Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Iiiiiiiiiiiiiiiiinnnnnngggggg!!!

Leuk dat Formule 1-avontuur van ING om Renault te sponsoren. Als belegger denk ik alleen: wat kost dat? Nou, 50 tot 100 miljoen euro - 0,02 tot 0,05 euro per aandeel. Ach, de koers/winst verhouding is niet hoog. Dit kost hooguit 0,50 euro per aandeel.

F1-sponsoring is alleen een goed waarschuwingsteken. Toen Baan het ooit aankondigde, kon u er nog zonder al te groot verlies uit. In de jaren tachtig had de tabaksindustrie nog geld genoeg om deze sport te betalen.

Rond 2000 waren het vooral IT-bedrijven die in de F1 zaten:

  • Orange,
  • Acer,
  • Vodafone,
  • Yahoo,
  • Deutsche Post,
  • Tiscali,
  • Panasonic,
  • Novell,
  • EDS,
  • Hewlett-Packard,
  • LG,
  • AOL Time Warner,
  • Worldcom.

    Eén op twee
    Van dit lijstje word ik niet vrolijk. Ik kan de sponsors indelen in vier groepen:

  • Bedrijven die wat met de sport te maken hebben (Royal Dutch Shell, Renault, Jaguar, Honda, BMW, Spyker et cetera),
  • Bedrijven die nergens anders kunnen adverteren (Benson & Hedges, Marlboro et cetera),
  • Bedrijven die niet meer weten waar ze moeten adverteren (HSBC, Microsoft, Allianz et cetera).
  • Overhypte bedrijven, waarbij het ego van de beslissers belangrijker is dan de winstgevendheid (Baan, Tiscali, een rits IT-bedrijven et cetera).

    Ik denk dat ING in groep drie thuis hoort. CFO Cees Maas, kom alstublieft alleen niet aan met het verhaal dat ING-personeel in ultraschone leaseauto's rijdt, terwijl u aan de andere kant raceauto's sponsort. Dit klinkt ongeloofwaardig en tegenstrijdig. Helemaal als u stelt dat "die F1-wagens minder benzine verbruiken dan auto's op de openbare weg".

    Oh ja? Ik heb het opgezocht en raceauto's rijden één op twee. Alleen een stevig gepimpte Hummer plus komt hierbij in de buurt. Jammer, maar met dit soort vergezochte argumentatie verliest u aan geloofwaardigheid, meneer Maas. Dit is al bestuurder van een grote financial wellicht nog duurder dan die 50 tot 100 miljoen euro.

    Wat vindt u van ING’s F1-avontuur? Stem gezellig mee in de IEX Poll. Klik hier.


    Corné van Zeijl is senior portfolio manager bij SNS Asset Management, waar hij verantwoordelijk is voor de Nederlandse aandelenportefeuilles. Van Zeijl schrijft zijn columns op persoonlijke titel. Professioneel houdt hij posities aan in de meeste grote Nederlandse beursfondsen. Een overzicht van de over- en onderwegingen vindt u hier. De informatie in zijn columns is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Uw reactie is welkom op vanzeijl@iex.nl.


    Corné van Zeijl is analist en strateeg bij Actiam. Van Zeijl schrijft zijn columns op persoonlijke titel. De informatie in zijn columns is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

  • Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

    Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

     
    Corné van Zeijl

    Auteur:

    Corné van Zeijl is analist en strateeg bij Actiam. Daarnaast is hij beurscommentator bij onder meer RTL Z en BNR en schrijft hij columns voor verschillende media. Van Zeijl begon zijn carrière als analist voor Staalbankiers in 1986. In 1989 maakte hij de overstap naar vermogensbeheerder bij Robeco. Tussen 1994 en 2003 was ...

    Recente artikelen van Corné van Zeijl

    1. 2014: Nieuwe eurocrisis?
    2. Tabée Van Zeijl
    3. Héle mooie grafieken

    Gerelateerd

    Reacties

    24 Posts
    Pagina: 1 2 »» | Laatste | Omlaag ↓
    1. [verwijderd] 17 oktober 2006 12:29
      ijzersterk, Corne! ING maakt een flink deel van mijn portfolio uit,
      ik heb (niet naar aanleiding van jouw artikel, wel naar aanleiding
      van de berichten over deze flauwekulsponsoring) besloten dit serieus te heroverwegen. ik kan een bedrijf dat dergelijke bedragen meent te mogen weggooien niet serieus nemen.
    2. forum rang 4 tmaster 17 oktober 2006 12:43
      Je vergeet dat ook Intel een zeer grote sponsor is.
      Waarschijnlijk omdat concurrent AMD Ferrari sponsort.

      Ik vind het uitstekend dat ING dit doet. De F1 trek wereldwijd HONDERDEN MILJOENEN TV KIJKERS.

      Als deze vorm van reklame maken niet helpt waarom zitten andere grote mulitnationals er al jaren in???
      Het zou dus wel ergens goed voor zijn!
    3. [verwijderd] 17 oktober 2006 13:37
      Wie is er een beetje kort door de bocht?
      Allereerst; ik waardeer enorm je directe to the point postings. Deze keer ga je te snel. Ik heb gisteren het hele interview gevolgd met de ING CEO en had voor het interview jouw mening. Sterker nog ik had een glimlach van "Hoe lult hij dit nu recht".

      Maar toen hij kwam met berekeningen van kijkdichtheid per gesponsorde euro verdween mijn glimlach en steeg mijn interesse. Ik denk dat hij een punt heeft. Het is een mondiale sport die een keer per twee weken zeer goed wordt bekeken.

      Ten aanzien van het groene imago had hij ook een sterk punt. Het is met name de F1 industrie die technieken ontwikkeld die worden gebruikt in de auto industrie. Hier zijn al tig voorbeelden van. Nergens wordt er scherper, zelfs per duizendste seconde, gekeken naar de balans van rendement (lees termen als verbruik, gewicht, aero, etc.).

      Kortom, hij heeft me met zowel economische alsook milieu verhalen (die absoluut, met uitzondering van 'imago- momenten', het onderspit bij elke ondernemer delven versus het economische argumenten) aan het denken gezet.

      Misschien toch wel een slimmere zet dan het in eerste instantie lijkt. Het is in elk geval meer dan een speeltje...

      ...waar op zijn tijd ook niets mis mee is.

    4. forum rang 7 ffff 17 oktober 2006 13:51
      Maurice,

      Je bent me net voor! Ik had ongever een soortgelijke posting willen plaatsen. Precies zoals je zegt heeft men bij ING wel degelijk goed duidelijk gemaakt dat de naamsbekendheid van ING eigenlijk wat "slapjes" was. En dat met een bedrijf dat super scoort met een produkt als Direct bankieren. En dan kan het geen kwaad daar wat aan te doen.

      In de wielersport zelfde soort discussies. Maar de naamsbekendheid van Spaanse verzekeraars waar wij nog nooit van gehoord hadden is enorm toegenomen.
      Omega Pharma doet hetzelfde met zijn Davitamon.

      Er is wel degelijk een goede basis voor dit promotieprogramma.

      Nu nog een voetbalclub uitkiezen....

      Peter
    5. jrxs4all 17 oktober 2006 14:31
      quote:

      LS schreef:

      ING sponsort marathons, Natuurmonumenten; een lease auto voor het personeel mag maximaal klasse-C uitstoot zijn. Prima. Valt allemaal onder het kopje: verantwoord ondernemen.
      Maar ga dan niet Formule 1 sponsoren. Speeltje van Tilmant?
      Effetjes de feiten: 20 auto's x 300 km raceafstand x 1:2 verbruik is ongeveer 3000 liter brandstof. Te verwaarlozen dus. Bovendien wordt de CO2 uitstoot van het team door ING gecompenseerd.

      Hoeveel brandstof zouden alle deelnemers van de ING marathon verbruikt hebben om naar Amsterdam en weer terug naar huis te rijden ?

      F1 is de enige methode om op regelmatige basis echt wereldwijde eerste klas publiciteit te krijgen,

      JR
    6. [verwijderd] 17 oktober 2006 15:10
      Het geld moet rollen!
      Geachte heer/mevrouw,

      Al een paar jaar lig ik in de clinch met de ING waar bij door mij in 2000 een koopsompolis is gekocht tegen € 5608.

      ING heeft dit ondergebracht bij de Nationale Nederlanden en voelt zich hiervoor niet meer verantwoordelijk.
      De investering was : 50% ING Obligatie Polis fond, 35 % ING Dutch - en 15 % ING Global Polisfonds.
      Gebrekkige informatie bij de afsluiting gekregen waarbij structureel de koersen werden verplaatst vanuit de ING website naar de NN site waarna ze gewoon verdwenen. DE ING Helpdesk kon mij niet helpen om de koersen boven water te krijgen!

      Ten einde raad heb ik nu een offerte gevraagd om de polis in een lijfrente om te zetten omdat ik mij wild erger aan het feit dat ik nog steeds van maand tot maand opgelicht word door de ING en waarvan de poliswaarde nog steeds vermindert.

      Gemist/gestolen dividend wat wel door de “niet-polis” fondsen is uitgekeerd minimaal +/- € 2000.

      Huidige waarde : € 3993 en dus een negatief resultaat van € 1615.
      ook hier wordt nog eens een € 600 rente gestolen over het nog niet uitbetaalde bedrag wat over de resterende 7 jaren op hun rekening staat.

      Wanneer je nu via de ING naar de Nationale Nederlanden via Verzekeren / Pensioen / Beleggen naar de vragen gaat vind je hiertussen:
      Keren de ING beleggingsfondsen ook dividend uit ? een positief antwoord.
      Nergens wordt verteld dat de gelden in de zgn. polisfondsen GEEN dividend uitkeren!

      Ik heb in de tussenliggende jaren een aantal keren de media opgezocht met het verzoek hier eens werk van te maken.
      In de pers wordt wel geschreven over “kleinbanken” maar blijkbaar is iedereen bang voor de grootbanken.

      Graag wil ik weten waar ik met mijn probleem terecht kan om gezamenlijk hier een zaak van te maken?

      Ik verleen hierbij bovenstaand ook aan U de toestemming dit te publiceren indien u de naam van de ING in de publicatie meeneemt en ben graag bereid u de bewijsstukken toe te zenden.

      Met vriendelijke groet.

      H. van der Laan
      Delfzijl

      hvdlaan@home.nl





    7. warboel 17 oktober 2006 15:15
      Dit is net zoiets als reclame op de TV.

      Ook weggegooit geld.

      Ik vindt het trouwens wel handig die reclame dan heb je tenminste tijdens een film de tijd om even naar het toilet te lopen, koffie in te schenken ed..

      Zal wel niet de bedoeling zijn van al dat verkwistende geld.

      Reclame vindt ik dan ook altijd sponsoring ongeacht waarop.
    8. [verwijderd] 17 oktober 2006 18:00
      Zolang het niet MEGA groot op de Renault wagen komt te staan wordt niemand er wijzer van. ING zal dan acties gaan houden als:
      "Sluit nu een F1 rekening af en krijg een pluche F1 wagen cadeau". Ik denk dat heel vermogend nederland dan voor de deur zal staan om deze toy te bemachtigen.
      Een kleine sticker links onder het rechter spatbord zet mijn inziens geen zoden aan de dijk.

      ROI?
      - Investering sponsoractie
      - Investering klantenacties
      - Tripjes met zakenpartners naar F1
      - Schumacher wordt kampioen
      + 15 nieuwe ING jongerenrekeningen (- 15 knuffel F1's)
    9. [verwijderd] 17 oktober 2006 18:13
      quote:

      StopCASH schreef:

      Zolang het niet MEGA groot op de Renault wagen komt te staan wordt niemand er wijzer van. ING zal dan acties gaan houden als:
      "Sluit nu een F1 rekening af en krijg een pluche F1 wagen cadeau". Ik denk dat heel vermogend nederland dan voor de deur zal staan om deze toy te bemachtigen.
      Een kleine sticker links onder het rechter spatbord zet mijn inziens geen zoden aan de dijk.

      ROI?
      - Investering sponsoractie
      - Investering klantenacties
      - Tripjes met zakenpartners naar F1
      - Schumacher wordt kampioen
      + 15 nieuwe ING jongerenrekeningen (- 15 knuffel F1's)
      goed ingelicht?

      - schumacher stopt na dit seizoen (wat ie overigens niet wint)
      - gaat waarschijnlijk ing renault team heten of iets met ing erin verwerkt en zal ook wel dezelfde status krijgen als de marlboro reclame op de ferarri auto's van vroeger.

      neemt niet weg dat 50€ miljoen euro veel geld is en een veelvoud van een bedrag van wat bijvoorbeeld fortis en abn amro aan resp. feyenoord en ajax betalen. (wel minder minuten wereldwijd natuurlijk, en je moet kijken naar je doelgroep, maar het lijkt me dat f1 een dure sport is) ing zal het hoop ik goed onderzocht hebben dat iedere euro reclamegeld zoveel mogelijk oplevert met het sponsoren in de autosport. eerder lijkt renault me de winnaar, ik weet niet hoeveel geld er van hun kant komt om een f1 team in stand te houden?

      dat ze voor renault kiezen ipv spyker lijkt me wel logisch, dat zou geld stoppen zijn in een diepe put en uiteindelijk toch iedere race in de grindbak eindigen. ing is internationaal dus dat oer hollandse hoeft voor die amerikaanse klanten ook niet.
    10. [verwijderd] 17 oktober 2006 18:45
      quote:

      k2es schreef:

      Als je als nederlandse bank zo'n hoog bedrag in sponsering van formule 1 gaat steken, zou het toch wel leuk zijn om te eisen dat er een nederlandse coureur in het team meedoet zodat. Gemiste kans en weggegooid geld.
      zo denken wij misschien wel maar denk je dat een internationaal bedrijf met internationale aandeelhouders zoiets interesseert?

      liever een spanjaard op het podium dan een nederlander ernaast
    11. [verwijderd] 17 oktober 2006 19:55
      Corné schreef
      CFO Cees Maas, kom alstublieft alleen niet aan met het verhaal dat ING-personeel in ultraschone leaseauto's rijdt, terwijl u aan de andere kant raceauto's sponsort. Dit klinkt ongeloofwaardig en tegenstrijdig.

      Enig idee hoe de auto-industrie (ook) aan de techniek komt om zulke zuinige auto's überhaupt te kúnnen produceren?
      De F1 loopt nu slechts 1:2, daar waar die 15 jaar geleden 4:1 liep. Maar de Mercedes van toen liep 1:6, waar die nu 1:12 haalt.
      Iedere denkbare noviteit in de automobielindustrie wordt uit den treure getest in (o.a.) de F1-klasse. Schakelen mbv peddles aan het stuur? Vijf jaar geleden ondenkbaar; nu heeft een beetje sportmodel dat al standaard.

      Wellicht heeft Maas zich iets beter laten voorlichten over het een en ander. In ieder geval ook over het feit dat er 800 mln piepels de sport bekijken.

      Zeg Corné. Je hebt je toch niet laten leiden door verongelijkte klanten, die er zelfs een allereerste posting sinds start lidmaatschap aan hebben gewijd?
    12. [verwijderd] 18 oktober 2006 00:18
      ik ben er blij mee. 50 m euro of 100 is niks voor ing en evenveel als een schadegevalletje "mijntje ondergelopen in mexico" . een groot concern met saaie producten(financials zijn nou eenmaal saai , net als cijfers, voor de massa)moet een beetje snel doen en verder is het goed voor nederland, eindelijk niet eens vrekkig bij een spectaculaire sport, vader Drees-tijd is nu wel over hoop ik. Gewoon 50 x ING in het klein op de auto en het is raak bij ing-direct of wordt het alleen ing? . Graag Verstappen erin. Graag een race op Zandvoort.

      Aan het aantal test-uren gaat ook een heleboel benzine op en bij 90 km/uur rij je het zunigst maar der is geen lor aan.
      Scheuren maar.
    24 Posts
    Pagina: 1 2 »» | Laatste |Omhoog ↑

    Meedoen aan de discussie?

    Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.