Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
4,966   -0,030   (-0,60%) Dagrange 4,964 - 5,060 61.912   Gem. (3M) 200,2K

TomTom September 2024

755 Posts
Pagina: «« 1 ... 33 34 35 36 37 38 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 29 september 2024 04:05
    quote:

    marique schreef op 28 september 2024 13:43:

    Deferred revenue also has implications for financial reporting. It’s featured on your balance sheet as a liability, and anyone evaluating the financial health of your business—investors, financial analysts, or potential acquirers—will look at this line item. A high amount of deferred revenue might indicate strong customer commitment and loyalty, but it might also suggest a lot of deliverables are pending.
    stripe.com/nl/resources/more/deferred...

    Een hoge post defrev met als tegenhanger een hoge kaspositie kan de indruk wetten dat die cash volledig vrij zit in de koers van het aandeel. Ik kom die mening vaak tegen op dit forum. JR is niet de enige. Ik bestrijd die opvatting, wellicht als enige dwarsligger hier.

    Zolang alles gladjes verloopt met de bedrijfsvoering is er ook niks mis. Echter, zodra een eventuele overname in beeld komt ligt het anders. De vraag is dan wat de koper gaat doen. Als het hem alleen maar te doen is om bijvoorbeeld de knowhow en hij geen boodschap heeft aan het TT klantenbestand (of als de TT klanten andersom niks met de koper te maken willen hebben) zal de koper op een of andere wijze de klanten moeten 'afkopen' voor de reeds betaalde service. De defrev is dan geen toekomstige winst maar een last binnen de overnamesom.

    Anders gezegd, TT is als overname prooi alleen interessant voor een koper die behalve de knowhow ook graag het klantenbestand van TT wil aanhouden. Dan ligt er ook een stevige prijs voor goodwill in het verschiet.
    Justin heeft gisteren een heel betoog gehouden over de vlottende activa in relatie tot de (kortlopende) schulden. Daar heb ik weinig aan toe te voegen.

    Niemand beweert dat TT's cash (overigens minder dan de ebit-waarde van de defrev) zomaar vrij uitkeerbaar is. Nou ja, TT zelf voor een deel, gezien hun aandeleninkoop, en mogelijk volgt er nog een.

    Dat TT's defrev bij een eventuele overname een probleem zou kunnen zijn, vind ik nogal theoretisch en iig overdreven. TT's verplichtingen bestaan uit harde schulden en softe defrev (= beloofde levering van diensten die TT weinig meer kosten).
    Wie zou een koper liever willen 'afkopen', voor zover al gewenst of nodig: harde crediteuren of TT-klanten die vooruit betaald hebben? Die laatste kan hij trouwens gewoon 'uitzitten', zonder nieuwe leveringscontracten is na maximaal 7 jaar alle defrev eruit gelopen. De bulk al na 2 jaar.
  2. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 29 september 2024 05:01
    quote:

    tatje schreef op 28 september 2024 19:04:

    Om te beginnen heb je 2 balans posten deferred

    1tje valt onder :
    Kortlopende verplichtingen (current liabilities/short term liabilities) zijn alle verplichtingen die in het komend boekjaar dienen te worden voldaan (veelal te worden betaald; maar het is bijvoorbeeld ook denkbaar dat er een verplichting is om een dienst te leveren).

    De ander :
    non-current liabilities mv. — langlopende verplichtingen mv.
    Als de auto van de band rolt krijg je de centen van de verplichting die bv 7 jaar loopt.

    Kas /bank
    aan omzet maximaal 1/7 als auto 1 jan vd band rolt
    Aan deferred kort 1/7
    aan deferrred long 5/7

    volgend jaar valt deferred kort vrij en wordt omzet en schuift een gedeelte long naar short
    voor het jaar erna.
    ...
    Sorry tatje, om het behapbaar te houden heb hierboven wat irrelevante tussenopmerkingen en vele witregels (een zeer onhebbelijke gewoonte van jou) weggelaten.
    Het alineaatje beginnend met 'Kas/ bank' klopt niet helemaal, maar heb ik vanwege de nuttige terminologie laten staan.

    "volgend jaar valt deferred kort vrij en wordt omzet en schuift een gedeelte long naar short
    voor het jaar erna."


    Niet onwaar, maar het is een voortdurend continu proces. In feite schuiven elke dag dingen door, maar TT behoeft slechts ultimo elk kwartaal de defrev-standen op te maken. Waarbij ze voor elke business unit de bijbehorende defrev rapporteren, maar geen onderscheid tussen kort of lang. Dat onderscheid zie je wel in de balans maar dan opgeteld voor alle units bij elkaar. Nogal irritant, het dwong me tot veel reken- en schatwerk.

    Enfin, eind 2023 was de deferred kort voor alle units bij elkaar 166 mio. Wat denk je dat er in 2024 vrij zal vallen en omgezet zal worden in IFRS-omzet?
    1. Meer dan 166 mio.
    2. Precies die 166 mio.
    3. Minder dan 166 mio.

    Ben benieuwd naar je antwoord.
  3. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 29 september 2024 06:31
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 28 september 2024 03:01:

    [...]
    ...
    Bij een pnd wordt ongeveer 20% van de verkoopprijs gedeferred, bij een app alles.
    Een pnd-omzet van 65 mio (2023) leidt dus tot 0,2 x 65 x 3/2 = 19,5 mio defrev op de balans.
    ...
    Het verbaasde me zelf, hoe goed mijn 'theoretische' berekening van de consumer-defrev overeen kwam met de echt gerapporteerde en weinig veranderende waarden vanaf begin 2023. Niet meer dan een paar procent verschil.

    Hoe kwam ik aan mijn input? Die 65 mio ('R') is te vinden in JV 2023, als 'sales of goods'.
    De factor 3/2 is afkomstig van mijn formuletje D = RT/2, met T = 3 jaar (de looptijd die TT tegenwoordig meegeeft aan de pnd-defrev, vroeger was het 4 jaar; alles wordt vluchtiger tegenwoordig).

    Mensen met een goed gevoel voor cijfers en financieel rekenen begrijpen dat formuletje al gauw. Nerds zoals ik willen een formeel bewijs. Dat vond ik en schreef het al bijna 10 jaar geleden op in dit TT-forum. Iets later vond ik de opgesplitste formules voor D-kort en D-lang, dat was wat pittiger. Het leuke is dat de verhouding D-lang/D-kort veel zegt over de gemiddelde looptijd van de defrev genererende contracten binnen ....

    Tja, helaas binnen heel Tomtom. Daar hebben we niet veel aan. Daarom baal ik er zo van dat TT de verhouding lang/kort niet per business unit publiceert. Het zou best leuk zijn om iets te kunnen achterhalen over de duur van de tegenwoordige Enterprise contracten bijvoorbeeld. Men haalt nu het ene na het andere apencontract, sorry api-(kut)contractje binnen, maar hoe lang lopen die nou eigenlijk?

    Blijft over die 20% van de verkoopprijs gedeferred bij pnd's. Hoe kom ik daaraan?
    Dan moet ik terug gaan naar Marina Wyatt. Herinneren de oudere rotten hier haar nog? De CFO van jaren terug, van "Nog 418 miljoen auto’s te gaan".
    financieel-management.nl/artikel/mari...

    Interessant om te lezen. Echt uit de oertijd. Het ging alleen om statische pnd's, 'traffic' moest nog uitgevonden worden. Althans bij TT, bij RWS waren we al lang met Drips bezig.

    Best een goeie, die Wyatt. Eén ding is zeker: ze sprak en schreef beter Engels dan haar baas en haar opvolger.

    O ja, die 20%. Daimler-Benz heeft er ook mee te maken. Kom ik op terug, hou het nu even voor gezien.
  4. forum rang 6 pwijsneus 29 september 2024 08:56
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 28 september 2024 21:55:

    [...]
    Waarom het snel stoppen met Consumer bij velen zo'n populair idee is snap ik nooit. Het is geen belangrijk onderdeel meer, maar wel nog steeds een cashcow en ebitcow. In een latere post zeg je dat TT kan bezuinigen door minder personeel, met name bij Consumer. Dat is onzin, Consumer haalt die positieve ebit niet ondánks maar mét en dankzij dat personeel.

    Overigens denk ik dat het aantal mensen die bezig zijn met Consumer niet hoog is, en dat sommigen van hen ook voor andere onderdelen werken. De drie business units bij TT zijn gericht op de verschillende klanten/markten die zij bedienen, intern kopen zij in bij de echte 'werkplaatsen' (hoe heten die ook al weer, productgroepen?) binnen TT, bijv. map-onderhoud of de traffic guru's in Berlijn. Bij dat 'inkopen' betaalt Consumer natuurlijk mee aan de daar gemaakte kosten. Desondanks maakt Consumer winst.

    Het stoppen met Consumer betekent een klant minder voor die interne diensten, en maakt hen duurder voor de andere twee business units. Het argument dat TT meer 'focus' nodig heeft en dat Consumer alleen maar afleidt, vind ik ook niet erg sterk. Consumer is een oud onderdeel met veel eerder opgebouwde routine, men doet het er 'fluitend' bij.

    Een laatste argument zou zijn dat de omzet bij Consumer al jaren daalt en dus remmend werkt op de groei van de totale omzet van TT. Tja, alsof de groei bij Automotive of Enterprise zo geweldig is!
    Bovendien, waar gaat het nou om, groei van de omzet of van de winst?

    Op termijn zal je wel je zin krijgen. Zoals Justin gisteren schreef, het is een kwestie van tijd:
    "PND verkoop is al gestopt in de US. Enige vraag is wanneer Europa ook of hou je bijvoorbeeld slechts 1 model in de lucht. Consumer blijft dan nog wel bestaan qua apps en misschien zakelijke hardware. Zo lang er geld uit komt en weinig energie kost kun je Consumer langzaam laten verdwijnen."
    Thanks voor de duiding, je hebt met overtuigd. Zonder consumer is TomTom een cashburner. Er komt echter wel een moment dat het bij consumer ook niet meer uitkomt. Dan heb je toch te maken met reorganisatiekosten, en qua timing moet LBS dan getransformeerd zijn van cashburner naar een sluitend businessmodel. Daar heeft TomTom zelf ook nog geen antwoord op, het orderboek is boterzacht, automotive zit wat tegen, en Orbis duurt allemaal wat langer.

    Gelukkig is consumer er nog.
  5. forum rang 6 marique 29 september 2024 11:04
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 29 september 2024 02:44:

    (...)
    Ja, intussen is TT bezig met meer principiële en drastischer verbeteringen en aanpassingen, en met heel nieuwe dingen (AI, autonoom rijden), en geeft daar veel geld aan uit. Maar dat staat los van al lopende of binnenkort van start gaande contracten. TT zal wel gek zijn om echte verbeteringen gratis weg te geven binnen een contract waarin dat niet beloofd is. En de klant zal huiverig zijn om vooraf extra te betalen voor leuke dingen waar TT mee bezig is, maar die nog niet bewezen zijn en waar de klant nu niet om vraagt.
    ... een contract waarin dat niet beloofd is.
    Wie zegt dat die belofte er niet is? Iedereen weet toch de ontwikkelingen op dit vlak razendsnel gaan. Waarom zou een klant tekenen en vooruit (!!!) betalen in de wetenschap dat hij vanaf volgend jaar nog 6 jaren verder moet met verouderde prut? Ik denk juist dat er wél continu updates zullen volgen.

    NB
    Ik rijd al tien jaar met een oude pnd. Belofte was toen gratis life time updates. TT houdt zich aan die belofte, krijg nog steeds 3 á 4 per jaar een update. Zou ik voor TT de enige uitzondering zijn met die update service?
    Ben misschien wel de enige die er zo lang mee doet :-)
  6. forum rang 6 marique 29 september 2024 11:20
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 29 september 2024 04:05:

    (...)
    Niemand beweert dat TT's cash (overigens minder dan de ebit-waarde van de defrev) zomaar vrij uitkeerbaar is. Nou ja, TT zelf voor een deel, gezien hun aandeleninkoop, en mogelijk volgt er nog een.
    (...)
    Niemand beweert ...
    Hopelijk na onze discussies inderdaad niemand meer. Want dat is misleiding.

    Ik vermoed dat die jarenlange continu hoge cashpositie te maken heeft met die defrev. Als een soort zekerheidje.
    Want het is toch wel opvallend dat TT geen bankschulden heeft, zoals elk ander bedrijf. Een belangrijke les in bedrijfsvoering is dat je moet proberen winst te maken op geleend geld. TT doet het hoofdzakelijk met eigen geld (= aandeelhoudersgeld) en met een uniek hoge financiering van vooruit betalende klanten.
  7. forum rang 7 Wereldbelegger 29 september 2024 11:39
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 28 september 2024 15:00:
    [...]

    Met die gedachte ga je voorbij aan het 'unieke product' wat TT levert. [1]
    Klanten kiezen bewust voor dit product en accepteren de hoge winstmarge daarop die TT daarmee weet te realiseren.

    Het aantal aanbieders van vergelijk product is klein, dus weinig keuze voor de huidige klanten. Waarom dan een stevige prijs voor goodwill betalen? [2]

    quote:

    marique schreef op 28 september 2024 15:18:

    [...]
    [1] Ik noemde toch knowhow? Is dat niet uniek genoeg?
    [2] TT is toch zo uniek? Daar mag wel wat voor worden betaald, dacht ik zo.
    Zie ook de reactie van Beperktedijkbewaking 29 september 2024 04:05

    " Wie zou een koper liever willen 'afkopen', voor zover al gewenst of nodig: harde crediteuren of TT-klanten die vooruit betaald hebben? Die laatste kan hij trouwens gewoon 'uitzitten', zonder nieuwe leveringscontracten is na maximaal 7 jaar alle defrev eruit gelopen. De bulk al na 2 jaar."

    Een (echt) hoge goodwill voor bestaande klantcontracten is m.i. niet aan de orde bij een overname.

    Wat meer interessant is of TT veel belovende nieuwe AI toevoegingen kan realiseren buiten het onderhoud van kaarten middels AI-technologie.
    Daaraan kan een stevig prijskaartje hangen. Helemaal als TT het 'nieuwe' weet te patenteren.
  8. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 29 september 2024 12:06
    quote:

    pwijsneus schreef op 29 september 2024 08:56:

    [...]
    Thanks voor de duiding, je hebt met overtuigd. Zonder consumer is TomTom een cashburner. Er komt echter wel een moment dat het bij consumer ook niet meer uitkomt. Dan heb je toch te maken met reorganisatiekosten, en qua timing moet LBS dan getransformeerd zijn van cashburner naar een sluitend businessmodel. Daar heeft TomTom zelf ook nog geen antwoord op, het orderboek is boterzacht, automotive zit wat tegen, en Orbis duurt allemaal wat langer.

    Gelukkig is consumer er nog.
    Allemaal waar. Toch bespeur ik een lichte toon van sarcasme?
    Geeft niet hoor.
  9. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 29 september 2024 12:18
    quote:

    marique schreef op 29 september 2024 11:04:

    [...]
    ...
    Ik rijd al tien jaar met een oude pnd. Belofte was toen gratis life time updates. TT houdt zich aan die belofte, krijg nog steeds 3 á 4 per jaar een update. Zou ik voor TT de enige uitzondering zijn met die update service?
    Ben misschien wel de enige die er zo lang mee doet :-)
    Ja.
    Even tussendoor: je rijdt dus niet getetherd? Ik bedoel dat je pnd werkt zonder koppeling aan een smartphone?
    Ik ben jaloers.

    Die 10 jaar is idd uitzonderlijk.
  10. forum rang 6 marique 29 september 2024 13:51
    Idd, gewoon ouderwets en met wat inventief geknutsel niet op het dashbord maar erin. Werkt voortreffelijk. Maar er komt vermoedelijk een eind aan. We zijn van plan een nieuwe auto te kopen. Dan gaat het via de iPhone. Maar als dat niet bevalt frutsel ik toch weer die pnd erin. Ik zie wel.
  11. forum rang 6 win some... 29 september 2024 14:33
    quote:

    marique schreef op 29 september 2024 11:20:

    [...]

    Niemand beweert ...
    Hopelijk na onze discussies inderdaad niemand meer. Want dat is misleiding.

    Ik vermoed dat die jarenlange continu hoge cashpositie te maken heeft met die defrev. Als een soort zekerheidje.
    Want het is toch wel opvallend dat TT geen bankschulden heeft, zoals elk ander bedrijf. Een belangrijke les in bedrijfsvoering is dat je moet proberen winst te maken op geleend geld. TT doet het hoofdzakelijk met eigen geld (= aandeelhoudersgeld) en met een uniek hoge financiering van vooruit betalende klanten.
    Het is voor mij de vraag in hoeverre de netto cash positie te maken heeft met rationele beslissingen.

    In 2008 is HG grote leningen aangegaan om Teleatlas over te nemen. Daarna kwam TT in zwaar weer terecht door de financiële crisis en de gratis Google Maps. TT voldeed niet meer aan de bankconvenanten en moest daarom noodgedwongen een emissie op een relatief lage koers doen.

    Ik heb het idee dat dit dermate 'traumatisch' voor HG is geweest dat hij zich heeft voorgenomen nooit meer afhankelijk van (bank)leningen te worden.

    Concurrent Here heeft bijvoorbeeld ook een grote defrev positie en gaat wel leningen aan.

    Met een brutomarge van 85-90% zouden er voor TT toch investerings/overname-mogelijkheden moeten zijn die een goed rendement opleveren
  12. forum rang 6 win some... 29 september 2024 14:53
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 28 september 2024 21:55:

    [...]
    Waarom het snel stoppen met Consumer bij velen zo'n populair idee is snap ik nooit. Het is geen belangrijk onderdeel meer, maar wel nog steeds een cashcow en ebitcow. In een latere post zeg je dat TT kan bezuinigen door minder personeel, met name bij Consumer. Dat is onzin, Consumer haalt die positieve ebit niet ondánks maar mét en dankzij dat personeel.

    Overigens denk ik dat het aantal mensen die bezig zijn met Consumer niet hoog is, en dat sommigen van hen ook voor andere onderdelen werken. De drie business units bij TT zijn gericht op de verschillende klanten/markten die zij bedienen, intern kopen zij in bij de echte 'werkplaatsen' (hoe heten die ook al weer, productgroepen?) binnen TT, bijv. map-onderhoud of de traffic guru's in Berlijn. Bij dat 'inkopen' betaalt Consumer natuurlijk mee aan de daar gemaakte kosten. Desondanks maakt Consumer winst.

    Het stoppen met Consumer betekent een klant minder voor die interne diensten, en maakt hen duurder voor de andere twee business units. Het argument dat TT meer 'focus' nodig heeft en dat Consumer alleen maar afleidt, vind ik ook niet erg sterk. Consumer is een oud onderdeel met veel eerder opgebouwde routine, men doet het er 'fluitend' bij.

    Een laatste argument zou zijn dat de omzet bij Consumer al jaren daalt en dus remmend werkt op de groei van de totale omzet van TT. Tja, alsof de groei bij Automotive of Enterprise zo geweldig is!
    Bovendien, waar gaat het nou om, groei van de omzet of van de winst?

    Op termijn zal je wel je zin krijgen. Zoals Justin gisteren schreef, het is een kwestie van tijd:
    "PND verkoop is al gestopt in de US. Enige vraag is wanneer Europa ook of hou je bijvoorbeeld slechts 1 model in de lucht. Consumer blijft dan nog wel bestaan qua apps en misschien zakelijke hardware. Zo lang er geld uit komt en weinig energie kost kun je Consumer langzaam laten verdwijnen."
    Op zich valide argumenten die ondersteuning bieden aan de stelling dat doorgaan met Consumer de meest rationele keuze is. Dat is ook wat HG altijd beweert. Als het niet meer uit zou kunnen dan zou TT afscheid nemen van Consumer.

    Ik heb toch wel wat tegenargumenten. Ja, Consumer heeft een positieve Ebit. Maar Consumer bestaat uit meerdere onderdelen. Consumer-pnd's, zakelijke pnd's (Daimler Actros), automotive inbouw, apps. Het is nog maar de vraag in hoeverre elk onderdeel bijdraagt aan de positieve Ebit van Consumer.

    Zolang er nog pnd's worden verkocht lijkt me de kans op een contract met Garmin niet al te groot. Hoe verhouden de gemiste eventuele inkomsten van een overeenkomst met Garmin zich tot de Ebit van de pnd's?

    Is het werkelijk een rationele beslissing die HG maakt of spelen nostalgie en ego ook een rol?
  13. forum rang 6 marique 29 september 2024 19:51
    quote:

    win some... schreef op 29 september 2024 14:33:

    [...]

    Het is voor mij de vraag in hoeverre de netto cash positie te maken heeft met rationele beslissingen.

    In 2008 is HG grote leningen aangegaan om Teleatlas over te nemen. Daarna kwam TT in zwaar weer terecht door de financiële crisis en de gratis Google Maps. TT voldeed niet meer aan de bankconvenanten en moest daarom noodgedwongen een emissie op een relatief lage koers doen.

    Ik heb het idee dat dit dermate 'traumatisch' voor HG is geweest dat hij zich heeft voorgenomen nooit meer afhankelijk van (bank)leningen te worden.

    Concurrent Here heeft bijvoorbeeld ook een grote defrev positie en gaat wel leningen aan.

    Met een brutomarge van 85-90% zouden er voor TT toch investerings/overname-mogelijkheden moeten zijn die een goed rendement opleveren
    ... bankconvenant ...
    Er is geen bank die geld wil steken in het huidige TT. Want daarvoor is een ebitda nodig die zo'n 2,5X groter is dan het te lenen bedrag. Daar komt TT niet aan toe.

    .. 85-90% ...
    De bruto marge is geen peilstok. Wel de ebit(da).
  14. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 30 september 2024 00:45
    quote:

    marique schreef op 29 september 2024 11:04:

    [...]
    ... een contract waarin dat niet beloofd is.
    Wie zegt dat die belofte er niet is? Iedereen weet toch de ontwikkelingen op dit vlak razendsnel gaan. Waarom zou een klant tekenen en vooruit (!!!) betalen in de wetenschap dat hij vanaf volgend jaar nog 6 jaren verder moet met verouderde prut? Ik denk juist dat er wél continu updates zullen volgen.
    ...
    Maar zo kan je geen zaken doen. Normale map-updates zijn al jaren standaard en als continue service inbegrepen bij elk contract. Maar echt nieuwe vindingen of slimmigheden hoef je binnen een bestaand contract niet aan te bieden. Omdat het niet beloofd was, en omdat zo'n vinding of verbetering misschien veel meer waard is dan waar in het bestaande contract voor betaald is. Of, omgekeerd, het nog niet geheel bewezen is en mogelijk nog foutjes of kinderziekten kan bevatten.
  15. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 30 september 2024 01:02
    quote:

    win some... schreef op 29 september 2024 14:53:

    [...]
    Op zich valide argumenten die ondersteuning bieden aan de stelling dat doorgaan met Consumer de meest rationele keuze is. Dat is ook wat HG altijd beweert. Als het niet meer uit zou kunnen dan zou TT afscheid nemen van Consumer.

    Ik heb toch wel wat tegenargumenten. Ja, Consumer heeft een positieve Ebit. Maar Consumer bestaat uit meerdere onderdelen. Consumer-pnd's, zakelijke pnd's (Daimler Actros), automotive inbouw, apps. Het is nog maar de vraag in hoeverre elk onderdeel bijdraagt aan de positieve Ebit van Consumer.

    Zolang er nog pnd's worden verkocht lijkt me de kans op een contract met Garmin niet al te groot. Hoe verhouden de gemiste eventuele inkomsten van een overeenkomst met Garmin zich tot de Ebit van de pnd's?

    Is het werkelijk een rationele beslissing die HG maakt of spelen nostalgie en ego ook een rol?
    Ik denk niet dat er bij Consumer verliesgevende onderdelen zijn. De prijsopbouw bij de verschillende soorten pnd's (je hebt ook nog motor, caravan etc.) zal onderling niet veel verschillen. Apps stellen qua omzet niet veel voor, maar ik kan me moeilijk voorstellen hoe die verliesgevend kunnen zijn. En automotive inbouw is toch (nagenoeg) verdwenen?

    Met Garmin heb je misschien een punt. Maar ook als TT ophoudt met pnd's, hoe groot is de kans op een contract met Garmin? En hoe zou zo'n contract eruit zien, waar zou het over gaan? Op zich wel een boeiende gedachte.

    Nostalgie zou kunnen. Betrap ik mezelf ook op...
  16. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 30 september 2024 01:07
    quote:

    hvasd2 schreef op 29 september 2024 16:37:

    Niet stoppen maar verkopen. Zou er dan niemand zijn die geld kan zien in een cash cow?
    Garmin wellicht in ruil voor een mooi kaarten contract oid?
    Ik zie geen koper voor de pnd-business. Ook Garmin niet.
  17. forum rang 7 Wereldbelegger 30 september 2024 08:59
    quote:

    marique schreef op 29 september 2024 11:46:

    [...]
    Ik had het niet over klantcontracten maar over klantenbestand. Dat is een aanmerkelijk verschil.
    We verschillen van mening of voor de (bestaande) klantcontracten en/of het klantenbestand een 'stevige goodwill' betaald zou worden.

    Ik denk het niet.
    De klantcontracten kunnen uitgezeten worden en het klantenbestand heeft weinig mogelijkheden om naar een collega/concurrent van TT over te stappen omdat er zeer weinig aanbieders zijn met vergelijkbare producten.

    Mocht TT goede contacten hebben met Chinese autobouwers die hun auto's ook in buiten China willen laten rijden dan is er m.i. een reden voor goodwill onderhandelingen. Maar de redelijk nietszeggende opmerking over "Chinese labels die belangrijk kunnen zijn voor ons" (o.i.d.) geeft mij niet informatie over interessante contacten.
755 Posts
Pagina: «« 1 ... 33 34 35 36 37 38 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.