Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,275   +0,055   (+1,05%) Dagrange 5,200 - 5,315 87.023   Gem. (3M) 174,1K

TomTom Augustus 2024

729 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 37 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 pwijsneus 29 juli 2024 16:48
    Nu de aandelen inkoop is afgerond via de Second Trading Line voor aandeelhouders met belang >5% zal het aantal uitstaande aandelen verkleind worden. Door deze actie krimpt het totaal aantal aandelen naar 125 miljoen, en wordt de free float verkleind tot 50,7%, en belang TomTom en de founders vergroot naar 49,3%. Net iets onder de 50% dus. Is dit strategisch of puur toeval?

    Een Terugblik op 2018

    Misschien eerst even terug naar 2018, in dat jaar besloot TomTom om de telematics business na verschillende ontvangen inbound calls te verkopen. Via de ontvangen interesse wisten de founders en tevens grootaandeelhouder dat ze rond de miljard euro konden vangen voor dit onderdeel. Uiteindelijk is deze divisie voor 910 miljoen euro verkocht aan Bridgestone en is 750 miljoen uitgekeerd aan de aandeelhouders, waarvan 330 miljoen naar de founders. Ook TomTom zelf hield er een flinke portie cash aan over. Het aantal uitstaande aandelen is destijds ook door deze capital repayment gecombineerd met een share consolidation verkleind. Dus het ging van 235 miljoen aandelen naar nog maar 132 miljoen aandelen, straks in augustus zijn dat er dus nog maar 125 miljoen in totaal. Ondertussen is het belang van TomTom en de founders gestegen naar 49,3%.

    Informatievoorsprong van de Oprichters

    TomTom ontving dus interesse van meerdere partijen voor Telematics, en na een uitvoerige review door de founders in de zomer van 2018 hebben ze in september aangekondigd het in de verkoop te zetten. Dat zo’n review door de founders in besloten kring plaats vindt zonder pottekijkers is begrijpelijk. Toch is een belangrijk gegeven is dat de CEO van óók 1 van de 4 founders is. Het besluit met de founders waarvan er 2 nog actief zijn in TomTom (CEO&CMO) en 2 niet doet er niets aan af dat de oprichters een informatievoorsprong had op alle andere aandeelhouders.

    Dat de uitkomst van al deze ontwikkeling tot gevolg heeft dat het aandelenbelang wordt verkleind, en het belang van de oprichters telkens wordt vergroot, vind ik opvallend. Helemaal omdat de AFM de aandeelhoudersstructuur van TomTom niet heeft gelabeld als “acting in concert”, en dus als onafhankelijke aandeelhouders die individueel handelen. Toch kan ik me gezien de keuzes die zijn gemaakt door de founders en TomTom niet los van elkaar zien. Er wordt telkens gekozen voor de oplossing die een eventuele exit sneller in bereik zouden plaatsen. Dat is ook opvallend. Het is belangrijk om te weten dat indien de AFM de founders wel zou betitelen als een groep aandeelhouders acting in concert, dan de biedplicht (>30%) in werking zou treden.

    De waardering van Telematics was voor de markt een mysterie aldus Goddijn. Hij voegde er aan toe in een interview met Reuters: "If you look at the sum of the parts and the valuation and market cap, there is something not quite right and that needs to be better explained," Goddijn said in an interview this week in San Francisco.

    Transparantie onder Vuur & Verloren Vertrouwen van de markt

    In een notering met normale aandeelhoudersstructuur dwingt dit tot transparantie. Bij TomTom ervaar ik in ieder geval die transparantie een stukje anders.

    Sinds 2019 na de verkoop van Telematics, is TomTom met divisies consumer, automotive en enterprise vandaag 50% minder waard geworden. De waardering van de free float is vandaag nog maar 325 miljoen waard. Dat is minder dan de uitgekeerde cash dat de founders hebben ontvangen bij de verkoop van Telematics.

    Als je het koersverloop als graadmeter beschouwd voor het vertrouwen in een notering, dan is het vertrouwen door de markt in TomTom ver te zoeken. Zeker nu we nog 8 maanden moeten wachten op een hernieuwde outlook, die in Juli is ingetrokken, omdat ze het even niet meer weten. Het intrekken van de outlook is een zeer effectieve manier om het vertrouwen in een aandeel te verkleinen.

    Als straks in 2025 de nieuwe outlook wordt gepubliceerd moeten we eens kijken wanneer TomTom het is gelukt een winstgevend businessmodel uit te voeren. In een bijzin werdt afgelopen cijferpublicatie gemeld dat Volkswagen eindelijk in productie is gekomen. Dit is toch belangrijk nieuws zou je zeggen, maar het was niet nodig hier een apart persbericht aan te wijden.

    Partnerschappen en Toekomstige Mogelijkheden

    Toch zie je dat partners van TomTom ook zaken doen met Volkswagen. Neem Microsoft, sinds 2021 werken ze samen met Volkswagen om zelfsturende functies te ontwikkelen. Op de CES van dit jaar implementeerde VW ChatGPT in hun auto’s. Ook werkt Microsoft samen met Bosch om nieuwe toepassingen te ontwikkelen met generatieve AI. Speelt TomTom hier ook een rol in?

    De slagkracht en pricingpower van TomTom’s klanten zijn waarschijnlijk een stuk groter dan van TomTom zelf. Ook is laatsgenoemde enorm afhankelijk van Overture (Microsoft, Amazon en Meta) en automotive klanten zoals Stellantis en VW. Ook zijn ze kwetsbaar op de beurs, en misschien wil je de focus 100% op de bedrijfsvoering leggen, in plaats van aan de beurs. Een exit zou een mooie oplossing zijn voor alle partijen, en zoals je hierboven ziet zijn er best een paar voordelen te benoemen om uit de publieke aandacht te vertrekken, en buiten de beurs verder te gaan. Wellicht komt er nog wel zo’n review moment van de founders, uiteraard totaal onafhankelijk en zeker niet acting in concert.

    TomTom lijkt strategisch te werk te gaan om de controle te behouden en mogelijk te verzilveren. De aandeleninkoop, verkoop van bedrijfsonderdelen en afnemende free float wijzen in deze richting. Of dit uiteindelijk tot een exit leidt, zal de tijd leren, maar de huidige ontwikkelingen wijzen wel in die richting. TomTom’s oprichters hebben hun invloed vergroot en kijken wellicht naar een toekomst buiten de beurs.

    We gaan kijken waar het op uit komt.
  2. forum rang 6 hvasd2 29 juli 2024 20:13
    Lees niks over de leeftijden van de founders. Wie gaat er bij een exit aan de touwtjes trekken? Hoe lang wilt de CEO nog doorgaan. Wellicht verder in de RvC? Maar die is niet meer verplicht bij een exit. De andere drie founders zie ik niet direct een rol meer spelen in een exit TT.
    Volgens mij komt een exit ook nauwelijks voor of het is een exit vanwege een zeer lage beurskoers.
  3. forum rang 6 tatje 29 juli 2024 20:46
    Na het 1e HJ staat de cash op 258

    De FCF staat op - 14.1 1e HJ 2024

    Halen we 2% FCF over 2024 dan zal het 2e HJ + 26.2 zijn

    -14.2 + 26,2 =12.is 2% van 600

    Van 26,2 moet 2 maal 2,1 lease af, over 22.

    258 plus 22 eind van het jaar 280 aan cash

    Eind 2025 300 tot 330 aan cash, ondanks intrekken ambitie.

    Verder is iedereen zeker dat het grootste inkoop deel voor de schrap is, getuige 125 miljoen shares.

    Ik ben nog niet zo zeker.

    op blz 86 van JV 2023 stond

    All equity-settled stock compensation will be covered at
    the time of exercise, firstly through the issue of treasury shares held by the company, and
    secondly through the issue of new shares.

    Nu schrappen en straks verwateren tot 132 miljoen shares !!!

    Alles kan :-)

    Dass niet makkelijk, maar simpel :-)
  4. forum rang 6 ketchup 30 juli 2024 07:18
    indien TT zou overwegen in een later stadium weer aandelen uit te geven voor welke doeleinden dan ook, dan zal dat mi gaan in een plaatsing ... maw men geeft een (nieuwe) aandeelhouder(s) de kans een aandeel in het bedrijf te nemen voor cash aan een overeengekomen koers ( X belang voor X som aan geld)
    mocht zulk een plaatsing van aandelen uiteindelijk eindigen ( via bvb Bank-participaties) naar reeds bestaande belanghebbenden met een aanmerkelijk belang .. dan is TT gewoon een beursgenoteerd bedrijf dat langzaam overgaat naar een privaat bedrijf en dat zonder de reguliere aandeelhouders ook maar één cent premie te geven voor een feitelijke exit
  5. visje 30 juli 2024 08:27
    TomTom and Causeway streamline traffic insights and analytics
    TomTom is excited to announce an extension of its commercial deal with Causeway, a British construction technology company. The company integrates TomTom’s Live Traffic and Maps APIs into Causeway one.network, its innovative web-based portal that provides customers with real-time insights and analytics into roadworks, road closures, and traffic disruptions. The collaboration also introduces Traffic Replay, a novel tool for analyzing past traffic events, powered by TomTom’s location technology.

    via commercial news 30/07/2024
  6. DYEX 30 juli 2024 10:00
    quote:

    visje schreef op 30 juli 2024 08:27:

    TomTom and Causeway streamline traffic insights and analytics
    TomTom is excited to announce an extension of its commercial deal with Causeway, a British construction technology company. The company integrates TomTom’s Live Traffic and Maps APIs into Causeway one.network, its innovative web-based portal that provides customers with real-time insights and analytics into roadworks, road closures, and traffic disruptions. The collaboration also introduces Traffic Replay, a novel tool for analyzing past traffic events, powered by TomTom’s location technology.

    via commercial news 30/07/2024
    Krijg het gevoel dat bij nieuwsberichten, net zoals dat vroeger leek te gaan bij TT, de koers extra gecontroleerd wordt. Dat is nu helemaal niet meer nodig, maar als er bij deze volumes dan toch verkocht wordt, blijkt pas hoezeer de controle is. Dit wordt helemaal geen dirty exit meer, dit is de tactiek van de verschroeide aarde.
  7. forum rang 6 hvasd2 30 juli 2024 12:41
    quote:

    ketchup schreef op 30 juli 2024 07:18:

    indien TT zou overwegen in een later stadium weer aandelen uit te geven voor welke doeleinden dan ook, dan zal dat mi gaan in een plaatsing ... maw men geeft een (nieuwe) aandeelhouder(s) de kans een aandeel in het bedrijf te nemen voor cash aan een overeengekomen koers ( X belang voor X som aan geld)
    mocht zulk een plaatsing van aandelen uiteindelijk eindigen ( via bvb Bank-participaties) naar reeds bestaande belanghebbenden met een aanmerkelijk belang .. dan is TT gewoon een beursgenoteerd bedrijf dat langzaam overgaat naar een privaat bedrijf en dat zonder de reguliere aandeelhouders ook maar één cent premie te geven voor een feitelijke exit
    Horror scenario !!
  8. forum rang 6 hvasd2 30 juli 2024 12:42
    quote:

    DYEX schreef op 30 juli 2024 10:00:

    [...]

    Krijg het gevoel dat bij nieuwsberichten, net zoals dat vroeger leek te gaan bij TT, de koers extra gecontroleerd wordt. Dat is nu helemaal niet meer nodig, maar als er bij deze volumes dan toch verkocht wordt, blijkt pas hoezeer de controle is. Dit wordt helemaal geen dirty exit meer, dit is de tactiek van de verschroeide aarde.
    Horror scenario wederom!
  9. DYEX 30 juli 2024 17:11
    Even andersom geredeneerd: Stel dat je als ceo van een onderneming als TomTom, weliswaar aan de ascx genoteerd maar met veel personeel wereldwijd en personeelsoptieplannen, wist dat er onder je beleggers een vrees was voor een dirty exit, en stel dat je dat niet van plan was, zou je dat dan niet direct willen communiceren? Dat dat niet je gedachte was bij de manier waarop TT met haar aandeelhouders om zou willen gaan?

    Ofwel, doorgeredeneerd, gegeven dat dat elders in dit soort situaties (meerderheid aandelen bij kleine groep insiders, alsmaar lagere beurswaarde, deel met Telematics gecashd, groot shortbelang) wel degelijk aan de orde is en hij die vrees niet wegneemt, is het dan niet juist het plan? Wil HG het dan gewoon zo flikken, willens en wetens? Lak aan alles en iedereen?
  10. DWVS 30 juli 2024 17:20
    quote:

    DYEX schreef op 30 juli 2024 17:11:

    Even andersom geredeneerd: Stel dat je als ceo van een onderneming als TomTom, weliswaar aan de ascx genoteerd maar met veel personeel wereldwijd en personeelsoptieplannen, wist dat er onder je beleggers een vrees was voor een dirty exit, en stel dat je dat niet van plan was, zou je dat dan niet direct willen communiceren? Dat dat niet je gedachte was bij de manier waarop TT met haar aandeelhouders om zou willen gaan?

    Ofwel, doorgeredeneerd, gegeven dat dat elders in dit soort situaties (meerderheid aandelen bij kleine groep insiders, alsmaar lagere beurswaarde, deel met Telematics gecashd, groot shortbelang) wel degelijk aan de orde is en hij die vrees niet wegneemt, is het dan niet juist het plan? Wil HG het dan gewoon zo flikken, willens en wetens? Lak aan alles en iedereen?
    Als we er door Harold op die manier ingeluisd worden beschouw ik dat diefstal en ik hoop dat Harold meeleest en gaat begrijpen dat er nog nooit iemand van mij iets gestolen heeft zonder daar spijt van te krijgen.
  11. forum rang 6 tatje 31 juli 2024 17:09
    Jan Jaap Bongers van Teslin 4 maanden geleden bij de ...................................

    Het nieuwe platform heet Orbis veel meer data punten door Amazon Meta en mIcrosoft en ook van Openstreetmaps ( OSM )
    Automatisering is veel groter en ook nog eens goedkoper.

    Automotive hoogste orderboek ever

    Enterprise door Orbis grote stappen gemaakt, lukt het ze om grote nieuwe klanten aan te trekken, dan is Tom Tom met een marge van 90% een geweldige investering

    Grote nieuwe klanten noemt TomTom toch proof points.

    Daar zei Taco bij de call Q2 2024 toch iets over.

    To wrap things up, I would like to leave you with some of the key takeaways for today. First, as Harold also mentioned, we see that TomTom Orbis Mapsi s maturing, which is bolstering the strength of our product and vision. The proof points are now there. Microsoft has adopted the new maps
    and we see momentum in Enterprise more broadly picking up.

    "" The proof points are now there. ""

    Ik wil alleen hetzelfde per aandeel als Harold :-)

    Lees Michael Harell even helemaal

    download.tomtom.com/open/banners/Capi...
  12. forum rang 4 vreemdvermogen 31 juli 2024 18:17
    Het interessert me geen barst meer wie wat en wanneer gezegd heeft. Wat mij wel interessert is de koers van TomTom. 5 euri. Oftewel zo'n 400 miljoen ( - cash) Dat kan toch geen High tech bedrijf waard zijn waar o.a. MS, Meta, Amazon, autofabrikanten en vele kleinere enterprice klanten aan verbonden zijn. Hoe is het in godsnaam mogelijk dat het bestuur niet in staat is om zo'n bedrijf naar een hoger beursplatform te brengen (AMX) en een fatsoensoenlijke koers te realiseren. Maar ja hoe slechter het gaat des te hoger de bonussen voor de happy few. Maar het personeel zal ondertussen ook flink balen als ze al die optiebeloften in de prut zien belanden. Die hebben ook zoiets van " Waar doen we het voor". Ik weet ook niet wat er allemaal gaande is. M'n onderbuik zegt "Het stinkt aan alle kanten". Maar dat is nou niet echt een goede raadgever.
  13. DYEX 31 juli 2024 21:38
    Teslin zit in noodlijdend Ebusco, waar ze een positie hebben die "geplaagd"? wordt door shorters (Otus, Citadel, Qube) en zit natuurlijk ook in TT, met dezelfde shortpartijen. Als Teslin nu en in het verleden op deze participaties rendement heeft willen halen, dan kan dat toch alleen maar doordat zij hun aandelen uitlenen aan deze shortpartijen?
  14. forum rang 6 ketchup 1 augustus 2024 07:08
    TT's beurswaarde staat in geen enkele verhouding tot al de gedane investeringen en inspanningen de laatste 10 jaar en dat gaat ook op voor het rendement dat ze laten zien uit al deze gedane investeringen/inspanningen,
    daarom is het remuneratie beleid bij TT voor het Management, waar winsten / performance die invloed hebben op rendement/cijfers voor de investerende reguliere aandeelhouder geen onderdeel van het bonusbeleid

    kort gezegd: aan deze schandalige waardering van het aandeel aan de beurs en het onthutsend slecht rendement voor de investeerder, werkt TT of aan een geheime Agenda , of anders is het Management compleet incompetent

    en dan is het voor het bedrijf echt te hopen dat het 1e speelt en niet het 2e , het aanhouden van het bestuur na jaren van mis-management van geïnvesteerd kapitaal zonder aandeelhouders rendement geeft aanleiding om te geloven dat ze bij TT toch een geheime agenda afwerken
  15. forum rang 6 NewKidInTown 1 augustus 2024 08:36
    Tja, als je de aandelen gekocht hebt en nu elke dag zit te hopen op een flinke koersstijging, dan kan ik me voorstellen dat je elke dag teleurgesteld bent.

    Wat je ook zou kunnen doen is:
    CALLS verkopen en PUTS verkopen.
    Slechts 1 voorbeeldje uit een keuze van velen, voor elke 1000 aandelen die je al hebt van dit "juweeltje of parel":
    OPEN SELL 10 calls JUNI 2025 5,50 a 0,60
    OPEN SELL 10 puts JUNI 2025 5,00 a 0,64
    Ontvang je alvast direct 1,24 EUR per aandeel of 1.240 EUR voor de 1000 aandelen die je hebt, afgerond na aftrek kosten een 1,20 EUR of 1.200 EUR voor alle 1000 aandelen in pf.
    Stel even en TT eindigt in JUNI 2025 lager dan 5,00 dan moet je de aandelen kopen voor 5,00 minus de reeds ontvangen 1,20 wordt dus 3,80 EUR.
    Stel even en TT eindigt in JUNI 2025 hoger dan 5,50 dan moet je de aandelen VERkopen voor 5,50 PLUS de reeds ontvangen 1,20 wordt dus 6,70 EUR. Rendement dan een ruime 32% in krap 11 maanden.
    Stel even het aandeel blijft onveranderd op 5,06 staan, dan heb je een rendement van ruim 23%.

    Geluk.
729 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 37 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.