Ontvang nu dagelijks onze kooptips!
word abonnee
sluiten ✕
Terug naar discussie overzicht
Forum geopend voor Euronav
Volgen
Heel vreemd! Echt een aandeel waar ik geen touw aan vast kan knopen. Het enige wat regelmatig stijgt is mijn bloeddruk.. Vandaag is iig een mooie dag!
zou het kunnen te maken hebben met het lagere volume waardoor de aankopen van euronav zelf harder doorwegen?
Zou kunnen, maar ook besef dat Euronav al eerder heeft te kennengegeven dat de helft van de vloot voor Q3 tegen tarieven uit Q2 nog geboekt zijn. IEX Premium geeft dat vandaag ook nog eens aan met een strong buy advise erbij. Q3 moet minimaal breakeven kunnen draaien daardoor. Daarnaast hebben ze een tanker (had ik elders ook al gelezen eerder deze week) met 'winst' verkocht na een periode dat die al veel opgeleverd heeft. Allemaal goed voor cashpositie en knap met de huidige rates. Q4 begint dus slecht maar het jaar is sowieso wel gered om bekende reden. En wie weet wat er nog allemaal gebeurt. Denk dat opwaartse potentie groter is dan neerwaartse, mede ook omdat de toekomst troebeler dan ooit lijkt te zijn met de volatiliteit in olieprijzen van dien. Die volatiliteit zal vaker dan gemiddeld voor opslag op zee zorgen, ofwel sterk aantrekkende en afnemende vraag in kort tijdbestek als die waves covid blijven passeren. Vraag zal ook ongelijk over de aardkloot komen. Gaat het hier goed, ergens anders weer slecht etc etc. Zorgt ook voor een inefficiente verdeling van waar de tankers zich bevinden op een gegeven moment. Lokaal zal er dus ook vaker krapte zijn daardoor en kan ook een driver worden achter de tarieven. Kortom, de onzekerheid die er nu is maakt dat ik posities heb in tankers. REsultaten zullen per kwartaal schommelen, maar sommige kwartalen kunnen meerdere kwartalen goedmaken. Euronav is zo'n beste kindje van de klas soort. Wel spannend, en in tussentijd her en der wat dividenden. 5% porto in tankers vind ik wel te verantwoorden momenteel.
We moeten toch rekening houden met een lange periode met aanzienlijk lager olieverbruik. Dat heeft onvermijdelijk zijn impact op het aantal tankers waar nood aan is en dus op de tarieven. We kunnen maar hopen dat dit het proces zal versnellen dat de oude tankers eruit gaan zodat, als de vraag herneemt, de rates terug gaan pieken, maar ik verwacht voor het vierde kwartaal en geheel 2021 kommer en kwel.
fearnpulse.com/ m update 11-10
sleutel voor de lange en middellange termijn: de investeringswaarde van een newbuild: tot 2037moeten we er rekening houden dat 6% van de vloot jaarlijks afvloeit: (scrap) en dan hebben we een vloot over van gemiddeld een 6 a 7 jaar... op dat ogenblik zal de olie transportbehoefte*km scher gedaald zijn; naar schatting is dan nog slecht een vloot van 500 vlcc nodig, oa door opening van noordpoolroutes naar china, c2 maatregelen, olie-besaprende alternatieve nen en circulaire economie ook daarna zal de transportbehoefte nog 4 a 5 % zakken per jaar , en gezien er dan geen scrap meer zal zijn wellicht voor een langere tijd, zal daarna beneden breakeven gevaren worden... tenzij men die schepen op 15 jaar 75 % afschrijft. 5% per jaar . de banken zullen wellicht slecht 30% finanncieren aan 3% en voor het overige verwacht ide risiconemer wellicht 10% minimum, , dat is samen voor een vlcc zowat 33000/dag voor termijncontracten of 440000 op de spot...: dat is dan ook wat gevraagd zal worden door de bevrachters en dat is dan ook maar ietsje meer dan voor de rest van de vloot...kortom, als de nieuwbouw geen 12 miljoen per jaar opbrengt, zal men niet toehappen slechts met mondjesmaat nieuwe kopen, waardoor schaarste zal groeien , om in 2037 te resulteren in een groeiend overtal aan schepen...en instorting van die prijzenvoor schepen die dan gemiddeld 7 jaar oud zijn... conclusie: men zal de nieuwbouw zoveel mogelijk vermijden, tenzij men een alternatief vind voor oliie-transport: (water?) dan is het geen krimpende markt meer, dan is het wellicht ook ecologisch, dan kan er een groter deel geleend worden en heel wat goedkoper voor de vloot van euronav goed nieuws....vanaf 6 miljoen/jaar/vlcc spreken we van winst.. 10 miljoen per jaar per vlcc iis zowat gegarandeerd door de investeringsdrempel voor nieuwbouw, (waaronde dit niet rendeert) en met 200 miljoen winst kunnen elk jaar 10% eigen aandelen inkopen, om daarmee nog eens 100 miljoen meerwaarde te incasseren En geen nieiuwe tankers is schaarste, en nog hogere opbrengsten....
Vandaag is er minder olieverbruik als gevolg van Corona. Daarna zal het olieverbruik ofwel stijgen ofwel gelijk blijven tot 2040 als gevolg van de stijgende behoefte aan energie. Dat is somber nieuws voor het klimaat,maar het is zo. In Europa (en China) worden er wel enorme inspanningen gedaan naar wind- ,zonne- en waterkrachtenergie, maar die oplossingen zijn veel te duur voor pakweg 70% van de wereldbevolking. Dus ik geloof niet in het scenario van dalende olieconsumptie na corona.
het scenario van dalend olieverbruik wordt vaak als negatief gezien voor de tankermaatschappijen, wat ik betwist: alles hangt af van de prijsevoluties, voor olieontginning en voor alternatieve energie. je zou wel eens gelijk kunnen hebben en een constant of stijgend olieverbruik... of dat op de lange termijn het geval blijff: stel dat het olieverbruik stagneert op het coronaniveau dan hebben we 15 jaar lang vanaf 2022 6 A 7 % van de vloot te vervangen... maar die nieuwere schepen worden wellicht pas 5 jaar later met mondjesmaat vervangen worden: genoeg in 2037 is misschien teveel daarna...
zijn er eigenlijk nog buybacks lopende?
neen, dat is ook de reden dat de koers daalt; samen met de rotslechte tarieven natuurlijk
Tellen schreef op 14 oktober 2020 09:53 :
neen, dat is ook de reden dat de koers daalt; samen met de rotslechte tarieven natuurlijk
Heb even geen tijd om het op te zoeken: ben nl. niet helemaal zeker dat er geen buybacks meer gepland zijn. Wat overigens de koersevolutie betreft: denk dat de bodem zo ongeveer bereikt is. In normale omstandigheden kan die alleen maar omhoog. Maar de algemene marktomstandigheden zijn op dit moment natuurlijk (andermaal) niet normaal: Covid-19, Trumpiaanse kwesties, ...
www.euronav.com/investors/company-new... Als ik het goed lees, dan zijn de laatste buybacks voorlopig gedaan.
laag handelsvolume op Euronav
ik zie geen enkele reden om te denken dat de buy-backs gedaan zijn? INTEGENDEEL, ja die die gebeurd zijn die zijn al gedaan, maar niet de 100 miljoen voor q2 nog de 10% toegestaan zelfs als q4 verlies zou opleveren (kan nog keren met de novemberboekingen, de verhoging van de chinese reserves, de spanning tussen Saoedi's en Trump ... dit kan aanleiding geven tot korte termijn uitschieters, maar het is vooral uitkijken naar scraps en de levering van de nieuwe boten voor euronav. Hoe dan ook, de nieuwbouw zal zich nu meer concentreren op vlgc en niet vlcc...daar is de groei, en investeren in een vlcc is aan de huidige nieuwprijs nog steeds een risico ... en de investering in eigen aandelen heel wat interessanter indien euronav winst blijft maken, dan zullen de aankopen eigen aandelen doorgaan, en de aaankoopstrategie doorgaan, ook na de 10% met een nieuwe toelating...
de aankopen eigen aandelen, zelfs indien ze doorgaan, hebben precies weinig effect op de beurskoers. We staan even hoog ( laag ) als 5 jaar geleden. Oke, er zijn intussen wel mooie dividendontvangsten geweest.
Volgens mij mogen ze de komende 5 jaar 10% van de aandelen inkopen. Euronav heeft een prijsje gewonnen nml door hun inzicht od markt en hun mededekingen daaromtrent. Hugo zijn mening hierover zal wel kort bij de waarheid zijn.
Tellen schreef op 16 oktober 2020 05:47 :
de aankopen eigen aandelen, zelfs indien ze doorgaan, hebben precies weinig effect op de beurskoers. We staan even hoog ( laag ) als 5 jaar geleden. Oke, er zijn intussen wel mooie dividendontvangsten geweest.
De inkoop eigen aandelen heeft tot nu inderdaad nog maar weinig effect gehad op de koers. Daarentegen is de "intrinsieke" waarde van elk nog "uitstaand" aandeel "theoretisch" wel verhoogd. Ik schrijf theoretisch tussen " " omdat de effectieve en praktische verhoging pas zal plaatsvinden op het ogenblik dat Euronav de ingekochte eigen aandelen ook vernietigt. Dit zou dan ook een flink opwaarts effect moeten hebben op de koers. Mocht de koers ook, ondanks de vernietiging, nog niet gaan stijgen, dan weet ik het ook niet meer... Wat zijn de meningen hieromtrent: zal Euronav overgaan tot de vernietiging van de ingekochte eigen aandelen, of een deel ervan? Zo ja, binnen welke termijn denken jullie dat dit zou kunnen gebeuren?
Erik007 schreef op 16 oktober 2020 09:45 :
[...]
De inkoop eigen aandelen heeft tot nu inderdaad nog maar weinig effect gehad op de koers. Daarentegen is de "intrinsieke" waarde van elk nog "uitstaand" aandeel "theoretisch" wel verhoogd. Ik schrijf theoretisch tussen " " omdat de effectieve en praktische verhoging pas zal plaatsvinden op het ogenblik dat Euronav de ingekochte eigen aandelen ook vernietigt. Dit zou dan ook een flink opwaarts effect moeten hebben op de koers. Mocht de koers ook, ondanks de vernietiging, nog niet gaan stijgen, dan weet ik het ook niet meer...
Wat zijn de meningen hieromtrent: zal Euronav overgaan tot de vernietiging van de ingekochte eigen aandelen, of een deel ervan? Zo ja, binnen welke termijn denken jullie dat dit zou kunnen gebeuren?
Die discussie is reeds uitgebreid gevoerd geweest. Kans lijkt klein dat ze de aandelen zullen vernietigen aangezien ze deze achter de handen zouden houden om eventuele overnames mee te financieren
[quote alias=just just id=12817576 date=202010161002] [...] Die discussie is reeds uitgebreid gevoerd geweest. Kans lijkt klein dat ze de aandelen zullen vernietigen aangezien ze deze achter de handen zouden houden om eventuele overnames mee te financieren [/quote Ik volg het forum al lange tijd en weet dus ook dat deze aangelegenheid al ruimschoots is besproken geweest. Je schrijft terecht: "de kans dat ze de aandelen zullen vernietigen is klein", maar een kleine kans betekent niet dat ze onbestaande is. In dezelfde zin, "ze zouden de aandelen achter de hand houden om eventuele overnames met te financieren: "zouden" betekent dat dit helemaal niet zeker is. Nu, beide eventualiteiten zijn positief: zowel de vernietiging van de ingekochte aandelen als het gebruik van die aandelen voor overnames verhoogt de waarde en moet dus een positief effect op de koers hebben. Een andere interessante vraag is in welke mate Euronav verder gaat met het programma om eigen aandelen in te kopen: tot en met 2 oktober jl. had Euronav 16.069.873 eigen aandelen ingekocht, dit komt overeen met 7,304 % van het totaal aantal aandelen. Aangezien de raad van bestuur de toelating heeft gekregen tot 10% eigen aandelen in te kopen is er dus nog een mooie marge om verder te gaan met dit inkoop-programma. De concrete vraag is dus: zullen ze hiermee op een (relatieve) korte termijn mee verder doen of zal het nog wat wachten zijn? Zie www.euronav.com/nl/investeerders/aand...
Tellen schreef op 16 oktober 2020 05:47 :
de aankopen eigen aandelen, zelfs indien ze doorgaan, hebben precies weinig effect op de beurskoers. We staan even hoog ( laag ) als 5 jaar geleden. Oke, er zijn intussen wel mooie dividendontvangsten geweest.
Ten opzichte van hun peers heeft de beurskoers toch nog redelijk stand gehouden.
Aantal posts per pagina:
20
50
100
Direct naar Forum
-- Selecteer een forum --
Koffiekamer
Belastingzaken
Beleggingsfondsen
Beursspel
BioPharma
Daytraders
Garantieproducten
Opties
Technische Analyse
Technische Analyse Software
Vastgoed
Warrants
10 van Tak
4Energy Invest
Aalberts
AB InBev
Abionyx Pharma
Ablynx
ABN AMRO
ABO-Group
Acacia Pharma
Accell Group
Accentis
Accsys Technologies
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC
Ackermans & van Haaren
ADMA Biologics
Adomos
AdUX
Adyen
Aedifica
Aegon
AFC Ajax
Affimed NV
ageas
Agfa-Gevaert
Ahold
Air France - KLM
Airspray
Akka Technologies
AkzoNobel
Alfen
Allfunds Group
Allfunds Group
Almunda Professionals (vh Novisource)
Alpha Pro Tech
Alphabet Inc.
Altice
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko))
AM
Amarin Corporation
Amerikaanse aandelen
AMG
AMS
Amsterdam Commodities
AMT Holding
Anavex Life Sciences Corp
Antonov
Aperam
Apollo Alternative Assets
Apple
Arcadis
Arcelor Mittal
Archos
Arcona Property Fund
arGEN-X
Aroundtown SA
Arrowhead Research
Ascencio
ASIT biotech
ASMI
ASML
ASR Nederland
ATAI Life Sciences
Atenor Group
Athlon Group
Atrium European Real Estate
Auplata
Avantium
Axsome Therapeutics
Azelis Group
Azerion
B&S Group
Baan
Ballast Nedam
BALTA GROUP N.V.
BAM Groep
Banco de Sabadell
Banimmo A
Barco
Barrick Gold
BASF SE
Basic-Fit
Basilix
Batenburg Beheer
BE Semiconductor
Beaulieulaan
Befimmo
Bekaert
Belgische aandelen
Beluga
Beter Bed
Bever
Binck
Biocartis
Biophytis
Biosynex
Biotalys
Bitcoin en andere cryptocurrencies
bluebird bio
Blydenstijn-Willink
BMW
BNP Paribas S.A.
Boeing Company
Bols (Lucas Bols N.V.)
Bone Therapeutics
Borr Drilling
Boskalis
BP PLC
bpost
Brand Funding
Brederode
Brill
Bristol-Myers Squibb
Brunel
C/Tac
Campine
Canadese aandelen
Care Property Invest
Carmila
Carrefour
Cate, ten
CECONOMY
Celyad
CFD's
CFE
CGG
Chinese aandelen
Cibox Interactive
Citygroup
Claranova
CM.com
Co.Br.Ha.
Coca-Cola European Partners
Cofinimmo
Cognosec
Colruyt
Commerzbank
Compagnie des Alpes
Compagnie du Bois Sauvage
Connect Group
Continental AG
Corbion
Core Labs
Corporate Express
Corus
Crescent (voorheen Option)
Crown van Gelder
Crucell
CTP
Curetis
CV-meter
CVC Capital Partners
Cyber Security 1 AB
Cybergun
D'Ieteren
D.E Master Blenders 1753
Deceuninck
Delta Lloyd
DEME
Deutsche Cannabis
DEUTSCHE POST AG
Dexia
DGB Group
DIA
Diegem Kennedy
Distri-Land Certificate
DNC
Dockwise
DPA Flex Group
Draka Holding
DSC2
DSM
Duitse aandelen
Dutch Star Companies ONE
Duurzaam Beleggen
DVRG
Ease2pay
Ebusco
Eckert-Ziegler
Econocom Group
Econosto
Edelmetalen
Ekopak
Elastic N.V.
Elia
Endemol
Energie
Energiekontor
Engie
Envipco
Erasmus Beursspel
Eriks
Esperite (voorheen Cryo Save)
EUR/USD
Eurobio
Eurocastle
Eurocommercial Properties
Euronav
Euronext
Euronext
Euronext.liffe Optiecompetitie
Europcar Mobility Group
Europlasma
EVC
EVS Broadcast Equipment
Exact
Exmar
Exor
Facebook
Fagron
Fastned
Fingerprint Cards AB
First Solar Inc
FlatexDeGiro
Floridienne
Flow Traders
Fluxys Belgium D
FNG (voorheen DICO International)
Fondsmanager Gezocht
ForFarmers
Fountain
Frans Maas
Franse aandelen
FuelCell Energy
Fugro
Futures
FX, Forex, foreign exchange market, valutamarkt
Galapagos
Gamma
Gaussin
GBL
Gemalto
General Electric
Genfit
Genmab
GeoJunxion
Getronics
Gilead Sciences
Gimv
Global Graphics
Goud
GrandVision
Great Panther Mining
Greenyard
Grolsch
Grondstoffen
Grontmij
Guru
Hagemeyer
HAL
Hamon Groep
Hedge funds: Haaien of helden?
Heijmans
Heineken
Hello Fresh
HES Beheer
Hitt
Holland Colours
Homburg Invest
Home Invest Belgium
Hoop Effektenbank, v.d.
Hunter Douglas
Hydratec Industries (v/h Nyloplast)
HyGear (NPEX effectenbeurs)
HYLORIS
Hypotheken
IBA
ICT Automatisering
Iep Invest (voorheen Punch International)
Ierse aandelen
IEX Group
IEX.nl Sparen
IMCD
Immo Moury
Immobel
Imtech
ING Groep
Innoconcepts
InPost
Insmed Incorporated (INSM)
IntegraGen
Intel
Intertrust
Intervest Offices & Warehouses
Intrasense
InVivo Therapeutics Holdings Corp (NVIV)
Isotis
JDE PEET'S
Jensen-Group
Jetix Europe
Johnson & Johnson
Just Eat Takeaway
Kardan
Kas Bank
KBC Ancora
KBC Groep
Kendrion
Keyware Technologies
Kiadis Pharma
Kinepolis Group
KKO International
Klépierre
KPN
KPNQwest
KUKA AG
La Jolla Pharmaceutical
Lavide Holding (voorheen Qurius)
LBC
LBI International
Leasinvest
Logica
Lotus Bakeries
Macintosh Retail Group
Majorel
Marel
Mastrad
Materialise NV
McGregor
MDxHealth
Mediq
Melexis
Merus Labs International
Merus NV
Microsoft
Miko
Mithra Pharmaceuticals
Montea
Moolen, van der
Mopoli
Morefield Group
Mota-Engil Africa
MotorK
Moury Construct
MTY Holdings (voorheen Alanheri)
Nationale Bank van België
Nationale Nederlanden
NBZ
Nedap
Nedfield
Nedschroef
Nedsense Enterpr
Nel ASA
Neoen SA
Neopost
Neovacs
NEPI Rockcastle
Netflix
New Sources Energy
Neways Electronics
NewTree
NexTech AR Solutions
NIBC
Nieuwe Steen Investments
Nintendo
Nokia
Nokia OYJ
Nokia Oyj
Novacyt
NOVO-NORDISK AS
NPEX
NR21
Numico
Nutreco
Nvidia
NWE Nederlandse AM Hypotheek Bank
NX Filtration
NXP Semiconductors NV
Nyrstar
Nyxoah
Océ
OCI
Octoplus
Oil States International
Onconova Therapeutics
Ontex
Onward Medical
Onxeo SA
OpenTV
OpGen
Opinies - Tilburg Trading Club
Opportunty Investment Management
Orange Belgium
Oranjewoud
Ordina Beheer
Oud ForFarmers
Oxurion (vh ThromboGenics)
P&O Nedlloyd
PAVmed
Payton Planar Magnetics
Perpetuals, Steepeners
Pershing Square Holdings Ltd
Personalized Nursing Services
Pfizer
Pharco
Pharming
Pharnext
Philips
Picanol
Pieris Pharmaceuticals
Plug Power
Politiek
Porceleyne Fles
Portugese aandelen
PostNL
Priority Telecom
Prologis Euro Prop
ProQR Therapeutics
PROSIEBENSAT.1 MEDIA SE
Prosus
Proximus
Qrf
Qualcomm
Quest For Growth
Rabobank Certificaat
Randstad
Range Beleggen
Recticel
Reed Elsevier
Reesink
Refresco Gerber
Reibel
Relief therapeutics
Renewi
Rente en valuta
Resilux
Retail Estates
RoodMicrotec
Roularta Media
Royal Bank Of Scotland
Royal Dutch Shell
RTL Group
RTL Group
S&P 500
Samas Groep
Sapec
SBM Offshore
Scandinavische (Noorse, Zweedse, Deense, Finse) aandelen
Schuitema
Seagull
Sequana Medical
Shurgard
Siemens Gamesa
Sif Holding
Signify
Simac
Sioen Industries
Sipef
Sligro Food Group
SMA Solar technology
Smartphoto Group
Smit Internationale
Snowworld
SNS Fundcoach Beleggingsfondsen Competitie
SNS Reaal
SNS Small & Midcap Competitie
Sofina
Softimat
Solocal Group
Solvac
Solvay
Sopheon
Spadel
Sparen voor later
Spectra7 Microsystems
Spotify
Spyker N.V.
Stellantis
Stellantis
Stern
Stork
Sucraf A en B
Sunrun
Super de Boer
SVK (Scheerders van Kerchove)
Syensqo
Systeem Trading
Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC)
Technicolor
Tele Atlas
Telegraaf Media
Telenet Groep Holding
Tencent Holdings Ltd
Tesla Motors Inc.
Tessenderlo Group
Tetragon Financial Group
Teva Pharmaceutical Industries
Texaf
Theon International
TherapeuticsMD
Thunderbird Resorts
TIE
Tigenix
Tikkurila
TINC
TITAN CEMENT INTERNATIONAL
TKH Group
TMC
TNT Express
TomTom
Transocean
Trigano
Tubize
Turbo's
Twilio
UCB
Umicore
Unibail-Rodamco
Unifiedpost
Unilever
Unilever
uniQure
Unit 4 Agresso
Univar
Universal Music Group
USG People
Vallourec
Value8
Value8 Cum Pref
Van de Velde
Van Lanschot
Vastned
Vastned Retail Belgium
Vedior
VendexKBB
VEON
Vermogensbeheer
Versatel
VESTAS WIND SYSTEMS
VGP
Via Net.Works
Viohalco
Vivendi
Vivoryon Therapeutics
VNU
VolkerWessels
Volkswagen
Volta Finance
Vonovia
Vopak
Warehouses
Wave Life Sciences Ltd
Wavin
WDP
Wegener
Weibo Corp
Wereldhave
Wereldhave Belgium
Wessanen
What's Cooking
Wolters Kluwer
X-FAB
Xebec
Xeikon
Xior
Yatra Capital Limited
Zalando
Zenitel
Zénobe Gramme
Ziggo
Zilver - Silver World Spot (USD)