Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Geld lenen kost geld

“Let op! Geld lenen kost geld”. Minister van Financiën Jan-Kees de Jager lacht om deze door AFM in 2009 verplichte waarschuwing bij kredietreclames. Afgelopen dinsdag wist de Nederlandse staat een overheidslening met een omvang van drie miljard te plaatsen tegen een rente van 0%. Het betrof weliswaar een korte looptijd van drie maanden, maar het moet toch een prettig gevoel geven op deze voorwaarden de schuld te financieren.

Voor papier met een looptijd van twaalf maanden moest de overheid dieper in de buidel tasten. De rente werd vastgesteld op 0,05%. Nog steeds te overzien…Deze renteniveaus zouden de staat in de verleiding kunnen brengen schuld zoveel mogelijk met korte looptijden te financieren. Immers, voor een tienjarige staatsobligatie betaalt de Jager al gauw 2,25% rente. De totale financieringsbehoefte van de Nederlandse overheid in 2012 is gelijk aan iets meer dan 100 miljard euro.

Door alleen maar kort te financieren kan zomaar 2,25 miljard op jaarbasis worden bespaard. Gelukkig is de staat letterlijk niet zo kortzichtig en kondigt Eric Wilders, agent van Financiën, in zijn Outlook 2012 aan zich juist meer op langer lopende obligaties te richten. De afgelopen jaren werd circa 50 miljard geleend op de kapitaalmarkt. In 2012 zal dat oplopen naar 60 miljard, ten koste van het beroep op de geldmarkt.

Geen leuke nieuwjaarsboodschap
Het argument van Financiën: we leven in onzekere tijden. Door nu minder kort te lenen kan later, als de nood aan de man komt, de geldmarkt ingezet worden om eventuele financieringsproblemen het hoofd te bieden. Oei, is de minister zich aan het voorbereiden op financiële tegenvallers en/of downgradings? Die financiële tegenvallers krijgt de minsister in zijn schoot geworpen door niemand minder dan Nout Wellink.

Onder de slogan “Let op! Geld uitlenen kost geld” had de oud-baas van DNB in een interview met het FD geen leuke nieuwjaarsboodschap voor de minister. De Nederlandse overheid moet er ernstig rekening mee houden dat een deel van de aan Griekenland uitgeleende gelden niet worden terugbetaald. Onplezierig voor de minister. Niet meer voor mij, voeg ik daar terloops aan toe. Onlangs nam ik afscheid van mijn Griekse leningen met een dik verlies. Helaas niet alleen een illusie, maar ook heel wat euro’s armer.

Terug naar de boodschap van Wellink. In eerste instantie ergerde ik mij groen en geel aan de uitspraak van de oud-president. Daar heb je weer zo’n bestuurder die, bevrijd van de last van zijn verantwoordelijke functie, de grenzen van het onfatsoenlijke aftast. Ik heb er alle begrip voor dat hij deze mening heeft, maar het is naar mijn mening onverantwoordelijk gedrag deze mening op dit moment te ventileren. Het draagt niet bij aan het terugbrengen van rust op de financiële markten.

Met de haren
Toch was ik het niet oneens met de stelling van de loslippige ex-bestuurder dat de Griekse financieringsproblemen oplosbaar waren. Door daarnaast de private sector met de haren bij de “Griekse oplossing” (50% afschrijven op staatsleningen) te betrekken is de crisis zich sterk gaan verdiepen, met alle gevolgen van dien. Maar op een ander punt had hij het naar mijn mening weer helemaal mis.

Wellink geeft aan het oneens te zijn met de driejarige liquiditeitssteun van ECB, vooral omdat de nieuwe voorman Mario Draghi heeft aangegeven dat de banken met die steun staatsobligaties kunnen kopen. Het is zo jammer. Ik neem het interview met Wellink van a tot z door, maar hij leest kennelijk míjn columns niet. Want de liquiditeitssteun in combinatie met de aankopen van staatsobligaties door banken is juist een slimme zet.

De Europese financiële instellingen verdienen bijna risicoloos de marge, gefinancierd door de zwakke eurolanden zelf. Deze landen zijn daarmee op hun beurt tijdelijk verzekerd van financiering. Het geeft de gelegenheid definitieve oplossingen, zo deze er nog zijn, voor de eurocrisis te bedenken. Ondertussen moeten wij, u en ik, wat van 2012 zien te maken. Terwijl banken en overheden op verschillende manieren profijt hebben van de crisis, ziet het er voor ons minder gunstig uit.

Met weinig risico de financiële markten opgaan, levert weinig op, hoewel de spaaroorlog wel tot verbeterde rentevergoedingen heeft geleid. Beleggen met risico kan meer opleveren, maar als het fout gaat liggen nieuwe grote verliezen op de loer. Ondertussen dragen we, succesvol belegd of niet, jaarlijks de 1,2% vermogensheffing af. En de discussie over hypotheekrentes (zowel de aftrek als de vermeende hoge tarieven van de banken), daar worden we ook al niet vrolijk van.

Ik hoop van harte dat u zich dit jaar financieel staande houdt, maar wens u bovenal een gezond 2012 toe.


Marcel Tak is zelfstandig beleggingsadviseur en oprichter/beheerder van het Bufferfund. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 
Marcel Tak

Auteur:

Marcel Tak is dé special product-specialist van IEX en IEXProfs, maar schrijft ook graag over rente, obligatiemarkt en toezicht als hij zich daartoe geroepen voelt. "De financiële sector is in belangrijke mate bezig met het verplaatsen van lucht. De werkelijke toegevoegd waarde is beperkt. In mijn columns wil ik r...

Recente artikelen van Marcel Tak

  1. Van pindakaas tot bitcoin
  2. AFM: Meer verbiedend dan bindend
  3. Turbo: hoge hefboom in de ban?

Reacties

13 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 5 januari 2012 10:10
    Marcel, banken nog meer toestoppen met bijna gratis geld heeft geen zin. Ze hebben voldoende liquiditeiten. Het probleem is dat ze onsolvabel zijn en hun klanten het vertrouwen in hen zijn kwijtgeraakt.
    In elke andere sector heb je dan gewoon geen bestaansrecht meer.
    Failliet laten gaan en dat geld van de ECB aan de burgers geven met de verplichting staatsobligaties van hun eigen land te kopen.
    Veel simpeler, en burgers kopen dat papier itt. banken wel.
  2. [verwijderd] 5 januari 2012 12:10
    Grieks probleem is op te lossen door in eerste instantie de 300-500 miljard weggestroomd Grieks particulier geld naar Zwitserland te blokkeren en confisceren.
    Hiermee worden eerst de steungelden van de europese landen/banken aan Griekenland afgelost en de rest voor de Griekse staatskas, mocht er nog wat overblijven.
    Onzin om de europese burger te belasten met een Grieks fiscaal manco.
    Hierna Griekenland eruit zetten, de wil om het belastingsysteem en de productiviteit te veranderen is er niet, prima, eigen verantwoordelijkheid, blijf maar lekker doormodderen, zonde van tijd en energie.
    De Jager en politiek moeten veel meer gaan reserveren voor de klap die hier in Nederland nog gaat komen; de tikkende tijdbom van de hypotheekschulden, de arbeidsproduktiviteit die hard terugloopt door vergrijzing, een sociaal stelsel dat te groot en welvarend is, een mentaliteit onder het Hollandse volk van ''wel de lusten/niet de lasten'', oftewel ; Focus op eigen problemen en zorg dat je eigen basis gezond wordt.
    Enige manier om er weer bovenop te komen, doorlichten van je eigen samenleving, overtollig vet wegsnijden en gewoon weer aan het werk met zijn allen.
  3. [verwijderd] 5 januari 2012 13:02
    in de praktijk kochten de banken echter geen obligaties van probleemoverheden, maar parkeerden ze het geld bij de ECB om hun hefboom terug te schroeven en hun balans te verbeteren. Waarom zouden ze dat doen?
    Misschien moeten ze ook weer met hun haren naar die obligaties gesleept worden. Kennelijk heeft niemand vetrouwen in terugbetaling.
  4. [verwijderd] 5 januari 2012 13:04
    quote:

    CAREX schreef op 5 januari 2012 12:10:

    Grieks probleem is op te lossen door in eerste instantie de 300-500 miljard weggestroomd Grieks particulier geld naar Zwitserland te blokkeren en confisceren.
    confisceren is zo'n mooi woord als je de ballen niet hebt om stelen te gebruiken. Of als je vaag een idee hebt dat stelen niet een manier is om de Griekse roverheid verantwoordelijk met geld te laten omgaan, maar je dat niet durft te zeggen.
  5. clever 5 januari 2012 14:00
    "De Europese financiële instellingen verdienen bijna risicoloos de marge, gefinancierd door de zwakke eurolanden zelf. Deze landen zijn daarmee op hun beurt tijdelijk verzekerd van financiering. Het geeft de gelegenheid definitieve oplossingen, zo deze er nog zijn, voor de eurocrisis te bedenken". En zit 'm nou net de kneep Marcel. Die zijn er niet en dus....heeft die financiële reddingsactie geen zin. Het land heeft geen terugverdiencapaciteit en al helemaal niet zolang ze met een dure euro moeten concurreren tegen landen buiten de unie. Dit land moet een hele grote stap terug doen, uit de euro en zien dat ze de sterke punten van dat land weer ten gelde maken. En zelfs dat valt niet mee in een wereld met een stijgende bevolkinggroei en stijgende arbeidsproductiviteit. Het leger niet-actieven (domestic én op landenniveau) groeit en moet financieel ondersteund worden. Dit is structureel!!! We moeten dus structureel geld geven aan de inactieven (werklozen en aan "failliete" landen) om het legertje actieven aan de gang te houden. En nu we bijna geen beurs/onroerend goed kapstok hebben om dat nepgeld aan op te hangen moet het maar gewoon bijgedrukt worden. En dat is wat er nu overal gebeurt en waarschijnlijk zal blijven gebeuren.

    Er is maar 1 structurele oplossing en dat is je heil zoeken in normale economische processen (elk land doet dat waar het het best in is en past z'n levensstandaard aan aan het succes dat het daarmee heeft). Ofwel, er moet geen geld meer naar toe want zij schieten er niks mee op en wij zijn het sowieso kwijt.
  6. Ruud100 5 januari 2012 20:02
    "Wellink geeft aan het oneens te zijn met de driejarige liquiditeitssteun van ECB, vooral omdat de nieuwe voorman Mario Draghi heeft aangegeven dat de banken met die steun staatsobligaties kunnen kopen. Het is zo jammer. Ik neem het interview met Wellink van a tot z door, maar hij leest kennelijk míjn columns niet. Want de liquiditeitssteun in combinatie met de aankopen van staatsobligaties door banken is juist een slimme zet. De Europese financiële instellingen verdienen bijna risicoloos de marge, gefinancierd door de zwakke eurolanden zelf. Deze landen zijn daarmee op hun beurt tijdelijk verzekerd van financiering. Het geeft de gelegenheid definitieve oplossingen, zo deze er nog zijn, voor de eurocrisis te bedenken. Ondertussen moeten wij, u en ik, wat van 2012 zien te maken. Terwijl banken en overheden op verschillende manieren profijt hebben van de crisis, ziet het er voor ons minder gunstig uit."

    Zou Macel Tak soms bij Goldman Sachs werken? Hij heeft met zijn "oplossing" duidelijk nog steeds helemaal niets geleerd. Vraag 1 VOOR het uitlenen zou moeten zijn: Hoe kredietwaardig is de Bank? De banken hebben daar onderling al een antwoord op gevonden: Niet doen. Vraag 2 is wat doet de bank met het geld dat ik uitleen: Simpel doorschuiven naar iemand een land dat al tot de oren in de schuld zit en nu al onmogelijk kan terugbetalen. Dus pomp je een bank die al bijna omvalt vol met mijlarden die weer doorgeleend worden naar landen die het hoofd ook niet meer boven water kunnen houden. En dan ga je juichende stukjes schrijven dat dit de best denkbare optie is. Inderdaad mits het geld 1 richting volgt: Van ECB naar bijna failliete bank die het weer leent aan bijna failliet land. Vraagje Marcel, wat voor oplossing is er aan het einde van de looptijd van de lening?
  7. [verwijderd] 5 januari 2012 23:44

    Ook beste wensen Marcel. Ik hoop dit jaar weer de nodige interessante denkstof van je te lezen.

    Ik begin voorzichtig. Is jouw oplossing niet omslachtig en heeft jouw oplossing niet als nadeel dat we door die bankensteun via de ECB gaan opdraaien voor buitenlandse banken?

    Als bankensteun nodig is dan zie ik liever de Nederlandse banken lenen aan Nederlandse banken en de andere landen doen dat dan maar met hun banken.

    Voorts mis ik in jouw artikel een ander punt en dat is het probleem van de kredietverlening door banken die lijkt te stagneren. Reageren we met die verhoging van de solvabiliteitseisen van de banken wel op de juiste manier?
    Moeten we niet veel meer kijken naar de structuur van het bankwezen en daarop ingrijpen door bijvoorbeeld splitsing in activiteiten.

    Groet, Jonas
  8. [verwijderd] 6 januari 2012 00:21
    "Wellink geeft aan het oneens te zijn met de driejarige liquiditeitssteun van ECB, vooral omdat de nieuwe voorman Mario Draghi heeft aangegeven dat de banken met die steun staatsobligaties kunnen kopen. Het is zo jammer. Ik neem het interview met Wellink van a tot z door, maar hij leest kennelijk míjn columns niet. Want de liquiditeitssteun in combinatie met de aankopen van staatsobligaties door banken is juist een slimme zet.

    De Europese financiële instellingen verdienen bijna risicoloos de marge, gefinancierd door de zwakke eurolanden zelf. Deze landen zijn daarmee op hun beurt tijdelijk verzekerd van financiering. Het geeft de gelegenheid definitieve oplossingen, zo deze er nog zijn, voor de eurocrisis te bedenken. Ondertussen moeten wij, u en ik, wat van 2012 zien te maken. Terwijl banken en overheden op verschillende manieren profijt hebben van de crisis, ziet het er voor ons minder gunstig uit"

    Marcel, als de doelstelling is dat er geïnvesteerd gaat worden in perifere landen dan lijkt het me verstandiger dat de ECB deze gelden hier rechtstreeks in beleggen omdat je dan zeker weet dat het hier terecht gaat komen.

    Banken zullen deze gelden gewoon gaan gebruiken voor herfinancieringen van vervallende uitstaande kapitaalmarktfinancieringen en in de AAA staatsobligaties waarbij hun creditlines bij de Centrale Bank verhoogd worden. Die zijn echt niet bezig met carry trades. Wellink heeft gelijk met zijn stelling dat dit solvabiliteitssteun is ipv liquiditeitssteun. Ik ben het echter niet eens met zijn stelling dat dit foutief is omdat de kapitaalmarkt geen lang geld ter beschikking stelt. Ik had hem liever horen vertellen waarom solvabiliteitssteun verkeerd is in een markt die op zijn gat ligt.
  9. [verwijderd] 6 januari 2012 00:31
    Alle banken hebben het veels te druk met zich zelf, we gaan een tijd in dat de kredietverlening gaat worden ingeperkt omdat de banken geen andere oplossingen zien en hun kapitaalratio's moeten omhoog. Dat betekent dus sombere tijden voor het bedrijfsleven. Vergeet niet dat banken individueel denken en niet wat nodig is voor de Eurozone in het geheel, namelijk economische groei.
13 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.