Risky bets schreef op 29 januari 2016 16:39:
[...]
Pff, mijn laatste post hier. Veel te veel tijd hieraan besteed.
Die tarieven zijn wel spectaculair gedaald. Vlak voor kerst was een vlcc dayrate nog 110k/dag. Met nieuwjaar in de 90. 21 jan nog 65k en gisteren 45k. Maar die dingen zijn altijd volatiel, dus hoeft niet heel veel te betekenen. Een 3 jaars contract is wel gezakt van 42k/dag naar 39.5 ongeveer, dat baart me wel meer zorgen.
1. Die FD journalist heeft gewoon niet heel veel verstand van de tanker markt. Niet verbazingwekkend ook, want hij moet waarschijnlijk over veel topics artikels maken. Ik heb vandeweek nog een opmerking van Rogers gelezen ergens dat offshore storage pas gaat spelen als contango minimaal 0.75$ per maand is. Geen zin om het nu op te zoeken. Maar het rekensommetje is relatief simpel. 50k/dag = 1,5m per maand. Per vlcc zitten 2m vaten. Dus aan scheepskosten moet er minimaal 1.5/2=0.75c per barrel aan contango in de markt zitten. En een handelaar heeft hierboven op nog allerlei andere kosten.
3. Hier begrijp je weer iets niet. Als je nu een tanker besteld wordt hij pas over 3 jaar afgeleverd. Dat is niet hetzelfde als het orderboek voor de komende jaren. 1 a 2 jaar geleden zijn veel nieuwe tankers besteld, die dus 3 jaar later worden afgeleverd. In euronav's eigen corporate presentatie kan je volgens mij die 5% en 6% fleetgrowth ook vinden, voor de komende 2 jaar.
5. eens, maar je moet het relatief zien natuurlijk. Gaat het totaal aantal kilometers hard genoeg groeien om 5% en 6% vloot groei te matchen.
Ik heb gekozen voor een aantal andere bedrijven die veel scherper geprijsd zijn in de markt en die ook meer zekerheden met langere fixtures hebben ingebouwd. Ik vind zeker de tanker industrie geen slechte plek om te investeren. Veel beleggers trekken alleen de huidige winsten en dividenden door naar de toekomst en dat lijkt me erg optimistisch.