Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
4,518   -0,194   (-4,12%) Dagrange 4,518 - 4,726 245.570   Gem. (3M) 324,4K

A Simple Simon ? Jos Versteeg? Nee toch ?

20 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 20 juni 2012 07:32
    Het bovenstaande is natuurlijk niet persoonlijk bedoeld . Maar het lijkt erop dat veel zgn. dedicated analisten inzake Tomtom de boot aan het missen zijn in hun reacties direct na de summiere aankondiging van de Appledeal vorige week.
    Zij zagen (misschien op het verkeerde been gezet door de summiere berichtgeving) alleen levering van kaartmateriaal die ook nog zou kannibaliseren op bestaande omzet. Maar enkele dagen later in het NRC-artikel afgelopen weekend weet een koene NRC-journalist , op basis van eigen research (of briefing vanuit TomTom ?) , te melden dat het om meer en belangrijker zaken gaat : ook navigatie en verkeersinformatie.

    Tevens blijkt dat Tomtom de deal al een jaar kent (intern dan). Waar waren al die tijd de heren analisten. Lieten ze zich in slaap sussen met een kopje koffie met een koekje ?
    En hun analyse van de gerapporteerde cijfers ? . Allemaal kommer en kwel telkens. Maar die waren blijkbaar zo opgesteld dat de heren analisten niet zagen dat Tomtom een gigantische operatie achter de schermen uitvoerde om alles klaar te hebben. Inclusief een de facto groei van personeel.

    Maar er is nu weer meer. We wachten al heel lang op de allang aangekondigde androidapp. Waarom die uitblijft is niet zonder betekenis.

    En nu verschijnt er gisteren ineens bijgaand bericht:
    www.gpsbusinessnews.com/AutoNavi-App-...
    Een uitgebreide androidapp met alles erop en eraan op de nieuwe samsung toestellen in China. Had Tomtom niet eenrelatie met autonavi ? En autonavi werkt niet buiten Azie ? De androidtoestellen worden nu ook uitgerold in Europa en binnenkort in de VS. Zou Samsung dat ook niet willen op d e Galaxy 3S toestellen die ze in de VS en elders willen verkopen. Zeker nu Apple met zijn mooie ios 6 maps gaat komen.

    En wie kan dit leveren ?
    Was het niet zo dat Tomtom en Samsung dit voorjaar een contract melden over een ander besturingssyteem.
    Tomtom bleek bij de appledeal goede redenen te hebben om potentieel striking nieuws nog even onder de korenmaat te houden. Dat weten we dus nu.
    Bij de Appledeal lag het contract bijna al een jaar klaar, bleek nu. Zou er met Samsung ook zo iets al kunnen zijn geregeld. ?

    Kortom, heren analisten, tijd om scherper te bevragen en analyseren. Er is nog tijd voor een herkansing. Net nog.
  2. [verwijderd] 20 juni 2012 08:12
    Andres schreef o.a.: En hun analyse van de gerapporteerde cijfers ? . Allemaal kommer en kwel telkens. Maar die waren blijkbaar zo opgesteld dat de heren analisten niet zagen dat Tomtom een gigantische operatie achter de schermen uitvoerde om alles klaar te hebben. Inclusief een de facto groei van personeel.

    De heren analisten dachten dat HG stil bleef zitten terwijl hij geschoren werd, maar het waren de analisten die dit deden, logisch zij kunnen niet anders dan achteraf conclusies trekken.

    Naar alle waarschijnlijkheid zal HG vriend en vijand verrassen.
    Ik hoop dat we het snel zullen beleven.

    goeie dag mensen,
    Tini
  3. [verwijderd] 21 juni 2012 10:20
    Er is hoop voor Jos Versteeg. Heb de analyse van Martijn den Drijver over samsung-china -utonavi gelezen. Volgens mij doet hij zijn best om de naam van JV uit de titel van dit draadje te krijgen. En solliciteert er zelf naar.

    Ik zou beide heren adviseren beter achter feiten te proberen te komen alvorens te publiceren
  4. [verwijderd] 21 juni 2012 13:40
    Toen TomTom naar de beurs ging waren er cynische geluiden van sommige analisten. Dat als TomTom zoveel navigatiekastjes kan verkopen, dat iedere andere Chinees dat ook zou kunnen. Toen heeft TomTom gezegd dat intuitieve navigatiesoftware om veel kennis en ervaring vraagt en dat ze verwachtten een groot deel van de markt te pakken.

    Dat bleek ook zo te zijn, tot verrassing van de analisten bleek TomTom bijna 50% marktaandeel te behalen en zeer snel te groeien. Naast Garmin en Mio (met kaarten TomTom) kreeg verder geen noemenswaardige speler voet aan de grond. Ook was er enthousiasme over de geografische groei. Naar de VS, Canada, Australie, Oost- Europa, etc.

    Daarna kwam de zorg dat TomTom een one trick pony zou worden en dat de marges vooral komen te liggen in de content (de kaarten) en niet het plastic kastje eromheen. Ook zou inbouw in auto’s, indien het goedkoper wordt, een bedreiging voor TomTom kunnen worden.

    Toen nam toen TomTom kaartenmaker TeleAtlas over, en een inbouwdivisie van Siemens, waarmee ze inmiddels Fiat, Renault en Mazda bedienen. Toen was er weer enthousiasme over TomTom en de vele mogelijkheden die de verbreding zou kunnen bieden.

    Toen kwam er een financiële crisis (2x) waardoor niet alleen consumentenverkopen terugvielen maar vooral banken moeilijker gingen doen. Een emissie was nodig om TomTom te redden, de oprichters moesten ook zelf bijspringen en TomTom werd voor de poorten van de hel (banken) weggesleept en een deel van de schuld afgelost.

    In combinatie met concurrentie van Google en Nokia (de laatste achteraf bezien zwaar overdreven) raakte de koers een dieptepunt. Nu was de kritiek op het bestuur dat ze niet snel genoeg verbreed hadden en de mobiel omarmd hadden.

    Daarna kwam TomTom met een traffic manifesto met als doel verkeersinformatie wereldwijd te gaan verkopen (incl. China). Ook werd een inbouw-tablet voor Renault ontwikkeld met een achterliggende appstore voor apps in de auto, van e-mail voorlezen tot webradio. En nu blijkt dat ze een jaar lang met Apple samenwerken voor een productrelease in oktober.

    Ineens ontstaat er weer wat waardering voor TT. Mogelijk was die overname toch wel nuttig en de verbreding toch goed opgezet?

    Conclusie:
    De analisten hebben met hun zorgen en commentaren nogal vaak achter de feiten aangelopen. Hun kritiek richtte zich altijd op risico’s die al onderkend waren en vooral over de huidige situatie ipv de toekomst.

    De ene keer deugt er niets van het bestuur en de andere keer zijn ze weer de visionairs. Mijn mening ligt ergens in het midden. Een aantal dingen hebben ze goed opgepakt en een aantal dingen niet goed of niet snel genoeg. De reacties, zowel ten positieve als ten negatieve zijn vaak nogal emotioneel beladen en getuigen meestal ook van weinig inzicht.
  5. [verwijderd] 21 juni 2012 16:48
    quote:

    smacman schreef op 21 juni 2012 14:55:

    Mooi stukje, helaas is de koersontwikkeling niet zo als bij de vorige goed nieuws momenten.
    Mijns inziens is er nu juist wel reden om enthousiast te worden en had ik een veel grotere koersreactie verwacht.

    Chiel
    TomTom is een bedrijf zonder echte benchmarks. Garmin, Nokia, Harman zijn allemaal toch andere bedrijven dus je kunt ze niet echt tegen elkaar afzetten. Dat vinden analisten denk ik lastig. En het gaat allemaal zo snel dat jaarcijfers ook geen houvast bieden, want die kunnen zo achterhaald zijn. Oude business verdwijnt sneller dan verwacht en nieuwe business verschijnt ook snel. Dat leidt tot opportunisme. De ene keer is het een bedrijf dat "de boot heeft gemist" en dan ineens weer een bedrijf "dat strategisch goed gepositioneerd is". Ik vind dat wel leuk en interessant.
  6. harrysnel 21 juni 2012 17:20
    Goed stuk Justin, herkenbaar. Zelf verwachtte ik dat koers TT na introductie zou terugvallen. Kocht wat speculatieve puts maar dat bleek verkeerde keuze. Rond 50E opnieuw puts gekocht, wel wat aan verdiend maar timing was niet optimaal en grote daling gemist. Het vreemde is dat ik op dit moment, terwijl koers onder de 4 noteert, toekomst voor TT veel positiever inzie dan toen de koers skyhigh stond en analisten koopadviezen gaven met kd van >E70 (Theodoor Gillessen, Citigroep, ING, Petercam, Keijser, Fortis om er wat te noemen).

    De zorgen die ik toen had, teruglopende pnd en afhankelijkheid daarvan, spelen nu nog steeds als ik opinie van sommige analisten lees. Misschien dat deze vrees niet geheel ongegrond is maar ik ben van mening dat dit op het huidige koersniveau niet relevant is. Als TT >40E noteert dan moet er veel nieuwe omzet/winst gegenereerd worden om koersniveau te rechtvaardigen. Een bedrijf dat tijdens een "overgangsjaar" toch winst kan bijschrijven vind ik al prima. Er wordt afgelost, afgeschreven en geinvesteerd. Een k/w verhouding van bv 50 vind ik dan niet abnormaal. De huidige waardering van nog geen E4 doet geen recht aan de succesvolle stappen die TT heeft gemaakt en is m.i. grotendeels gebaseerd op het oude verdienmodel en niet op de toekomstige winstaanjagers.

    jmho
  7. bart1805 21 juni 2012 22:15
    quote:

    *Justin* schreef op 21 juni 2012 16:48:

    [...]

    TomTom is een bedrijf zonder echte benchmarks. Garmin, Nokia, Harman zijn allemaal toch andere bedrijven dus je kunt ze niet echt tegen elkaar afzetten. Dat vinden analisten denk ik lastig. En het gaat allemaal zo snel dat jaarcijfers ook geen houvast bieden, want die kunnen zo achterhaald zijn. Oude business verdwijnt sneller dan verwacht en nieuwe business verschijnt ook snel. Dat leidt tot opportunisme. De ene keer is het een bedrijf dat "de boot heeft gemist" en dan ineens weer een bedrijf "dat strategisch goed gepositioneerd is". Ik vind dat wel leuk en interessant.
    Dat ben ik niet met je eens. Er zijn natuurlijk voldoende technisch hoogwaardige bedrijven in uitdagende markten. Omzet, winst, ebitda, outlook etc. kun je gewoon gebruiken om te bekijken hoe het gaat met een bedrijf.
    Het probleem voor TomTom is dat de oude business verdwijnt en de nieuwe business simpelweg onzeker is en het gevaar van nieuwe toetreders groot.
  8. forum rang 6 hvasd2 21 juni 2012 22:28
    quote:

    bart1805 schreef op 21 juni 2012 22:15:

    [...]
    Dat ben ik niet met je eens. Er zijn natuurlijk voldoende technisch hoogwaardige bedrijven in uitdagende markten. Omzet, winst, ebitda, outlook etc. kun je gewoon gebruiken om te bekijken hoe het gaat met een bedrijf.
    Het probleem voor TomTom is dat de oude business verdwijnt en de nieuwe business simpelweg onzeker is en het gevaar van nieuwe toetreders groot.
    Je bedoelt dat Apple net als Google zelf kaarten gaat maken ?
  9. Erik9400 22 juni 2012 06:53
    quote:

    VOORTS schreef op 21 juni 2012 22:35:

    Garmin ook zo langzamerhand down the drain.;-)

    Wat ik al voorspelde de laatste weken.
    En niet zondr reden.... ze hennen de bot wat betreft auto-navigatie gemist...

    Geen eigen kaarten en hun iphone app is nu ook geen melkkoe meer...wat overbljft zijn de verkoop van pnd en inbouwcontracten

    Misschien is het een idee voor ze om hiermee te stoppen en zich alleen te richten of andere navigatie...zou natuurlijk leuk zijn

    Helaas is door gebrek aan informatie vanuit tt een doersdaling van garmin een reden om koersdoel van tt ook te verlagen....

    Dacht dat er na deal apple een mooie zomer zou komen maar het is elke dag een strijg om niet dieprood te eindigen...

  10. [verwijderd] 22 juni 2012 08:28
    quote:

    Erik9400 schreef op 22 juni 2012 06:53:

    [...]

    En niet zondr reden.... ze hennen de bot wat betreft auto-navigatie gemist...

    Geen eigen kaarten en hun iphone app is nu ook geen melkkoe meer...wat overbljft zijn de verkoop van pnd en inbouwcontracten

    Misschien is het een idee voor ze om hiermee te stoppen en zich alleen te richten of andere navigatie...zou natuurlijk leuk zijn

    Helaas is door gebrek aan informatie vanuit tt een doersdaling van garmin een reden om koersdoel van tt ook te verlagen....

    Dacht dat er na deal apple een mooie zomer zou komen maar het is elke dag een strijg om niet dieprood te eindigen...

    Waarschijnlijk heeft iemand in d egaten wat de impact is van wat er gebeurt.

    Ik hoop datd eheren analisten ook onze draadjes lezen. Zeker als ze er zelf in genoemd worden. Dan kunnen ze ook de informatie tot zich nemen over Lars Guns van TomTom zelf die meldt dat de deal met Apple om meer gaat dan kaarten. En het artikel dat Justin heeft geplaatst vanuit gpsbusinessnews dat Tomtom een contract zou hebben met Medercedes. Heren , doe uw werk zou ik zeggen !

    En Tomtom ?
    Als er weer zo een geen vlees noch vis verhaal komt, dan is het aan Tomtom om nu een klare wijn te schenken. Worden de uitlatingen van Lars Guns nu ondersteund of niet ? De aandeelhouders hebben nu wel eens recht op duidelijk taal vanuit Amsterdam.
  11. [verwijderd] 22 juni 2012 12:12
    quote:

    andres25 schreef op 20 juni 2012 07:32:

    Was het niet zo dat Tomtom en Samsung dit voorjaar een contract melden over een ander besturingssyteem.
    Tomtom bleek bij de appledeal goede redenen te hebben om potentieel striking nieuws nog even onder de korenmaat te houden. Dat weten we dus nu.
    Bij de Appledeal lag het contract bijna al een jaar klaar, bleek nu. Zou er met Samsung ook zo iets al kunnen zijn geregeld. ?

    Kortom, heren analisten, tijd om scherper te bevragen en analyseren. Er is nog tijd voor een herkansing. Net nog.

    Bedoel je dit:

    www.portablegear.nl/nieuws/13023/TomT...
  12. [verwijderd] 22 juni 2012 12:30
    quote:

    rolof schreef op 22 juni 2012 12:12:

    [...]

    Bedoel je dit:

    www.portablegear.nl/nieuws/13023/TomT...
    Nee, dat was bekend. Is badasmartphone. Ik bedoel nieuws over de galaxy s3. Is android. Dat nieuws zou betekenen dat Tomtom dominant zit in alle systemen behalve bij microsoft.
    Bingo
  13. [verwijderd] 22 juni 2012 14:14
    ik heb de reacties in de afgelopen 11 dagen van "onze" analisten nog eens doorgenomen. Tomtom wil niks meer zeggen over de scope van het Apple-contract (of alleen via hun Belgische woordvoerder Lars Guns). En onze jongens lopen daar lui en gewillig achteraan zonder kritische vragen , denkwerk, of dies meer.,.
    Maar blijkbaar kunnen ze niet anders.

    Het kan ook helderder:

    online.wsj.com/article/BT-CO-20120612...

    Nu snap ik ook waarom Maarten van Tartwijk in New York voor de WSJ schrijft; en onze boys niet. Maar ach: Amsterdam is ook heel interessant. En waar hoop is , is toekomst. Volgende standplaats: Winterswijk ?
  14. [verwijderd] 23 juni 2012 11:29
    quote:

    andres25 schreef op 22 juni 2012 08:28:

    [...]

    Waarschijnlijk heeft iemand in d egaten wat de impact is van wat er gebeurt.

    Ik hoop datd eheren analisten ook onze draadjes lezen. Zeker als ze er zelf in genoemd worden. Dan kunnen ze ook de informatie tot zich nemen over Lars Guns van TomTom zelf die meldt dat de deal met Apple om meer gaat dan kaarten. En het artikel dat Justin heeft geplaatst vanuit gpsbusinessnews dat Tomtom een contract zou hebben met Medercedes. Heren , doe uw werk zou ik zeggen !

    En Tomtom ?
    Als er weer zo een geen vlees noch vis verhaal komt, dan is het aan Tomtom om nu een klare wijn te schenken. Worden de uitlatingen van Lars Guns nu ondersteund of niet ? De aandeelhouders hebben nu wel eens recht op duidelijk taal vanuit Amsterdam.
    Foutje, iedereen weer in het gareel . Maar de uitlating van Lars Guns was wel gezegd.

    Op 22 juni meldt de site netties.be dat ze ook met Lars Guns hebben gesproken. Maar nu zingt hij keurig weer het liedje van Richard Piekaar.

    Lees maar.

    TOMTOM, a brand so nice, they name it twice
    Apple gaat voortaan TomTomkaarten en TomTomdata gebruiken in iPad en Iphone. Eigenlijk was het verwacht dat het tot een breuk zou komen tussen Apple en Google (Apple gebruikte tot nu toe Google Maps). Google is met Android immers een rechtstreekse concurrent van IOSx. Om die reden kon Apple ook niet gaan shoppen bij het Amerikaanse NavTeq - dit is immers overgenomen door Nokia. Dus het werd TomTom en dit is zeker geen tweede of derde keus. TomTom staat wat aanbod betreft minstens op gelijke hoogte met NavTeq, en heeft meer te bieden dan Google Maps, die minder ervaring hebben.

    Een reden dus om ons licht te gaan opsteken bij Lars Guns, Country Manager Benelux Consumer en Steven Vancoetsem, Program Manager Quality. Maar de enige reactie die we konden losweken was: “Ja, er is een overeenkomst, wij leveren data en Apple doet de rest (software). We mogen van Apple, er niets meer over zeggen.” Zo kennen we Apple, heel gesloten, dit in schril contrast met TomTom zelf, waar openheid troef is.
    Jullie zitten hier in Gent, wat gebeurt er hier?

    einde citaat.

    Ineens niks meer over verkeer, flitspalen, etc.

    Arme Lars. Iets te enthousiast geweest. Ik kan het me helemaal voorstellen.
    Zeker standje gehad. Maar ja, zijn eerdere uitspraken staan zwart op wit. En Tomtom heeft het (nog ) niet ontkend.

20 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.