Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel Air France-KLM PSE:AF.FR, FR001400J770

Laatste koers (eur) Verschil Volume
8,000   -0,304   (-3,66%) Dagrange 7,846 - 8,280 2.218.232   Gem. (3M) 1,5M

Bartjens rekent het voor

3 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 2 oktober 2003 17:02
    BARTJENS
    KLM: solde
    Publicatiedatum: 1/10/2003
    Een 'solde', dat KLM. Voor een prikje heeft Air France onze nationale trots gekocht. Voor 25 keer de prijs waarvoor voetbalster Ruud van Nistelrooy van PSV naar Engeland verhuisde. Of anders gezegd: voor een Fokker 70 met de voltallige selectie van Real Madrid aan boord, levert KLM zich geheel over aan de Fransen.

    Air France betaalt euro 784 mln voor KLM. Niet in contanten - er komt geen eurocent aan te pas - maar in aandelen Air France. Niet simpel in een verhouding 1:1, maar in de verhouding 10:11. Voor 10 aandelen KLM ontvangen KLM-aandeelhouders 11 stukken Air France. Er staan 46,8 mln aandelen KLM uit en de slotkoers van Air France maandag was euro 13,69. Met een beetje rekenmachine levert dat euro 705 mln op.

    De twee vrijers zeggen echter dat het bod van Air France neerkomt op euro 784 mln. Waar blijft dan de rest?

    Om het bod aantrekkelijker te maken zijn er warrants aangeplakt. KLM-aandeelhouders kunnen hiermee meegenieten van een eventuele koersstijging van Air France na de overname van KLM.

    Voor elk ingeleverd KLM-aandeel ontvangen beleggers ook een warrant Air France. Drie warrants geven na drieënhalf jaar recht om twee aandelen Air France te kopen tegen euro 20. Het is hogeschool rekenen, maar die warrants zijn volgens een theoretisch rekenmodel euro 1,68 waard. Warrants plus aandelen leveren de euro 784 mln die de samenklonterende luchtvaartmaatschappijen voorspiegelen.

    Let op: de euro 784 mln waarde die KLM en Air France aan het bod toekennen, is de dagprijs van maandag 29 september. Dinsdag was die waarde al een flink stuk gezakt. Het aandelendeel was nog maar ruim euro 670 mln waard.

    Die warrants zijn eigenlijk een toetje, maar veel KLM-aandeelhouders zullen dat versmaden. Je moet lang wachten om dat toetje uit te kunnen oefenen en het geld op te strijken. Bovendien zijn er institutionele beleggers die volgens hun statuten niet in (afgeleide) producten als warrants mogen zitten. Zij zullen gaan verkopen.

    Dat betekent een behoorlijke verkoopdruk op de dagen na de sluiting van het bod op KLM. Naar verwachting zal het bod op de aandelen KLM lopen van half maart tot half april 2004. Op dat moment is het de vraag wat een koper ervoor geeft. Theoretische prijsmodellen zijn prachtig, maar het zijn de parameters die er worden ingestopt (voor kenners: bij voorbeeld de volatiliteit van het onderliggende aandeel en de rente) die de uitkomst bepalen. De koper heeft het laatste woord.

    Op basis van de slotkoersen van maandag is het bod van Air France euro 16,74 waard, en ontvangen KLM-aandeelhouders een premie van 40%. Althans zo rekenen Air France en KLM. Dat is echter inclusief de waarde van die warrants. Zonder die warrant is de premie 26%.

    Wie minder dan een half jaar geleden aandelen KLM heeft gekocht is goed af na de koersstijging van dinsdag. Een langetermijnbelegger in KLM is niet goed af.

    Als alle KLM-vliegtuigen zouden worden verkocht en daarmee alle schulden worden afgelost, blijft er euro 1,48 mrd over, zo leert het laatste KLM-jaarverslag. Air France biedt nu de helft en krijgt er alle medewerkers en routes bij.

    Een koopje?

    Het lijkt er wel op ja, maar KLM maakt er wel al twee jaar verlies mee en niet zo'n beetje ook. In het laatste boekjaar dat op 31 maart eindigde, was dat euro 416 mln, waarvan euro 186 mln operationeel.

    Toch maar Air France doen dan?

    Copyright (c) 2003 Het Financieele Dagblad

    Nou eh, ik stel voor dat we klm ontmantelen, de assets verkopen en proberen per aandeel 28 euro op te strijken.

    1.480 mln / 46,8 mln = 31,62 per aandeel

    Dat zijn de klm assets waard !
  2. [verwijderd] 3 oktober 2003 00:04
    Aandeeltjes maar niet aanbieden dan en kijken of we een hoger bod kunnen afdwingen? :-)

    Air France heeft een koopje, dat rekent die jongen van de VEB op de voorpagina ook al voor. De vraag is of dat erg is, en zoja voor wie.

    De andere vraag, voor de huidige belegger, is wanneer de koers van KLM richting het feitelijke bod zal gaan. We zitten daar nog steeds een paar Euro onder en dat is wel een erg grote discount. Een deel is onzekerheid of het nu echt echt doorgaat, de rest zijn allerlei markteffecten die zullen wegebben. PP de Vries voegt er nog eentje aan toe: veel institutionele partijen moeten op tijd verkopen omdat ze geen warrants in bezit mogen hebben.

    Dik
3 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.