Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
4,666   -0,008   (-0,17%) Dagrange 4,640 - 4,788 284.654   Gem. (3M) 325K

De Duitse auto-industrie en TomTom

86 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 7 Beperktedijkbewaking 2 januari 2015 14:37
    Ik heb me onlangs eens in de eigendomsverhoudingen bij Robert Bosch GmbH verdiept. De meerderheid berust bij een liefdadigheidstichting! De rest bij de familie Bosch.
    In die stichting is de familie natuurlijk zwaar vertegenwoordigd, net als de vakbonden. Het Rheinlandsche model dus, voor 200%. Complete arbeidsrust, en geen KT-beleid. Alles op de LT gericht.
    (VVD-dames als Kroes, Schippers en Me(ga)lanie Huppeldepup gaan hierbij over hun nek, vermoed ik. Meer dan VVD-mannen, maar dat terzijde...)

    Mijn punt is: waar doet me dit aan denken? Drie keer raden...

    TomTom is voorlopig niet te koop. Behalve de free float dan.
    De nuchtere Grunninger Meryntje beperkt die zoveel hij kan, en geliek heeftie...

    Enfin, over Bosch:

    "20 years ago, the internet revolutionized computing. Over the next few years, it will revolutionize the car. At the CES, Bosch is demonstrating how it is making cars an active part of the internet – and bringing drivers a range of benefits. Bosch already has extensive know-how in all relevant areas. The company offers hardware that establishes the connection to the outside world, a flexible basic software suite that brings together service providers and users, as well as numerous related services.
    ...

    The wholly-owned subsidiary Bosch Software Innovations offers a modular software suite that can be flexibly utilized. For example, it has been in use as the basis for a networked and easy-to-use vehicle charging infrastructure in Singapore since 2011 and as the basis for a fleet management service in Germany since 2013. From 2015, it will form the platform for an innovative intermodal transportation concept in Stuttgart.

    Bosch’s new telematics services provide greater transparency and a clearer overview for fleet operators. Via the interface for the on-board diagnosis (OBD) system in the vehicle, journey and service data is sent to Bosch for data analysis. On the basis of this evaluated data, the fleet operator can optimize operating and maintenance times."


    Jammer van dat laatste, natuurlijk. Fleet management is hun core business niet, dat moeten ze aan TTT overlaten.
    Maar door met Bosch:

    "Connectivity doesn’t end when the car has to go in for service or repair. Since vehicle electronics are getting ever more powerful and complex, Bosch has made it possible for workshops to access certain vehicle data helpful for error diagnosis and repair online. Bosch’s “Flex Inspect” diagnostic system can automatically read out the fault memory, check the battery, tire inflation pressure, and chassis geometry. On the basis of this, a customer service advisor is able to immediately discuss any necessary repairs with the driver. During the repair work, the technician can make use of augmented reality technology. After focusing the diagnostics tablet computer’s camera on the engine compartment, relevant information such as repair instructions and necessary tools are superimposed on the image. The time-consuming consultation of service manuals is thus unnecessary. Even parts that are hidden behind covers or the dashboard can be depicted as three-dimensional images. Error diagnosis and repair has never been so easy."

    Maak kennis met de wereld van moderne auto's, vrienden. No way dat Apple of Google dit zomaar gaan overnemen. Ook al omdat de Amerikaanse auto-industrie in deze dingen achter loopt. Lees maar eens recente verhalen van de GM ceo, veel LTE (G4) woorden, weinig wol.
  2. [verwijderd] 2 januari 2015 16:20
    In relatie tot jouw laatste alinea.

    quote:

    Girakian schreef op 26 december 2014 14:19:

    De Taeye: 'In de technologiewereld kan je geen tien jaar vooruitkijken. Nu heeft iedereen het over de smartphone als het belangrijkste navigatietoestel. Ik twijfel of dat in de toekomst zo blijft. Als we naar highly automated driving gaan, zal het navigatiesysteem de auto aansturen. Ik kan me niet voorstellen dat de autoconstructeurs die rol overlaten aan een smartphone. De essentie van een wagen gaan ze niet uit handen geven. Onlangs sloten we met Volkswagen een samenwerking af. We gaan de digitale kaarten maken voor hun nieuwe, (deels) zelfrijdende wagens. Daar ligt de toekomst voor TomTom.'
  3. forum rang 7 Beperktedijkbewaking 4 januari 2015 08:35
    Dank voor je aanvulling, Justin.

    Intussen baal ik als een stekker. Ik had gisteravond een lang vervolg in deze draad geschreven, met vele links, maar dat ging door een foute toetsaanslag van mij, of een fout van iex of van mijn pc (Firefox) verloren.
    Vanmorgen vroeg een samenvatting geschreven, helaas: idem, weg, foetsie.
    Toch voortaan maar eerst dingen schrijven in Word? Hoe doe jij dat met je langere posts?

    Sorry, ik word een ouwe lul.
    Maar niet oud genoeg om Bosch-jaarverslagen te lezen:

    Our consultations also focused on the fundamental strategic direction of the Bosch Group, looking in depth at the future opportunities in mature markets such as Europe and North America, as well as in the global growth regions of Asia and South America. One issue in this context was safeguarding existing business and the creation of additional opportunities for growth as a result of connectivity over the internet of things and services. The supervisory board devoted special attention to the integration of the diagnostics business of SPX Corporation, acquired at the end of 2012, and to driver assistance systems as a preliminary stage of automated driving.

    Ik schreef ook: R&D bij Bosch is 10% van de omzet (2013).
    Bij TT veel meer!

    Ik schreef ook over de historie van die Duitse bedrijven, soms heel fout (Weet je dat Robert Bosch c.s. dat Blaupunkt in notabene 1933 overnam?) Ik schreef over het daarom door de RAF kapotgebombardeerde Hildesheim. (Wikipedia zit hier fout.)
    Wat Bosch in Automotive en m.n. integratie met maps en navigatie doet, valt onder dochter Blaupunkt. Zelfs in patenten is dat te zien.

    Om de Duitse industrie te begrijpen kan soms enig historisch inzicht helpen. Als ik tijd en zin heb zal ik later op andere Duitse -en in verband met TomTom relevante- bedrijven van het type tier 1-2 ingaan.
  4. forum rang 7 Beperktedijkbewaking 16 januari 2015 08:10
    Mogelijk is dit al eerder geplaatst?

    www.mangrove.com/nl/journal/2015-01-1...

    Hoe dan ook, een interessante link.

    Everybody heard about the Google Car, but almost all car manufacturers are working on similar concepts, like Mercedes, Ford, BMW and Audi. BMW i3 can not only park by itself (with a smartwatch if you want), but can also pick you up on demand. Audi even had the A7 driven from Silicon Valley to Las Vegas by itself, a 900 km trip. Mercedes shows a self-driving concept car and their vision about future mobile living space.

    Nee, ik ben niet bang voor Google's selfdriving car. Leuk PR-speeltje, en mogelijk kunnen ze wat ervaringen daarmee ooit elders gebruiken (drones?). Ik weet zeker dat (m.n. Duitse) autofabrikanten daar geen seconde van wakker liggen.

    Iets anders is Google als bigdata giant. Al geloof ik dat TT betere kwaliteit biedt, Google is met hun maps + navigatietools + LBS natuurlijk een moeiliik verslaanbare reus. En in staat tot plotselinge dingen die lastig zijn voor TomTom. Daar ben ik nog niet gerust op...

    Laat TT dan maar de niche player zijn? Of toch de kleine David die de reus Goliath (in dezen) verslaat?
    Wat de Duitse automobielindustrie betreft weet ik wel waar de sympathieën liggen.

  5. [verwijderd] 17 januari 2015 02:22
    Justin,

    Heel interessant stuk echter ik ben de weg kwijt als ze het hebben over 16 mio omzetbijdrage vanuit dit contract in 2015 en 20 mio in 2016.

    Het lijkt er welhaast op dat ze het stapelbare van deze omzet vergeten want indien 16 mio juist zou zijn(in mijn optiek wel erg hoog als je in ogenschouw neemt dat de eerste auto's pas in de loop van 2015 worden afgeleverd met tom2 inside en waarbij 3/4 wordt gedeffered) zou je eerder minimaal 40 mio in 2016 verwachten.
  6. [verwijderd] 17 januari 2015 08:32
    quote:

    martinmartin schreef op 17 januari 2015 02:22:

    Justin,

    Heel interessant stuk echter ik ben de weg kwijt als ze het hebben over 16 mio omzetbijdrage vanuit dit contract in 2015 en 20 mio in 2016.

    Het lijkt er welhaast op dat ze het stapelbare van deze omzet vergeten want indien 16 mio juist zou zijn(in mijn optiek wel erg hoog als je in ogenschouw neemt dat de eerste auto's pas in de loop van 2015 worden afgeleverd met tom2 inside en waarbij 3/4 wordt gedeffered) zou je eerder minimaal 40 mio in 2016 verwachten.
    Martin, ze rekenen op 14 miljoen omzetbijdrage in 2015. En ze rekenen de Trafficdeal ook mee. Het lijkt mij dan inderdaad ook dat ze de stapelende omzet in 2016 vergeten. Want die 20 miljoen in 2016 lijkt mij tot stand te komen door de hogere take-rate (groeiend naar 30% volgens SNS) en het feit dat ze in 2016 natuurlijk wel het gehele jaar leveren en niet pas vanaf kwartaal 2.
    Bij benadering, 14 miljoen delen door 3 kwartalen en vermenigvuldigen met 4 kwartalen levert 18,66 miljoen op. Dan nog de groeiende take-rate erbij. Lijkt mij dat 20 miljoen realistisch is in 2016. Alleen vergeten ze dan de deferred uit 2015.

    Als die 14 miljoen correct is, dan betekent dit een opbrengst van 56 miljoen in 2015 voor beide deals samen. Dat zouden bij € 65 opbrengst per auto (volgens SNS) ongeveer 861.538 auto's zijn. Bij een take-rate van 20-22,5%. En dan dus VW Amerika en Europa (volgens SNS). Gezien de aantallen auto's die VW produceert moet dat realistisch zijn, toch?

    Vervolgens zou het dus € 20 miljoen opbrengst zijn in 2016. Dat is dus 80 miljoen, maar over vier jaar gedeferred. Ik ga er gemakshalve vanuit dat deze opbrengst ook terug komt in 2017 en 2018. Dezelfde take-rate dus. Dan bedraagt de opbrengst in die jaren dus ook 80 miljoen, maar ook deze opbrengst wordt gedeferred.

    Als je dan alles bij elkaar optelt, dan komt er het volgend uit:
    2015: 14 mlj omzet uit de Volkswagen deals (Maps en Traffic volgens SNS)

    2016: 20 mlj omzet + 14 mlj deferred 2015 uit de Volkswagen deals = 34 mlj

    2017: 20 mlj omzet + 20 mlj deferred 2016 + 14 mlj deferred 2015 = 54 mlj

    2018 20 mlj omzet + 20 mlj deferred 2017 + 20 mlj deferred 2016 + 14 mlj deferred 2015 = 74 mlj.

    En wat betreft cash:
    In 2015 komt er 58 miljoen binnen. De jaren daarna 80 miljoen!
  7. [verwijderd] 17 januari 2015 09:48
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 4 januari 2015 08:35:

    Dank voor je aanvulling, Justin.

    Intussen baal ik als een stekker. Ik had gisteravond een lang vervolg in deze draad geschreven, met vele links, maar dat ging door een foute toetsaanslag van mij, of een fout van iex of van mijn pc (Firefox) verloren.
    Vanmorgen vroeg een samenvatting geschreven, helaas: idem, weg, foetsie.
    Toch voortaan maar eerst dingen schrijven in Word? Hoe doe jij dat met je langere posts?
    BDB, ik heb dit in het verleden ook vaker meegemaakt. Meestal is het zo dat je door op de Back-knop van de browser te klikken terug gaat naar de pagina waar je je verhaal aan het typen was, inclusief het tot dusver getypte verhaal. Heb je dat al geprobeerd? Waarschijnlijk wel, maar ik post het maar voor de zekerheid.

    Een andere "veilige variant is om het verhaal eerst te typen in Word of Notepad en dan pas te koipiëren naar het forum.
  8. viermeiden 17 januari 2015 09:50
    quote:

    *Justin* schreef op 17 januari 2015 00:15:

    Bericht over VW, met meer details dan anderen tot nu toe.

    www.snssecurities.nl/Research/Actions...

    Hallo Justin,

    voor de mensen die niet de tijd/zin hebben om bovenstaande link volledig te lezen bij deze de conclusie. Allen een prettig weekend!

    Conclusion & Action: We have incorporated the Volkswagen contracts (Maps and Traffic) into our model, which results in an updated price target of EUR 8.60 (was EUR 8.20). Equally important is that this contract win (coupled with an already strong position in Traffic) underscores that TomTom's heavy investments in the map are paying off, allowing it to gain market share from Nokia Here. We expect the trend to continue as TomTom is well ahead of Nokia in terms of refresh rates, accuracy (due to higher nr of probes providing data) and traffic. That is a key pillar, apart from the other star Telematics, in our investment case.

    viermeiden
  9. [verwijderd] 17 januari 2015 09:59
    quote:

    martinmartin schreef op 17 januari 2015 02:22:

    Justin,

    Heel interessant stuk echter ik ben de weg kwijt als ze het hebben over 16 mio omzetbijdrage vanuit dit contract in 2015 en 20 mio in 2016.

    Het lijkt er welhaast op dat ze het stapelbare van deze omzet vergeten want indien 16 mio juist zou zijn(in mijn optiek wel erg hoog als je in ogenschouw neemt dat de eerste auto's pas in de loop van 2015 worden afgeleverd met tom2 inside en waarbij 3/4 wordt gedeffered) zou je eerder minimaal 40 mio in 2016 verwachten.
    Ze hebben het over "increases". Dat zijn verhogingen i.p.v. bijdragen. Dus die hebben ze vast wel cumulatief in hun model zitten. De expliciete lijst met modellen waar het wel/niet voor gaat gelden suggereert dat TomTom hun hier over informeert. Ongelijkwaardige informatie voorziening?

    Inderdaad zeer boeiend om te lezen. AB voor Justin!
  10. [verwijderd] 17 januari 2015 10:30
    quote:

    *Justin* schreef op 17 januari 2015 09:44:

    14 mio omzet is in ieder geval al 56 mio cash (driekwart deferral)

    En het gaat dus om een wereldwijde deal waar alle volkswagen merken bij betrokken zijn.
    Ik neem aan dat een wagen die in december geleverd wordt voor 47/48 wordt gedeferred naar volgende jaren.

    Als ik probeer te rekenen aan de getalletjes van SNS krijg ik geen sluitend verhaal. Dus ik pik er vooral de getallen 40 voor maps en 25 voor traffic uit op.

    Op zich geven ze aan dat ze NIET van een wereldwijde deal zijn uitgegaan, want ze hebben alleen Europa en Noord-Amerika meegenomen (not other regions to remain conservative).

    De complexiteit van de berekeningen toont wel aan dat het absoluut nodig wordt (a) de gehanteerde deferral regels 100% duidelijk te maken in de rapportage (b) de post deferred revenue beter toe te lichten in de rapportage met met ouderdoms-cohorten. Zeker om dat dit gaat om zeer hoog marge revenues die 100% zeker zijn (cash is al binnen).

    Als de accountant goedkeuring geeft aan rapportages waarbij deze deferrals in het duister blijven dan wordt het tijd voor een formele klacht tegen die accountant bij de verantwoordelijke instanties.
  11. [verwijderd] 17 januari 2015 10:56
    Hoewel ik veel waardering heb voor het "hineininterpretier"-werk van BDB, MartinMartin en Justin, t.a.v. deferrals, vind ik dat TomTom gewoon ZELF de bron van betrouwbare informatie op dit gebied zou moeten zijn.

    Ik heb daarom zojuist de volgende email aan IR van TomTom gestuurd (en nou maar hopen dat het steenkolen-gehalte van mijn Engels binnen de perken blijft):

    More explicit reporting on deferred revenue

    Dear mr Titulaer,

    I would like to urge TomTom to go into great detail as to the deferral rules that will be used for the upcoming automotive deliveries of maps en traffic.

    What deferral period will be used: monthly, quarterly or yearly cohorts? Furthermore I would like to suggest that the total item on the balance sheet is explained in yearly cohorts of outstanding deferrals. With the growing importance of these deferred revenues it is of utmost importance to understand the newly added deferred revenues during the period and the deferred revenues from earlier periods taken into account in the income sheet.

    Due to the growing percentage of deferred income the valuation of TomTom will become more and more cashflow-based, since new contract wins will only show up partly in revenues and income in the first year of such contract wins. It would therefore be appreciated if more attention would be given to cashflows in outlook statements.

    Can you please advise which measures will be taken to clear this matter of deferrals in the upcoming Q4 presentations and the presentation of the outlook for 2015-2016?

    Thanks in advance. In case this email raises questions as to what is being asked, you can reach me at the telephone number below.

    Kind regards,

    --Xynix--
  12. Meryntje 17 januari 2015 12:03
    quote:

    xynix schreef op 17 januari 2015 10:30:

    [...]
    Ik neem aan dat een wagen die in december geleverd wordt voor 47/48 wordt gedeferred naar volgende jaren.

    Als ik probeer te rekenen aan de getalletjes van SNS krijg ik geen sluitend verhaal. Dus ik pik er vooral de getallen 40 voor maps en 25 voor traffic uit op.

    Op zich geven ze aan dat ze NIET van een wereldwijde deal zijn uitgegaan, want ze hebben alleen Europa en Noord-Amerika meegenomen (not other regions to remain conservative).

    De complexiteit van de berekeningen toont wel aan dat het absoluut nodig wordt (a) de gehanteerde deferral regels 100% duidelijk te maken in de rapportage (b) de post deferred revenue beter toe te lichten in de rapportage met met ouderdoms-cohorten. Zeker om dat dit gaat om zeer hoog marge revenues die 100% zeker zijn (cash is al binnen).

    Als de accountant goedkeuring geeft aan rapportages waarbij deze deferrals in het duister blijven dan wordt het tijd voor een formele klacht tegen die accountant bij de verantwoordelijke instanties.
    AB Xynix. Moet er wel bij zeggen dat jij jouw nickname weinig eer aan doet ;-)

    Groet uit Grunn
  13. [verwijderd] 17 januari 2015 13:10
    quote:

    xynix schreef op 17 januari 2015 09:59:

    [...]
    Ze hebben het over "increases". Dat zijn verhogingen i.p.v. bijdragen. Dus die hebben ze vast wel cumulatief in hun model zitten. De expliciete lijst met modellen waar het wel/niet voor gaat gelden suggereert dat TomTom hun hier over informeert. Ongelijkwaardige informatie voorziening?

    Inderdaad zeer boeiend om te lezen. AB voor Justin!
    Blij dat je me erop wijst. Goed lezen blijft moeilijk!

    Zelfs met de conservatieve aannames van BNP Paribas(bijdrage maps en traffic,regionale beschikbaarheid en take-rates) is de omzettoename zoals blijkt uit de bijdrage van @tijdrijder aanzienlijk.
    Ervan uitgaande dat de deal wereldwijd zal worden ingevoerd en dat de take-rates op een nivo komen dat dichter in de buurt ligt waar specialisten op dit gebied vanuitgaan moet het toch mogelijk zijn dat enkel deze VW-deal een omzetvermeerdering van 150 mio bewerkstelligt.
  14. [verwijderd] 17 januari 2015 13:18
    AB xynix voor je initiatief om deferred transparanter te krijgen.

    Het belang wordt onderstreept in de post van @Tijdrijder waaruit blijkt dat de omzet met de conservatieve aannames stijgt met 14 mio in 2015 tot 74 mio in 2018. Terwijl de kas mogelijk wordt gespekt met 56 mio in 2015 en 80 mio in de daarop volgende jaren enkel en alleen uit deze maps- en traffic-deal met VW.
86 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.