Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Beleggingsfondsen« Terug naar discussie overzicht

Fondsen of trackers?

119 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 6 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 5 juni 2008 14:48
    In de jaren 90 belegde ik voornamelijk in groeifondsen. In 2002 ben ik me gaan orienteren op waardefondsen en kwam het volgende fonds tegen:

www.ing.be/xpedio/groups/ingbe/@publi...

Het verbaasde me dat een fonds zo constant op weinig volatiele wijze een prima rendement kon halen. Toen ben ik gaan beleggen in waardefondsen als Delta Deelnemingen Fonds en Postbank Hoogdividend Aandelen Fonds. Ik ben er destijds achter gekomen dat waardebeleggen wel net zo lucratief is als groeibeleggen.

In januari 2006 ben ik in trackers gestapt. De hoogdividend fondsen lieten een prima rendement zien, maar de select dividend trackers rendeerden nog beter tot aan mei 2007. De laatste tijd valt het rendement van de select dividend trackers tegen vergeleken met hoogdividend fondsen.

De DJ Global Select Dividend tracker en het Orange Global High Dividend Fund bestaan uit 100, repectievelijk 101 aandelen. Eind maart was het dividendrendement van zowel de tracker als van het fonds 5,5% dat is opgelopen tot 5,9% eind april voor het OGHDF. Dat zal ook het geval zijn geweest bij de tracker. Vanaf eind april is de koers van de tracker 4,8% gedaald, terwijl die van het fonds 1,2% is gestegen. De oorzaak hiervan is dat de tracker vrij eenzijdig samengesteld is en nu voor ong. 60% uit financials bestaat. Het fonds is aanzienlijk evenwichtiger gespreid:

Ook sectoren worden zo veel mogelijk gelijk gewogen. ‘Dit levert veel voordelen op voor het risicoperspectief en de portefeuille krijgt een goede spreiding. Het afgelopen jaar had je niet voor 40% in banken en verzekeraars willen zitten.’

tankus.blogspot.com/2008/01/strategie...

Dit heeft me aan het denken gezet. Waarom scoorden de select dividend indices in het verleden zoveel beter dan de hoogdividend fondsen? Zelf heb ik meegemaakt vanaf januari 2006 t/m mei 2007 dat de select dividend trackers outperformden. Zelf denk ik dat de select dividend indices in het verleden hebben belegd in zwaar ondergewaardeerde sectoren als vastgoed en grondstofproducenten. Door de weinig evenwichtige spreiding zijn er veel van dergelijke aandelen in portefeuille genomen waardoor de select dividend trackers flink konden stijgen. De laatste tijd underperformen ze omdat ze nu relatief veel financials in portefeuille hebben.

Op mijn zoektocht naar een alternatief voor de DJ Global Select Dividend tracker liep ik tegen het probleem op dat vele trackers eenzijdig zijn belegd. Dit betreft zowel sectoren en/of landen. Aangezien ik niet direct een bullmarkt verwacht, zie ik dit als een bezwaar voor trackers. Trackers zijn weliswaar goedkoop en transparant, maar als het rendement op langere termijn achterblijft, schiet je er niets mee op. Ik heb dus ook besloten om (tijdelijk?)weer uitsluitend in beleggingsfondsen te gaan beleggen vanwege de meer evenwichtige spreiding. Voor de trackers waarin ik zat/zit, zijn prima alternatieven te vinden in de vorm van fondsen.
  2. [verwijderd] 5 juni 2008 16:00
    specifieke trackers gebaseerd op een dividend strategie zullen inderdaad de neiging hebben geconcentreerd te beleggen in sectoren met een hoog dividend (dat is immers de strategie).

als je gelooft dat hoog dividend een teken is voor een beter dan gemiddeld rendement is dat prima natuurlijk.

andersom kun je stellen dat fondsen die per sector de hoge dividend aandelen eruit pikken, deels profiteren van factor dividend outperformance, en deels wat laten liggen. beetje vergelijkbaar met helft in dividend strategie en helft in gewone index misschien?

daarnaast zou ik geen conclusies verbinden aan zulke korte periodes en telkens heen en weer switchen tussen trackers en fondsen. je loopt het (grote) risico achter de muziek aan te lopen elke keer.

3. [verwijderd] 5 juni 2008 16:43
    quote:

BJL schreef:

specifieke trackers gebaseerd op een dividend strategie zullen inderdaad de neiging hebben geconcentreerd te beleggen in sectoren met een hoog dividend (dat is immers de strategie).

als je gelooft dat hoog dividend een teken is voor een beter dan gemiddeld rendement is dat prima natuurlijk.
    [/quote]

Ik heb een aantal trackers eens aandachtig onder de loep gelegd en kom tot de conclusie dat er weinig evenwichtig samengestelde dividend trackers zijn. Sommige hoogdividend fondsen (ook niet allemaal) zijn evenwichtiger samengesteld qua sectoren. De fondsmanagers hebben nu dan ook keus zat, dit in tegenstelling tot 2 jaar geleden. Trackers zijn volatieler door hun onevenwichtige samenstelling en in het verleden zorgde dit voor een flinke outperformance. Sommige sectoren kunnen jarenlang ondergewaardeerd zijn, zoals vastgoed dat tot 2002 was. De REIT structuur heeft toen nieuw leven in deze sector geblazen. Zelf heb ik van 2003 t/m 2005 hiervan geprofiteerd.

[quote=BJL]
    daarnaast zou ik geen conclusies verbinden aan zulke korte periodes en telkens heen en weer switchen tussen trackers en fondsen. je loopt het (grote) risico achter de muziek aan te lopen elke keer.
    In de ruim 18 jaar dat ik beleg, heb ik geleerd dat fonds hoppen niet loont. Wat ik wel heb geleerd is om te kijken naar de samenstelling van fondsen/trackers. De samenstelling van de select dividend trackers staat me nu niet aan met ong. 60% financials. Natuurlijk veren de financials na de scherpe daling van de laatste tijd (in Amerika en Groot Brittannië) wel weer op, maar een structurele stijging verwacht ik (nog?) niet. Daarvoor zijn er te veel onzekerheden, niet alleen bij de financials zelf, maar ook de economische omstandigheden zijn niet optimaal. Dat is voor mij de reden om meer evenwichtig samengestelde beleggingen te zoeken en die vind ik weinig bij trackers.
  4. [verwijderd] 7 juni 2008 11:47
    Hyth,

Zoals vaak volg ik je postings met veel interesse!

Zelf ben ik voor mijn porto (juist) aan het kijken naar de Select Dividend Trackers. Ivm de opname van OBAM en Skagen Global wil ik wat tegenwicht voor het groei deel van mijn porto.

Welke fondsen (naast de ING B HD en het Orange HD fund) ben je als alternatieven voor de Select Dividend tegenkomen? Wat zijn je favoriete fondsen en wat is je motivering?

groeten,
    Sandoor
  5. [verwijderd] 7 juni 2008 12:41
    quote:

Sandoor schreef:

Zelf ben ik voor mijn porto (juist) aan het kijken naar de Select Dividend Trackers. Ivm de opname van OBAM en Skagen Global wil ik wat tegenwicht voor het groei deel van mijn porto.

Welke fondsen (naast de ING B HD en het Orange HD fund) ben je als alternatieven voor de Select Dividend tegenkomen? Wat zijn je favoriete fondsen en wat is je motivering?
    Met pijn in het hart heb ik besloten om de select dividend trackers vaarwel te zeggen. Ik zeg bewust met pijn in het hart, want de strategie spreekt me enorm aan. De select dividend trackers die in maart opnieuw zijn ingericht, bevatten te veel financials. Toen de kredietcrisis vorig jaar uitbrak en de koersen sterk daalden, had ik nog vertrouwen in de financials en dat bleef zo tot eind vorig week. De financials dalen sinds eind april. Op zich is dit niet erg want het kunnen gewone winstnemingen zijn en dat de sector tijdelijk onder druk staat. Maar ik kwam een artikel tegen hoeveel winstgroei er per sector was en de winstgroei voor de financials is gemiddeld ruim 81% afgenomen. Die winstgroei zal niet direct weer met grote sprongen vooruit gaan, ook al zal de kredietcrisis voorbij zijn. Het dividend weegt stomweg niet op tegen de wat slechtere vooruizichten. DJ STOXX Select Dividend 30 Index bevat 5 aandelen die een dividendrendement kennen van tussen de 10 en 20%. En toch zakken deze aandelen soms als bakstenen in het water.

Het Orange Global High Dividend Fund kent een evenwichtige verdeling over aandelen en sectoren. Op een dag als gisteren zakken alle fondsen, ook al is een fonds nog zo goed gespreid.

Nu heb ik een overweging in HY beleggingsfondsen, maar breng die over enige tijd terug. Op termijn denk ik denk aan een portefeuille die bestaat uit 40% HY obligaties en 60% aandelen. Ik denk dan aan de volgende samenstelling:

20% Robeco High Yield Obligaties
    20% Postbank Hoog Dividend Obligatiefonds
    20% Orange Global High Dividend Fund
    10% ABN AMRO Asia Pacific High Income Equities
    10% Delta Deelnemingen Fonds
    10% ING Global Growth Fund
    10% Postbank Opkomende Landenfonds

Wanneer ik dit doe? Geen idee, dat hangt af van de beursontwikkelingen. De economische omstandigheden verslechteren, zoals toenemende werkloosheid, oplopende inflatie. De dollar zwalkt, de grondstoffen staan skyhigh. Op korte termijn kunnen ons nog vervelende verrassingen staan te wachten.

Voorlopig zijn HY obligaties nog interessant vanwege de hoge rente. Door de oplopende inflatie zal ook de rente van staatsobligaties oplopen, dus t.z.t. is een switch naar andere obligatiefondsen mogelijk. De meeste groei komt toch nog steeds uit Azië en de opkomende landen. Het Delta Deelnemingen Fonds is toch wel een uniek fonds. Ik heb enige tijd bedenkingen tegen dit fonds gehad, maar keer op keer slaagt het fonds erin een goede prestatie neer te zetten. Het ING Global Growth Fund is onder een slecht gesternte geboren, maar de laatste jaren laat de fondsmanager toch goede prestaties zien en hij draait elke keer op tijd van offensieve groeifondsen naar defensieve groeifondsen.
  6. [verwijderd] 9 juni 2008 18:58
    quote:

BJL schreef:

Een nadeel van de hoog dividend/select dividend strategie is dat een aandeel een value trap blijkt te zijn. Dat is momenteel het geval bij een aantal select dividend trackers. Ik dacht steeds dat de computer beter kan selecteren dan de mens en op de zeer lange termijn zal dat ook zo zijn. Maar nu heeft de computer een aantal value trap aandelen geselecteerd. Zo werd Wereldhave vorig jaar in de Dow Jones EURO STOXX® Select Dividend 30 opgenomen. Enkele value traps kan gebeuren, maar als er te veel van dergelijke fondsen zijn geselecteerd is dat rampzalig voor een porto.
  7. [verwijderd] 9 juni 2008 20:20
    Een voorbeeld van een value trap is het aandeel Taylor Wimpey, dat eind mei een dividend rendement had van 18,53%:

www.taylorwimpey.com/Home/InvestorRel...

In een jaar tijd is dit aandeel ruim 80% in waarde gedaald. Vandaag -4,35%.

Een ander voorbeeld is BARRATT DEVELOPMENTS dat een dividend rendement heeft van 20,02%.

8. forum rang 6 marique 10 juni 2008 15:17
    quote:

Hythloday schreef:

Ik dacht steeds dat de computer beter kan selecteren dan de mens en op de zeer lange termijn zal dat ook zo zijn. Maar nu heeft de computer een aantal value trap aandelen geselecteerd.
    Zolang de computer door de mens geprogrammeerd wordt, krijg je menselijke fouten.

Het verbaast me wel een beetje dat de programmatuur de value traps niet uitselecteert. Zo moeilijk is dat niet.

vrgr
    marique
  9. [verwijderd] 10 juni 2008 16:28
    quote:

marique schreef:

[quote=Hythloday]
    Ik dacht steeds dat de computer beter kan selecteren dan de mens en op de zeer lange termijn zal dat ook zo zijn. Maar nu heeft de computer een aantal value trap aandelen geselecteerd. [/quote]
    Zolang de computer door de mens geprogrammeerd wordt, krijg je menselijke fouten.

Het verbaast me wel een beetje dat de programmatuur de value traps niet uitselecteert. Zo moeilijk is dat niet.

vrgr
    marique
    Mee eens, een simpele technische criteria zou al een sterke verbetering kunnen zijn. Bijvoorbeeld boven 200 daags MA. Een nadeel is dan wel dat er vaker een wijziging in de porto moet plaatsvinden.

Mvg FS
  10. [verwijderd] 10 juni 2008 18:46
    quote:

marique schreef:

In januari 2006 ben ik begonnen met het beleggen in (in vooral select dividend)trackers. Ze zijn iets volatieler dan beleggingsfondsen vanwege hun toch wat eenzijdige samenstelling. Maar omhoog is geen probleem en dan zie je alleen maar de voordelen van deze strategie. Ik heb dan ook voldoende postings gedaan waarin ik me laaiend enthousiast uitliet over deze beleggingsmogelijkheid.

Maar de vraag die nu bij me opkomt, is of de resultaten in het verleden toeval zijn geweest. Vastgoed was zwaar ondergewaardeerd, valuebeleggen was niet populair. Grondstoffen waren goedkoop. Heeft de computer en de firma Stoxx dus geluk gehad toen ze deze indices samenstelden en de value traps er niet uitfilderden?

De value traps zullen, als de economie weer aantrekt, zeker in gratie komen en superrendementen laten zien. Maar gezien de dalende huizenprijzen in het VK en de stijgende inflatie en dus rente, ziet ik dat een twee drie niet gebeuren. Taylor Wimpey vandaag: -15,58%.

Helaas is Taylor Wimpey niet de enige bleeder in de portefeuille, maar een van de vele. Alliance & Leicester, een hypotheekbank is er ook een. Er zitten 5 aandelen in die portefeuille met een dividendrendement van boven de 10%, alle 5 Britse aandelen die 21,78% van de portefeuille uitmaken.

Ik heb nu de keus gemaakt om voorlopig uitsluitend in beleggingsfondsen te beleggen en trackers links te laten liggen. Ik zit bij Interactive Brokers, maar die rekening zeg ik op. Interactive Brokers zijn goedkoop, hebben een snel handelsplatform en werken vrijwel foutloos. Eigenlijk een prima broker. Alleen word ik doodzenuwachtig van hun beveiliging. Ik ben een Platinum klant en mag onbeperkt bedragen overboeken. Bij vrijwel elke handeling moet ik gebruikersnaam, wachtwoord en een code die mijn security device genereert, invoeren. Wil ik het saldo bekijken, weer hetzelfde ritueel. Een verkeerde code en je ligt eruit en kun je opnieuw beginnen. Fundix kent ook een prima service en op een klacht van mij bij een onjuiste vaststelling van de IW waarde van een fonds bij verkoop, kreeg ik van hen bij wijze van uitzondering een coulance vergoeding van boven de 1000 euro. Ze hebben me de volledige schade vergoed.
  11. Pinoooo 10 juni 2008 20:00
    quote:

Hythloday schreef:

[quote=marique]
    [/quote]

In januari 2006 ben ik begonnen met het beleggen in (in vooral select dividend)trackers. Ze zijn iets volatieler dan beleggingsfondsen vanwege hun toch wat eenzijdige samenstelling. Maar omhoog is geen probleem en dan zie je alleen maar de voordelen van deze strategie. Ik heb dan ook voldoende postings gedaan waarin ik me laaiend enthousiast uitliet over deze beleggingsmogelijkheid.

Maar de vraag die nu bij me opkomt, is of de resultaten in het verleden toeval zijn geweest. Vastgoed was zwaar ondergewaardeerd, valuebeleggen was niet populair. Grondstoffen waren goedkoop. Heeft de computer en de firma Stoxx dus geluk gehad toen ze deze indices samenstelden en de value traps er niet uitfilderden?

De value traps zullen, als de economie weer aantrekt, zeker in gratie komen en superrendementen laten zien. Maar gezien de dalende huizenprijzen in het VK en de stijgende inflatie en dus rente, ziet ik dat een twee drie niet gebeuren. Taylor Wimpey vandaag: -15,58%.

Helaas is Taylor Wimpey niet de enige bleeder in de portefeuille, maar een van de vele. Alliance & Leicester, een hypotheekbank is er ook een. Er zitten 5 aandelen in die portefeuille met een dividendrendement van boven de 10%, alle 5 Britse aandelen die 21,78% van de portefeuille uitmaken.

Ik heb nu de keus gemaakt om voorlopig uitsluitend in beleggingsfondsen te beleggen en trackers links te laten liggen. Ik zit bij Interactive Brokers, maar die rekening zeg ik op. Interactive Brokers zijn goedkoop, hebben een snel handelsplatform en werken vrijwel foutloos. Eigenlijk een prima broker. Alleen word ik doodzenuwachtig van hun beveiliging. Ik ben een Platinum klant en mag onbeperkt bedragen overboeken. Bij vrijwel elke handeling moet ik gebruikersnaam, wachtwoord en een code die mijn security device genereert, invoeren. Wil ik het saldo bekijken, weer hetzelfde ritueel. Een verkeerde code en je ligt eruit en kun je opnieuw beginnen. Fundix kent ook een prima service en op een klacht van mij bij een onjuiste vaststelling van de IW waarde van een fonds bij verkoop, kreeg ik van hen bij wijze van uitzondering een coulance vergoeding van boven de 1000 euro. Ze hebben me de volledige schade vergoed.
    1000 euro vergoeding?! Dan was de IW wel erg fout, of niet?
    Bij welke aanbieder ging het fout trouwens?
  12. forum rang 6 marique 10 juni 2008 20:22
    quote:

Hythloday schreef:

Ik heb dan ook voldoende postings gedaan waarin ik me laaiend enthousiast uitliet over deze beleggingsmogelijkheid.

HY,
    Zoals je weet ben ik wel positief over SD en HD maar niet laaiend enthousiast. Dat is omdat uit diverse onderzoeken blijkt dat geen enkele beleggingsstrategie 'eeuwigheidswaarde' heeft. Vijf jaar is wel zo'n beetje het maximum van de succesperiode.

Kun je eigenlijk op logische gronden ook wel begrijpen. Een echt succesvolle strategie lokt namelijk zoveel navolgers uit dat de strategie ten gronde gaat aan het eigen succes.

Ik denk dat de gloriejaren van SD/HD nu even voorbij zijn. Dat neemt niet weg dat de strategie op zich toch een redelijke mate van 'zekerheid' (voor zover je bij beleggen van zekerheid kan spreken) biedt.

Uit oogpunt van die zekerheid heb ik voorkeur voor 'waarde' boven 'groei'. Dat onderscheid is overigens op zich discutabel, hoewel een door de jaren heen standvastig dividendbeleid toch vaak een soort keurmerk van waarde blijkt te zijn. Dat hoeft dan niet persé 'hoogdividend' te zijn in de zin van div. rendement of pay out ratio.

Financials en og-fondsen keren traditiegetrouw en beleidsmatig veel dividend uit. Komt in zo'n sector de klad wat koers betreft dan komen ze in de HD/SD strategie uiteraard boven drijven en is er al snel sprake van eenzijdige overweging.

Je zou zeggen dat dat vanzelf weer goed komt, als de koers van deze aandelen weer aantrekt. Ik heb in dit geval mijn twijfels over dat koersherstel, om twee redenen:
    - og was, volgens mij, al een paar jaar overgewaardeerd;
    - de toekomstige winsten (en dus ook de dividenden) van financials zijn uiterst onzeker.
    Kort door de bocht: best mogelijk dat m.n. de financials MET DE KENNIS VAN NU ten onrechte in de HD/SD selectie zitten.

vrgr
    marique
  13. [verwijderd] 10 juni 2008 20:24
    quote:

Pinoooo schreef:

1000 euro vergoeding?! Dan was de IW wel erg fout, of niet?
    Bij welke aanbieder ging het fout trouwens?
    Het was een fonds van de Postbank (=ING). Fundix (=ING) heeft namens mij een klacht ingediend. ING gaf mij gelijk, maar kon de schade niet vergoeden:

"De prospectus van het fonds sluit echter een individuele compensatie aan u als deelnemer uit. In principe zal er dus geen vergoeding zijn van de geleden schade."

Indien alle deelnemers hadden geklaagd van de ING en de Postbank variant, en dus alle benadeelden een schadevergoeding eisten, kon het wel. Waarschijnlijk was ik de enige. Aanvankelijk werd ik afgepoeierd met een nietszeggend mailje. De tweede keer sloot ik mijn mailtje af met de volgende zin:

"Maar ik wil dit probleem ook wel voorleggen aan de AFM als U daar prijs op stelt."

Pas toen werd ik serieus genomen. Ik vind het toch keurig van Fundix dat ze me een coulance vergoeding hebben gegeven van ruim 1200 euro.
  14. [verwijderd] 10 juni 2008 20:35
    quote:

marique schreef:

Financials en og-fondsen keren traditiegetrouw en beleidsmatig veel dividend uit. Komt in zo'n sector de klad wat koers betreft dan komen ze in de HD/SD strategie uiteraard boven drijven en is er al snel sprake van eenzijdige overweging.

Je zou zeggen dat dat vanzelf weer goed komt, als de koers van deze aandelen weer aantrekt. Ik heb in dit geval mijn twijfels over dat koersherstel, om twee redenen:
    - og was, volgens mij, al een paar jaar overgewaardeerd;
    - de toekomstige winsten (en dus ook de dividenden) van financials zijn uiterst onzeker.
    Kort door de bocht: best mogelijk dat m.n. de financials MET DE KENNIS VAN NU ten onrechte in de HD/SD selectie zitten.
    De trackers zijn zeer eenzijdig samengesteld en bestaan voor ong. 60% uit financials. De pioneer op het gebied van hoogdividend beleggen is Jorik van den Bos en al in 2000 zat ik, aanvankelijk met de nodige scepsis, in het Postbank Hoogdividend Aandelen Fonds. Nu is hij de fondsmanager van het Orange Global Select Dividend Fonds. Zijn aanpak spreekt me enorm aan vanwege zijn verdeling in sectoren en een maximale percentage van 1,5% per aandeel, zie:

tankus.blogspot.com/2008/01/strategie...

Ik heb hierboven enkele fondsen genoemd waarin ik daarwerkelijk ga beleggen. Wanneer weet ik nog niet, want ik ben nu voor 30% liquide.

Uit elk onderzoek blijkt dat dividend een groot bestanddeel is van het totale rendement. Dat wil niet zeggen dat dividendbeleggen elk jaar tot een outperformance leidt. Een fonds als het Delta Deelnemingen Fonds kent een uitstekende trackrecord en neem ik nu zeker weer in portefeuille.
  15. ycdtosay 10 juni 2008 21:15
    quote:

Hythloday schreef:

[quote=BJL]
    [/quote]

Een nadeel van de hoog dividend/select dividend strategie is dat een aandeel een value trap blijkt te zijn. Dat is momenteel het geval bij een aantal select dividend trackers. Ik dacht steeds dat de computer beter kan selecteren dan de mens en op de zeer lange termijn zal dat ook zo zijn. Maar nu heeft de computer een aantal value trap aandelen geselecteerd. Zo werd Wereldhave vorig jaar in de Dow Jones EURO STOXX® Select Dividend 30 opgenomen. Enkele value traps kan gebeuren, maar als er te veel van dergelijke fondsen zijn geselecteerd is dat rampzalig voor een porto.
    Hythloday,
    Wanneer spreek jij van een value trap?
    Voor zover ik weet worden voor de SD index enkel aandelen geselecteerd die 5 jaar lang een constant of groeiend dividend hebben uitbetaald. Dat is voor mij eigenlijk het belangrijkste van de SD index. Pas daarna volgt selectie op de hoogte van dat dividend. Tot voor kort was het dividend van deze SD trackers mooi maar niet spectaculair. Als er puur op dividend was geselecteerd zou de index er anders uit zien.
    Ik denk dus dat de computer geen value traps (=aandeel met onhoudbaar hoog div rendement?) heeft geselecteerd, maar dat de koers van die aandelen nu erg laag staat. Of dat terecht is of niet moet nog blijken, denk ik.
    Grt, Willem
  16. [verwijderd] 10 juni 2008 21:28
    quote:

ycdtosay schreef:

Wanneer spreek jij van een value trap?
    Voor zover ik weet worden voor de SD index enkel aandelen geselecteerd die 5 jaar lang een constant of groeiend dividend hebben uitbetaald. Dat is voor mij eigenlijk het belangrijkste van de SD index. Pas daarna volgt selectie op de hoogte van dat dividend. Tot voor kort was het dividend van deze SD trackers mooi maar niet spectaculair. Als er puur op dividend was geselecteerd zou de index er anders uit zien.
    Ik denk dus dat de computer geen value traps (=aandeel met onhoudbaar hoog div rendement?) heeft geselecteerd, maar dat de koers van die aandelen nu erg laag staat. Of dat terecht is of niet moet nog blijken, denk ik.
    A stock that has experienced a large price depreciation and is mistaken to be a value stock.

When a company's stock seems undervalued, investors are sometimes drawn into purchasing it in hopes of a stock price appreciation. If stock price is the only factor an investor looks at before buying a stock, he or she could end up with a stock whose value is likely to decline even further.

www.investopedia.com/terms/v/valuetra...

Een aandeel als Taylor Wimpey is na opname in de index ruim 60% in waarde gezakt. Maar er zijn meerdere value traps opgenomen.

De definitie zoals jij die weergeeft en zoals die door Stoxx wordt gebruikt, zou voldoende waarborg moeten zijn. Maar een aantal aandelen die ruim 60% in waarde zijn gedaald, voldoen ook aan die eis en zijn dus opgenomen.

In de beginjaren waarschuwde Jorik van den Bos regelmatig voor dit verschijnsel. Maar wellicht is deze periode een uitzondering vanwege de kredietcrisis. Er zijn al twee fondsen vervangen in de index. Het value trap verschijnsel doet zich vooral voor bij de Britse aandelen.
  17. forum rang 6 marique 10 juni 2008 22:28
    quote:

Hythloday schreef:

If stock price is the only factor an investor looks at before buying a stock, he or she could end up with a stock whose value is likely to decline even further.
    [/quote]
    M.i. het grootste misverstand bij beleggen is de fixatie op de koers. Het valt mij steeds weer op in diverse subforums van IEX dat er wel erg gemakkelijk over onderwaardering wordt gesproken. Er wordt dan vergeleken met een recente hogere koers zonder dat men zich afvraagt of die hogere koers terecht was. Meestal is dat niet het geval en keert het aandeel na een eerdere overwaardering terug naar een meer fair value koers.

[quote=Hythloday]
    Maar wellicht is deze periode een uitzondering vanwege de kredietcrisis.
    [/quote]
    Over een jaar of twee zullen we het weten. Op dit moment denk ik dat er geen sprake is van uitzondering. Vanaf eind '05 kon je zien dat, m.n. de smallcaps langzamerhand 'duur' begonnen te worden. Dat was nog acceptabel vanwege de fors stijgende winsten. Aan die forse stijging is een eind gekomen. Hier en daar worden al afnemende winsten en zelfs winstwaarschuwingen gerapporteerd. En dus is de koersdaling bij de meeste aandelen terecht.
    Op dit moment zijn m.i. de meeste NL aandelen gemiddeld gewaardeerd, althans op basis van de (te optimistische?) verwachte wpa '08. Even rekening houdend met de almaar voortetterende kredietcrisis, stagnerende economische groei, dalend consumentenvertrouwen, oplopende inflatie en stijgende rente ben ik niet erg optimistische over de bedrijfswinsten en dus ook niet over de koersontwikkeling voor de komende twee jaar.

[quote=Hythloday]
    Het value trap verschijnsel doet zich vooral voor bij de Britse aandelen.
    Merkwaardig. Is dat altijd zo of is dit een recent gegeven? En wat kan daarvan de reden zijn?

vrgr
    marique
  18. [verwijderd] 11 juni 2008 08:48
    quote:

Hythloday schreef:

Ik ben een Platinum klant en mag onbeperkt bedragen overboeken. Bij vrijwel elke handeling moet ik
    Vraagje: wat is "Platinum klant"? Dit is beveilingsniveau "Platinum"? Heb jij zo'n apparaatje waarbij je een pincode moet invullen en die een code genereert? Ik heb zelf zo'n 'security device' die een code genereert zonder dat een pincode ndoig is (zal wel "Silver" of "Gold" zijn).

Welke criteria (b.v. vermogenspositie) wordt er voor dit beveilingsniveau gehanteerd?

Ik ben het trouwens niet met jou eens dat dit slecht is. Een overkill aan beveiliging is inderdaad niet gebruiksvriendelijk, maar Nederlandse Brokers doen wel heel makkelijk (alleen rekeningnummer/wachtwoord). Dan kun je dus nooit op publieke computers (b.v. op vakantie) accounts checken vanwege het risico op key loggers die je toetsaanslagen registeren.

NL Brokers hanteren het argument dat je alleen naar een vaste tegenrekening kunt overboeken dus geen risico. Maar dat is echt onzin. Ik kan namelijk toegang heb tot jouw account, je portfolio draaien in penny-stocks (b.v. om de koers op te drijven), of in warrants, opties, etc.

119 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 6 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.