek aan financiële middelen zorgt er ook voor dat deze andere ketens/vestigingen kosten proberen besparen op allerhande dubieuze manieren, met alle gevolgen van dien. Goedkoop is echter duurkoop en de afrekening volgt vaak alsnog achteraf.

    Sommigen hier zijn kritisch als ik mijn persoonlijke ervaringen aan haal, maar je kan pas echt appreciëren wat een prachtig concept basic-fit is als je zelf een actieve gym klant bent. Er is een reden waarom het er bijna altijd druk is en waarom ze zo hard zijn kunnen groeien. Een paar kwartalen mindere cijfers maakt mij niet bang, aan cijfers kan je sleutelen, als het kernconcept maar solide is. En dat is het zeker.
    eens dit is de strekking van mijn eerdere opmerking: naar mijn idee stap je in dit aandeel vanwege de prijs/kwaliteit die BF biedt, de algemene positieve trend in de maatschappij om gezonder te (gaan) leven en toenemende ijdelheid (ihb jongeren) en omdat het concept van BF alles in zich bergt om op lange termijn haar leiderschapspositie verder uit te buiten en tenslotte BF dus wel geld weet te verdienen met haar clubs en vele anderen in deze sector niet

    maar voor mij geldt wel 'do not get high on your own supply' hoe fijn je BF zelf ook vindt, het zijn inmiddels ca. 1.500 clubs met bijna 3,95mm leden waarvan jaarlijks bijna 50% haar abo opzegt (die churn is een pijnpunt voor de sector streaming diensten bijvoorbeeld zitten op nog geen 5%)
  7. Tenko 19 april 2024 15:43
    Ook op vlak van churn zou ik bij basic fit verwachten dat deze onder her sectorgemiddelde zit, ook weer omwille van de lage prijs.

    Bij een abbo van 40-80 euro zou ik denken dat men al sneller de bedenking gaan maken "gebruik ik dit eigenlijk nog wel genoeg om de kost te rechtvaardigen" terwijl men bij 19.99-24.99 al sneller zal denken "ik kijk de kat nog wel even uit de boom". Het zou me niet verbazen als basic-fit ook boven het sectorgemiddelde zit op vlak van "slapende abbonementen", dus eigenlijk gebruikers die wel betalen maar geen of amper gebruik maken van de gym. Net omwille van de lage prijs.
  8. Eva 19 april 2024 16:06
    quote:

    Tenko schreef op 19 april 2024 15:43:

    Ook op vlak van churn zou ik bij basic fit verwachten dat deze onder her sectorgemiddelde zit, ook weer omwille van de lage prijs.

    Bij een abbo van 40-80 euro zou ik denken dat men al sneller de bedenking gaan maken "gebruik ik dit eigenlijk nog wel genoeg om de kost te rechtvaardigen" terwijl men bij 19.99-24.99 al sneller zal denken "ik kijk de kat nog wel even uit de boom". Het zou me niet verbazen als basic-fit ook boven het sectorgemiddelde zit op vlak van "slapende abbonementen", dus eigenlijk gebruikers die wel betalen maar geen of amper gebruik maken van de gym. Net omwille van de lage prijs.
    ik vind het lastig te zeggen - ik ken het profiel van de leden niet (man/vrouw, leeftijd, opleidingsniveau, beroep/studie etc)

    je zou bijv ook kunnen beargumenteren dat het anonieme karakter en de prijsstelling van BF een lid eerder doet besluiten op te zeggen
    maar de door BG genoemde churn van 48% is idd wat beter dan sector gemiddelde

    verder vraag ik me af of de slapende leden door Corona wakker zijn geschud en hun abo (massaal) hebben opgezegd. Zo'n aantrekkelijke groep leden bouw je niet zo maar weer op
  9. forum rang 7 Thorgall 20 april 2024 11:40
    quote:

    Tenko schreef op 19 april 2024 15:01:

    [...]

    Dat is net het ding en waarom ik als klant van zowel basic-fit als vroeger een andere keten zo te spreken ben over het product en de naambekendheid van Basic -Fit.

    Dat zijn gemiddeldes waar basic fit met kop en schouder bovenuit steekt, dus beeld je maar in hoe moeilijk de concurrentie het hoofd boven water kan houden. Al wat basic-fit bovengemiddeld neemt, duwt andere ketens verder onder het gemiddelde.

    Mijn oude keten, nog gunstig gelegen pal aan de stadsparking en het stadscentrum, ziet overdag amper volk. 's Avonds is er wel wat volk maar de deur wordt er zeker niet platgelopen. (Ik passeer er vaak omdat mijn boksclub hier vlak aan ligt)

    Die club zit nu ook in een vicieuze cirkel. Ze kunnen moeilijk volk aantrekken omdat basic fit laagdrempeliger en kwalitatief beter is. Hun materiaal is verouderd, er is geen airco, etc... Doordat ze nog zo weinig leden hebben, hebben ze echter geen budget om dit te verhelpen. Het weinige geld dat er wel is hebben ze nodig om Basic-Fit bij te benen door bvb alles ook trendy en hippe kleuren/design te geven en een 24/7 toegang aan te bieden.(Die is er effectief gekomen korte tijd nadat basic fit dit aanbood, maar dan een goedkope implementatie hiervan...)

    Die gym moet het nu ook echt hebben van de gewoontebeestjes die al jaar en dag daar trainen en ook daar een vriendenclub binnen de gym hebben opgebouwd en daardoor minder snel de stap naar bf gaan zetten. Qua prijs en kwaliteit moeten ze allebei onderdoen. Desondanks zie ik regelmatig eens een gekend gezicht van men oude gym in basic -fit verschijnen.

    Hier lokaal heb je nog een kleine keten "NRG Fitness" die zowat de gaten in omliggende gemeentes vult waar er geen basic-fit is, maar ook die kan eigenlijk niet aan het concept van basic -fit tippen. Tijdens passages op tijdstippen waar de basic-fit bij wijze van spreken vol zit, zit daar hoogstens een handjevol mensen. Ik ken ook niemand die er traint, terwijl ik het aantal mensen die ik ken die bij basic-fit trainen niet meer op twee handen kan tellen.

    Het gebrek aan financiële middelen zorgt er ook voor dat deze andere ketens/vestigingen kosten proberen besparen op allerhande dubieuze manieren, met alle gevolgen van dien. Goedkoop is echter duurkoop en de afrekening volgt vaak alsnog achteraf.

    Sommigen hier zijn kritisch als ik mijn persoonlijke ervaringen aan haal, maar je kan pas echt appreciëren wat een prachtig concept basic-fit is als je zelf een actieve gym klant bent. Er is een reden waarom het er bijna altijd druk is en waarom ze zo hard zijn kunnen groeien. Een paar kwartalen mindere cijfers maakt mij niet bang, aan cijfers kan je sleutelen, als het kernconcept maar solide is. En dat is het zeker.
    Kan ik me in vinden en als actieve gebruiker herken ik eea van wat je schrijft. Ik heb hier tevens op dit forum een aantal maal gelezen van posters alsof BF met name aan de onderkant van de markt zou opereren. De bovenkant zou dan bij de kleine clubs sporten waar er nog persoonlijke aandacht is. Ik zie juist die kleine clubs aan de onderkant opereren, waar een aantal fanatieke sporters, ook type bodybuilder en een hoog ons kent ons gehalte heerst. Met inderdaad vaak inferieure voorzieningen en oude toestellen.

    Bij BF komen sporters inderdaad om te sporten. Geen bodybuilding. Niet hangen aan een bar. Er is weinig tot geen behoefte aan persoonlijke aandacht. Men weet waarvoor men komt en dat is actief bezig zijn in een ruim opgezette omgeving. BF is een concept dat de huidige tijdsgeest goed kan vatten. Efficiënt, lean, open.
    Ik merk ook dat de cultuur per club enorm verschilt en afhangt van de locatie. In centra van studentensteden bijvoorbeeld is er vaak gewoon een hele fijne gezellige, maar ook op resultaat gerichte sfeer. Ik durf te stellen dat er verder geen clubs zijn in Nederland die zo hoog aan de bovenkant van de markt opereren als die vestigingen.

    In sommige BF's mag het wat schoner, maar ik weet uit ervaring dat menig club wat betreft hygiëne niet aan BF kan tippen. Apparatuur is modern en het oogt fris en open. Kleinere clubs of ketens zijn vaak donker van sfeer en hebben decennia oude toestellen. Ook ontbreekt vaak airco. In de nieuwe BF's is daarentegen een vrijwel perfecte klimaatbeheersing aanwezig.
    Ik blijf er daarom met overtuiging sporten en houd mijn stukken ook aan, ondanks dat ik betere resultaten had verwacht afgelopen kwartalen.
1.591 Posts
Pagina: «« 1 ... 70 71 72 73 74 ... 80 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Basic-Fit heeft nu vier miljoen leden

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links