Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Koffiekamer« Terug naar discussie overzicht

Jos Koets - Al die regels

33 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 7 november 2008 11:57
    Ik weet eigenlijk maar een woonlasten verzekeraar die 40% uitkeert aan grote intermediairs, dat is niet meestal.Ik krijg meer dan de helft minder.

    Lastig wordt het wel als er geen inkoopcombinaties meer zouden mogen. Veel geldverstrekkers en verzekeraars willen niet met kleine tussenpersonen zoals wij werken, hoe zorgen wij voor een voldoende breed aanbod? En hoe krijgen nieuwe geldverstrekkers snel toegang tot de markt? En zijn er niet diverse prima hypotheken bedacht door inkoopcombinaties? In de top 5 van VEH staan ze regelmatig vermeldt.

    Kinderen en badwater zoals gebruikelijk bij de politiek. De concurrentie wordt beperkt ten voordele van de reguliere handelsbanken, zoals de bank van Bos, en de bank waar diverse politici een baantje krijgen na hun carriere. Of zouden ze daar helemaal niet aan hebben gedacht? AFM hoor je ook nooit over grote banken!
  2. [verwijderd] 7 november 2008 12:12
    Er wordt al met al vergeten dat een adviseur ook lopende lasten heeft zoals huisvesting, en salarissen. (De twee zwaarste posten). De bedoelde transparantie zal het gewenste effect hebben dat de client zich 'bestolen' voelt i.p.v. dat hij het gevoel heeft dat hij een goed produkt heeft gekocht.

    Tevens wordt vergeten dat veel aanvragen van financiele produkten geen doorgang zal plaatsvinden. Dus gemaakte kosten worden niet vergoed door de aanvrager.

    Daar in tegen, ben ik wel van mening dat de recht toe en rechtaan produkten veels te hoge provisie voor worden opgestreken. Hierbij valt te denken aan simpele aflossingsvrije hypo, en de eenvoudige annuiteitenhypo.

    Een hoger provisiepercentage is voor mij aanvaardbaar als het produkt een nadere specifieke kennis verreist om een het bereiken resultaat te kunnen bieden.
  3. Jos Koets 7 november 2008 12:30
    DEN HAAG - Bonusprovisies voor tussenpersonen bij de verkoop van financiële producten worden helemaal verboden. Minister Wouter Bos (Financiën) maakte dat donderdag duidelijk tijdens een debat in de Tweede Kamer.
    Er lag al een plan dat bonussen die afhankelijk zijn van de omzet moet verbieden. Aanvankelijk wilde Bos nog ruimte overlaten voor bonussen die bijdragen aan de kwaliteit van de dienstverlening aan de consument. Samen met een Kamermeerderheid erkende hij donderdag echter dat er geen voorbeelden van dat soort bonussen bekend zijn. Omdat een gedeeltelijk verbod veel administratieve lasten met zich mee zou brengen, besloot de minister tot een totaalverbod.

    Bij een bonusprovisie gaat het om een percentage dat bovenop het salaris van de tussenpersoon komt als een bepaalde omzet wordt gehaald.

  4. [verwijderd] 7 november 2008 12:34
    Voor mensen die niet in staat zijn zelf in hypotheekoerwoud een hypotheek te regelen is het bestaan van tussenpersonen natuurlijk handig.

    Maar ik begrijp absoluut hoe er zoveel een goedbelegde boterhan kunnen verdienen want e.e.a. zelf regelen kost niet veel extra moeite en zal in veel gevallen (minder of soms zelfs geen afsluitprovisie) goedkoper zijn.

  5. ehcklein 7 november 2008 12:36
    Wat de beloning betreft;, een adviseur dient door 2 partijén betaald te worden. Hij geeft advies aan de klant en begeleidt het gehele proces, daarnaast neemt hij marketing inspanningen en administratiekosten over van de bank/verzekeraar.

    Een vergoeding van de klant en de bank is dan terecht. De komende jaren zal blijken of de consument beter af is als adviseurs het 1e gesprek gratig aanbieden en daarna fee of declaraties indienen. Ik geloof het nooit. Het is spijtig dat de ophef over de enorme beloningen uit proportie getrokken word door enkel de excessen te benoemen gebaseerd op partijén als dsb , postkrediet , en grote spaaradvies bureaus. Wat de laatste betreft , deze zijn al behoorlijk uitgeroeid. Het gemiddelde adviesbureau krijgt niet die extreme percentages die in de media genoemd worden.
  6. Jos Koets 7 november 2008 12:50
    Nu de bonusprovisie wordt afgeschaft (wist ik trouwens gisteren ook nog niet) gaan er rake klappen vallen. De gewone provisie zal omhoog gaan, maar er zijn nu ook al veel aanbieders bezig om provisieloze hypotheken te ontwikkelen. Over een jaar of twee werkt iedere adviseur op factuurbasis. Eens kijken hoe dan de mensen reageren, want daar kleven ook heel wat nadelen aan. Denk bijv. eens aan een tweede hypotheek waarbij direct weer een factuur wordt doorberekend. Of bij verhuizing als de oude hypotheek gewoon wordt meegenomen. Door de verplichting van het klantdossier ben je als adviseur toch wel wat uurtjes kwijt.

    En dan nog de kleine kantoortjes die misschien wel moeten gaan samenklonteren om met alle geldgevers zaken te kunnen blijven doen.

    Gr. Jos
  7. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 7 november 2008 12:55
    Gutteguttegut... Zielig hoor.
    Het is mijn vak niet, ik betwijfel de kennis van adviseurs ook niet, maar als er gêne is bij transparantie over tarieven (t/m dat 'de client zich bestolen voelt', gotbetere het), heb ik toch een gevoel van: wakker worden!
    Vergelijk jezelf maar eens met de huisarts. Als die mij na 5 min doorverwijst naar de specialist, weet ik dat hij er (via mijn verzekering) voor betaald wordt en verdenk ik hem er niet van provisie op te strijken. Hoe simpel kan het leven zijn!
    En waarom zijn vele financiële produkten zo ingewikkeld dat we het alleen niet meer afkunnen? OK, ook door ingewikkelde overheidsregels, dat is waar. Maar ook door steeds gekunstelder aanbiedingen...
    Het is hard voor jullie adviseurs, maar je moet echt kiezen: óf je bent verkoper, óf je bent onafhankelijk adviseur tegen transparante betaling. Daar is de markt helaas wat kleiner voor denk ik, het zij zo.
    En, Pareltjeszoeker, niet zielig doen over huisvesting en salarissen. Voor een winkel die eigenlijk in veel gevallen overbodig zou moeten zijn is elke kostenpost er een teveel.
    Persoonlijk kunnen jullie er ook niet zoveel aan doen, maar jullie zijn toch de smeerolie (of de pionnen?) in die geweldige verkoopdruk van grote financiële instellingen. Begonnen de sub-prime hypotheken in de VS ook zo niet?
  8. Jos Koets 7 november 2008 13:01
    Leuk om de huisarts erbij te halen. Die ontvangen ook bonussen als ze bepaalde medicijnen adviseren!
    Bijna in iedere branche zijn er wel bonussen. Wat te denken van de banken, waar de hoge heertjes ook aardig wat aan bonussen ontvangen.

    Nogmaals ik zit er niet mee, omdat ik niet via een inkooporganisatie werk. Ik heb altijd (15 jaar lang) dus al minder provisie ontvangen!!

    Gr. Jos
  9. Robin Good 7 november 2008 13:01
    Jos, voor wie vertel je dit.
    Of is het een koffiekransje voor hypotheekadviseurs?
    Het zal niet alleen hier, maar ook de gemiddelde kliënt worst wezen hoe de adviseurs hun papiertje halen en of ze nu 0,75 of 0,95 provisie krijgen.
    Opgelicht wordt men toch.
    Belangrijk voor de kliënt is te weten wat de adviseur voor zijn werk naar binnen harkt (dus niet alleen de hypotheek, maar ook de daaraan gekoppelde verzekeringen) en wat hij daar, niet alleen nu, maar met name ook in de toekomst, aan inspanningen voor verricht.
    Je zult het met me eens zijn dat 5000 euro provisie, zoals door jou in je voorbeeld genoemd, de "onafhankelijkheid" niet ten goede komt en niet in verhouding staat tot de prestaties die hiervoor (in het algemeen) moeten worden verricht.
    Ik ben zeer benieuwd hoe jij dit aan de kliënt uit gaat leggen.


  10. Jos Koets 7 november 2008 13:07
    Beste Floris,

    Ik heb in 15 jaar 1 woonlastenverzekering tegen maandpremie gesloten. Ik heb de provisie ook nog uit de verzekering gehaald. Wel moet je als adviseur deze producten aanbieden. Anders krijg je later een claim aan je broek. Dus in het klantdossier moet goed beschreven staan waarom de mensen geen woonlastenverzekering afsluiten.

    Gr Jos
  11. [verwijderd] 7 november 2008 13:16
    quote:

    jkoets schreef:

    Over een jaar of twee werkt iedere adviseur op factuurbasis. Eens kijken hoe dan de mensen reageren, want daar kleven ook heel wat nadelen aan. Denk bijv. eens aan een tweede hypotheek waarbij direct weer een factuur wordt doorberekend.
    Het gevolg hiervan zal zijn, dat mensen meer zelf zullen regelen en uitzoeken (bijv. via internet), waardoor ze minder hoeven te betalen aan de adviseur. Want men wordt direct geconfronteerd met de kosten, ieder uurtje meer, kost meer geld.
  12. [verwijderd] 7 november 2008 13:33
    quote:

    Pacito schreef:

    Zelf uitzoeken klinkt leuk, maar sommige dingen weet je gewoon niet. Terwijl dit voor ingewijden dagelijkse kost is. Ik betaal liever voor een goed advies, dan dat ik er later achter kom dat ik een cardinale fout heb gemaakt, waar ik niet meer af kom.
    Pacito
    Dan maak je een keer een fout. Aangenomen dat het geen haslzaak is maak je een volgende keer die fout niet meer.

    En, met alle respect voor de goede tussenpersonen, ook daar worden fouten gemaakt en is het de klant die er voor opdraait.

  13. Jos Koets 7 november 2008 13:38
    Ik kan me voorstellen dat je voor de bijleenregeling, echtscheiding ed. een adviseur nodig hebt. Deze zaken zijn te ingewikkeld voor veel mensen. Echter een tweede aflossingsvrije hypotheek afsluiten voor een verbouwing moet een klant toch zelf kunnen. Misschien moet een adviseur die op factuurbasis werkt zijn klant de mogelijkheid bieden een soort abonnement af te kunnen sluiten. Zo hoeft niet ieder telefoontje direct betaald te worden. Ik ben er voor mijn kantoor ook nog niet helemaal uit. Een klant kan nu kiezen, maar ik wil nog meer mogelijkheden gaan aanbieden.

    Gr. Jos
  14. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 7 november 2008 13:39
    OK Jos, ik twijfel niet aan je integriteit. Maar zit er toch niet een weeffout in het systeem?
    Alleen al het feit dat voornemens van een minister jullie business zó kan beïnvloeden. Enerzijds vervelend voor hardwerkende financiële adviseurs, anderzijds een teken aan de wand.
    Je heb wel een punt als je het hebt over het bijhouden van iemands financiële dossier. Helaas nodig door overheidsregels. Maar dat doet mijn huisarts ook, bij mijn weten zonder bonussen.
    Dus weer die óf óf vraag. Of je bent puur commercieel, of er komt een meer algemene regeling (deels van overheidswege?) voor jullie vergoeding, vergelijkbaar met artsen, pro deo advocaten en meer in die semi-overheidssfeer.

    PS. Meer dan 30 jr geleden sloot ik mijn eerste hypotheek + levensverzekering etc. af via een studievriendje. Omdat hij er niet alleen van wilde profiteren bood hij toen van zijn provisie elk jaar een diner (voor 4 pers.) aan in het duurste restaurant van de provincie. Leuk, maar toen pas besefte ik wat hij eraan verdiende. Het hield op toen 15 jr geleden onze vriendschap verliep. Hij verdiende er nog jaren langer aan.
    Ik bedoel alleen maar dat transparantie niet zo gek is...
  15. [verwijderd] 7 november 2008 16:32
    Ik vind bonussen ordinair en pervers.
    Ze zijn allemaal bedoeld om iets anders te verkopen dan eigenlijk goed voor je is.
    Dat geldt voor de apotheker en ook voor de hypotheekadviseur. Een bonus probeert je af te houden van het beste advies en het beste medicijn en maakt het produkt onnodig duurder. De kosten krijgt de client zelf weer op het brood.
    De produkten die een hypotheekadviseur verkoopt zijn in hun aard helemaal niet zo ingewikkeld, maar zijn ingewikkeld en niet transparant gemaakt.
    En dan heb je wel iemand nodig die je kan inpakken en een leuke strik er om heen maakt.
    Wat mij betreft worden alle bonussen -waar dan ook- ook voor ceo's van multinationals- verboden.
    En een adviseur mag uitsluitend betaald worden door diegene die hij adviseert. Alleen dan is een objectief advies gewaarborgd.
  16. [verwijderd] 7 november 2008 17:08
    Dat er verdiend wordt aan een hypotheek is niet erg. Dit zal ook niemand erg vinden mits het redelijk is, maar er is wel iets raars aan de hand.

    Ik werk zelf bij een financiele dienstverlener. Zelf ben ik geen voorstander van woonlastenverzekeringen aangezien de provisie schrikbarend duur is. Adviseren is 5 minuutjes en ik vind het bijna diefstal om daar .000,- euro aan te verdienen. Ik heb er in mijn carriere nog geen 5 afgesloten (jaar of 9 werkzaam). Maar de verscherpte zorgplicht dwingt mij om deze polissen wel met mijn klanten te bespreken. Daarbij kan zelfs het advies zijn (vanuit de wet!!!) om de polis wel af te sluiten.

    Wordt dan van mij verwacht dat ik klanten op eventuele problemen moet wijzen, daarbij een passend product moet adviseren en vervolgens aangeef dat ik geen voorstander ben van deze producten? Wat moet de klant hiermee? Het wordt wel steeds gekker in ons land. Vervolgens wordt van mij verwacht dat ik schriftelijk bevestig aan de klant dat het verstandig is om de polis af te sluiten gezien eventuele risico's die hij loopt, maar dat de klant dit niet wil.
33 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.