Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
4,968   -0,028   (-0,56%) Dagrange 4,964 - 5,060 61.035   Gem. (3M) 200,2K

TomTom September 2024

755 Posts
Pagina: «« 1 ... 33 34 35 36 37 38 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 27 september 2024 20:33
    quote:

    pwijsneus schreef op 26 september 2024 14:17:

    [...]
    ...
    Is TomTom kostendekkend en is het geen cashburner? Denk dat tegen break-even aanzitten, maar het is vooral zaak of ze dat ook kunnen houden. Daar weten we 11 oktober meer over. Dus ik vraag me dan ook af waarom je orderboek probeert te koppelen aan groei? Dat orderboek van 2,4 miljard was er een jaar geleden ook al, en we zien geen groei. Sterker nog, we zien tot nu toe een decline, ze hebben niet voor niets de outlook ingetrokken. Toch?

    Dus 15% van orderboek loopt in de omzet, prima, maar dat betekend nog niet of er groei gaan plaatsvinden, en indien het geval, met hoeveel. Dit jaar nog niet het geval iig. De 300 miljoen cash einde jaar klopt ook niet, en of TomTom vanaf '25 geen cashburner meer is? Geen idee, daarvoor wachten we de outlook maar rusig af. Duurt nog bijna een half jaar voordat TomTom zelf iets over de toekomstige verwachting durft te melden.
    ...
    Justin heeft het steeds over 'vertraging', of enig uitstel, "verder niks aan de hand".

    Dat is nog maar de vraag. Als het orderboek niet of nauwelijks groeit en bepaalde leveringen doorschuiven naar later zou je het ook 'verdunning' kunnen noemen. Oftewel niet of minder dan verwacht groeiende automotive omzetten per jaar, en dat voor meerdere jaren achter elkaar.

    Als de kosten dan niet navenant 'verdund' worden ziet het er somber uit.
  2. forum rang 6 pwijsneus 27 september 2024 21:05
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 27 september 2024 20:33:

    [...]
    Justin heeft het steeds over 'vertraging', of enig uitstel, "verder niks aan de hand".

    Dat is nog maar de vraag. Als het orderboek niet of nauwelijks groeit en bepaalde leveringen doorschuiven naar later zou je het ook 'verdunning' kunnen noemen. Oftewel niet of minder dan verwacht groeiende automotive omzetten per jaar, en dat voor meerdere jaren achter elkaar.

    Als de kosten dan niet navenant 'verdund' worden ziet het er somber uit.
    Dat de omzet "verdunt" zien we allemaal wel, maar wat je doorgaans ziet bij een notering in dergelijke situatie:

    1 - Kostenreductie, evt met aanbrengen meer efficiency dmv reductie FTE, of bijvoorbeeld afstoten consumer en diens FTE's
    2 - Aankondigen aandeleninkoop
    3 - De krimp stoppen door laten zien dat verwachtingen overtroffen worden, of, de markt overtuigen dat het volgende kwartalen beter gaat door ze ook iets concreets in het vooruitzicht te stellen. Een duidelijke, betrouwbare outlook
    4 - De trainer het veld te laten ruimen.

    Als TomTom nu eens de focus legt op het halen van de eerste 3 doelen, het lieft allemaal tegelijk en snel, moet dit een gunstig effect hebben op het aandeel. Doe je nummer 4 ook meteen, gaat het door het dak.

    Bij TomTom niets van dat alles, alsof ze vergeten zijn dat TT nog genoteerd staat. Op de 330 miljoen die de founders hebben kunnen bijschrijven in 2019, kun je niet bespeuren dat TomTom het creeren van aandeelhouderswaarde hoog op de agenda heeft staan.

    Vertrouwen was al een probleem in TomTom, ze halen hun doelen simpelweg nooit. Komt slorig, amateuristisch en onbetrouwbaar over in de ogen van beleggers. Maar je ziet aan de koersontwikkeling van TomTom dat het vertrouwen op een begeven moment op is.

    Krijg niet de indruk dat dat kwartje gevallen is. Maar laat me graag overtuigen.
  3. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 27 september 2024 22:36
    quote:

    marique schreef op 27 september 2024 14:30:

    [...]
    [1]
    Hierover een vraag:
    Als omzet vanaf factuur wordt geboekt is de tegenboeking:
    = debiteuren (cash verwaarloosbaar))
    = variabele kosten (bij TT gering).
    Zo ook bij omzet die als defrev wordt geboekt?
    Zo ja, wat is de tegenboeking bij vrijval van defrev?
    ...
    Ik weet niet goed wat je met omzet vanaf factuur boeken precies bedoelt. Maar goed, laat ik het weer illustreren met een krant.
    Stel je hebt 'getekend' (letterlijk, telefonisch of door automatische verlenging) voor een jaarabonnement à 360 euro, vooruit te betalen. Op dat moment boekt het krantenbedrijf € 360 defrev aan de rechterkant (verplichtingen) van de balans. Betaal je direct door bijv. automatische incasso, dan bestaat de tegenboeking uit het met € 360 ophogen van de post cash aan de linkerkant van de balans. Stuurt de krant je eerst een factuur, dan wordt die € 360 (voorlopig) bijgeboekt onder de post debiteuren (receivables).

    De krant heeft nu de plicht om 6x per week een gedrukte krant bij jou thuis te laten bezorgen. Aan het eind van het jaar heeft de krant naar jou toe geen verplichtingen meer en zal de betreffende defrev op de balans dus nul geworden zijn. Dat kan de krant bijvoorbeeld doen door die defrevpost elke maand met € 30 te verlagen (dat heet vrijval).
    En nu komt het: bij die vrijval hoort geen (directe) tegenboeking aan de linkerkant van de balans.
    Er hoeft daar op dat moment geen enkele post verlaagd te worden! Er verandert door de vrijval niets aan de cash, de debiteuren of welke asset dan ook. Daarom schreef ik in een eerdere post:
    Als de defrev (formeel ook een verplichting) lager wordt door vrijval neemt er aan de andere kant niets af! Wat wel verandert is het eigen vermogen, dat neemt toe.

    Daar blijft die € 30 dus. Het blijft aan de rechterkant van de balans, verschuift alleen van defrev naar equity. Al had ik in dat tweede cursieve zinnetje (door jou in je reactie vet gemaakt) beter kunnen schrijven: ".... het eigen vermogen, dat neemt op dat moment toe".
    Want natuurlijk is vrijval van defrev niet zomaar een cadeautje voor de krant. Om te kunnen leveren maakt het krantenbedrijf continu kosten. Voor de balans betekent dat voortdurende afboekingen bij cash en/of bijboekingen bij de (kortlopende) schulden, naast afschrijvingen en wat dies meer zij.
    Maar er is geen directe koppeling tussen defrev-vrijval en allerlei lopende kosten.

    Dit alles geldt ook voor TomTom. Met één groot verschil: voor het leveren van een overeen gekomen service behoeft TT nauwelijks kosten meer te maken. Veel kosten (voor maps, software etc.) zijn al eerder gemaakt en weggeboekt, soms al jaren eerder. Al het benodigde voor zo'n service is er al. Natuurlijk geeft TT (veel) geld uit aan het verbeteren of vernieuwen van dingen, maar bij een nieuw servicecontract zijn er tijdens de levering nauwelijks extra kosten.
    Daarom is vrijval van defrev bij TT voor 95% wel een cadeautje, sommigen fluisteren zelfs 98% ...
  4. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 27 september 2024 22:58
    quote:

    marique schreef op 27 september 2024 14:30:

    [...]
    ...
    [2]
    Ik snap het punt van JR wel en ook waarom hij dat zo stelt. Zijn en ook jouw punt is dat de balanswaarde van defrev over de volgende 7 jaren wordt uitgesmeerd door vrijval. Dat uitsmeren weet ik wel.
    Maar mijn punt is dat op dit moment de cash onvoldoende is om de verplichtingen (waaronder defrev) nu na te komen.
    Je moet verschil maken tussen echte harde schulden en de 'verplichting' die defrev heet. Defrev is bij TT eerder een verborgen spaarpotje dan een schuld. Het staat als verplichting op de balans om TT eraan te herinneren dat het nog bepaalde services te leveren heeft.

    De huidige cash (plus equivalents) zijn ruim voldoende om de harde verplichtingen na te komen. Maar waarom zou je - op welk moment dan ook - geld opzij zetten en vasthouden om de defrev te 'dekken'? Defrev valt vanzelf vrij!
  5. forum rang 6 JustRevisited 28 september 2024 01:03
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 27 september 2024 20:33:

    [...]
    Justin heeft het steeds over 'vertraging', of enig uitstel, "verder niks aan de hand".

    Dat is nog maar de vraag. Als het orderboek niet of nauwelijks groeit en bepaalde leveringen doorschuiven naar later zou je het ook 'verdunning' kunnen noemen. Oftewel niet of minder dan verwacht groeiende automotive omzetten per jaar, en dat voor meerdere jaren achter elkaar.

    Als de kosten dan niet navenant 'verdund' worden ziet het er somber uit.
    Zag je mijn posts om 15:58 en 17:28?

    Ik stel daarin dat in het orderboek risico bestaat dat de waarde van bestaande contracten in het orderboek, die allemaal gebaseerd zijn op verwachte afzet, verlaagd kunnen worden. Dat is eerder gebeurd. Gelukkig spreekt TT van goede deal activiteit dus nieuwe deals kunnen dat opvangen. Vorig jaar steeg het orderboek met 100 miljoen, ondanks afwaarderingen van andere lopende contracten. Als de automarkt zo slecht blijft of verslechtert, zowel door consumenten en daarnaast door handelsoorlog met China dan is een orderboek uiteindelijk ook niet 'hard' meer. Bij de jaarcijfers (feb 25) zullen we weten wat het orderboek is geworden.

    Ik stel dus niet dat er niks aan de hand is. Cijfers kunnen tegenvallen in Automotive de komende kwartalen door productie die wordt teruggeschroefd. Hoop is geen strategie, maar het is hopen op overheidsbeleid dat stimulerend is voor de EV en voor de auto-industrie. Geen pure industriepolitiek, maar wel even de zaken weer op gang brengen. Er schijnen nu veel consumenten te zijn die op het randje zaten van EV en nu toch benzine kopen, die zijn de komende jaren niet meer in voor een auto en zo kom je niet tot de transitie die de overheid een paar jaar geleden nog volop wilde en waar autofabrikanten hun beslissingen op hadden gebaseerd. Volvo wilde volledig EV bouwer worden en is daar ook al van teruggekomen.
  6. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 28 september 2024 03:01
    quote:

    win some... schreef op 27 september 2024 19:19:

    [...]
    Ik kan wel wat bedenken, maar dat is vooral giswerk:

    Dalende pnd-verkopen, stijgende app-verkopen. [1]

    Door extra services wordt een groter gedeelte van de pnd-verkoopprijs gedeferred. [2]

    Automotive hardware heeft voor een deel van de omzetdaling gezorgd. Dit voegt mogelijk minder defrev toe dan verkopen aan de consument. [3]
    [1] : Deze reden betwijfel ik. Apps hebben over 't algemeen een beperkte geldigheidsduur, de bijbehorende initieel geboekte defrev heeft dus veel korte looptijden (bv. 0,5 of 1 jaar) dan de drie jaar looptijd die men aan de pnd-defrev meegeeft.
    Korte looptijden betekenen lage defrev. Bij continue en constante omzetten van een service met een looptijd van T jaar geldt:
    D = R x T/2
    Hierin is R de gefactureerde jaaromzet van die service en D de bijbehorende defrev-post op de balans.
    Nu zijn de pnd omzetten niet constant maar langzaam dalend (momenteel met ca 10% per jaar, bij apps langzaam stijgend?). Toch werkt het formuletje ook dan redelijk, dat moet je even van me aannemen.

    Bij een pnd wordt ongeveer 20% van de verkoopprijs gedeferred, bij een app alles.
    Een pnd-omzet van 65 mio (2023) leidt dus tot 0,2 x 65 x 3/2 = 19,5 mio defrev op de balans.
    20 mio omzet (ik noem maar iets) van apps met een looptijd van 0,5 jaar geeft 20 x 0,5/2 = 5 mio defrev.
    Apps met een looptijd van 9 of 12 maanden zouden wat meer defrev geven maar al met al kan je zeggen dat een verschuiving van pnd's naar apps weinig uitmaakt.

    Klein probleempje: opgeteld geven mijn schattingen een consumer-defrev van ca 25 mio. In werkelijkheid schommelt dit al bijna twee jaar rond de 20 mio. Voor dit verschil heb ik twee verklaringen:
    - Er worden nog pnd's zonder te deferren service verkocht?
    - De app-verkopen stellen nog helemaal niks voor, mijn schatting van 20 mio omzet is te hoog. Wat jouw argument [1] nog onaannemelijker maakt.

    [2] : Nee. Bij meer dan 20% van de verkoopprijs deferren valt de resulterende (berekende) consumer-defrev te hoog uit, hoger dan de ca 20 mio die het in werkelijkheid is.

    [3] : Daar heb je een punt! Het eindelijk uitgefaseerd/verdwenen zijn van die 'automotive hardware' kan de momenteel gelijk blijvende consumer defrev - ondanks een dalende omzet - idd verklaren.
  7. forum rang 6 pwijsneus 28 september 2024 09:39
    quote:

    JustRevisited schreef op 28 september 2024 01:03:

    [...]

    Zag je mijn posts om 15:58 en 17:28?

    Ik stel daarin dat in het orderboek risico bestaat dat de waarde van bestaande contracten in het orderboek, die allemaal gebaseerd zijn op verwachte afzet, verlaagd kunnen worden. Dat is eerder gebeurd. Gelukkig spreekt TT van goede deal activiteit dus nieuwe deals kunnen dat opvangen. Vorig jaar steeg het orderboek met 100 miljoen, ondanks afwaarderingen van andere lopende contracten. Als de automarkt zo slecht blijft of verslechtert, zowel door consumenten en daarnaast door handelsoorlog met China dan is een orderboek uiteindelijk ook niet 'hard' meer. Bij de jaarcijfers (feb 25) zullen we weten wat het orderboek is geworden.

    Ik stel dus niet dat er niks aan de hand is. Cijfers kunnen tegenvallen in Automotive de komende kwartalen door productie die wordt teruggeschroefd. Hoop is geen strategie, maar het is hopen op overheidsbeleid dat stimulerend is voor de EV en voor de auto-industrie. Geen pure industriepolitiek, maar wel even de zaken weer op gang brengen. Er schijnen nu veel consumenten te zijn die op het randje zaten van EV en nu toch benzine kopen, die zijn de komende jaren niet meer in voor een auto en zo kom je niet tot de transitie die de overheid een paar jaar geleden nog volop wilde en waar autofabrikanten hun beslissingen op hadden gebaseerd. Volvo wilde volledig EV bouwer worden en is daar ook al van teruggekomen.
    Volvo wil vooral mooie producten maken en daar tegelijkertijd ook een mooie boterham aan verdienen. Als dit met EV's mogelijk zou zijn, hadden ze het gedaan. Volvo wilde intrinsiek geen volledige EV bouwer worden, dit was min of meer opgelegd die de EU die zich heeft laten adviseren door een-of-andere activistische club. Milieuorganisatie worden doorgaans niet gehinderd door enige kennis, maar ze hebben het wel voor elkaar gekregen dat enkele prominente politici hebben geroepen dat iedereen in 2030 electrisch zou moeten rijden.....maar dat kan helemaal niet.

    Als ze zich op de juiste manier hadden laten consulteren, hadden ze kunnen weten dat een transitie naar full electric onrealistisch zou zijn. Zomaar een greep:

    - Particulieren zijn angstig voor snelle afwaardering van EV's en levensduur van de accu.
    - EV's zijn nog steeds erg duur voor de particulier, zeker als je niet weet wat je er voor terug gaat krijgen.
    - Op prijs kan niemand met de Chinesen concureren, maar hier in Europa kennen we deze merken niet.
    - Veel consumenten willen helemaal niet elektrisch rijden, vanwege het gedoe met laadinfrastructuur. Thuis of onderweg. De overheid geeft ook aan de complexe opgave van het aanbrengen van voldoende laadpalen niet aan te kunnen, en daarboven op hebben veel Europese landen te maken met netcongestie.

    Verder denk ik dat TomTom zich hier niet achter kan verschuilen. Ze hebben een beursnotering, zitten inmiddels in hun 17e transitiejaar waar waarschijnlijk ook een 18e en 19e bij komt. Je komt niet oneindig weg met het vragen van meer geduld. Dus, indien AI meer is als een buzz-woord, maar als die maps echt autonoom en realtime gemaakt worden;

    - Kondig een nieuwe ontslagronde aan. Dat is basis economie, als je niet in staat bent om te groeien, snij dan in de kosten. Wees creatief in plaats van de overheid de schuld te geven.
    - Kondig een nieuwe aandeleninkoop aan.
    - Of probeer de verwachtingen te overtreffen, of de markt te overtuigen dat groei in het verschiet ligt. Kun je dat niet, in kosten snijden, en zet die cash aan het werk. Als TomTom de notering serieus zou nemen zou het zich focussen op het creeren van aandeelhouderswaarde, nu krijg ik sterk de indruk dat er naar een exit wordt toegewerkt. We weten alleen niet op welk niveau.
  8. forum rang 7 Wereldbelegger 28 september 2024 10:49
    quote:

    pwijsneus schreef op 28 september 2024 09:39:

    [...]

    Als TomTom de notering serieus zou nemen zou het zich focussen op het creeren van aandeelhouderswaarde, nu krijg ik sterk de indruk dat er naar een exit wordt toegewerkt. We weten alleen niet op welk niveau.
    Dirty exit niveau. Daar hou ik rekening mee.
    Niks geen Money Maker's - "morgen groot nieuws: Microsoft - minimaal € 18,50".
    Maar een marktconforme premie van 20-25% op het huidige koersniveau.

    Te weinig beleggers in de echte Free Float om een echte vuist te kunnen maken. Dus niet meer dan wat boegeroep in de coulissen zal een dirty exit opleveren.

    Maar dat is mijn toekomstbeeld voor TT.
  9. forum rang 7 Wereldbelegger 28 september 2024 10:56
    Een deel uit een reportage over de EV beurs in Zandvoort.

    De EV Expercience die tot zaterdag op het circuit van Zandvoort wordt gehouden, is in zeker opzicht een klassieke beurs: bezoekers kunnen hier auto’s bekijken, erin zitten en er zelfs een rondje mee rijden over het circuit. Autobeurzen als deze zijn in Europa uit de gratie, omdat veel consumenten en zakelijke rijders zich tegenwoordig online oriënteren op een nieuwe auto en minder behoefte hebben aan de ‘fysieke ervaring’ zoals een beurs die biedt.

    Maar voor elektrische auto’s geldt dat niet, constateerde Pompen, eerder mede-organisator van de ter ziele gegane AutoRai.

    Beurzen als deze trekken ook een nieuw type autofabrikant: die uit Zuidoost-Azië en met name uit China. Bijna alle belangrijke Chinese merken zijn in Zandvoort vertegenwoordigd om het publiek en de autowereld te laten kennismaken met hun voertuigen. Voor hen is de beurs belangrijk, omdat lang niet elk Chinees merk een eigen dealernetwerk met showrooms heeft. Hier kan de potentiële koper dus echt ervaren hoe een Chinese auto oogt, zit en rijdt.

    Ruimte tussen kruin en dak
    Zoals de bijna twee meter lange bezoeker die zich in een Dongfeng Box wurmt. Een piepklein, inderdaad nogal vierkantig Chinees elektrisch autootje, dat te koop is voor 22.400 euro – een prijs waar veel Europese autofabrikanten van dromen. De man past prima op de bijrijdersstoel en laat door zijn handen boven zijn hoofd te bewegen, zien hoeveel ruimte er is tussen kruin en dak. Genoeg, constateert hij. En ook beenruimte biedt de auto voldoende. ‘Niet gek’, zegt hij als hij uitstapt.

    Op de beurs staan ook merken waarvan de meeste Nederlanders nog nooit hebben gehoord, zoals Korean Genius in Motion, kortweg KGM. Een toonaangevend automerk uit Zuid-Korea, zoals het bedrijf zelf zegt, met modellen die luisteren naar de naam Torres en Rexton (‘veiliger dan ooit’). Om aarzelende klanten over de streep te trekken, belooft het merk een miljoen kilometer garantie op de accu.

    www.volkskrant.nl/economie/bij-windkr...
  10. forum rang 6 marique 28 september 2024 13:43
    Beperktedijkbewaking 27 september 2024 22:36
    Beperktedijkbewaking 27 september 2024 22:58

    Bdb,

    Mijn waardering voor de uitvoerige uitleg van de defrev.
    Heb wat verder gesnuffeld en kwam o.a. dit tegen:

    [1]
    Deferred revenue is money you’ve received but haven’t yet earned. When you finally deliver what you promised, you can then move that money over to the revenue column in your financial statement.
    stripe.com/nl/resources/more/deferred...

    Vrijval van defrev loopt dus via de rekening omzet en van daaruit als winst (na aftrek van kosten) naar het eigen vermogen.
    Overigens denk ik dat jullie de 95-98% kosten te laag inschatten. TT is een bedrijf dat continu met verbeteringen en aanpassingen bezig is. Je denkt toch niet dat die verbeteringen niet van toepassing zijn op die langlopende contracten? Ga maar gemakshalve uit van de gemiddelde doorberekende omzetkosten.

    [2]
    Deferred revenue also has implications for financial reporting. It’s featured on your balance sheet as a liability, and anyone evaluating the financial health of your business—investors, financial analysts, or potential acquirers—will look at this line item. A high amount of deferred revenue might indicate strong customer commitment and loyalty, but it might also suggest a lot of deliverables are pending.
    stripe.com/nl/resources/more/deferred...

    Een hoge post defrev met als tegenhanger een hoge kaspositie kan de indruk wetten dat die cash volledig vrij zit in de koers van het aandeel. Ik kom die mening vaak tegen op dit forum. JR is niet de enige. Ik bestrijd die opvatting, wellicht als enige dwarsligger hier.

    Zolang alles gladjes verloopt met de bedrijfsvoering is er ook niks mis. Echter, zodra een eventuele overname in beeld komt ligt het anders. De vraag is dan wat de koper gaat doen. Als het hem alleen maar te doen is om bijvoorbeeld de knowhow en hij geen boodschap heeft aan het TT klantenbestand (of als de TT klanten andersom niks met de koper te maken willen hebben) zal de koper op een of andere wijze de klanten moeten 'afkopen' voor de reeds betaalde service. De defrev is dan geen toekomstige winst maar een last binnen de overnamesom.

    Anders gezegd, TT is als overname prooi alleen interessant voor een koper die behalve de knowhow ook graag het klantenbestand van TT wil aanhouden. Dan ligt er ook een stevige prijs voor goodwill in het verschiet.
  11. forum rang 7 Wereldbelegger 28 september 2024 15:00
    quote:

    marique schreef op 28 september 2024 13:43:

    .

    Anders gezegd, TT is als overname prooi alleen interessant voor een koper die behalve de knowhow ook graag het klantenbestand van TT wil aanhouden. Dan ligt er ook een stevige prijs voor goodwill in het verschiet.
    Met die gedachte ga je voorbij aan het 'unieke product' wat TT levert.
    Klanten kiezen bewust voor dit product en accepteren de hoge winstmarge daarop die TT daarmee weet te realiseren.

    Het aantal aanbieders van vergelijk product is klein, dus weinig keuze voor de huidige klanten. Waarom dan een stevige prijs voor goodwill betalen?
  12. forum rang 6 marique 28 september 2024 15:18
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 28 september 2024 15:00:

    [...]

    Met die gedachte ga je voorbij aan het 'unieke product' wat TT levert. [1]
    Klanten kiezen bewust voor dit product en accepteren de hoge winstmarge daarop die TT daarmee weet te realiseren.

    Het aantal aanbieders van vergelijk product is klein, dus weinig keuze voor de huidige klanten. Waarom dan een stevige prijs voor goodwill betalen? [2]
    [1] Ik noemde toch knowhow? Is dat niet uniek genoeg?
    [2] TT is toch zo uniek? Daar mag wel wat voor worden betaald, dacht ik zo.
  13. forum rang 6 tatje 28 september 2024 19:04
    Mijn mening over deferred

    Om te beginnen heb je 2 balans posten deferred

    1tje valt onder :

    Wat valt er onder current liabilities?
    Kortlopende verplichtingen (current liabilities/short term liabilities) zijn alle verplichtingen die in het komend boekjaar dienen te worden voldaan (veelal te worden betaald; maar het is bijvoorbeeld ook denkbaar dat er een verplichting is om een dienst te leveren).

    De ander :

    non-current liabilities mv. — langlopende verplichtingen mv.

    We gaan uit dat je alleen kas en bank gebruikt, dus ff niet debiteuren.

    Als de auto van de band rolt krijg je de centen van de verplichting die bv 7 jaar loopt.

    Kas /bank
    aan omzet maximaal 1/7 als auto 1 jan vd band rolt
    Aan deferred kort 1/7
    aan deferrred long 5/7

    misschien verwerk je dan de kosten van sales al, 10%, maar het kan ook als verplichting zijn, net als deferred.

    volgend jaar valt deferred kort vrij en wordt omzet en schuift een gedeelte long naar short
    voor het jaar erna.

    Dus voor die auto s

    deferred short ( balans )
    aan omzet ( V en W )

    en

    deferred long ( balans )
    aan deferred short. Balans)

    eventueel die post provisies hierin verwerken.

    je hebt dus de centen en laat deferred in 7 jaar naar de omzet gaan.

    Zolang als je verlies maakt betaal je over de vrijval deferred geen belasting.
  14. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 28 september 2024 19:24
    quote:

    marique schreef op 28 september 2024 13:43:

    Beperktedijkbewaking 27 september 2024 22:36
    Beperktedijkbewaking 27 september 2024 22:58

    Bdb,

    Mijn waardering voor de uitvoerige uitleg van de defrev.
    Heb wat verder gesnuffeld en kwam o.a. dit tegen:
    ...

    Bedankt voor je uitvoerige reactie. Ik kom erop terug, maar weet niet of dat vanavond (vannacht?) nog lukt.
    Maar wat in het vat zit ...
  15. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 28 september 2024 21:55
    quote:

    pwijsneus schreef op 27 september 2024 18:12:

    [...]
    Natuurlijk zijn er opties. Bijvoorbeeld het aankondigen van een nieuwe aandeleninkoop, van een ontslagronde, en uiteraard het laten zien van groei. Ze gingen toch groeien met Orbis en die take rates binnen automotive gingen toch keihard omhoog? Laat maar zien dan.

    Ook is het afstoten/afzinken van consumer een goed plan. Welk belang hebben aandeelhouders nu nog bij het aanhouden van deze hobby van de founders? Als je aandeelhouderswaarde wil creeren moet je focus aanbrengen. Dus zou het in het belang zijn als enkel LBS in het aandeel zou zitten? Denk het wel.
    ...
    Waarom het snel stoppen met Consumer bij velen zo'n populair idee is snap ik nooit. Het is geen belangrijk onderdeel meer, maar wel nog steeds een cashcow en ebitcow. In een latere post zeg je dat TT kan bezuinigen door minder personeel, met name bij Consumer. Dat is onzin, Consumer haalt die positieve ebit niet ondánks maar mét en dankzij dat personeel.

    Overigens denk ik dat het aantal mensen die bezig zijn met Consumer niet hoog is, en dat sommigen van hen ook voor andere onderdelen werken. De drie business units bij TT zijn gericht op de verschillende klanten/markten die zij bedienen, intern kopen zij in bij de echte 'werkplaatsen' (hoe heten die ook al weer, productgroepen?) binnen TT, bijv. map-onderhoud of de traffic guru's in Berlijn. Bij dat 'inkopen' betaalt Consumer natuurlijk mee aan de daar gemaakte kosten. Desondanks maakt Consumer winst.

    Het stoppen met Consumer betekent een klant minder voor die interne diensten, en maakt hen duurder voor de andere twee business units. Het argument dat TT meer 'focus' nodig heeft en dat Consumer alleen maar afleidt, vind ik ook niet erg sterk. Consumer is een oud onderdeel met veel eerder opgebouwde routine, men doet het er 'fluitend' bij.

    Een laatste argument zou zijn dat de omzet bij Consumer al jaren daalt en dus remmend werkt op de groei van de totale omzet van TT. Tja, alsof de groei bij Automotive of Enterprise zo geweldig is!
    Bovendien, waar gaat het nou om, groei van de omzet of van de winst?

    Op termijn zal je wel je zin krijgen. Zoals Justin gisteren schreef, het is een kwestie van tijd:
    "PND verkoop is al gestopt in de US. Enige vraag is wanneer Europa ook of hou je bijvoorbeeld slechts 1 model in de lucht. Consumer blijft dan nog wel bestaan qua apps en misschien zakelijke hardware. Zo lang er geld uit komt en weinig energie kost kun je Consumer langzaam laten verdwijnen."
  16. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 28 september 2024 22:47
    quote:

    JustRevisited schreef op 28 september 2024 01:03:

    [...]
    Zag je mijn posts om 15:58 en 17:28?

    Ik stel daarin dat in het orderboek risico bestaat dat de waarde van bestaande contracten in het orderboek, die allemaal gebaseerd zijn op verwachte afzet, verlaagd kunnen worden. Dat is eerder gebeurd. Gelukkig spreekt TT van goede deal activiteit dus nieuwe deals kunnen dat opvangen. Vorig jaar steeg het orderboek met 100 miljoen, ondanks afwaarderingen van andere lopende contracten. Als de automarkt zo slecht blijft of verslechtert, zowel door consumenten en daarnaast door handelsoorlog met China dan is een orderboek uiteindelijk ook niet 'hard' meer. Bij de jaarcijfers (feb 25) zullen we weten wat het orderboek is geworden.

    Ik stel dus niet dat er niks aan de hand is. Cijfers kunnen tegenvallen in Automotive de komende kwartalen door productie die wordt teruggeschroefd. Hoop is geen strategie, maar het is hopen op overheidsbeleid dat stimulerend is voor de EV en voor de auto-industrie. Geen pure industriepolitiek, maar wel even de zaken weer op gang brengen. Er schijnen nu veel consumenten te zijn die op het randje zaten van EV en nu toch benzine kopen, die zijn de komende jaren niet meer in voor een auto en zo kom je niet tot de transitie die de overheid een paar jaar geleden nog volop wilde en waar autofabrikanten hun beslissingen op hadden gebaseerd. Volvo wilde volledig EV bouwer worden en is daar ook al van teruggekomen.
    Ja, ik heb je eerdere posts natuurlijk gelezen. Hierboven ben ik het eens met je analyse in de tweede alinea, en dat het orderboek niet hard meer is. Maar zo'n orderboek is gebaseerd op allerlei schattingen, dus sowieso niet hard. Nu is het eerder boterzacht. En zachte boter heeft de neiging in te zakken.

    Eind vorig jaar was het automotive orderboek 2,5 miljard, een schatting dus. Meer dan de helft (56%) daarvan is toekomstmuziek (2027 and beyond). De jaarlijkse 'phasing' (geschatte omzetten) tot 2027 is 14-15%.
    In februari krijgen we de update. Ik vrees dat het totale orderboek dan niet gestegen zal zijn, en vooral dat het percentage voor "2028 and beyond" dan hoger dan 56% zal zijn.
    Wat dit alles betekent voor de jaaromzetten in 2025, 2026 en 2027 kan je zelf bedenken.
  17. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 29 september 2024 02:44
    quote:

    marique schreef op 28 september 2024 13:43:

    Heb wat verder gesnuffeld en kwam o.a. dit tegen:

    Deferred revenue is money you’ve received but haven’t yet earned. When you finally deliver what you promised, you can then move that money over to the revenue column in your financial statement.
    stripe.com/nl/resources/more/deferred...
    Vrijval van defrev loopt dus via de rekening omzet en van daaruit als winst (na aftrek van kosten) naar het eigen vermogen.[a]

    Overigens denk ik dat jullie de 95-98% kosten [typefout, je bedoelt ebit-marge?] te laag hoog inschatten. TT is een bedrijf dat continu met verbeteringen en aanpassingen bezig is. Je denkt toch niet dat die verbeteringen niet van toepassing zijn op die langlopende contracten? Ga maar gemakshalve uit van de gemiddelde doorberekende omzetkosten. [b]
    ...
    [a] : Correct. Vrijval betekent omzetting van defrev naar IFRS-omzet. Na kosten komt er hopelijk een resterend winstje bij het eigen vermogen.
    Dat is de gang van zaken vanuit de winst- en verliesrekening gezien. In mijn vorige posts keek ik alleen naar de balans. Op het moment van vrijval van een bedrag aan defrev wordt de balanspost defrev ineens lager, terwijl er aan de andere kant bij de activa/assets op dat moment niks verandert. Dat kan alleen door dat bedrag op dat moment in de balans te verschuiven naar het eigen vermogen.

    Intussen, dwz in de tijd tussen het ontstaan van de defrev en de vrijval, heeft het bedrijf cash uitgegeven en/of schulden gemaakt om de onderhavige producten of service te leveren, denk aan het krantenvoorbeeld. Dat heeft balanstechnisch continu geknabbeld aan het eigen vermogen. De vrijval dient dus om die vermindering van het eigen vermogen weer zo ongeveer goed te maken.
    Als er in die tussentijd volgens 'jouw' winst- en verliesrekening winst gemaakt is zal de vrijval wat hoger zijn dan het genoemde vermogensverlies, en zal er all-said-and-done een toename van het eigen vermogen resulteren. Of andersom natuurlijk.

    Ik denk dat we het tot zover gloeiend eens zijn. Het unieke bij TT is nu dat die tussentijdse kosten heel laag zijn (de echte uitgaven voor R&D, softwareontwikkeling e.d. zijn al eerder gedaan). Dus zal vrijval van defrev steeds leiden tot een behoorlijke vermogensgroei, zie ook [b] hieronder. En daarom is defrev meer een verborgen spaarpot dan een last.

    [b] : TT zal naar een klant toe offreren op basis van de bestaande mogelijkheden, dus met (nagenoeg) gereed zijnde map-versies en navigatiesoftware. De uitgaven voor de ontwikkeling daarvan zijn al (veel) eerder gedaan. Het actueel houden van de maps gebeurt voor alle klanten tegelijk, tegenwoordig grotendeels automatisch en drukt dus niet alleen op deze ene opdracht. Andere kosten, bijv. voor reclame en acquisitie (bij Automotive niet erg nodig, men 'kent' elkaar), of hardware bij pnd's, zit als costs of sales in omzet die direct als IFRS geboekt wordt en niet gedeferred wordt.

    Deze discussie gaat over het defrev-deel van de overeengekomen vergoeding. Dat mag niet direct als officiële omzet geboekt worden, maar als na opdrachtverlening en facturering/betaling de levering idd van start gaat, zijn er voor TT weinig kosten meer. (Je kunt denken aan correctie van kleine foutjes, helpdesk-functie en misschien hele kleine verbeteringetjes op verzoek, uit coulance.)
    Daarom leidt vrijval van defrev tot een zeer hoge ebit, zoals al eerder betoogd.

    Ja, intussen is TT bezig met meer principiële en drastischer verbeteringen en aanpassingen, en met heel nieuwe dingen (AI, autonoom rijden), en geeft daar veel geld aan uit. Maar dat staat los van al lopende of binnenkort van start gaande contracten. TT zal wel gek zijn om echte verbeteringen gratis weg te geven binnen een contract waarin dat niet beloofd is. En de klant zal huiverig zijn om vooraf extra te betalen voor leuke dingen waar TT mee bezig is, maar die nog niet bewezen zijn en waar de klant nu niet om vraagt.
755 Posts
Pagina: «« 1 ... 33 34 35 36 37 38 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.