Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?
De olifant bij Binck

De olifant bij Binck

Binckbank, ’s lands grootste broker qua rekeninghouders, kwam vanochtend met minder prettige kwartaalcijfers. Het aantal transacties daalde met 23% tot 2,1 miljoen stuks. De totale inkomsten daalden daardoor met 24% tot 36,7 miljoen euro.

Binck wijt de teleurstellende omzet aan het sentiment op de beurs, en daar heeft het zeker deels mee te maken. Het aantal transacties houdt over het algemeen sterk verband met de belangstelling voor de beurs.

Partijen actief in de financiële sector, in het bijzonder op de beurs, hebben met elkaar gemeen dat in goede beurstijden de omzet toeneemt en in slechte tijden vice versa. Vorig jaar in het eerste kwartaal spoot de beurs omhoog richting 500 en ontstond er een soort campingrallygevoel.

Als mensen geld verdienen letten ze minder op de kosten. Dit kwartaal is het andersom. Vanaf de start dook de index in de min, om pas half februari, na een dieptepunt rond 380, weer richting 440 tot 450 te koersen.

Ook een mooie stijging natuurlijk, maar het soort stijging waarvan aan het eind ervan alle optie- en turbobeleggers hun wonden likken, en de aandelenbeleggers op zijn best hun geld terug hebben.

Prijsdruk op brokersmarkt

Dat is één kant van het verhaal. Er is echter meer. De moordende concurrentie op de brokersmarkt bijvoorbeeld. DeGiro is al een tijdje een nagel aan de doodskist voor Binck, maar ook andere brokers duiken tegenwoordig ruim onder de tarieven van wat eens zélf een prijsvechter was.

Nu heeft Binck wel veel meer rekeninghouders, maar een groot gedeelte doet eigenlijk niet zoveel. Daar wordt dus ook niets aan verdiend. Zodra een klant wel actief wordt, begint de kassa te rinkelen, maar dan ontstaat het volgende probleem.

 

 

Zodra een klant écht actief wordt, wordt ook de kans dat hij of zij overstapt naar een goedkopere concurrent in verband met de veel lagere kosten groter. Iemand die een paar transacties per maand uitvoert zal het weinig kunnen schelen of ie nou 1 of 2 euro per optie betaalt

Zodra u honderden calls en puts heen en weer gooit wordt het een ander verhaal. Binck faciliteert de grotere jongens wel met speciale tarieven, maar dit is een beetje hoe de natuur van de belegger werkt. Daar komt bij dat die prijsoorlog waarschijnlijk nog zijn einde niet heeft bereikt.

Dat iDealing uit Engeland, dat geen opties aanbiedt, hoeven we voorlopig nog niet serieus te nemen maar het zou mij niet verbazen als er straks nog andere partijen onder de prijs van DeGiro gaan duiken. De trend is dat de kosten voor beleggers omlaag gaan, en die trend is nog niet gestopt.

Nieuwe campagne Alex

Ook vermogensbeheerder Alex is grotendeels afhankelijk van een stijgende beurs. De ophef uit 2014, toen het systeem min of meer tegen de zaagtandende trend in handelde, kon in de kiem worden gesmoord toen de beurs in 2015 snel steeg en het systeem zijn mojo terugkreeg.

Maar bij een zijwaartse tot lagere beurs wordt er bovenop de standaard commissie niets extra’s verdiend. Daarbij heeft Binck in verband met de oude, wat te enthousiaste mediacampagne voor Alex een tijdje nauwelijks geadverteerd en heeft de pas onlangs pas gestarte nieuwe campagne nog weinig nieuw vermogen binnengebracht.

Ambitieus plan

Vorig jaar kwam Binck met een ambitieus plan om het bedrijf minder afhankelijk te maken van de beursstand zelf. De bedoeling was om de klant beter te bedienen met het bereiken van zijn eigen financiele doelstellingen.

Aan geld geen gebrek en dat geeft een stevige basis om nieuwe plannen door te voeren. De institutionele belegger, die voorheen ondere andere werd bediend via Abledat min of meer opgeheven is, wordt ingeruild voor meer focus op de retail investor, Piet Particulier.

 

 

Eén van de betere initiatieven op dat gebied is het alles-in-één-beleggen, wat via het eerder van SNS overgenomen Fundcoach wordt aangeboden. Gedachte hierachter is om het veel beleggers nog simpeler te maken.

De keuze tussen aandelen, obligaties en vastgoed bijvoorbeeld kan overgeslagen worden door rechtstreeks een product te kopen dat dit alles in één keer faciliteert. Met Think ETF aan boord is dit redelijk simpel te materialiseren voor Binckbank en getuige de enorme populariteitsstijging van indexbeleggen een kansrijk initiatief.

 

 

Probleem hier is weer dat op indexbeleggen bekend staat om zijn lage kosten en dientengevolge ook niet snel tot hoge verdiensten zal leiden. Schaalgrootte is hier dus gewenst.

Wat betreft de overige nieuwe plannen mag Binck nog wat tijd gegund, in het eigen tijdsschema zou de vorig jaar uitgedachte strategie dit jaar en volgend jaar moeten resulteren in nieuwe initiatieven en in 2018 zou dat dan moeten zijn geimplementeerd.

Inkoop eigen aandelen

Op 19 februari startte een aandeleninkoopprogramma ter waarde van 25 miljoen euro, waarvan inmiddels al meer dan 8,8 miljoen euro is ingekocht. Om precies te zijn tot vorige week vrijdag werden 1,395 miljoen aandelen gekocht tegen een gemiddelde waarde van 6,35 euro per stuk.

Daar gaan we vandaag geen grappen over maken, maar de timing had misschien wat beter gekund. De uitvoerder van het inkoopprogramma, ABN Amro, heeft tot juli 2017 de tijd om die 25 miljoen vol te maken, maar heeft na twee van de zestien maanden al 35% binnengeharkt.

Waarom dat is weet ik niet, maar met de kennis achteraf had enige spreiding in de tijd, een basisvoorwaarde voor succesvol beleggen, niet misstaan.

Overnamekandidaat?

Dan wordt BinckBank nog regelmatig genoemd als overnamekandidaat. Met de huidige koersdaling zal die fantasie wel weer nieuw leven ingeblazen worden. Je weet natuurlijk nooit waarom of welke motieven een aanstaande overnemer heeft, maar heel realistisch lijkt mij dat op dit moment niet.

Binck zal het zelf moeten doen en heeft daartoe de financiële mogelijkheden, dus dat is het probleem niet. Veel zal echter wel afhangen van de ontwikkeling van de nieuwe plannen en diensten. En misschien moet daarnaast toch eens naar de prijsstelling worden gekeken.

Die olifant in de kamer kan je niet blijven negeren.


Tot 1 december 2020 was Nico Inberg verbonden aan IEX. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Inberg kan posities innemen op de financiële markten. Reacties, of vragen?Mail naar nico.inberg@iexgroup.nl.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 
Nico Inberg

Auteur:

Nico Inberg maakte deel uit van onze Beleggersdesk: een team van 7 beleggingsexperts op het gebied van fundamentele en technische analyse. Onze fundamentele experts zijn op en top professionals met tientallen jaren ervaring in het vak. Zij bestuderen jaarverslagen, kwartaalrapportages, prospectussen, brancherapporten, de pre...

Recente artikelen van Nico Inberg

  1. IEX Weekend: ING, Pharming, ABN en PostNL
  2. BAM: Pas op de plaats
  3. HAL: Deal or no deal?

Reacties

13 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 25 april 2016 13:48
    Binck loopt simpelweg achter de feiten aan. Inmiddels al vele jaren klant en ze daarom anderhalf jaar geleden persoonlijk in een email aangegeven dat ik nieuwe posities niet meer bij Binck maar bij DeGiro zou gaan aanhouden als de tarieven zo hoog bleven t.o.v. hun voornaamste concurrent, waar ik ook een rekening had geopend.

    Vervolgens krijg je een standaard mailtje terug over Binck's zogenaamde superieure aanbod en over continue investeringen in hun diensten, terwijl ze op dit moment zelf ook weten dat ze enkel nog beter zijn in hun aanbod van bepaalde buitenlandse optieseries en hun dividend drip-mogelijkheden op NL fondsen.

    Buiten die twee punten is de site van DeGiro inmiddels net zo goed (incl hun nieuwsfeed), hebben ze veel meer aanbod in buitenlandse beurzen, en zijn de kosten 20%-30% van wat je elke keer bij Binck neerlegt op aandelentransacties van enkele duizenden Euro's (minimaal €10 euro NL, €15-20 Europa, $15-$20 US markets). Als Binck de tarieven zou halveren betaal je nog steeds meer dan bij DeGiro, maar je zou tenminste nog overwegen meer te gaan handelen met de posities die je daar nog wel aanhoudt.
  2. [verwijderd] 25 april 2016 14:02
    Onbegrijpelijk dat er nog mensen zijn die handelen via Binck. Ik heb een portefeuille van rond de ton, waarbij ik wel veel handel (ca. 8 aandelentransacties per dag).Ik ben vorig jaar overgestapt op DeGiro. Dat heeft mij een besparing opgeleverd van ca. 10.000 euro. Wel is de kwaliteit van het platform van DeGiro een stuk minder, maar dan kun je natuurlijk het Binck-platform ernaast blijven gebruiken.
  3. Picton 25 april 2016 14:48
    Binck moet als ze meer handel willen simpelweg de tarieven op derivaten verlagen of gelijk trekken met de Giro. Want het verschil in aankoopbedrag van een optiecontract of een simpele turbo/speeder is veel te groot.Zeker als kleine belegger moet je op die manier posities langer dan je wil vasthouden om wat winst te maken.Dus de centen zitten in de order kwantiteit en niet in de site kwaliteit.

    Persoonlijk houdt ik mijn dividend aandelen voor langere termijn aan bij Binck en speel ik met derivaten bij de Giro!
  4. sebpb 25 april 2016 15:15
    quote:

    wila schreef op 25 april 2016 14:02:

    Onbegrijpelijk dat er nog mensen zijn die handelen via Binck. Ik heb een portefeuille van rond de ton, waarbij ik wel veel handel (ca. 8 aandelentransacties per dag).Ik ben vorig jaar overgestapt op DeGiro. Dat heeft mij een besparing opgeleverd van ca. 10.000 euro. Wel is de kwaliteit van het platform van DeGiro een stuk minder, maar dan kun je natuurlijk het Binck-platform ernaast blijven gebruiken.
    met een portefeuille van een ton 8 transacties per dag?!?!?!?!?!
  5. [verwijderd] 25 april 2016 16:02
    Wat een drama bij Binck vandaag, vondt wel een interessante opmerking op het FD, zouden we allemaal zitten slapen en gebeurd er ineens iets?? Of is het een wassen neus!

    De Giro valt inderdaad niet onder het Depositogarantiestelsel. Belangrijker is dat Binck dankzij de bankvergunning bv. een spaarrekening kan aanbieden of een doodnormale rekening courant rekening waarop het (tijdelijk) niet-belegde vermogen van de klanten staat geparkeerd.

    De Giro stalt het niet-belegde geld van hun klanten, de cash tegoeden, in obligaties met bedenkelijke kredietwaardigheid (niet dat AAA zoveel zegt vandaag de dag) en overige verplichtingen waarvoor hun eigen Hedge Fund HiQ de tegenpartij is. En vervolgens vertelt De Giro haar klanten dat dit 'super veilig' is, ja zowaar beter dan bij een bank en dat u rustig kunt gaan slapen. Het is een zwaktebod dat dient te verhullen dat De Giro geen doodnormale bankrekening MAG aanbieden bij gebreke aan een bankvergunning. Moet je eens kijken hoe de kosten de pan uit rijzen bij De Giro als zij wel een bankvergunning zouden verkrijgen. Want ja, daar hoort het nodige toezicht bij.

    De klanten van De Giro hebben naar verluidt 2 miljard gestald staan bij De Giro. Laten we zeggen dat ze 10% contant aanhouden. Dat maakt 200 miljoen die De Giro moet parkeren in kortlopende bedrijfsobligaties met een B-rating of minder (want de rentevergoeding daarop moet positief zijn ...) en/of uitlenen aan het HiQ fonds, dat zelf amper 10 miljoen beheert. En het eigen vermogen van De Giro is weer een fractie daarvan. De geinteresseerde lezer kan via de website van HiQ nalezen in wat voor soort papier het Cash Fund het geld belegt. Lees en huiver.

    De 'veiligheid' van deze constructie zit erin dat als de bank waar De Giro die bedrijfsobligatie aanhoudt failliet zou gaan, dit geen invloed heeft op het bewaarbedrijf van die bank die de bedrijfsobligaties administreerde. Helemaal juist! Maar wat nu als een bedrijf waarvan De Giro voor haar klanten obligaties had gekocht failliet gaat? Dan ben je je centen alsnog kwijt. Voor mij is de keuze tussen een gewone cash rekening bij Binck met depositogarantie tot 100.000 euro of een belegging in een waaier van belabberd schuldpapier bij De Giro een eenvoudige. Maar kennelijk zijn er 100.000 klanten van De Giro die daar anders over denken. Of misschien helemaal niet bij stil staan. Wie zal het zeggen.

    Er hoeft maar dit te gebeuren of er vallen klappen. En dan gaan de klanten van De Giro en masse huilen. "Ik dacht dat het zo veilig was? Waarom heeft de Toezichthouder me niet gewaarschuwd?" Nou, omdat dat het niet de taak is van de Toezichthouder om te waarschuwen voor domme maar verder legale diensten! Zie de woekerpolissen en Icesave.
  6. [verwijderd] 25 april 2016 16:11
    Oké, als we dan toch met z'n allen Binckbank gaan baschen vandaag, dan heb ik er hier ook nog even eentje. In Jip en Janneke taal, zodat iedereen het gevoel meteen begrijpt. Komt ie: Stel je loopt in de supermarkt. Wil bijvoorbeeld een brood kopen. Op het schap staat bijvoorbeeld 1,19. Na het afrekenen kijk je de kassabon na en zie je dat ze je 1,29 hebben laten betalen voor je brood van 1,19. Dat pik je natuurlijk niet en waarom zou je ook. Nou is de ene supermarkt de andere natuurlijk niet, maar bij de Albert Hein kan je zoiets gewoon melden bij de balie van de klantenservice en dan geven ze je keurig het teveel betaalde geld terug en bieden ze excuses aan.
    Oké iedereen begrijpt het gevoel wel he, dan maak ik het nu iets ingewikkelder: Stel je hebt een putoptie geschreven bij Binckbank en wilt die terugkopen dmv een doorlopende terugkoop order gelimiteerd op 10 cent. De onderliggende waarde, in dit voorbeeld Binckbank, komt met dramatisch slechte cijfers en op opening begint de koers gelijk in elkaar te storten. De laatprijs is 7 cent. Jij was 10 cent bieden, dus hebt recht op die 7 cent. Een aantal minuten na opening heb je echter nog steeds geen uitvoering gekregen. Jij belt de klantenservice om te vragen wat er mis is. De klantenservice kijkt met jou mee en bevestigt in eerste instantie dat jij gelijk hebt. Zij zien zelf ook die 7 cent laten op hun scherm staan. Terwijl jij met die klantenservice aan de lijn zit krijg jij eindelijk uitvoering van jouw order. Echter niet op 7 cent, maar op 8 cent. Jij vraagt wederom om uitleg en dan wordt het ineens nog veel ingewikkelder. Er wordt jou verteld dat het uitgezocht moet worden. Ze beloven je erover terug te bellen. Doen ze uiteindelijk ook. Maar niet met de mededeling dat ze jou het teveel betaalde gaan terug betalen, nee om een derde partij de schuld te geven. In dit specifieke voorbeeld Euronext. Er zou op opening een freeze geweest zijn en jij hebt daarna uitvoering gekregen op de eerst gedane prijs en dat is die 8 cent geweest, wordt jou verteld. Dat zou Euronext aan Binckbank gecorrespondeerd hebben per e-mail. Dus vraag jij om kopieën van die correspondentie. Want jij gelooft het niet. De koers van de onderliggende waarde bleef namelijk verder weg zakken en de betreffende optie serie is inmiddels helemaal leeg. Er wordt niets meer voor geboden, maar nog steeds 7 cent gelaten. Jij had dus theoretisch uitvoering kunnen krijgen op 1 cent, op 2 cent, op 3 cent, op 4 cent, op 5 cent, op 6 cent, ja zelfs op 7 cent. Echter niet op 8 cent, want 8 cent heeft namelijk niet op het schap gestaan, dus dat hadden ze jou niet in rekening mogen brengen. Vervolgens wacht jij vergeefs op de kopieën van de correspondentie met Euronext en het teveel betaalde krijg je niet terug. Tja, Binckbank is geen Albert Hein. Laten we het daar maar op houden. Ik weet niet welke afslagen ze bij Binckbank de laatste jaren allemaal gemist hebben, maar ze hechten er in ieder geval niet aan goede klantrelaties.
  7. [verwijderd] 25 april 2016 18:40
    quote:

    dakdraak schreef op 25 april 2016 18:25:

    @totaalplaatjezien ik begrijp je niet: een putoptie die in waarde daalt terwijl de onderliggende waarde instort?? bedoel je geen geschreven call optie?
    Lijkt me dan dat Binck je nog gematst heeft door je 8 cent te rekenen terwijl je 10 cent aan het bieden was...
    Hee dakdraak,
    Tenminste iemand die het leest en nog begrijpt ook. Natuurlijk bedoelde ik geschreven Call optie.
    Het ging in dit geval om een geschreven call Binckbank December 2016 uitoefenprijs 8 waarvan ik een doorlopende terugkoop order had in liggen bij Binckbank voor 10 cent.
    Hahaha, ik was zo woest toen ik mijn stukje tikte dat ik zelf niet goed opgelet heb. Ik had zelf echt niet door dat ik put in plaats van call had geschreven. Goed dat jij er op wijst. Ik schaam mij diep hahaha.
  8. [verwijderd] 26 april 2016 11:48
    quote:

    Totaalplaatjezien schreef op 25 april 2016 16:11:

    Oké, als we dan toch met z'n allen Binckbank gaan baschen vandaag, dan heb ik er hier ook nog even eentje. In Jip en Janneke taal, zodat iedereen het gevoel meteen begrijpt. Komt ie: Stel je loopt in de supermarkt. Wil bijvoorbeeld een brood kopen. Op het schap staat bijvoorbeeld 1,19. Na het afrekenen kijk je de kassabon na en zie je dat ze je 1,29 hebben laten betalen voor je brood van 1,19. Dat pik je natuurlijk niet en waarom zou je ook. Nou is de ene supermarkt de andere natuurlijk niet, maar bij de Albert Hein kan je zoiets gewoon melden bij de balie van de klantenservice en dan geven ze je keurig het teveel betaalde geld terug en bieden ze excuses aan.
    Oké iedereen begrijpt het gevoel wel he, dan maak ik het nu iets ingewikkelder: Stel je hebt een putoptie geschreven bij Binckbank en wilt die terugkopen dmv een doorlopende terugkoop order gelimiteerd op 10 cent. De onderliggende waarde, in dit voorbeeld Binckbank, komt met dramatisch slechte cijfers en op opening begint de koers gelijk in elkaar te storten. De laatprijs is 7 cent. Jij was 10 cent bieden, dus hebt recht op die 7 cent. Een aantal minuten na opening heb je echter nog steeds geen uitvoering gekregen. Jij belt de klantenservice om te vragen wat er mis is. De klantenservice kijkt met jou mee en bevestigt in eerste instantie dat jij gelijk hebt. Zij zien zelf ook die 7 cent laten op hun scherm staan. Terwijl jij met die klantenservice aan de lijn zit krijg jij eindelijk uitvoering van jouw order. Echter niet op 7 cent, maar op 8 cent. Jij vraagt wederom om uitleg en dan wordt het ineens nog veel ingewikkelder. Er wordt jou verteld dat het uitgezocht moet worden. Ze beloven je erover terug te bellen. Doen ze uiteindelijk ook. Maar niet met de mededeling dat ze jou het teveel betaalde gaan terug betalen, nee om een derde partij de schuld te geven. In dit specifieke voorbeeld Euronext. Er zou op opening een freeze geweest zijn en jij hebt daarna uitvoering gekregen op de eerst gedane prijs en dat is die 8 cent geweest, wordt jou verteld. Dat zou Euronext aan Binckbank gecorrespondeerd hebben per e-mail. Dus vraag jij om kopieën van die correspondentie. Want jij gelooft het niet. De koers van de onderliggende waarde bleef namelijk verder weg zakken en de betreffende optie serie is inmiddels helemaal leeg. Er wordt niets meer voor geboden, maar nog steeds 7 cent gelaten. Jij had dus theoretisch uitvoering kunnen krijgen op 1 cent, op 2 cent, op 3 cent, op 4 cent, op 5 cent, op 6 cent, ja zelfs op 7 cent. Echter niet op 8 cent, want 8 cent heeft namelijk niet op het schap gestaan, dus dat hadden ze jou niet in rekening mogen brengen. Vervolgens wacht jij vergeefs op de kopieën van de correspondentie met Euronext en het teveel betaalde krijg je niet terug. Tja, Binckbank is geen Albert Hein. Laten we het daar maar op houden. Ik weet niet welke afslagen ze bij Binckbank de laatste jaren allemaal gemist hebben, maar ze hechten er in ieder geval niet aan goede klantrelaties.

    Een aandelen broker vergelijken met een supermarkt? Volgens mij gaat die vergelijking mank omdat bij de supermarkt deze zelf de tegenpartij is en dat u via een aandelen broker tegen de markt handelt. Ik zou uw voorbeeld meer willen vergelijken met het willen kopen van een huis en vervolgens boos worden op uw aankoopmakelaar als de verkopende partij niet op uw bod in wil gaan/reageert.
13 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.