Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Koffiekamer« Terug naar discussie overzicht

basis van trackers

10 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 15 november 2010 12:48
    Dag heren en dames,

Ik vond het tijd om even een stap te zetten in een richting waar ik me normaal gesproken niet zozeer in verdiep.

Zelf beleg ik fysiek in onroerend goed in het buitenland, en dit heeft vaak het gevolg dat er sommen geld vrij komen die ik doorgaans gewoon op een bankrekening zet. de reden dat ik dit niet direct herbeleg is omdat dit gewoon nooit zo heel erg snel gaat(ik moet er naar toe enz).

Daarom kijk ik nu naar de eventuele mogelijkheid van trackers om meer te renderen dan een spaarrekening op de abnamro die ik al sinds jongs van m'n vader heb verkregen.

Goed, laten we het voor het gemak even hebben over de Trackers(etf) van Ishares. de site hiervan is makkelijk te begrijpen en overzichtelijk, vandaar.

we kijken naar de tracker:

iShares EURO STOXX Select Dividend 30 (IDVY)
    nl.ishares.com/nl/rc/fondsen/IDVY

De tracker kost op het moment hoog in de 18euro per aandeel, en keert per jaar(afgelopen) 3,8% dividend uit.

De expense ratio( ofterwijl de jaarlijkse kosten) zijn 0,4% per jaar.

Nu over tot de harde bedragen die men kan verwachten van dividend uitkeren...(tabblad dividend)

Is het inderdaad zo dat ik nu bijvoorbeeld op uitkeringsdatum 24-6-09
    het volgende mag verwachten op 50k

50.000/huidigde koers(18.78)= 2662 aandelen x 0,4017 = 1053euro

en dan uiteraard minus de 0,4% beheer kosten op jaarbasis.

Het fijne vind ik dat het niet uitmaakt hoeveel de koers van de tracker is, ik toch hetzelfde dividend op basis van aantal aandelen uitbetaald krijg. dan is het mooi mee genomen mochten de koersen stijgen en lekker bijkopen als het sterk daalt, zodat je meer aandelen hebt en dus meer dividend per kwartaal kan verwawchten. bekijk ik dit zo goed?

Ik dank u voor uw aandacht en kijk uit naar de antwoorden.

Hartelijke groet,

Rood/2=geel
  2. New dawn 15 november 2010 13:14
    Voor zover ik het kan bezien klopt dat. Je hebt de berekening gemaakt per kwartaaluitkering minus 15% dividendbelasting.

Je schrijft dat je ook in onroerendgoed zit. Enkele alternatieven zijn dan commercieel onroerendgoed zoals Eurocommercial Properties (ruim 5% rend.),
    VastNed Retail, (ruim 8% rend.) en NSI. (ca. 9% rend. keert uit per kw).

Ook heeft RDS (ca. 5% rend) een hoge mate van voorspelbaar dividend die ook per kwartaal uitkeert, eventueel zonder dividendbelasting als je voor stock kiest.

Ik denk dat wel belangrijk is, te weten welke bedrijven in de tracker zitten, zodat je kunt uitzoeken of die bedrijven een voorspelbaar dividend hebben.

Die 3,8% valt en staat met of de onderliggende bedrijven in staat zullen zijn het dividend aan de trackerbeheerder te betalen.

3. [verwijderd] 15 november 2010 14:25
    jrx4all,

Bedankt voor je reactie, in welke mate ben je hier zeker van? ik kan er niets over vinden namelijk.

Hmm,

Ook bedankt voor jou reactie, het is voor mij echter niet van belang dat ik als het geld vrij is gekomen om dit weer in onroerende zaken te beleggen.

Het gaat mij er om dat ik in enige mate meer weet te renderen dan een spaarrekening.

En eigenlijk is het feit dat ik ook kans maak op koersstijg/dalingen wel fijn. dit omdat het zo kan uitlopen tot een lange termijn zaakje en dit geeft me wat rust en kalmte, met de optie tot laag inkopen en/of gewoon verkopen bij acceptabel rendement.
  4. forum rang 6 marique 15 november 2010 18:37
    quote:

rood/2=geel schreef:

Is het inderdaad zo dat ik nu bijvoorbeeld op uitkeringsdatum 24-6-09
    het volgende mag verwachten op 50k

50.000/huidigde koers(18.78)= 2662 aandelen x 0,4017 = 1053euro

en dan uiteraard minus de 0,4% beheer kosten op jaarbasis.

Als je goed naar het dividendoverzicht kijkt, zie je dat de novemberuitkering aanzienlijk beneden de juniuitkering ligt. Reken voor november maar op iets in de orde van grootte van 5 á 10 cent.

De dividenduitkeringen zijn idd vrij van Div belasting, althans toen ik SD in porto had, drie jaar terug, was dat zo.
    Beheerkosten gaan niet van het dividend af. Die kosten worden onzichtbaar verwerkt in de aan- en verkoopkoers.
  5. [verwijderd] 15 november 2010 23:43
    Marique,

Je ziet bij de tracker waar we het in deze draad over hebben een patroon van hogere dividenden in de maanden in midden van het jaar. zal wel een een makkelijk te verklaren reden hebben(wanneer het gros van de bedrijven in de tracker bv dividend uitkeren)

Hoe bedoel je dat trouwens dat de kosten onzichtbaar in de koop en verkoop prijzen worden verwerkt? ik zou de kosten toch moeten voelen?
  6. Hallo! 16 november 2010 16:08
    quote:

rood/2=geel schreef:

Daarom kijk ik nu naar de eventuele mogelijkheid van trackers om meer te renderen dan een spaarrekening op de abnamro die ik al sinds jongs van m'n vader heb verkregen.
    Kijk verder dan alleen dividend en kosten.

De door jou genoemde tracker deed het prima in 2005 en 2006, maar blijft sindsdien hopeloos achter. Het fonds van Kempen laat een hoger rendement zien.
  7. [verwijderd] 16 november 2010 17:27
    Global selection,

Ook bedankt voor je reactie en aanbeveling van andere fondsen. Wat doet je zeggen dat de tracker sinds 2006 achter loopt?

als ik naar de cijfers kijk(op de ishares site weliswaar) dan zie ik dat hij de index goed bij kan houden, of zie ik dit verkeerd? Zou je je bevindingen kunnen toelichten?

dank

edit:

tools.ishares.com/tec6/popchart/ctRed...

grafiek van de fonds iShares EURO STOXX Select Dividend 30 (IDVY)
    groene lijn fonds, swarte lijn index
  8. Hallo! 16 november 2010 18:25
    quote:

rood/2=geel schreef:

als ik naar de cijfers kijk(op de ishares site weliswaar) dan zie ik dat hij de index goed bij kan houden, of zie ik dit verkeerd? Zou je je bevindingen kunnen toelichten?
    Het woord "to track" betekent volgen. Het is dus geen wonder dat de tracker de index bijhoudt.

In 2008 is deze index keihard achteruitgegaan en YTD doet de index ook niet veel.

Doe je huiswerk goed, en kijk eens bij de wereldwijdbeleggende hoogdividendfondsen en select dividend trackers en vergelijk de regionale fondsen/trackers eens.

De trackers kennen vaak een eenzijdige spreiding. De fondsen zijn beter gespreid over de sectoren. De tracker staat op ruim -35% de afgelopen drie jaar (inclusief dividend), terwijl het fonds van Kempen op -22% staat. De wereldwijdbeleggende fondsen hebben het verlies bijna weer goedgemaakt, Dat kunnen we van de tracker niet zeggen.
10 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.