Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel MKB Nedsense AEX:NEDSE.NL, NL0009312842

Laatste koers (eur) Verschil Volume
0,068   -0,002   (-2,88%) Dagrange 0,065 - 0,068 30.050   Gem. (3M) 28,3K

Dft 22-8 Nedsense

4 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 22 augustus 2011 13:34
    Nederlandse software geeft ontwerp woonkamer impuls.

    telegraaf-i.telegraaf.nl/telegraaf/_m...

    Mooi stuk, maar weinig lezers blijkbaar.
    A.s. maandag ½ jaarcijfers.

    door THEO BESTEMAN
    AMSTERDAM – Nedsense ontwierp al drie dimensionale software voor de mode en textielwereld. Nu breidt het Nederlandse bedrijf in de VS uit naar grote interieurontwerpers. Het bedrijf steekt € 7 miljoen uit een aandelenemissie in uitbreiding van zijn verkoopkanalen. Een gewaagde stap, aangezien de Amerikaanse en Europese bouw- en huizenmarkt ineen is gezakt.

    De software van Nedsense maakt het voor ontwerpers eenvoudig om aan consumenten tot in detail te laten zien hoe zij hun woonkamer kunnen inrichten. Daarbij maakt het gebruik foto’s van bestaande interieurs, waarop verschillende ontwerpen in 3D worden getoond. „Concurrenten genoeg, maar nog niet in hoge resoluties vanaf foto’s”, zegt topman Pieter Aarts in New York.

    „Wij kunnen als enige de 18.000 lijntjes van een stof die op een bank zit, tonen. Het softwarepakket is gereed, maar vergt bij klanten aardig wat training”, zegt Aarts. „Dat de crisis geen topdrukte veroorzaakt, is dan meegenomen.”

    Dankzij het verse kapitaal, dat komt uit de aandelenverkoop aan investeerder Project Holland Fonds, kan Nedsense de productie opvoeren. „Om te groeien en de investering waar te maken, moeten wij nog enkele kleine overnames doen”, zegt Aarts, die al talent bij concurrenten wegkocht. „We zijn in gesprek, concreter is het op dit moment nog niet.”

    Het voormalige Blue Fox uit Vianen heeft zich verankerd in de textielbranche: bekleding, meubelen, vloer- en wandontwerpen. Textiel is telkens het uitgangspunt, op het pc-scherm driedimensionaal en zeer verfijnd weergegeven dankzij de software. „Dat je het bijna kunt voelen, ondersteunt de verkopen enorm.”

    In de textielbranche haalde Aarts vorig jaar november modemerk Perry Ellis, met dertig submerken, als klant binnen. „Sindsdien volgden nogal wat nieuwe klanten”, verklaart hij het gewicht van die overeenkomst in de VS. Begin juli volgde bijvoorbeeld het luxere modemerk Tommy Bahama.

    Dat het Amerikaanse interieurbedrijf Donghia – dat woningen en kantoren van Ralph Lauren tot Bernie Madoff verzorgde – de software sinds eind vorig jaar gebruikt, is volgens Aarts tekenend voor de groei. „Onze software dient als virtuele showroom voor hun collecties met meubels en stoffen.”

    De iPad moet de activiteiten van Nedsense een nieuwe impuls geven. Sinds de presentatie van de iPad-versie op Salone Internazionale del Mobile, de jaarlijkse meubelbeurs in Milaan, kunnen verkopers wereldwijd mobiel interieurs bij klanten thuis ontwerpen. „Voor ict’ers is het gebruik van de iPad al de gewoonste zaak”, zegt Aarts. „Maar in de interieur- en ontwerpbranche is de tablet echt een stap.”

    „Als we die nieuwe markt kunnen openen, dan is Nedsense in staat snel te groeien”, zegt de Nederlander. „Zeker als we ook via makelaars een ingang hebben bij huizenbezitters. Want de traditionele textielwereld heeft zijn beperking.”

    Vrijwel alle ontwerpen verhuizen naar de online-wereld. Maar om in de winkels, waar nog de meeste klanten komen, traditionele interieurontwerpers als Dassault en Allonby voor te blijven, heeft Aarts ’ more feet in the streets ’ nodig. „En dat wij als Nederlands bedrijf technisch op zulke namen voorlopen, maakt me trots.”

    Ondanks de groeipotentie moest Nedsense de afgelopen jaren reorganiseren. Met het verse kapitaal verwachten Rabobank en Delta Lloyd, de partijen achter Project Holland Fonds, de software maximaal te benutte

4 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.