Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,275   +0,055   (+1,05%) Dagrange 5,200 - 5,315 87.023   Gem. (3M) 174,1K

Donderdag 29 aug 2013 D Day Voor TomTom Want Het Is Zover.............

160 Posts
Pagina: «« 1 ... 3 4 5 6 7 8 | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 29 augustus 2013 13:52
    quote:

    rendementkoning schreef op 29 augustus 2013 13:41:

    [...]

    Nee kostprijs is wel wat anders aangezien de kaarten ook up-to-date moeten blijven. Ik ben erg benieuwd naar de fixed costs van het product zelf, misschien kan ik hiervoor wel wat efficiency ratio's gebruiken. Het is mijn inziens leuk om dit te vergelijken met concurrenten, want de meest efficiënte club kan de beste marges behalen indien er nog een race to the bottom komt...
    In dit draadje wat meer info over de kostprijs van de kaarten:

    www.iex.nl/Forum/Topic/1300346/1/Cent...

  2. Pelikapuntzak 29 augustus 2013 14:06
    Bij de twee koopsessies zag je dat de weg boven de €5 helemaal open lag. Totdat ie vrij snel werd dichtgebarricadeerd. Vanaf dat moment werd er grotendeels gedumpt. Er gingen ontzettend veel aandelen over de toonbank maar de koerssprongetjes vielen gelinkt naar de aantallen eigenlijk tegen.
    En nu zijn we weer terug bij af. Het lijkt wel ganzenbord.
  3. [verwijderd] 29 augustus 2013 15:45
    quote:

    Johnny88 schreef op 29 augustus 2013 14:23:

    [...]
    Staan er nog interessante dingen in? Zo ja, wat voor?
    Hoop eigenlijk niet dat de koers nu ineens flink gaat stijgen.
    Anders krijg je weer van die schreeuwerige teksten van een bepaalt iemand dat een bedrijf uit de USA zijn belang aan het vergroten is.
  4. forum rang 6 pwijsneus 29 augustus 2013 17:12
    quote:

    sappas schreef op 29 augustus 2013 16:54:

    [...]
    Welk interview was dat en van welke dag?
    Ik heb de NRC dan kan ik het opzoeken.

    Groetjes,

    Sappas

    Het was dit interview:

    archief.nrc.nl/index.php/2013/Juni/29...

    Hoop dat de link werkt; de titel was "kampioen in een krimpende markt".
  5. Circle123 29 augustus 2013 17:14
    Continental Includes Nokia/HERE 3D Navigation in New Infotainment Platform
    Tuesday, August 27th 2013

    Continental will unveil its GENIVI-based infotainment platform at the IAA Frankfurt Motor Show later this month and the company provided today an overview of the solution that will offer 360° surround view, LTE connectivity, 3D navigation from Nokia/HERE, MirrorLink connection to mobile devices and HTML5 apps.

    This is the first automotive customer for Nokia’s GPS navigation system that has been thus far found only on smartphones. Based on the geolocation APIs (Application Programming Interface) from HERE, vehicle manufacturers can also develop their own location-based applications. The system also has associated PC, smartphone and tablet apps to preset the GPS navigation destination before reaching the car.

    “Through a HTML5 portal, users can access a whole range of apps“, also said Continental, altough the company does not give more details on these apps.
    The 360° surround view system, that seems to be one of the highlights of the solution, consists - depending on the size of the vehicle - of at least four surround view cameras, which capture the entire area around the vehicle.

    The cameras can be used by the driver to display different perspectives and image sections on the infotainment system screen. They can even change to a bird's eye view on the screen and "float" freely above the vehicle.

    But the cameras can also be used remotely, for example if the alarm is triggered the owner can access the camera feeds to look at his car.

    Mobile devices can also be connected to the infotainment system using Bluetooth and MirrorLinkTM transmission.

    The whole infotainment platform is based on a GENIVI operating system.

  6. [verwijderd] 29 augustus 2013 17:21
    Oud nieuws; stond eergisteren ook al op het forum. Die 2 werken al langer samen. TomTom rukt als enige onafhankelijke wereldspeler echter steeds meer op in Automotive. Ook via de samenwerking met Harman.
    Apple heeft ook aangegeven de auto in te willen.

    We zien je hier trouwens alleen verschijnen als er wat negatiefs over TomTom valt te melden of als de koers te hard oploopt. Maak je je zorgen over dat we eind dit jaar op €6 staan.

    Veel positief nieuws in de pijplijn. Op 12 september (VW megadeal?)en 31 oktober (Q3 beter dan verwacht en verhoging outlook 2013?) vermoedelijk zelfs groot nieuws.
  7. sappas 29 augustus 2013 17:53
    quote:

    pwijsneus schreef op 29 augustus 2013 17:12:

    [...]

    Het was dit interview:

    archief.nrc.nl/index.php/2013/Juni/29...

    Hoop dat de link werkt; de titel was "kampioen in een krimpende markt".
    Kan ik niet meer downloaden vanaf de NRC-digitaal, het gaat maar tot 2 augustus 2013.

    Groetjes,

    Sappas
  8. forum rang 6 pwijsneus 29 augustus 2013 17:58
    quote:

    sappas schreef op 29 augustus 2013 17:53:

    [...]
    Kan ik niet meer downloaden vanaf de NRC-digitaal, het gaat maar tot 2 augustus 2013.

    Groetjes,

    Sappas
    Niet getreurd, ik heb het opgeslagen. Nota bene van jou!! Je had het dat weekend ook op het forum gezet, dus het moet hier ergens tussen de draadjes rondzwerven. Komtie aan(deel 1):

    TomTom, kampioen van een krimpende markt

    Negen jaar na de eerste TomTom GO verbouwde het Nederlandse navigatiebedrijf rigoureus zijn software. Maar er wachten TomTom-topman Harold Goddijn nog meer rigoureuze keuzes.

    Door onze redacteur MARC HIJINK

    Ook software heeft een uiterste houdbaarheidsdatum. En die van TomTom was ruim verstreken: de laatste keer dat het Nederlandse techbedrijf zijn navigatiesoftware grondig verbouwde, was in 2004. In dat jaar luidde de TomTom GO, een periode van ongekende groei in. De Nederlandse gps-revolutie plakte achter elke autoruit.

    Maar negen jaar lang voortborduren op hetzelfde systeem, dat past niet bij een boegbeeld van de Nederlandse innovatiecultuur. „Na zes tot acht jaar moet de boel op de schop”, zegt medeoprichter en topman Harold Goddijn: „We zaten er tegenaan te hikken en merkten dat we met de oude technologie niet meer verder konden groeien. ”

    De afgelopen anderhalf jaar bouwden TomTom-ontwikkelaars van de grond af een nieuw systeem, NavKit. Deze week ligt het resultaat in de winkel: portable navigation devices (PND’s) die meer aanvoelen als een smartphone, met 3D-gebouwen en een grotere rol voor verkeersinfo.

    „Een frisse start”, noemt Goddijn het. Dat werd woensdag gevierd met een feestje voor het hele TomTom-personeel. Het is de vraag of TomTom in zijn huidige vorm kan blijven gaan bestaan. TomTom is, zeker in Europa, kampioen van een krimpende markt. Die voor losse navigatiekastjes daalt jaarlijks met zo’n tien tot vijftien procent. Ondertussen steekt Google miljarden in een gratis kaart die beschikbaar is voor 900 miljoen Android-telefoons.

    En toen kwam Waze, de gratis navigatie-app waarbij gebruikers elkaar de snelle routes en flitslocaties doorseinen. Begin deze maand betaalde Google tot verrassing van velen ruim 1 miljard dollar voor de Israëlische start-up.

    Prompt richten de ogen zich op TomTom. Want de Nederlandse navigatiespecialist, met een beurswaarde van zo’n 850 miljoen euro en een jaaromzet van 950 miljoen euro, beschikt over strategische ‘geo-kennis’, live verkeersinfo en een waardevolle kaartendatabase. Het zijn onmisbare ingrediënten voor Amerikaanse technologiereuzen die met locatiegebaseerde diensten de mobiele markt willen veroveren. En die reuzen zijn bereid daarvoor te betalen.

    Als een startup met 110 medewerkers voor een miljard dollar van eigenaar verwisselt, wat zou er dan kunnen gebeuren met TomTom? „Je kunt ons niet vergelijken met Waze”, zegt Goddijn. „Zulke startups hebben nog geen verdienmodel. Wij zijn een bedrijf met 3.500 medewerkers, we verdienen al 22 jaar geld.”

    TomTom onderhoudt een nauwe relatie met Apple, Googles voornaamste concurrent. TomTom levert sinds vorig jaar de digitale kaarten op de iPhone en iPad en er zijn gesprekken over het toevoegen van nog meer functies aan het Apple-platform. Daarmee lijken de kaarten in de navigatiemarkt geschud. In het ene kamp Google, in het andere kamp Microsoft en Nokia (eigenaar van kaartenmaker Navteq). En de derde partij is Apple, met TomTom.

    Goddijn heeft altijd gezegd dat er ondanks de Apple-deal een plek blijft voor TomTom als onafhankelijk leverancier van kaarten. Maar Apple staat erom bekend dat het essentiële onderdelen van zijn producten liefst in eigen hand heeft. Goddijn: „We zitten op een heel strategische positie en de truc is om die goed uit te buiten. Zodat we mee kunnen blijven doen met het grote spel.”

    Maar TomTom wil niet eindigen als speelbal van Silicon Valley. Goddijn doet er het zwijgen toe als hem gevraagd wordt of er interesse is voor TomTom. Stilte. De topman staart over het Amsterdamse IJ - zijn uitzicht vanaf de zesde verdieping van het TomTom-pand. Dan: „De overname van Waze zet de zaken wel weer op scherp. Dat merk ik in de gesprekken met belangrijke klanten en met investeerders.”

    Mogelijke geïnteresseerden, behalve Apple , zijn Samsung, LG, Sony, Facebook, Yahoo en Amazon. Een vijandelijk bod zou TomTom kunnen afslaan; de vier oprichters hebben 47 procent van de aandelen in handen. Maar bij een goed bod (Apple heeft diepere zakken dan welk technologiebedrijf ook) zal TomTom moeten kijken naar het belang voor àlle aandeelhouders, benadrukt Goddijn. „We kunnen hier niet blijven zitten omdat we het leuk vinden om iedere dag naar het werk te gaan en graag van het uitzicht genieten.”

    Volgens analist Jos Versteeg van zakenbank Theodoor Gillissen heeft Apple TomTom straks niet meer nodig. „Ze gebruiken nu nog een TomTom-licentie, maar maken ondertussen een eigen kaart.”

    Dat is een theoretisch risico, erkent Goddijn, maar hij acht de kans klein dat Apple zelf alle expertise gaat verzamelen. Google haalde die truc overigens wel uit: het nam kaarten af bij TomTom en ontwikkelde de afgelopen jaren zijn eigen database. De deal met Apple kan het vertrek van Google als klant niet compenseren: de licentie-inkomsten van TomTom kwamen in het afgelopen kwartaal lager uit dan in 2012.

    TomTom ziet zijn omzet over de hele linie dalen. De vraag naar ingebouwde TomTom-systemen staat onder druk. Het bedrijf heeft zich weliswaar bewezen als toeleverancier van fabrikanten als Renault, Toyota en Daimler – de auto-industrie stelt erg hoge eisen – maar er worden door de crisis minder nieuwe auto’s verkocht.

    Ook de markt voor losse navigatiekastjes heeft te lijden onder de crisis. Toch ziet Goddijn hoopgevende ontwikkelingen in de Duitse en Britse markt. „Daar blijven de verkoopvolumes op peil, Zuid-Europa doet het minder goed.”

    Hij hoopt dat de NavKit-software bestaande klanten doet upgraden. Tegelijk schrapt TomTom de maandelijkse kosten voor verkeersinformatiedienst en kaartupdates. Dat is een verandering onder druk van gratis concurrentie maar dat hoeft niet ten koste te gaan van de winst, zegt Goddijn. „Stel dat 5 procent van de klanten voor 100 euro aan diensten afneemt tijdens de levensduur van een product. Dan kun je hetzelfde bereiken door je gemiddelde verkoopprijs met 5 euro te verhogen. Daar kiezen we voor.”

    De consumentenmarkt (de laatste kwartaalomzet daalde met 19 procent naar 101 miljoen euro, 50 procent van het totaal) blijft een punt van zorg. TomTom verkoopt nu ook sporthorloges met ingebouwd gps-systeem. De fitnessmarkt biedt betere groeikansen en een hogere marge dan navigatiekastjes.
  9. forum rang 6 pwijsneus 29 augustus 2013 17:58
    Goddijn: „De consumententak draagt bij aan het merk TomTom, maar vertroebelt wel de werkelijke waarde van het bedrijf, en onze groeimogelijkheden.”

    Zou afsplitsing van de consumentak een optie zijn? Is TomTom denkbaar zonder navigatiekastjes, net zoals Philips afscheid nam de tv-tak? Goddijn is niet afwijzend: „We moeten onze knopen tellen en kijken wat onze beste strategie is. Het is verdraaid lastig te voorspellen wat de consumentenmarkt op lange termijn gaat doen. Dat is ook lastig voor investeerders en verklaart ook voor een deel de hoogte van de koers.”

    Die koers is laag vergeleken bij de hoogtijdagen. De afgelopen jaren bungelt het aandeel TomTom rond de vier euro, terwijl de markt voor locatiegebaseerde diensten stijgt. Hetzelfde geldt voor de ontwikkelingen in de autoindustrie, waar TomTom een rol hoopt te kunnen spelen in slimme auto’s die met elkaar communiceren en semi-automatisch bestuurd kunnen worden.

    Al onderzoekt TomTom opties voor opsplitsing – de kleinere divisie Business Solutions zou volgens Goddijn makkelijk op eigen benen kunnen staan – de topman vindt dat het bedrijf in rustiger vaarwater terecht is gekomen sinds 2009. „Dat was echt eng toen de crisis toesloeg, omdat winkeliers opeens hun voorraden niet meer aanvulden en we een grote hoeveelheid vreemd geld op de balans hadden staan.”

    De overname van kaartenmaker Tele Atlas (2008) drukte opeens loodzwaar op de balans. Inmiddels heeft TomTom die schuld grotendeels weggepoetst, dankzij een extra investering van de vier oprichters.

    Zelfs analist Jos Versteeg – weinig positief over TomTom – is onder de indruk van de manier waarop TomTom zijn financiën op orde kreeg. „De balans is keurig. Het bedrijf kan zo nog jaren door, maar wel in een krimpende markt.”

    Het navigatieseizoen is begonnen
    De nieuwe TomTom GO-serie is gebaseerd op NavKit-software. De belangrijkste functies zijn via de kaart op te roepen, niet meer via een centraal menu. Voor automobilisten die al lang met een TomTom rondrijden zal het even wennen zijn. TomTom toont nu ook 3D-gebouwen in de stad en heeft een andere zoekfunctie: als je een gedeelte van een adres of een point of interest intikt, zoekt het apparaat al naar de locatie. In navolging van concurrenten zijn live verkeersinfo en kaartupdates nu gratis, in plaats van via een maandelijks abonnement. De TomTom GO heeft een smartphone nodig voor zijn internetverbinding, alleen de topmodellen (GO 5000 en 6000, 5 en 6 inch groot) hebben zelf een sim ingebouwd.
    Adviesprijs TomTom Go 600: 249 euro.

    Het navigatieseizoen is begonnen
    De Nüvi Premium is het huidige topmodel van de Amerikaanse fabrikant Garmin, de voornaamste concurrent van TomTom als het gaat om losse navigatiesystemen. Garmin is marktleider in de VS en heeft in Europa een marktaandeel van ongeveer 30 procent. De Garmin-apparaten werken met kaartmateriaal van Navteq (met 3D-gebouwen). De Nüvi Premium heeft een scherm van 5 inch en biedt gratis kaartupdates en info over files en flitsers. Voor het verbinden met die Garmin Live Services is een smartphone nodig.
    Prijs Nüvi Premium 3597 LMT: circa 300 euro.
    Het navigatieseizoen is begonnen

    De Finse telefoonfabrikant Nokia kocht in 2008 kaartenmaker Navteq en ontwikkelde op basis daarvan het gratis HERE-platform. De Nokia navigatiesoftware zit in elke telefoon die draait op het Windows Phone besturingssysteem. Nokia maakte die afspraak met Microsoft toen het overstapte van Symbian naar Windows Phone als besturingssysteem voor smartphones. Navteq is ook de kaart die gebruikt wordt in Microsofts zoekmachine Bing.
    Op mobiele telefoons is de kaart ook deels te downloaden (via wifi), zodat niet telkens een online verbinding nodig is om te navigeren. In Nederland kun je HERE inmiddels ook gebruik om een route met het OV te vinden.
    Het navigatieseizoen is begonnen

    Google begon zijn kaartenapplicatie met data van TomTom, maar stuurde zelf de StreetView-auto’s rond om de wereld vast te leggen. Vervolgens werd TomTom vriendelijk bedankt. Google Maps is net vernieuwd en gaat naadloos over in een 3D-weergave van Google Earth. Voor de mobiele telefoon ziet Google de digitale kaart als een krachtig advertentieplatform, die consumenten kan wijzen op actuele aanbiedingen dicht in de buurt. Google Maps werkt zowel op Android als iPhone met gesproken navigatieaanwijzingen en toont inmiddels ook fietsroutes.
    Google Maps, gratis via browser of app.
    Apple maakte vorig jaar een einde aan de niet meer zo innige samenwerking met Google Maps. Apple Maps – gevoed door TomTom-kaarten – had echter zoveel beginnersfouten dat topman Tim Cook zijn verontschuldingen aanbood. Ook Harold Goddijn had zijn klanten iets uit te leggen: „Dat die fouten niet aan TomTom lagen.” OV-informatie ontbreekt nog, en de points of interests zijn beperkt in verhouding met Google Maps. Maar na bijna 8 maanden durft Apple weer plannen te maken voor Maps. Neem de kaartensoftware in Mac computers en integratie van de iPhone in het autodashboard (zie foto).
    Apple Maps, gratis bij iPhone, iPad en OS X 10.9 (najaar)
    Het navigatieseizoen is begonnen

    Groetjes,

    Sappas
  10. [verwijderd] 29 augustus 2013 21:10
    quote:

    oudgediende schreef op 29 augustus 2013 13:40:

    Dit is pure computerhandel! Voor de grote opkoper zag je feel valse orders 100.000+ opduiken en deze verdwenen als sneeuw voor de zon. De laatste dagen zag je ook deze orders opgenomen werden. Het is niet alleen shortpartijen en een grote partij. Hier wordt een spel gespeeld..
    Interessant. Ik hoorde dat signaal al eerder. Leg eens uit hoe je dat interpreteert.

    Grote fake koop orders kunnen als doel hebben om te kijken of er ook een grote seller is die dergelijke grote pakketten kwijt wil. Kan ook zijn dat er een gevecht gaande is tussen zware long en zeare short partij(en)

    Ook hoorde ik dat een grote koper na een aanschaf van veel aandelen direct de laatzijde (fake) volgooide om verdere koerssprong te voorkomen. Koper was dan nog niet klaar met kopen. Ook op hoog volume omhoog en op klein volume terug naar af suggereert iets in die trant.

    Ben benieuwd wat september voor nieuws geeft, dat mogelijk licht schijnt op de situatie...
160 Posts
Pagina: «« 1 ... 3 4 5 6 7 8 | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.