Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Azië: leve de consument

Joe Sixpack zit zonder huis, of hij kan de benzine voor zijn auto niet meer betalen om naar de supermarkt te rijden. Of hij is druk bezig zijn schulden terug te brengen, in elk geval hoeft de wereldeconomie niet op de Amerikaanse consument te rekenen om de kar te trekken.

Gelukkig wordt die rol met verve overgenomen door de Aziatische consument, nu al het hoofddoel van de marketeers van de makers van auto’s en luxe hebbedingetjes.

De Gouden Eeuw van de Chinese consument is aangebroken. Daar profiteren niet alleen lokale topmerken van, maar ook de multinationals uit Europa en de Verenigde Staten die een steeds groter deel van de omzet in opkomende markten behalen.

1. Invesco Asia Consumer Demand Fund
De superrijken worden nog rijker, en aan de onderkant zwelt de middenklasse aan. Bij Invesco zien ze het Aziatische groeisprookje gewoon voortduren. Inflatie speelt de consument parten, maar omdat de centrale banken er bovenop zitten, is dat slechts een tijdelijk probleem volgens de beheerders van Invesco Asia Consumer Demand Fund. Opvallend is dat het fonds vooral oog heeft voor sterke lokale merken. Geen indirecte beleggingen via multinationals, maar bijna alleen echte Aziatische bedrijven in portefeuille.

  • Rendement 1 jaar: 23,00%
    Dit fonds bestaat nog geen drie jaar.

 

2. Fidelity China Consumer Fund
In der Beschränkung zeigt sich der Meister. Bij het nieuwe Fidelity-fonds gaat het niet om de consument wereldwijd, niet om de Aziatische consument maar puur en alleen om de Chinese consument. Dat leidt tot een mandje aandelen uit China, Hongkong Taiwan. Bij Fidelity verwachten ze een gouden eeuw voor Chinese consumptie. Vooral het feit dat welvaart (en consumptie) zich van de kustregio’s nu ook naar het binnenland uitbreidt, schept ongekende mogelijkheden.

  • Rendement 3 maanden: 3,89%
    Dit fonds bestaat drie maanden.

 

3. Robeco Global Consumer Trends
De wereldwijde bevolkingsgroei, verstedelijking, hogere gezinsinkomens en groei in de opkomende markten – dat zijn de pijlers voor het selecteren van thema’s door de fondsbeheerders van Robeco Global Consumer Trends Equities. Qua rendement heeft het fonds genoeg om mee te pronken. De stockpicks zijn voornamelijk Amerikaans georiënteerd. Joe Sixpack mag het dan moeilijk hebben, Apple en Amazon leiden daar niet onder. Media is de grootste sectorbet van de fondsbeheerders.

  • Rendement 1 jaar: 11,97%
  • Rendement 3 jaar: 14,75%

 

4. ING Daily Consumer Goods Fund
Lipper Award 2011 winnaar ING Daily Consumer Goods Fund heeft Azië ook ontdekt. Toch geldt hier niet "alle ballen op Azië!", want het risicoprofiel van het fonds is strikt en waarborgt ervoor dat de fondsbeheerder niet teveel naar één kant overhelt mijn zijn schip. De opkomende consument wordt echter wel degelijk bespeeld. Deels via multinationals als Coca Cola, Nestlé en Unilever die hun activiteiten in groeimarkten steeds verder uitbouwen. Ook vergrijzing is een trend rond de consument waar het fonds op inspeelt, zij het dat die trend op dit moment nog meer voor het Westen opgaat.

  • Rendement 1 jaar: 2,62%
  • Rendement 3 jaar: 7,43%

 

5. Julius Baer Multistock – Luxury Brands
Nog een fonds met een prachtige outperformance, Julius Baer Multistock Luxury Brands. En luxe hebbedingetjes, daar is de Aziatische consument dol op. Grappig genoeg kopen ze de dure horloges en tasjes vooral op rondreis in Europa. Slechts 55% van de portefeuille geldt als Aziatische belegging, maar de rol van de Aziatische consument is veel groter. Bij toppicks als LVMH, Swatch Group, Richemont en Coach weten dat maar al te goed. Lang leve de welvaart!

  • Rendement 1 jaar: 20,90%
  • rendement 3 jaar: 13,93%

 


De drie andere trends met de bijbehorende beleggingsfondsen vindt u hier:

Dit artikel is tevens gepubliceerd in IEX magazine, juni 2011.


Peter van Kleef was tot en met 2014 hoofdredacteur van IEXProfs. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 
Peter van Kleef

Auteur:

Peter van Kleef was tot en met 2014 hoofdredacteur van IEXProfs. Hij is sinds 2001 actief in de financiële journalistiek met een uitgebreid freelance-verleden en een lange geschiedenis bij IEX. Hij is ook de bedenker en samensteller van de IEX Fonds 40 en de IEX Defensieve 30. Sinds 2015 is Van Kleef chief editor Investment ...

Recente artikelen van Peter van Kleef

  1. 2015: Aandelen gaan weer vlammen
  2. 85% underperformers blabla
  3. Polarisatie en plaatjesterroristen

Reacties

2 Posts
| Omlaag ↓
  1. forum rang 7 handyman6 26 juli 2011 10:41
    Inflatie een tijdelijk probleen ,omdat de centrale banken erboven op zitten?
    Kom op nou..juist door die C.B's is die inflatie ontstaan ,door veel te veel geld in omloop te brengen en uittelenen,en dan praten we nog over de officiele inflatie ...de werkelijke is bijna3x!! zo hoog..mensen zijn hun zuurverdiende geld aan eten kwijt,door al dat pleepapiergeld van jewelste.
    Duurzaamheid is voorlopig meer lucht dan werkelijkheid...alleen dat er meer geconsumeerd gaat worden in Azie ,staat als een paal boven water.
    Daarin beleggen en in grondstoffen ,lijkt niet verkeerd,zoals ik ook nog steeds in infrastruktuur zit(Invesco),maar met I-shares ben je stukken goedkoper uit! H6
2 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.