Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Formule 1-indicator

Na Baan, Getronics, Tiscali en Spyker mag ook ING aansluiten in dit illustere rijtje van Formule 1-sponsoren die uit geldnood moeten stoppen. Erg sexy en leuk voor het bedrijf, maar het kost alleen maar geld en de reclameopbrengsten zijn minimaal.

In 2006 schreef ik er al over dat het onzin was. De toenmalige CFO Cees Maas, kwam met argumenten aan die al uit elkaar vielen, voordat ze het papier bereikten. Credit Suisse en RBS zijn ook ter ziele gegaan. Toevallig of niet, ook zij waren F1-sponsor.

Tien jaar geleden waren het vooral technologie-bedrijven, in de afgelopen jaren het juist veel financials. Het lijkt erop dat de Formule 1 werkt als een kanarie in de mijn.

Kijk, ik ben geen F1-fan. Maar als het reclamegeld wel besteed is, klaag ik niet. Ik ben alleen bang dat veel managers de racerij veel en veel te sexy vinden.

Philips en Randstad?
Emoties spelen vaak een grotere rol spelen dan cijfermatige argumentatie. Dan gaat het fout. Bij olie- of autobedrijven kan ik me er nog iets voorstellen, maar de rest? Toevallig zag ik de volgende foto. De schrik sloeg mij om het hart toen ik groot Philips zag staan en ja, ook Randstad (met een vergrootglas net zichtbaar direct naast de coureur).

De koers van Randstad was op de dag dat ze het F1 sponsorship aanging 50,65 euro… Hoogste tijd om dit te gaan gebruiken als beleggingsindicator naast bekende als nieuwe, buitenissige hoofdkantoren, dure overnames, overmatige salarissen en CEO’s die worden afgeleid door goede doelen, politiek en trophy wives.


Corné van Zeijl is senior portfolio manager bij SNS Asset Management, waar hij verantwoordelijk is voor de Nederlandse aandelenportefeuilles. Van Zeijl schrijft zijn columns op persoonlijke titel. Professioneel houdt hij posities aan in de meeste grote Nederlandse beursfondsen. Een overzicht van de over- en onderwegingen vindt u hier. De informatie in zijn columns is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Uw reactie is welkom op vanzeijl@iex.nl.


Corné van Zeijl is analist en strateeg bij Actiam. Van Zeijl schrijft zijn columns op persoonlijke titel. De informatie in zijn columns is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 
Corné van Zeijl

Auteur:

Corné van Zeijl is analist en strateeg bij Actiam. Daarnaast is hij beurscommentator bij onder meer RTL Z en BNR en schrijft hij columns voor verschillende media. Van Zeijl begon zijn carrière als analist voor Staalbankiers in 1986. In 1989 maakte hij de overstap naar vermogensbeheerder bij Robeco. Tussen 1994 en 2003 was ...

Recente artikelen van Corné van Zeijl

  1. 2014: Nieuwe eurocrisis?
  2. Tabée Van Zeijl
  3. Héle mooie grafieken

Gerelateerd

Reacties

17 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 16 februari 2009 13:39
    Hallo,

    Even een leuke aanvulling, er is zelfs een Dow Jones Stoxx Grand Prix Index! Voetballliefhebber niet lachen, want er is ook een Dow Jones Stoxx Football Index!
    www.stoxx.com/download/indices/factsh...

    Yahoo heeft een koersenpagina (met de nodige Eau Rouges):
    in.finance.yahoo.com/q/bc?s=%5ESF1P&t...

    Groet,
    Redactie IEX
  2. [verwijderd] 16 februari 2009 16:09
    Een kritische houding t.o.v. dit soort sponsoruitgaven lijkt me alleen maar gezond. En logisch dat in moeilijke tijden als nu dit soort zaken eerder geschrapt worden.

    Maar vergis je niet: als je met een investering van 50-100mln (wilde gok) p/j 600mln unieke kijkers per jaar kan bereiken (zie quote hieronder), dan is Formule 1 ineens een behoorlijk 'goedkope' manier om wereldpubliek te bereiken! (incl. Latijns Amerika, en steeds meer kijkers in Azie). Zijn de tijden goed, de middelen er, en past het in je strategie, dan is F1-sponsoring lang geen gekke keuze.

    Wikipedia:
    "Formula One can be seen live or tape delayed in almost every country and territory around the world and attracts one of the largest global television audiences. The 2006 Brazilian Grand Prix attracted an average live global TV audience of eighty-three million viewers, with a total of 154 million viewers tuning in to watch at least some part of the event. Official figures from FOM for 2006 that state Formula One television broadcasts were witnessed by 580 million unique viewers during the 2005 season and average viewing figures for 1995–1999 were 50 billion. It is a massive television event; the cumulative television audience was calculated to be 54 billion for 2001 season, broadcast to two hundred countries."
  3. [verwijderd] 16 februari 2009 16:37
    Corne,
    jij zegt: "Erg sexy en leuk voor het bedrijf, maar het kost alleen maar geld en de reclameopbrengsten zijn minimaal." Misschien leuk om dat eens met een aantal cijfers te funderen zo'n stelling. Verder kan ik legio bedrijven opnoemen die ook aan F1-sponsoring doen/hebben gedaan, en nog immer in goede staat verkeren.
    Ik weet het, suffe dag, weinig news, US gesloten, maar schrijf dan niks. Een flut-stuk, Corne-onwaardig.
  4. [verwijderd] 16 februari 2009 18:35
    U klinkt redelijk verzuurd. Gelukkig heeft u meer verstand van beleggen. Zo wij zagen afgelopen jaar...zucht. De reclame exposure van Formule 1 en om wat te noemen de Tour de France, is enorm. Meer dan een EK of WK voetbal. Kan geen STER reclame tegenop. Of dacht u dat ze achterlijk zijn bij de Rabo Bank? Denk eerder dat de kanarie in de mijn de piepende SNS fondsbeheerder is die niet bijster succesvol is en ook zijn SNS bijna een junk bond status zie bereiken. No hard feelings, maar houd je aan de feiten.
    PS Cavia in de aanbieding, slechts 10 jaar gebruikt ;))
  5. [verwijderd] 16 februari 2009 19:37
    Beste IEX lezers,

    Bedankt voor uw positieve (en negatieve) commentaren.

    Mijn grote vrees is altijd dat deze sponsor beslissingen niet rationeel genomen worden. Opvallend is dat bedrijven meestal weigeren om hoogte van de sponsorbedragen bekend te maken. Hetgeen mij juist achterdochtig maakt over de effectiveit van de uitgaven.

    NB Het lijkt mij dat ik mij als fondsbeheerder mij beter bezig kan houden met zaken die de winst en de koersen van bedrijven in het fonds beinvloeden. Ik vind het bijzonder vervelend dat dat niet iedereen 100% tevreden is over SNS. Als ik er iets aan kan doen om dingen te verbeteren zal ik dat niet nalaten.

    Met vriendelijke groet
    Corne van Zeijl
  6. [verwijderd] 16 februari 2009 19:43
    voor een krappe 5 euroton werd elk jaar de marathon van amsterdam georganiseerd, al vele jaren lang(oud CEO hr kist was/is loper)..
    zeer jammer dat dit "wisselgeld" niet meer beschikbaar is.

    voor het tweehonderdvoudige(€100 miljoen) kunnen verwende miljonairszoontjes overal ter wereld rondracen in speciale auto-tjes...

    waar ging het fout?
  7. Heupie van Salland 16 februari 2009 20:33
    Snap de kritiek op het stuk van René niet. Zie er het figuurlijke doel en relatieve wel van in. Kan me trouwens wel vinden in wat René schrijft, toont z'n creativiteit aan. Denk inderdaad ook dat F1 slechts een selectief publiek trekt en kosten/baten in de F1 (voor activiteiten die geen enkele affectiviteit met F1 hebben) totaal uit verband zijn. F1 team afschaffen maakt een gigantisch budget vrij, daar kan héél veel zinvolle PR mee gedaan worden. Hebben schijnbaar ook enkele sponsoren in de smiezen, haken niet voor de lol af. Verder lijkt mij dat niemand aan de beursmalaise is ontsnapt. Ja één enkele geluksvogel, zoals ook slechts één geluksvogel een loterij wint. Doei.
  8. 8ball 16 februari 2009 20:35
    Advies omschrijving:
    (Analist.nl) Amsterdam - Op 20-4-2007 herhaalt analist Frank van Wijk van SNS Securities zijn koopadvies voor het Nederlandse uitzendconcern Randstad (ISIN: NL0000379121 / Mnemo: RAND).

    Het 12-maands koersdoel voor Randstad wordt opwaarts bijgesteld van 63.00 euro naar 65.00 euro. Op het huidige koersniveau van het aandeel wordt de koerswinstverhouding voor 2007 ingeschat op 15.99. Voor 2007 wordt de winst per aandeel Randstad ingeschat op 3.77 euro. De winst per aandeel Randstad bedroeg in 2005 2.09 euro.

    Over 2005 rapporteerde het bedrijf een omzet van 6.64 miljard euro. Op basis van de huidige aandelenkoers wordt het dividendrendement voor 2007 getaxeerd op 2.50%.
  9. [verwijderd] 16 februari 2009 22:02
    Nou ik vind juist de reacties nogal verzuurd. Zijn dit soms ook mensen die al jaren van de exorbitant hoge bonussen hebben gesnoept, en zich in de watten hebben laten leggen bij die F1 races, of bij ABN-Amro tennis toernooi, of in 1 van de skyboxes bij de voetbal clubs. Wat jammer toch dat heel die zeepbel uit elkaar is gespat. Maar het is veel erger voor al die hardwerkende midden inkomens die daar niet aan mochten ruiken en alleen maar wel die prijsverhogingen mochten betalen, en dan nu het risiko op ontslag lopen als beloning. Iedereen weet toch dat de bomen nooit tot in de hemel groeien met bedrijfswinsten, aandelen koersen, huizenprijzen, etc. En toch die CEO's elk jaar maar stellen dat de winst weer met 20 % omhoog moest ( tenkoste van .... ), en hoe krijg je 20% meer winst ? en waar werd die extra winst aan besteed ? en waar ging al die winst uit fusies heen ?, toch zeker niet in een spaarpotje voor slechte tijden, want dan had Bos niet hoeven bij te springen.
    Je kan erop wachten dat de consument het een keer niet meer kan betalen en niet meer rond komt van zijn door de overheid kaalgeplukte inkomen. En ja dan stort alles als een kaartenhuis in elkaar.

    Quote
    De koers van Randstad was op de dag dat ze het F1 sponsorship aanging 50,65 euro… Hoogste tijd om dit te gaan gebruiken als beleggingsindicator naast bekende als nieuwe, buitenissige hoofdkantoren, dure overnames, overmatige salarissen en CEO’s die worden afgeleid door goede doelen, politiek en trophy wives.
    unquote.

    Mooie tekst hoor Cornee, ben het er grondig mee eens, je hebt je zelfs nog voorzichtig uitgelaten over die zelf verrijkers in de top van de bedrijven in samenwerking met hun politieke vriendjes. Ik kan zo nog wel een tijdje doorgaan et feiten opsommen, maar een logisch denkend mens weet dat de hele boel juist verziekt is door het zieke wereldje van top bestuurders met hun politieke vriendjes die na hun politieke carriere ook top bestuurder worden.
  10. [verwijderd] 16 februari 2009 22:19
    Ohh ja ik ben nog vergeten te vertellen over het doen van zaken op die gesponsorde evenementen onder het genot van een champagne, caviaar, en
    ( ssssst mag ik eigenlijk niet zeggen hoor ) De mooie gastvrouwen. Prachtig moment om die fusie te bespreken en de buit te verdelen onder elkaar. Ohhh als die echtgenotes van die managers en CEO's en politici nou maar niet op deze site komen en dit lezen.
  11. [verwijderd] 17 februari 2009 11:05
    Ik denk wel degelijk dat F1 of welke sport dan ook een prima investering zijn. Ik heb een tijd in Azie gewoond en Formule 1 is daar extreem populair. Chinezen wandelen massaal rond met ING petjes als Alonso wint in Singapore. Het aantal spaarrekeningen is daar absoluut gestegen (zonder marktonderzoek gedaan te hebben) want mensen zijn trots op hun ING pasje. Geloof het of niet.

    Los daarvan; grote klanten smullen ervan en voelen zich koning te rijk als ze door ING uitgenodigd worden in de paddock. Dit is een groter effect dan je denkt.

    Neemt niet weg dat het altijd een goede afweging moet zijn. Of er veel emoties bij komen kijken, weet ik niet. Het is een vrij eenvoudige methode om een ingang te krijgen in anders moeilijk bereikbare markten.

    Als de afweging goed gemaakt wordt, denk ik absoluut dat F1 een goede reclameuiting kan zijn. Zeker in de zakelijke dienstverlening, ik begreep die move naar dat soort sporten dus wel.

    Het praten over 'kaviaar, champagne en mooie vrouwen en ooh oh oh wat is het duur' is te oppervlakkig. 100 miljoen is niet veel als je daardoor een veelvoud daarvan aan spaargeld aantrekt en je belangrijke klanten nog nauwer aan je kunt binden.

    Als het echter niet meer oplevert dan dat het kost, moet je ermee stoppen. Het F1-effect van reclame zal dus ook wel minder worden met de jaren want iedereen 'weet het wel'. Ik vraag me ook af of Rabo wel zolang in 1 sport moet blijven zoals ze nu doen. Zeker in combinatie met bezuinigingen is stoppen dan de juiste beslissing.
17 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.