Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Baltic Dry ontmaskerd

Des te meer ik mij verdiep in de Baltic Dry Index (BDI), des te meer vraag ik me af of deze index de haar toegedichte kwaliteiten eigenlijk wel waar maakt. Deze index wordt doorgaans gezien als een belangrijk leading indicator voor de wereldeconomie.

De index wordt al maanden regelmatig genoemd als reden voor het herstel op de aandelenmarkt. Dat de BDI sinds de bodem in december 2008 alweer zes keer over de kop is gegaan, geeft volgens velen aan dat de economische bodem is bereikt.

Dat is weer een goede reden om aandelen te kopen. Aldus luidt tenminste het populaire verhaal over deze index.

Voor de leken: de BDI is een index die de ontwikkeling van de vervoerskosten van grondstoffen per schip weergeeft. De index is samengesteld uit een aantal deelindices voor verschillende scheepstypes.

Comedy Capesize
Zo is de Supramax Index voor de kleinere schepen, de Panamax Index voor de schepen die nog net door het Panama kanaal kunnen en de Capesize Index is voor de schepen die te groot zijn om door het Suezkanaal te gaan. Meer informatie vindt u hier. Mijn interesse gaat momenteel uit naar de laatste index, de Capesize.

Hoewel slechts 10% van de hele wereldvloot tot deze categorie behoort, is het wel goed voor het grootste deel (60%) van het grondstoffentransport. De stijging van de BDI is dan ook voor een belangrijk deel te danken aan de koerssprongen van de Capesize index. De andere deelindices zijn veel minder sterk opgelopen.

Deze schepen zijn zó groot, dat er wereldwijd nu slecht zo´n 850 van rondvaren en dat er per jaar slechts een beperkt aantal worden gebouwd. Met zo’n klein aantal boten voor de hele wereld is de kans op ruis groot. Zoals iedereen weet, is de prijs van een product of dienst doorgaans een afspiegeling van vraag en aanbod.


Baltic Dry Index

Slim koopmanschap China
Een prijsstijging hoeft daarom niet altijd het gevolg te zijn van een grote vraag, maar kan net zo goed het gevolg zijn van een beperkt aanbod. Juist daar lijkt de prijsstijging van de Capesize index aan te danken zijn. Zo gaat het verhaal dat 10% van de gehele vloot voor de Chinese kust ligt te wachten om gelost te worden.

China heeft het afgelopen jaar volop geprofiteerd van de zeer lage staalprijzen en heeft op grote schaal ingeslagen. Zo sterk zelfs, dat de havens - nu de schepen gearriveerd zijn - de afhandeling niet aankunnen. Dat 10% van de vloot ligt te wachten, leidde elders in de wereld tot tekorten en dat stuwde de vervoerskosten omhoog.

Nou kunt u stellen dat die sterke invoer van staal naar China een positief punt is, maar de vraag blijft in hoeverre het hier om economisch herstel gaat, of om slim koopmansschap. Zoals het er nu naar uitziet gaat het om het laatste. De opslag in de havens staat op een piek, wat nog geen teken is dat het staal voor productie wordt ingezet.


Baltic Capesize Index

Van krappe naar ruime markt
Een extra punt is dat de Chinese koopwoede wel eens over het hoogtepunt heen kan zijn. Een half jaar geleden stond de prijs van ijzer op een dieptepunt en waren de vervoerskosten zeer aantrekkelijk. Met volle pakhuizen en aanzienlijk hogere prijzen, is er voor de Chinezen weinig reden om op dezelfde voet door te gaan.

Dat betekent dat de BDI wel eens weg kan zakken. Zo'n daling is overigens ook geen goed signaal voor de onderliggende reële economie. Hier komt nog eens bij dat er in 2009 ongeveer 200 nieuwe Capesize-schepen opgeleverd gaan worden. Die oplevering loopt doorgaans aardig wat vertraging op.

Stel nou eens dat zelfs maar de helft hiervan voor het einde van het jaar klaar is, dan nog verandert de huidige krappe markt opeens in een ruime. Dat laatste verklaart ook meteen waarom de forward Capesize markt slechts een fractie van de stijging heeft laten zien, dan de spot-markt op de borden zette.


Alle Baltic boys gezellig samen

Dertien brokers…
Een laatste punt van zwakte is de wijze waarop deze index wordt berekend. Elke dag wordt aan dertien brokers gevraagd wat volgens hen die dag de waarde van de verschillende scheepstarieven is. Toen op 2 juni de index liefst 18% steeg, riep dit onder vrachtvervoerders vragen op in hoeverre de afgegeven quotes correct waren.

De bedoeling van de index is dat er slechts naar een spot-koers gekeken moest worden, maar dat sommige brokers ook verwachtingen lieten meewegen. Al met al is het mij wel duidelijk dat u niet al te harde conclusies mag trekken over het herstel van de wereldeconomie door alleen naar het koersverloop van de BDI te kijken.

De stijging die we tot nu toe hebben gezien is sterk overdreven en wordt vrijwel zeker gevolgd door een daling. Dat we ook op basis hiervan maar geen al te stellige conclusies moeten trekken, lijkt me duidelijk.


Lukas Daalder Lukas Daalder is een onafhankelijk fundamenteel econoom. Hij is te volgen op twitter en schrijft een blog. Daalder heeft momenteel (al dan niet gedekte) long posities in Fortis en ING. Bovendien heeft hij posities in meerdere open-end beleggingsfondsen van onder ander de Postbank, Robeco, ABN Amro en Fidelity. Elk AEX of AMX fonds beschouwt Daalder als een potentieel interessante belegging, alles wat hij schrijft moet vanuit die optiek worden gelezen. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Uw reactie is welkom, klik hier.

Lukas Daalder is CIO voor Robeco Investment Solutions en is sinds 2009 werkzaam bij Robeco. Hiervoor was hij werkzaam bij IMC marketmakers, Bank Oyens van Eeghen, Amstgeld en Rabobank. Hij begon zijn carrière in de beleggingssector in 1992, na afronding van zijn economische studie aan de Universiteit van Amsterdam. Hij is daarnaast bekend als vaste columnist van het Financieele Dagblad.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 
Lukas Daalder

Auteur:

Lukas Daalder is CIO voor Robeco Investment Solutions en is sinds 2009 werkzaam bij Robeco. Hiervoor was hij werkzaam bij IMC marketmakers, Bank Oyens van Eeghen, Amstgeld en Rabobank. Hij begon zijn carrière in de beleggingssector in 1992, na afronding van zijn economische studie aan de Universiteit van Amsterdam. Hij is daa...

Recente artikelen van Lukas Daalder

  1. Best of the week: social media
  2. Vooruitblik 2011: Geen rechte lijn
  3. Obligatiemarkt versus QE2

Reacties

27 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 10 juni 2009 13:24
    gisteravond in het forum neergezet.
    verhaal van Lukas is goed en stemt overeen met onderstaande link. Maar origineel verhaal is t niet.

    meer dement dan rendement - 10 jun 09, 00:46 | Reageer | Quote | Dit is niet OK | Aanbevolen: 0

    www.mgn.com/news/dailystorydetails.cf...

    Met deze analyse blijft alles nu even hangen op de huidige niveaus.
    Timing wordt nu cruciaal.

  2. [verwijderd] 10 juni 2009 15:42
    quote:

    rogver schreef:

    Ter ondersteuning van dit verhaal hoef je alleen maar de im- en exportcijfers over april van China (en Duitsland) erbij te halen. Die waren dramatisch en veel slechter dan verwacht. Als de BDI een leidraad was voor economische activiteit dan had dit niet gekund.
    Net binnen, cijfers uit V.S. en ook niet best.

    For April, exports of goods and services fell $2 billion, or 2.3 percent, to $121.1 billion, the smallest monthly total since July 2006.

    Imports dipped $2.2 billion, or 1.4 percent, to $150.3 billion, the lowest total since September 2004.
  3. [verwijderd] 10 juni 2009 17:11
    copy van een email 17 maart j.l. in fullermoney.com

    Email of the day (1) - On shipping rates as a lead indicator:

    "I have read a lot of things about the Baltic Freight Index and I would like to put things in their right perspective.

    "There is a widespread need to identify leading signals for economic recovery. The paradox is that people involved with the shipping industry try to find signs on what their industry will do by analysing the economy. The rest try to see what the BDI does as a signal for economic recovery!!!

    This is very dangerous for outsiders as the mechanics of shipping are complicated. I am in the industry 20 years and claim to know 30% of it. So for the latest developments let me lay out the following;

    1. During the downturn a lot of ships and especially the big ones (Capesizes) were laid up. These were around 400 ships. That's a lot and not counting the ships slow steaming as to win time.

    2. These ships now are reactivating and see what is happening to BDI..!

    3. On top we have the huge order book of new buildings. Even with the reported cancellations their size is 46% of existing tonnage due for delivery this year and next.

    4. When demand returns to normal levels in the economies, shipping will still have to fight its own demons that were created during the greed years.

  4. [verwijderd] 10 juni 2009 20:00
    Beste Lukas,
    De "vraagzijde" van deze index is inderdaad van belang. China met haar vraag naar ijzererts (niet staal) en kolen bepaalt voor een groot deel de prijs charter tarieven voor Capesize schepen. Wat de markt op dit moment nog sterker beinvloedt (en dit zal m.i. nog even duren) is dat er in de jaren t/m 2008 een enorm orderboek aan nieuw te bouwen schepen is opgebouwd. Dit is de reden dat de prijzen zo onder druk staan en er zo ontzettend veel financiele stress onder rederijen is. Er worden veel nieuwbouworders opgezegd, voorzover mogelijk of indien gedwongen door faillissement. Het gaat echter nog een hele tijd duren voordat deze capaciteit (bestaand en nieuw) is geabsorbeerd. Zelfs als de vraag uit China zich helemaal hersteld!
  5. [verwijderd] 10 juni 2009 20:48
    Lucas D, tip: kijk/zoek ook eens over artikelen over de zgn contango.

    Stukje hieronder uit een artikeltje uit dec 2008

    Contango Pays Most in Decade as Shell Stores Crude (Update2)

    By Robert Tuttle and Alexander Kwiatkowski

    Dec. 8 (Bloomberg) -- In the worst year ever for oil, investors can lock in the biggest profits in a decade by storing crude.

    Traders who bought oil at the $40.81 a barrel on Dec. 5 could sell futures contracts for delivery next December at $54.65, a 34 percent gain. After taking into account storage and financing costs investors would earn about 11 percent, according to Andy Lipow, president of Houston consultant Lipow Oil Associates LLC. The premium, known as contango, is the biggest for a 12-month span of futures since 1998, when a glut drove crude down to $10.

    Maar zie ook: www.beurskings.nl/viewtopic.php?t=347...

    Contango is een situatie waarin termijncontracten van bijvoorbeeld grondstoffen of agrarische producten zich kunnen bevinden. Als de prijs over een bepaalde termijn hoger is dan de huidige prijs is de markt in contango. Dit kan onder andere veroorzaakt worden door hoge voorraadkosten, verzekeringskosten en dergelijke.

    De tegenovergestelde situatie wordt backwardation genoemd.
  6. [verwijderd] 11 juni 2009 09:27
    Men kan dat geen ontmaskering noemen. Wat betreft China is op te merken dat China had aangekondigd grondstoffen in te kopen en men kon ook in kranten lezen dat daarna er nogal wat handel was op dat gebied. Dat is natuurlijk terug te vinden in een index zeker als de rest van de handel bijna plat ligt. Grafieken lezen is een kunst en kunde waarbij men goed geïnformeerd moet zijn; beleggers draaien, net als politici en journalisten, 'oorzaak en gevolg' vaak om, omdat dit goed uikomt in een verkooppraatje. Dat laatste is dan ook menselijk te noemen.
  7. dokter Lee 11 juni 2009 11:31
    quote:

    meer dement dan rendement schreef:

    gisteravond in het forum neergezet.
    verhaal van Lukas is goed en stemt overeen met onderstaande link. Maar origineel verhaal is t niet.

    meer dement dan rendement - 10 jun 09, 00:46 | Reageer | Quote | Dit is niet OK | Aanbevolen: 0

    www.mgn.com/news/dailystorydetails.cf...

    Met deze analyse blijft alles nu even hangen op de huidige niveaus.
    Timing wordt nu cruciaal.


    Een artikel van 4 juni met precies dezelfde inhoud over een aanstaande correctie in de BDI.
    www.dekritischebelegger.nl/grondstoff...

    Gegroet,
27 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.