Ontvang nu dagelijks onze kooptips!
word abonnee
sluiten ✕
Terug naar discussie overzicht
Heijmans - November 2016
Volgen
Dan nog het meerwerk. Paragraaf 47 UAV ’89 geeft de mogelijkheid om op grond van kostenverhogende omstandigheden de opdrachtgever te dwingen tot bijbetaling van deze kosten. Onder kostenverhogende omstandigheden worden in de UAV 1989 verstaan omstandigheden die van dien aard zijn dat bij het tot stand komen van de overeenkomst geen rekening behoefde te worden gehouden met de kans dat zij zich zouden voordoen, die de aannemer niet kunnen worden toegerekend en die de kosten van het werk aanzienlijk verhogen.
CFO Mark van den Biggelaar vertrekt wel op een bijzonder moment. Hij verlaat als eerste het schip. Moment kan niet slechter.
Nog een interessante: redelijkheid & billijkheidwww.wetrecht.nl/redelijkheid-en-billi... Conclusie – Redelijkheid en billijkheid De redelijkheid en billijkheid zorgen ervoor dat partijen (en de rechter) niet halsstarrig aan de wet en een eventuele overeenkomst kunnen vasthouden, maar dat ze eventuele (zeer) onredelijke of onbillijke situaties voorkomen. De redelijkheid en billijkheid kan zowel aanvullend als beperkend werken.
Stilleggen van N23 door Heijmans is juridisch mogelijk binnen het zogenaamde retentierecht.blog.legaldutch.nl/retentierecht-bouw/ Opdrachtgevers of hoofdaannemers in de bouw betalen vaak slecht of helemaal niet, mede dankzij de matige economische omstandigheden. In deze gevallen kan een beroep op het retentierecht uitkomst bieden. Wat is een retentierecht? Een retentierecht is een bijzondere vorm van een opschortingsrecht, die de opdrachtnemer of onderaannemer (de “retentor”) de mogelijkheid biedt de bewerkte zaak onder zich te houden tot het moment waarop zijn rekeningen betaald zijn. Zodoende kunt u een retentierecht uitoefenen zonder met boetes wegens te late oplevering te worden geconfronteerd .......... Ofwel, die hele provincie heeft imo geen poot om op te staan.
tradersonly schreef op 12 november 2016 17:30 :
Stilleggen van N23 door Heijmans is juridisch mogelijk binnen het zogenaamde retentierecht.
blog.legaldutch.nl/retentierecht-bouw/ Opdrachtgevers of hoofdaannemers in de bouw betalen vaak slecht of helemaal niet, mede dankzij de matige economische omstandigheden. In deze gevallen kan een beroep op het retentierecht uitkomst bieden.
Wat is een retentierecht? Een retentierecht is een bijzondere vorm van een opschortingsrecht, die de opdrachtnemer of onderaannemer (de “retentor”) de mogelijkheid biedt de bewerkte zaak onder zich te houden tot het moment waarop zijn rekeningen betaald zijn.
Zodoende kunt u een retentierecht uitoefenen
zonder met boetes wegens te late oplevering te worden geconfronteerd ..........
Ofwel, die hele provincie heeft imo geen poot om op te staan.
Zal wel. Niet betalen heeft tot gevolg dat Heijmans gewoon geen geld heeft.
Bij een faillissement en een eventuele doorstart van gezonde onderdelen kan de huidige aandeelhouder fluiten naar zijn centen. Als je willens en wetens toch een positie hebt of neemt is dat iets wat je zeker moet afwegen bij een risico analyse. Alle (potentiële toekomstige) opdrachtgevers volgen dit nieuws ook met argusogen. Ik zou zelf nooit met een aannemer in zee gaan die behoorlijk in de financiële problemen zit, en het ene conflict na het andere heeft met zijn opdrachtgevers. Dit probleem is niet alleen meer financieel, maar vooral een vertrouwenskwestie aan het worden. Niet alleen voor aandeelhouders maar voor alle stakeholders. Het is uur u voor Heijmans. Het kan opeens heel hard (mis)gaan allemaal. Ja ja ik ben een basher, maar daar is ook echt alle reden toe hoor bij Heijmans op dit moment.
Pexs schreef op 12 november 2016 21:06 :
Bij een faillissement en een eventuele doorstart van gezonde onderdelen kan de huidige aandeelhouder fluiten naar zijn centen. Als je willens en wetens toch een positie hebt of neemt is dat iets wat je zeker moet afwegen bij een risico analyse.
Alle (potentiële toekomstige) opdrachtgevers volgen dit nieuws ook met argusogen. Ik zou zelf nooit met een aannemer in zee gaan die behoorlijk in de financiële problemen zit, en het ene conflict na het andere heeft met zijn opdrachtgevers. Dit probleem is niet alleen meer financieel, maar vooral een vertrouwenskwestie aan het worden. Niet alleen voor aandeelhouders maar voor alle stakeholders. Het is uur u voor Heijmans. Het kan opeens heel hard (mis)gaan allemaal. Ja ja ik ben een basher, maar daar is ook echt alle reden toe hoor bij Heijmans op dit moment.
Ja je bent wel een basher maar wel 1 die (over het algemeen) gefundeerd iets roept :) Alles wat je zegt zou waar kunnen zijn, maar er is ook een andere kant, je zou eens moeten googlen op probleemprojecten met andere bouwers en Raad voor Arbitrage. Heb ik ook gedaan, zie je zo ook de ene na de andere zaak met BAM voorbij komen. Waar gehakt wordt vallen spaanders, zo is dat ook met bouwen. Dat een project geheel volgens plan verloopt, zal eerder uitzondering dan regel zijn. Het gaat er daarna om is de opdrachtgever voor rede vatbaar of niet en kom je daarna tot een schappelijke overeenkomst. Ik ben geheel met je eens dat vertrouwen hier de sleutel is en dat vertrouwen is broos, zeker waar, de communicatie van heijmans is zwak. maar als ik objectief naar de financiële situatie kijk, is het (nog) niet een bouwer in financiële problemen. Ja, ze schurken dicht tegen de convenanten aan en ja dat doen ze al ruim een jaar, maar in die tijd zijn ze er tot dusver altijd binnen gebleven (en voor aandeelhouder nadelig, maar voor opdrachtgever irrelevant, een emissie kan altijd). Er is geen uitstel tot betaling geweest etc. Dus ja er wordt geopereerd op het randje, maar nog binnen het randje. daarnaast zijn veel collega bouwers, die in een dergelijke situatie zitten of recent hebben gezeten, dus als opdrachtgever is het wat dat betreft lastig kiezen.
Hoe kun je er achter komen of Heijmans een verzekering heeft om zaken die tegenzitten op te vangen? Je zou verwachten dat dit soort bedrijven met onderliggende riscico profiel een passende verzekering heeft.
ge-nieten schreef op 12 november 2016 23:30 :
Hoe kun je er achter komen of Heijmans een verzekering heeft om zaken die tegenzitten op te vangen? Je zou verwachten dat dit soort bedrijven met onderliggende riscico profiel een passende verzekering heeft.
Ja maar die kleine lettertjes altijd hé van die verzekeringsmaatschappijen....dan dekken ze ineens niks meer.
tradersonly schreef op 12 november 2016 17:30 :
Stilleggen van N23 door Heijmans is juridisch mogelijk binnen het zogenaamde retentierecht.
blog.legaldutch.nl/retentierecht-bouw/ Opdrachtgevers of hoofdaannemers in de bouw betalen vaak slecht of helemaal niet, mede dankzij de matige economische omstandigheden. In deze gevallen kan een beroep op het retentierecht uitkomst bieden.
Wat is een retentierecht? Een retentierecht is een bijzondere vorm van een opschortingsrecht, die de opdrachtnemer of onderaannemer (de “retentor”) de mogelijkheid biedt de bewerkte zaak onder zich te houden tot het moment waarop zijn rekeningen betaald zijn.
Zodoende kunt u een retentierecht uitoefenen
zonder met boetes wegens te late oplevering te worden geconfronteerd ..........
Ofwel, die hele provincie heeft imo geen poot om op te staan.
Zonder boete voor te late oplevering....is die te late oplevering geen bijzaak?,....en gaat het juist om wie betaald alle tegenvallende kosten om de klus te kunnen klaren?
Broke Even schreef op 12 november 2016 10:26 :
[...] Hahaha, Ja het is echt waar. Die jongen is niet helemaal lekker. Ik dacht dat van Gaal en Joop van de Ende het toppunt van narcisme was. Er blijkt een overtreffende trap. Het verschil is alleen dat die tenminste nog iets gepresteerd hebben in hun leven. Het kan natuurlijk ook dat het één van die twee is, maar die hoeven niet meer met shortjes geld bijelkaar te sprokkelen, dus die kans acht ik zeer klein.
Wilt u wel een beetje respect hebben voor de cumlaude afgestudeerde bedrijfseconoom / financieel adviseur ?
Trumpet schreef op 13 november 2016 09:57 :
[...]
Zonder boete voor te late oplevering....is die te late oplevering geen bijzaak?,....en gaat het juist om wie betaald alle tegenvallende kosten om de klus te kunnen klaren?
En zo is het maar net! Wie betaald! Als of die Provincie-ambtenaren verstand van bouwen hebben!? Die Provincie moet niet zo dom zijn en gewoon hun rekeningen betalen. Ze staan er nl dagelijks met hun NEUS bovenop en zijn bij elke vergadering bij en KUNNEN dus weten wat er allemaal precies mis gaat bij zo een bouw project. M.a.w. zij moeten gewoon betalen als opdrachtgever. En ook hele filmploegen worden in gezet om het maar allemaal mooi vast te leggen en daar mee promotie te maken voor hun eigen ego. Met deze houding helpen ze zo een bedrijf mee naar de KL... Neen, helaas geen aandeelhouder meer, vet verlies genomen. LZA
tradersonly schreef op 12 november 2016 17:30 :
Stilleggen van N23 door Heijmans is juridisch mogelijk binnen het zogenaamde retentierecht.
blog.legaldutch.nl/retentierecht-bouw/ Opdrachtgevers of hoofdaannemers in de bouw betalen vaak slecht of helemaal niet, mede dankzij de matige economische omstandigheden. In deze gevallen kan een beroep op het retentierecht uitkomst bieden.
Wat is een retentierecht? Een retentierecht is een bijzondere vorm van een opschortingsrecht, die de opdrachtnemer of onderaannemer (de “retentor”) de mogelijkheid biedt de bewerkte zaak onder zich te houden tot het moment waarop zijn rekeningen betaald zijn.
Zodoende kunt u een retentierecht uitoefenen
zonder met boetes wegens te late oplevering te worden geconfronteerd ..........
Ofwel, die hele provincie heeft imo geen poot om op te staan.
En een van de wettelijke vereisten voor de uitoefening van het retentierecht is dat de schuldenaar een opeisbare vordering moet hebben op de schuldenaar. En dat is nu net het heikele punt bij het probleemproject N 23. Er kan nl. pas een opeisbare vordering ontstaan als het geschil in het voordeel van Heijmans is geslecht en er een vordering voor dit meerwerk bestaat.
Ohh dit is een interessante discussie jongens! Keep on the good work. Btw stel dat Heijmans een emissie doet, ook dan vind ik het nog een aantrekkelijk aandeel, helemaal als je gewoon meedoet met de emissie. Onderliggend zijn de resultaten prima, zonder deze probleemprojecten hadden ze 8 miljoen winst gescoord op 20 miljoen uitstaande aandelen, dat is toch €0,40 wpa, ze keren geloof ik 80% uit, dus dan zou het netto uitkomen op €0,32. Prima toch?
die 8 miljoen gaat alleen over de eerste 3 kwartalen.
Werkbij schreef op 13 november 2016 11:47 :
[...]
En een van de wettelijke vereisten voor de uitoefening van het retentierecht is dat de schuldenaar een opeisbare vordering moet hebben op de schuldenaar. En dat is nu net het heikele punt bij het probleemproject N 23. Er kan nl. pas een opeisbare vordering ontstaan als het geschil in het voordeel van Heijmans is geslecht en er een vordering voor dit meerwerk bestaat.
Oplevering werk staat niet aan retentierecht in de weg Oplevering van het werk in de bouw behoeft aan het retentierecht niet in de weg te staan, zolang u het werk maar niet aan de opdrachtgever ter beschikking stelt, bijvoorbeeld door afgifte van de sleutels. Voor oplevering is immers voldoende dat het werk door de opdrachtgever wordt aanvaard. Zodoende kunt u een retentierecht uitoefenen zonder met boetes wegens te late oplevering te worden geconfronteerd. Ten slotte moet er sprake zijn van voldoende samenhang tussen de verplichting tot afgifte van de zaak en de opeisbare vordering. De Raad van Arbitrage hanteert hierbij het uitgangspunt dat het retentierecht kan worden uitgeoefend voor al hetgeen verband houdt met de financiële afwikkeling van het werk. Het gaat daarbij dus niet alleen om betaling van de bouwtermijnen, maar ook om geschillen over meerwerkfacturen, stelposten, verrekenbare en geschatte hoeveelheden, vertragingsschade, rente en kostenverhogende omstandigheden.
5.2 Bodem Voor het project opwaardering N23 Westfrisiaweg is een verkennend bodemonderzoek uitgevoerd. Met dit onderzoek wordt inzicht in de milieuhygiënische kwaliteit van de bodem (grond en grondwater) gegeven bij het verkrijgen van de benodigde vergunningen. Daarnaast dient het verkennend bodemonderzoek om de arbeidshygiënische risico’s voor de aannemer tijdens de uitvoering vast te stellen. Het onderzoek is uitgevoerd in 2009. Het onderzoeksrapport is als separate bijlage bij dit inpassingsplan opgenomen. Voorafgaand aan het verkennend bodemonderzoek is een historisch bodemonderzoek uitgevoerd. Aan de hand van het historisch bodemonderzoek is een boorplan opgesteld. De resultaten van het historisch bodemonderzoek en het boorplan zijn gerapporteerd in het rapport ‘Historisch bodemonderzoek, inclusief boorplan Westfrisiaweg’, met referentienummer 308720 van 14 mei 2008. Niet onderzochte terreindelen De milieuhygiënische kwaliteit van een aantal percelen waarop het tracé van de N23 Westfrisiaweg is geprojecteerd, kon niet worden vastgesteld. Op basis van het historisch onderzoek en de geringe omvang van de niet onderzochte percelen, wordt niet verwacht dat de bodemkwaliteit op de niet onderzochte percelen een belemmering vormt voor de opwaardering van de N23 Westfrisiaweg. Voor het inpassingsplan is vanuit milieuhygiënisch oogpunt dan ook niet noodzakelijk om de milieuhygiënische kwaliteit van de bodem op de niet onderzochte percelen alsnog vast te stellen. Nader bodemonderzoek vereist bij matige en sterke verontreinigingen Ter plaatse van de aangetroffen matige en sterke verontreinigingen dient een nader bodemonderzoek te worden uitgevoerd, om vast te stellen of er sprake is van een geval van ernstige bodemverontreiniging in de zin van de Wet bodembescherming. De ernst en spoedeisendheid voor een bodemsanering wordt vastgesteld door het bevoegd gezag (provincie Noord-Holland). Op drie locaties is een matige verontreiniging met arseen in het grondwater aangetroffen. Het is echter niet zinvol om een nader bodemonderzoek uit te voeren naar de omvang van arseenverontreinigingen in het grondwater. Arseen komt van nature voor in het grondwater in West-Friesland. Bij het toepassen van bemalingen en bij werkzaamheden in het grondwater dient bij de opwaardering van de N23 Westfrisiaweg wel rekening te worden gehouden met de aanwezigheid van arseen in het grondwater. De aanwezige gevallen van bodemverontreinigingen zullen worden gesaneerd volgens een standaardaanpak, zodat volstaan kan worden met een BUS-melding (Besluit uniforme saneringen). Gezien de gehanteerde boorintensiteit en het gehanteerde analyseprogramma, zullen eventuele bodemverontreinigingen vermoedelijk beperkt van omvang zijn. De eventuele bodemverontreinigingen kunnen naar verwachting op een eenvoudige wijze worden gesaneerd. Conclusie Op een aantal locaties met een matige of sterke verontreiniging is nader onderzoek noodzakelijk naar de bodemkwaliteit. De milieuhygiënische kwaliteit van de bodem ter plaatse van het tracé van de Westfrisiaweg vormt echter geen belemmering voor het inpassingsplan en/of het doorlopen van overige ruimtelijke ordeningsprocedures. Vooreventueel te treffen saneringsmaatregelen is budget aanwezig Uitgevoerd onderzoek Veldonderzoek (2009) Op basis van de uitkomsten van het inventariserend bureauonderzoek heeft een inventariserend veldonderzoek (booronderzoek) plaatsgevonden. De resultaten zijn opgenomen in de Grontmij-rapportage nummer 700, d.d. 28 juli 2009. Uit dit onderzoek is gebleken dat voor de westzijde van het tracé geldt dat de bodem van west naar oost steeds zwaarder wordt. Ten noorden en oosten van Heerhugowaard bestaat de ondergrond hoofdzakelijk uit lichte en matig lichte zavel. Ook tussen Obdam en Spierdijk bestaat de bodem voornamelijk uit lichte en matig lichte zavel. Vanaf Spierdijk tot aan Scharwoude bevindt zich zware zavel en lichte klei. Aan de oostzijde is de bodem sterk wisselend aangetroffen, uiteenlopend van zand tot lichte klei. Aan de oostzijde van het tracé zijn diverse kreekruggen in de ondergrond aangetroffen. Veel van deze kreekruggen bevinden zich in de nabijheid van AMK-terreinen. Ten oosten van de A7 zal de N23 Westfrisiaweg deels over een nieuw aan te leggen tracé lopen, dat voor een groot deel langs een kreekrug loopt. In de ondergrond van de kreekruggen zijn resten te vinden uit de Bronstijd en de Late Middeleeuwen. Daarnaast doorsnijdt het nieuwe tracé diverse getij-inversieruggen en Bronstijdnederzettingen en de historische kern van Hoogkarspel. Grenzend aan het gehele tracé zijn diverse AMK-terreinen te vinden. In dit deel betreffen de AMK-terreinen grafheuvels en nederzettingsresten uit de Bronstijd. Mogelijk zijn er sporen te vinden vanuit het Late Neolithicum en de vroege Middeleeuwen. Uit veldonderzoek is gebleken dat de bodem in het oostelijke deel van het plangebied zeer wisselend is, uiteenlopend van zand tot lichte klei. 68 |Aanbevolen werd voor 47 locaties nader onderzoek uit te voeren in de vorm van aanvullend booronderzoek (11 locaties) of proefsleufonderzoek (36 locaties). Extra inventariserend veldonderzoek: aanvullend booronderzoek (2010) In verband met wijziging van het tracé van de N23 Westfrisiaweg heeft in 2010 aanvullend booronderzoek plaatsgevonden. Het gaat om een deel van het tracé ten oosten van Hoorn.Hierover is gerapporteerd in de Grontmij-rapportage nummer 898 d.d. 14 juli 2010. Aanbevolen werd om ter hoogte van een aantal kreekruggen vervolgonderzoek uit te voeren in de vorm van proefsleuvenonderzoek, in aanvulling op de terreinen die al in de rapportage van 2009 werden genoemd. Het gaat om 11 terreinen tussen Hoorn en Enkhuizen. In de in totaal 58 onderzoekslocaties zijn ook de, als gevolg van de wijziging van het tracé, AMK-monumentnummers 4903, 4906, 10853 en 14833 meegenomen aangezien de weg deze doorsnijdt. Op één van deze locaties (nummer 18 tussen Zwaagdijk en Westwoud) zijn geen indicatoren aangetroffen die duiden op de aanwezigheid van een archeologische vindplaats. Hier is geen nader onderzoek noodzakelijk. In totaal gaat het dus om 57 onderzoekslocaties.Deze dienen te zijn onderzocht voordat met de werkzaamheden van de N23 Westfrisiaweg van start wordt gegaan. Programma van eisen proefsleuvenonderzoek en Plan van Aanpak en V&G plan archeologisch onderzoek Westfrisiaweg (2010) Voor het uitvoeren van proefsleuvenonderzoek is een programma van eisen en een plan van aanpak (inclusief een veiligheids- en gezondheidsplan) opgesteld. In deze rapporten is ingegaan op de eisen waaraan dit onderzoek moet voldoen. Niet alle bovenstaande informatie is van toepassing voor dit geschil, echter heb ik het meeste er toch in gezet. Er schijnt dus wel een budget te zijn voor eventuele saneringsmaatregelen. Het totale budget van de opdracht was €350,- miljoen. Heijmans doet het voor 206 miljoen. In alle redelijkheid en billijkheid zou de overheid de extra kosten moeten dragen die zijn voortgekomen uit nader bodemonderzoek, vind ik. Het retentie recht heeft Heijmans sowieso in de pocket, wat het geschil betreft is dit erg interessant. www.rijkswaterstaat.nl/apps/geoservic...
REGIO – Aannemer Heijmans bevestigd dat alle werkzaamheden aan de N23 vanaf maandag 14 november stil komen te liggen. Reden is het een conflict over betalingen en het uitblijven van een oplossing van de volgens Heijmans door de provincie onjuiste informatie verstrekte gegevens over bodemgesteldheid. Vanaf maandag worden alle werkzaamheden stil gelegd. “We doen dit omdat de provincie heeft besloten om onze werkzaamheden aan het project waar wel overeenstemming over is niet meer te betalen. Dit betekent dat Heijmans per 22 augustus 2016 niet meer betaald wordt voor door haar uitgevoerde werk aan het project,” meldt Rik Hammer namens Heijmans als reactie op ons het artikel ‘Provincie: ‘Heijmans schort alle werkzaamheden N23 Westfrisiaweg op’ Volgens Heijmans heeft het bedrijf sinds mei 2015 de provincie meermaals verzocht om in gezamenlijkheid het verschil van inzicht over bodemgesteldheid en de verregaande consequenties ervan voor het gehele project op te lossen. “Sindsdien hebben we meerdere oplossingen aangedragen en externe hulp ingeschakeld. Daar is de provincie niet op ingegaan. Het verbaast ons dan ook dat de provincie in de afgelopen weken heeft opgeroepen tot constructief overleg, terwijl zij ons eerder gedane aanbod stelselmatig/meermaals heeft afgehouden.” Verschil van inzicht Het verschil van inzicht is volgens Heijmans ontstaan omdat de provincie onjuiste informatie heeft verstrekt over bodemgesteldheid. “Deze foutieve informatie heeft grote impact op uitvoering, planning (langer voorbelasten kost meer tijd), ontwerp en inzet van medewerkers en materiaal op/van het project, evenals extra kosten die deze extra werkzaamheden met zich meebrengen. We hadden gehoopt en vertrouwd gaandeweg tot een oplossing te komen met de provincie over betaling en uitvoering van de werkzaamheden, omdat niemand beter wordt van de situatie zoals die nu is ontstaan.” Constructieve oplossing “Het lijkt erop dat de provincie haar juridisch belang zwaarder laat wegen dan het maatschappelijke belang en niet bereid is om mee te werken aan een constructieve oplossing voor de situatie bij de N23/Westfrisiaweg,” vervolgt de reactie van de aannemer. “De Provincie geeft geen ruimte voor het zoeken naar tussenoplossingen, zodat het werk toch door kan blijven gaan.” Veilige situatie De aannemer wil benadrukken dat het stopzetten wel met verstand en oog op veiligheid gebeurd. “Voor de werkzaamheden die we stil hebben gelegd en gaan leggen vanaf maandag, geldt dat we er voor zorgen dat er een veilige situatie achterblijft voor weggebruikers en omwonenden. Hoe lang deze situatie voortduurt is afhankelijk van de provincie. We proberen de hinder voor de omgeving tot het minimum te beperken. Wij blijven hopen en inzetten op overeenstemming, zodat de werkzaamheden hervat kunnen worden.”onswestfriesland.nl/2016/nieuws/heijm...
Heijmans heeft voor dit probleemtraject de afgelopen 2 maanden de kosten zelf betaald. In H1 2016 zijn t.o.v. 2015 FY de liquide middelen met ongeveer 50 miljoen afgenomen. Mogelijk zijn dit extra kosten geweest waarvan Heijmans verwacht deze terug te krijgen. Aangezien de uitspraak van de rechter pas in Q2 2017 zal geschieden kan Heijmans het zich niet veroorloven om nog meer kosten te maken, omdat ze dan buiten hun interest coverage ratio komen en als gevolg genoodzaakt zijn tot een emissie. Tenzij hun geldschieters begrip hebben voor de situatie en Heijmans een goede kans geeft om het geschil te winnen. In dat geval kan Heijmans mogelijk een waiver werven tot de uitslag van de rechters. Ook heeft Heijmans een voorzien getroffen van 15 miljoen voor mogelijk verlieslatende posten. Dit gaat natuurlijk ook van de liquide middelen, terwijl dit geldt er wel zeker is. Mochten ze geen waiver krijgen kunnen ze misschien ook nog die verlieslatende voorziening terugbrengen naar de post liquide middelen. Waardoor ze mogelijk binnen de bankconvenanten kunnen blijven. In FY 2015 hadden ze een Interest coverage ratio van 6. Wat een prima cijfer is. Ik vind dat ze goed inspelen om mogelijk verliezen. Een gevolg hiervan is dat de balans een negatief beeld geeft, hoewel dit naar alle waarschijnlijk slechts een tijdelijk effect zal zijn (tot medi 2017). De kans dat dit beeld van de balans verslechterd in de jaarcijfers is uiteraard aanwezig. Aanjagers voor de koers in de tussentijd kunnen zijn: 1) Een waiver 2) vervroegde uitspraak van het huis van arbitrage Punten die de koers kunnen drukken 1) Vertrek CFO (heb zijn verleden gecheckt, heeft nog nooit ergens zolang gewerkt als bij Aegon. Lijkt van afwisseling te houden. Zal maandag mogelijk de koers drukken, onterecht. 2) Verslechtering van de balans als gevolg van de probleemtrajecten (tijdelijk naar mijn mening) 3) Negatieve media berichten 4) Vervroegde uitspraak van het huis van arbitrage (in negatieve zin) Als jullie maandag verkopen dan koop ik.
Aantal posts per pagina:
20
50
100
Direct naar Forum
-- Selecteer een forum --
Koffiekamer
Belastingzaken
Beleggingsfondsen
Beursspel
BioPharma
Daytraders
Garantieproducten
Opties
Technische Analyse
Technische Analyse Software
Vastgoed
Warrants
10 van Tak
4Energy Invest
Aalberts
AB InBev
Abionyx Pharma
Ablynx
ABN AMRO
ABO-Group
Acacia Pharma
Accell Group
Accentis
Accsys Technologies
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC
Ackermans & van Haaren
ADMA Biologics
Adomos
AdUX
Adyen
Aedifica
Aegon
AFC Ajax
Affimed NV
ageas
Agfa-Gevaert
Ahold
Air France - KLM
Airspray
Akka Technologies
AkzoNobel
Alfen
Allfunds Group
Allfunds Group
Almunda Professionals (vh Novisource)
Alpha Pro Tech
Alphabet Inc.
Altice
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko))
AM
Amarin Corporation
Amerikaanse aandelen
AMG
AMS
Amsterdam Commodities
AMT Holding
Anavex Life Sciences Corp
Antonov
Aperam
Apollo Alternative Assets
Apple
Arcadis
Arcelor Mittal
Archos
Arcona Property Fund
arGEN-X
Aroundtown SA
Arrowhead Research
Ascencio
ASIT biotech
ASMI
ASML
ASR Nederland
ATAI Life Sciences
Atenor Group
Athlon Group
Atrium European Real Estate
Auplata
Avantium
Axsome Therapeutics
Azelis Group
Azerion
B&S Group
Baan
Ballast Nedam
BALTA GROUP N.V.
BAM Groep
Banco de Sabadell
Banimmo A
Barco
Barrick Gold
BASF SE
Basic-Fit
Basilix
Batenburg Beheer
BE Semiconductor
Beaulieulaan
Befimmo
Bekaert
Belgische aandelen
Beluga
Beter Bed
Bever
Binck
Biocartis
Biophytis
Biosynex
Biotalys
Bitcoin en andere cryptocurrencies
bluebird bio
Blydenstijn-Willink
BMW
BNP Paribas S.A.
Boeing Company
Bols (Lucas Bols N.V.)
Bone Therapeutics
Borr Drilling
Boskalis
BP PLC
bpost
Brand Funding
Brederode
Brill
Bristol-Myers Squibb
Brunel
C/Tac
Campine
Canadese aandelen
Care Property Invest
Carmila
Carrefour
Cate, ten
CECONOMY
Celyad
CFD's
CFE
CGG
Chinese aandelen
Cibox Interactive
Citygroup
Claranova
CM.com
Co.Br.Ha.
Coca-Cola European Partners
Cofinimmo
Cognosec
Colruyt
Commerzbank
Compagnie des Alpes
Compagnie du Bois Sauvage
Connect Group
Continental AG
Corbion
Core Labs
Corporate Express
Corus
Crescent (voorheen Option)
Crown van Gelder
Crucell
CTP
Curetis
CV-meter
CVC Capital Partners
Cyber Security 1 AB
Cybergun
D'Ieteren
D.E Master Blenders 1753
Deceuninck
Delta Lloyd
DEME
Deutsche Cannabis
DEUTSCHE POST AG
Dexia
DGB Group
DIA
Diegem Kennedy
Distri-Land Certificate
DNC
Dockwise
DPA Flex Group
Draka Holding
DSC2
DSM
Duitse aandelen
Dutch Star Companies ONE
Duurzaam Beleggen
DVRG
Ease2pay
Ebusco
Eckert-Ziegler
Econocom Group
Econosto
Edelmetalen
Ekopak
Elastic N.V.
Elia
Endemol
Energie
Energiekontor
Engie
Envipco
Erasmus Beursspel
Eriks
Esperite (voorheen Cryo Save)
EUR/USD
Eurobio
Eurocastle
Eurocommercial Properties
Euronav
Euronext
Euronext
Euronext.liffe Optiecompetitie
Europcar Mobility Group
Europlasma
EVC
EVS Broadcast Equipment
Exact
Exmar
Exor
Facebook
Fagron
Fastned
Fingerprint Cards AB
First Solar Inc
FlatexDeGiro
Floridienne
Flow Traders
Fluxys Belgium D
FNG (voorheen DICO International)
Fondsmanager Gezocht
ForFarmers
Fountain
Frans Maas
Franse aandelen
FuelCell Energy
Fugro
Futures
FX, Forex, foreign exchange market, valutamarkt
Galapagos
Gamma
Gaussin
GBL
Gemalto
General Electric
Genfit
Genmab
GeoJunxion
Getronics
Gilead Sciences
Gimv
Global Graphics
Goud
GrandVision
Great Panther Mining
Greenyard
Grolsch
Grondstoffen
Grontmij
Guru
Hagemeyer
HAL
Hamon Groep
Hedge funds: Haaien of helden?
Heijmans
Heineken
Hello Fresh
HES Beheer
Hitt
Holland Colours
Homburg Invest
Home Invest Belgium
Hoop Effektenbank, v.d.
Hunter Douglas
Hydratec Industries (v/h Nyloplast)
HyGear (NPEX effectenbeurs)
HYLORIS
Hypotheken
IBA
ICT Automatisering
Iep Invest (voorheen Punch International)
Ierse aandelen
IEX Group
IEX.nl Sparen
IMCD
Immo Moury
Immobel
Imtech
ING Groep
Innoconcepts
InPost
Insmed Incorporated (INSM)
IntegraGen
Intel
Intertrust
Intervest Offices & Warehouses
Intrasense
InVivo Therapeutics Holdings Corp (NVIV)
Isotis
JDE PEET'S
Jensen-Group
Jetix Europe
Johnson & Johnson
Just Eat Takeaway
Kardan
Kas Bank
KBC Ancora
KBC Groep
Kendrion
Keyware Technologies
Kiadis Pharma
Kinepolis Group
KKO International
Klépierre
KPN
KPNQwest
KUKA AG
La Jolla Pharmaceutical
Lavide Holding (voorheen Qurius)
LBC
LBI International
Leasinvest
Logica
Lotus Bakeries
Macintosh Retail Group
Majorel
Marel
Mastrad
Materialise NV
McGregor
MDxHealth
Mediq
Melexis
Merus Labs International
Merus NV
Microsoft
Miko
Mithra Pharmaceuticals
Montea
Moolen, van der
Mopoli
Morefield Group
Mota-Engil Africa
MotorK
Moury Construct
MTY Holdings (voorheen Alanheri)
Nationale Bank van België
Nationale Nederlanden
NBZ
Nedap
Nedfield
Nedschroef
Nedsense Enterpr
Nel ASA
Neoen SA
Neopost
Neovacs
NEPI Rockcastle
Netflix
New Sources Energy
Neways Electronics
NewTree
NexTech AR Solutions
NIBC
Nieuwe Steen Investments
Nintendo
Nokia
Nokia Oyj
Nokia OYJ
Novacyt
NOVO-NORDISK AS
NPEX
NR21
Numico
Nutreco
Nvidia
NWE Nederlandse AM Hypotheek Bank
NX Filtration
NXP Semiconductors NV
Nyrstar
Nyxoah
Océ
OCI
Octoplus
Oil States International
Onconova Therapeutics
Ontex
Onward Medical
Onxeo SA
OpenTV
OpGen
Opinies - Tilburg Trading Club
Opportunty Investment Management
Orange Belgium
Oranjewoud
Ordina Beheer
Oud ForFarmers
Oxurion (vh ThromboGenics)
P&O Nedlloyd
PAVmed
Payton Planar Magnetics
Perpetuals, Steepeners
Pershing Square Holdings Ltd
Personalized Nursing Services
Pfizer
Pharco
Pharming
Pharnext
Philips
Picanol
Pieris Pharmaceuticals
Plug Power
Politiek
Porceleyne Fles
Portugese aandelen
PostNL
Priority Telecom
Prologis Euro Prop
ProQR Therapeutics
PROSIEBENSAT.1 MEDIA SE
Prosus
Proximus
Qrf
Qualcomm
Quest For Growth
Rabobank Certificaat
Randstad
Range Beleggen
Recticel
Reed Elsevier
Reesink
Refresco Gerber
Reibel
Relief therapeutics
Renewi
Rente en valuta
Resilux
Retail Estates
RoodMicrotec
Roularta Media
Royal Bank Of Scotland
Royal Dutch Shell
RTL Group
RTL Group
S&P 500
Samas Groep
Sapec
SBM Offshore
Scandinavische (Noorse, Zweedse, Deense, Finse) aandelen
Schuitema
Seagull
Sequana Medical
Shurgard
Siemens Gamesa
Sif Holding
Signify
Simac
Sioen Industries
Sipef
Sligro Food Group
SMA Solar technology
Smartphoto Group
Smit Internationale
Snowworld
SNS Fundcoach Beleggingsfondsen Competitie
SNS Reaal
SNS Small & Midcap Competitie
Sofina
Softimat
Solocal Group
Solvac
Solvay
Sopheon
Spadel
Sparen voor later
Spectra7 Microsystems
Spotify
Spyker N.V.
Stellantis
Stellantis
Stern
Stork
Sucraf A en B
Sunrun
Super de Boer
SVK (Scheerders van Kerchove)
Syensqo
Systeem Trading
Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC)
Technicolor
Tele Atlas
Telegraaf Media
Telenet Groep Holding
Tencent Holdings Ltd
Tesla Motors Inc.
Tessenderlo Group
Tetragon Financial Group
Teva Pharmaceutical Industries
Texaf
Theon International
TherapeuticsMD
Thunderbird Resorts
TIE
Tigenix
Tikkurila
TINC
TITAN CEMENT INTERNATIONAL
TKH Group
TMC
TNT Express
TomTom
Transocean
Trigano
Tubize
Turbo's
Twilio
UCB
Umicore
Unibail-Rodamco
Unifiedpost
Unilever
Unilever
uniQure
Unit 4 Agresso
Univar
Universal Music Group
USG People
Vallourec
Value8
Value8 Cum Pref
Van de Velde
Van Lanschot
Vastned
Vastned Retail Belgium
Vedior
VendexKBB
VEON
Vermogensbeheer
Versatel
VESTAS WIND SYSTEMS
VGP
Via Net.Works
Viohalco
Vivendi
Vivoryon Therapeutics
VNU
VolkerWessels
Volkswagen
Volta Finance
Vonovia
Vopak
Warehouses
Wave Life Sciences Ltd
Wavin
WDP
Wegener
Weibo Corp
Wereldhave
Wereldhave Belgium
Wessanen
What's Cooking
Wolters Kluwer
X-FAB
Xebec
Xeikon
Xior
Yatra Capital Limited
Zalando
Zenitel
Zénobe Gramme
Ziggo
Zilver - Silver World Spot (USD)