Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel AMG Critical Materials N.V. AEX:AMG.NL, NL0000888691

  • 20,500 31 mei 2024 17:35
  • -0,120 (-0,58%) Dagrange 20,300 - 20,720
  • 163.140 Gem. (3M) 209,7K

AMG 2023

17.508 Posts
Pagina: «« 1 ... 122 123 124 125 126 ... 876 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. PJF 5 maart 2023 19:54
    De afgelopen week viel mij o.a. de berichtgeving op over producenten die uitsluitend elektrische auto's produceren. M.u.v Tesla hebben ze allemaal uitdagingen met de winstgevendheid en het realiseren van een gezonde cash flow.
    Bij de beleggersdag van Tesla heeft Elon Musk zijn ambities uitgepsorken over het te produceren en te verkopen aantal Tesla's de komende jaren. Hij verwacht een indrukwekkende stijging.
    Afgelopen vrijdag kwam Volkswagen met zijn jaarcijfers. 572.100 elektrische auto's geleverd in 2022. 7% van het totale aantal. In 2025 moet dit groeien naar 20%. In aantallen ongeveer 1.800.000. Ook een indrukwekkende stijging die over 2 jaar al gerealiseerd moet zijn, om nog maar te zwijgen over de groei die moet plaatsvinden richting 2030.
    Elon Musk is ook bezig met verticale integratie van de bedrijfskolom in Amerika. Hij is druk bezig om lithium veilig te stellen zo dat hij niet met tekorten wordt geconfronteerd.
    Als ik lees hoe nadrukkelijk dhr. Schimmelbusch nu zijn divisies in de etalage zet, en dan zie en lees dat er nog veel potentie zit in de fabriek in Bitterfeld, dan is dit wellicht heel interessant voor 2 grote Duitse autofabrikanten.
    De budgetten die zij beschikbaar hebben gesteld de komende jaren voor de groei van elektrische auto's zijn indrukwekkend. AMG is bijna de buurman straks met heel veel know how en productie capaciteit. Ik zou mij een samenwerking, of een andere constructie goed voor kunnen stellen.
  2. meedoen-of-winnen 5 maart 2023 20:51
    quote:

    Just lucky schreef op 5 maart 2023 18:22:

    [...]Wij waren er veel eerder bij, wij zeggen dat al jaren, eerst komende week maar eens door de 42 heen op hoog volume....
    Wacht met die stijging nog maar ff tot maart expiratie, dan loopt mijn call 42 er uit. Kan ik weer leuk premie pakken op april. Lekkere premies bij dit aandeel. Soms schrijf ik zowel call als put.
  3. forum rang 6 de schaatser 5 maart 2023 21:07
    PJF jij verwoordt exact wat ik niet durfde uit te spreken.
    Het is voor een concern als Volkswagen pinuts om AMG in te lijven.
    Ook zit ik aan een constructie te denken wat Apple met ASML heeft. Zodanig dat Volkswagen verzekerd is van de levering van Lithium. Door deelname in het bedrijf en de grote broer met de diepe zakken te zijn.
    Dat is dan weer goed voor de rating van AMG. Wat vervolgens weer goed is voor de K/W verhouding.
    De kansen op een rij:
    1. Overname van de lithium tak.
    2. Een investering van een bedrijf met geld, afzet afspraken, levering voorwaarden en financiële ontwikkelingen voor de
    toekomst van AMG mogelijk te maken.
    3. Een hogere rating van de ratingsbureaus . Door schuld overname in ieder geval verlagen.
    4. Een betere K/W verhouding.
    5. Door de verbeterde naam bekendheid mogelijk opname in de AEX index.

    Kortom AMG staat Qua koers/ winstverhouding veel te laag gewaardeerd. En kan alleen daarom met gemak naar de 50 euro.
    Als bonus heb je dan nog mijn 5 genoemde mogelijkheden.
  4. forum rang 7 Just lucky 5 maart 2023 21:19
    quote:

    meedoen-of-winnen schreef op 5 maart 2023 20:51:

    [...]
    Wacht met die stijging nog maar ff tot maart expiratie, dan loopt mijn call 42 er uit. Kan ik weer leuk premie pakken op april. Lekkere premies bij dit aandeel. Soms schrijf ik zowel call als put.
    AMG maakt vaak sprongen en daarna weer een poosje vlak, kans is dus reeel dat we nu even omhoog gaan komende 1 a 2wk. Laat maar gaan, expiratie op 43 a 44 kan ik prima mee leven.
  5. CognacGD 6 maart 2023 04:01
    Mooi resultaat ,Tippie . Inderdaad , je moet goed met opties om kunnen gaan . Ik beleg al sinds 1990 , voornamelijk in aandelen gecombineerd met geschreven opties , merendeels puts , als de kaspositie het toelaat . Nu uitsluitend in AMG , niet goed zouden de experts zeggen . Ik trek mijn eigen lijn en krijg steeds meer vertrouwen in AMG en lees ook regelmatig over de info op dit forum . Hopelijk een goede start van de nieuwe week , die voor mij reeds begonnen is door mijn verblijf in het verre oosten .
  6. [verwijderd] 6 maart 2023 06:18
    AMG profiteert van de sterke vraag naar
    lithium en verhoogt de verwachtingen

    Op de Amsterdamse beurs is AMG een buitenbeentje, in die zin dat het bedrijf niet zomaar in een sector
    onder is te brengen. AMG is gespecialiseerd in hoogontwikkelde speciale metalen (ook wel kritieke materialen genoemd) en minerale producten. Hoe dan ook, het doet het zeker niet slecht. Dat blijkt uit het feit
    dat de resultaten over de meest recente verslagperiode (het derde kwartaal van 2022) meevielen, terwijl
    de prognoses ook niet slecht zijn. De cijfers werden positief beïnvloed door de hoge lithiumprijzen.

    Profiel
    Wie AMG een beetje kent, denkt spontaan aan lithi-
    um. Het bedrijf is echter veel meer dan alleen maar
    deze grondstof. AMG produceert hoogontwikkelde
    speciale metalen en minerale producten en levert
    onder andere vacuümovens en de daaraan gekop-
    pelde dienstverlening voor een aantal belangrijke
    sectoren zoals transport, infrastructuur, energie en
    chemie. De activiteiten zijn opgesplitst in drie divi-
    sies: AMG Clean Energy Materials, AMG Critical Ma-
    terials en AMG Critical Materials Technologies. Clean
    Energy Materials was goed voor circa 40% van de
    EBITDA, Critical Materials Technologies voor circa
    37% van de EBITDA en Critical Minerals voor circa
    22% van de EBITDA. Naarmate AMG de lithiumcapa-
    citeit uitbreidt, zal het gewicht van Clean Energy Ma-
    terials toenemen. Op geografische basis zijn Europa
    en de VS elk goed voor 39% van de omzet, met daar-
    naast 17% uit Azië en 5% voor de rest van de wereld.
    Met ongeveer 3.300 medewerkers is AMG wereld-
    wijd actief met productievestigingen in Duitsland, het
    Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, de Verenigde Staten,
    China, Mexico, Brazilië, India, Sri Lanka en Mozambi-
    que en verkoop- en klantenservicekantoren in Japan.
    Lithium is de belangrijkste groeimotor van AMG. Li-
    thium wordt vooral gebruikt in oplaadbare batterijen
    voor mobiele telefoons, laptops, digitale camera’s en
    natuurlijk elektrische voertuigen. Bovendien spelen
    niet alleen metallisch lithium, maar ook tal van lithi-
    umverbindingen een cruciale rol in de productie-in-
    dustrie. Dat beseft de bedrijfswereld maar al te goed.
    General Motors gaat bijvoorbeeld $650 miljoen in-
    vesteren in een Amerikaanse lithiummijn, een recor-
    dinvestering voor een autofabrikant om de grond-
    stoffen voor de batterijen van elektrische voertuigen
    veilig te stellen. De Amerikaanse groep zal tegen me-
    dio 2023 een initiële investering van $320 miljoen doen in ruil voor de exclusieve rechten op de eerste
    fase van de lithiumproductie in Thacker Pass-mijn van
    Lithium America in de Amerikaanse staat Nevada.
    Uit de cijfers bleek dat AMG in 2022 flinke verbetering
    liet zien in de resultaten. De omzet steeg in 2022 met
    36 procent naar ruim 1,6 miljard dollar en de EBITDA
    ging van 137 miljoen naar bijna 343 miljoen dollar. Dat
    is ruim meer dan de 320 miljoen dollar waarop AMG
    rekende. Aanvankelijk rekende AMG op 280 tot 300
    miljoen dollar, maar deze outlook werd begin novem-
    ber bij de cijfers over het derde kwartaal verhoogd.
    Netto verdiende AMG afgelopen jaar 188 miljoen dol-
    lar. Dat was in 2021 nog maar 14 miljoen dollar. In het
    vierde kwartaal boekte AMG een 18 procent hogere
    omzet van 390 miljoen dollar met een EBITDA van
    104 miljoen dollar. Dat was het tweede kwartaal op rij
    dat de EBITDA boven de 100 miljoen dollar lag. AMG
    wil over 2022 een dividend uitkeren van 0,70 euro
    per aandeel. Daarvan is al 0,30 euro per aandeel uit-
    gekeerd in augustus.

    In 2023 verwacht AMG nog altijd meer dan 400 mil-
    joen dollar aan EBITDA te realiseren. Aanjagers voor
    het aandeel zijn de realisatie van de groeimogelijk-
    heden in de portefeuille, naast de marktprijzen voor
    lithium en vanadium, waar AMG geen controle over
    heeft, maar waar Aberfeld wel ruimte ziet naar boven.
    De kapitaalinvesteringen schat AMG op 175 tot 200
    miljoen dollar. AMG zal het personeelsbestand met
    circa 5 procent uitbreiden. Dit vanwege capaciteits-
    uitbreidingen die zijn gepland in Ohio en Duitsland.
    Heinz Schimmelbusch, voorzitter van de raad van
    bestuur en CEO, had het volgende commentaar op
    de cijfers: “Dit uitstekende resultaat was grotendeels
    te danken aan AMG Lithium. De aanhoudend sterke
    vraag naar lithium leidde tot verbeterde winstge-
    vendheid bij AMG Lithium in Brazilië, vooral omdat
    we daar tegen lage kosten kunnen werken. De mis-
    sie van AMG Lithium is om de nummer één producent
    te worden van batterijmaterialen voor elektrische
    voertuigen in Europa door de productie van hydroxi-
    de van batterijkwaliteit uit te breiden, de Braziliaanse
    spodumeenproductie verticaal te integreren en aan-
    vullende minerale bronnen na te streven.”
    Pro's:
    • Actief in een sector die een belangrijke rol kan
    spelen in de energietransitie.
    • Dit groeibedrijf kan de beleggers nog aange-
    naam verrassen.
    • EBIT-marges blijven verbeteren.
    Contra's:
    • Scherpe bewegingen in de grondstofprijzen
    kunnen op de cijfers wegen.
    • Belangrijke eindmarkten als automobiel en auto
    kunnen verzwakken.
    • Het bedrijf is gevoelig voor valutaschommelin-
    gen.

    Conclusie
    Onze toekomst wordt mede bepaald door lithium,
    een metaal dat het belangrijkste ingrediënt is voor
    het maken van lichtgewicht krachtige batterijen.
    Elektrische voertuigen zijn afhankelijk van lithium-
    batterijen en de verkoop van elektrische voertuigen
    kent een enorme jaarlijkse groei. Dit legt ook een
    stevige bodem onder de lithiumprijs. Er is maar een
    beperkt aantal bedrijven dat lithium ontgint en raffineert, plus een groot aantal kleinere startups die
    zich in de vroege exploratie- of ontwikkelingsfase
    van hun hulpbronnen bevinden. De blootstelling aan
    de lithiumprijs houdt hoe dan ook risico’s in, want de
    markt voor deze grondstof is weinig transparant. Het
    is bijvoorbeeld onmogelijk om in lithium te beleggen
    omdat er geen futuresmarkt is waar deze grondstof
    wordt verhandeld. Een mogelijk zwakke conjunctuur
    in eindmarkten als ruimtevaart, de automobielsector
    en de bouw kan AMG afremmen. Daarnaast zijn er
    ook wisselkoersrisico’s waarmee rekening moet wor-
    den gehouden. Ondanks dat schuiven we dit aan-
    deel naar voren als een kanshebber, juist omdat AMG
    moet kunnen profiteren van de wereldwijde energie-
    transitie.

    AMG is zoals gezegd niet alleen actief op de lithi-
    ummarkt, maar ook op die voor een aantal andere
    minder voor de hand liggende metalen. Het belang-
    rijkste neerwaartse risico voor het aandeel zal in
    verband staan met eventuele scherpe bewegingen
    van de metaalprijzen die het meest relevant zijn voor
    de activiteiten van het bedrijf. Buiten lithium is Ferro
    Vanadium het belangrijkste metaal voor de winstge-
    vendheid van AMG. Voor de toekomstige evolutie
    van de beurskoers zijn uiteraard de jaarcijfers be-
    langrijk die op 22 februari bekend werden gemaakt.
    De resultaten over het derde kwartaal waren duide-
    lijk beter dan verwacht, dit omdat de volledige impact
    van de hoge lithiumprijzen in deze cijfers zichtbaar
    was. Die trend zou zich ook in het vierde kwartaal
    doorgezet moeten hebben. Het profiel van AMG is
    bovendien een stuk veerkrachtiger geworden, waar-
    door AMG beter zou kunnen standhouden binnen de
    economische cycli.

    Fundamentele kenmerken AMG
    Winst per aandeel 2021: € 3,77
    Tax. winst per aandeel 2022: € 5,6
    Tax. winst per aandeel 2023: € 6,5
    Koers-winstverhouding 2021: 9,25
    Koers AMG: € 35
    ISIN code: NL0000888691
    Tickersymbool: AMG.AS
    Koers hoog afgelopen 12 maanden: € 42,32
    Koers laag afgelopen 12 maanden: € 21,40
    Dividend: € 0,60
    Dividendrendement: 1,75%
    Aantal uitstaande aandelen: 31,88 miljoen stuks
    Marktkapitalisatie: € 1,16 miljard
    Sector: grondstoffen
    Return on assets: 8,97%
    Return on equity: 36,61%
  7. forum rang 6 Kruimeldief 6 maart 2023 08:10
    Dit is van degene die gisteren op TV is geweest.

    Ik vind het een matig verhaal, want ik mis de reden van de uitbreiding van het personeelsbestand bijvoorbeeld: er wordt vergeten bij te vertellen dat dat vanwege de VS Vanadium is en in Duitsland vanwege Bitterfeld.
    Er wordt gesproken over mogelijke terugval in conjunctuur bij de auto- en lucht- en ruimtevaart. Volgens mij heeft Heinz juist verklaard dat die flink aantrekken nu. Heinz geloof ik eerder in deze.
    Niets over Vanadium RedoxFlowBattery, Hess en de Lithiumhydroxide -fabriek in Bitterfeld met planning van modules de komende jaren en bijbehorende Ebitda.
  8. Alpen 6 maart 2023 09:35
    quote:

    Kruimeldief schreef op 6 maart 2023 08:10:

    Dit is van degene die gisteren op TV is geweest.

    Ik vind het een matig verhaal, want ik mis de reden van de uitbreiding van het personeelsbestand bijvoorbeeld: er wordt vergeten bij te vertellen dat dat vanwege de VS Vanadium is en in Duitsland vanwege Bitterfeld.
    Er wordt gesproken over mogelijke terugval in conjunctuur bij de auto- en lucht- en ruimtevaart. Volgens mij heeft Heinz juist verklaard dat die flink aantrekken nu. Heinz geloof ik eerder in deze.
    Niets over Vanadium RedoxFlowBattery, Hess en de Lithiumhydroxide -fabriek in Bitterfeld met planning van modules de komende jaren en bijbehorende Ebitda.
    Matig verhaal inderdaad met tegenstrijdige en incorrecte informatie.
    In de conf. call meldde Heinz dat AMG Technologies enkele weken geleden de grootste order uit haar bestaan binnenhaalde.
    In de eerste paragraaf wordt gerefereerd aan "het feit dat de resultaten over de meest recente verslagperiode (het derde kwartaal van 2022) meevielen”, ... om vervolgens verderop doodleuk de gepubliceerde Q4-2022 en 2022 cijfers aan te halen.
    De rekenmachine haperde ook want Clean Energy Materials zou goed zijn voor circa 40% EBITDA i.p.v. rond de 75+% voor 2022 en 80+% in Q3-2022.
17.508 Posts
Pagina: «« 1 ... 122 123 124 125 126 ... 876 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

AMG: na moeizaam Q1 zijn alle ogen gericht op herstel lithium

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links