Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,165   +0,035   (+0,68%) Dagrange 5,130 - 5,245 178.024   Gem. (3M) 232,6K

TomTom September 2024

644 Posts
Pagina: «« 1 ... 18 19 20 21 22 ... 33 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 JustRevisited 18 september 2024 12:42
    quote:

    pwijsneus schreef op 18 september 2024 12:30:

    [...]

    Primair is dit een beleggersforum. En net zoals vele andere investeerders/beleggers kijk je dan wel eens terug wat nu het trackrecord is van een bepaald fonds. Je kunt dat provocerend vinden, mij best, maar we zitten hier niet op de Goddijn fan-club. Dus wellicht bevalt je de mening van andere niet. Of ik kan me ook best voorstellen vanuit het perspectief vanuit een TomTom werknemer dat je niet vrijuit kunt praten. Maar als investeerder mag je de zaken best benoemen zoals je zijn, of je mening ventileren. We mogen blij zijn dat we een een land leven waarin dat mag, een groot goed wat mij betreft.

    Dus als je de CEO een ijdeltuit vind die het leven leid van een pensionado, echter vergeten is dat hij nog steeds in functie is. Daar kun je het best mee oneens zijn, maar we mogen toch van mening verschillen? Ik zie de enige actie om aandeelhouders te creeren was in 2019, om zichzelf een plezier te doen. Uiteraard niet acting in concert, volledig volgens het boekje, en belastingvrij ook nog. 330 miljoen. Dit zijn - of je het bevalt of niet - keiharde feiten ;)

    Het is duidelijk dat we er anders naar kijken. Maar probeer het aub hoofdzakelijk te houden over het aandeel TomTom, de rest is alleen maar ruis op de lijn. Daar doen we de rest van het forum waarschijnlijk ook een plezier mee.
    Je spreekt jezelf tegen. Je spreekt over ruis op de lijn (ergo: het moet over feitelijkheden gaan) en vervolgens kom je met een heel verhaal over Goddijn en zijn rijkdom als founder. Dat maakt het dan juist weer emotioneel beladen en over personen gaan in plaats van ontwikkelingen. De term Goddijn fanclub herken ik dan ook totaal niet, want ik noem die man niet en vind het ook niet relevant hoe hij zijn tijd besteedt. Ik word niet gedreven door afgunst en hang de prestatie van een bedrijf ook niet aan personen. Er zijn gewoon bepaalde marktontwikkelingen die soms meezitten of soms tegen.
  2. forum rang 6 pwijsneus 18 september 2024 12:46
    quote:

    hvasd2 schreef op 17 september 2024 18:25:

    [...]
    Justin je vervalt nu ( wederom weer ) in de rol van goed prater van TT. Je argumenten zijn vaak sterk maar worden dan tijdens de cijfers toch in het hoenderhok geknuppeld.
    Je hebt gesproken en waarmee je kwam was mooi denk werk. Idem dito voor Pwijsneus. Hoe het wel of niet zit zal blijken wanneer TT met nieuwe inzichten en/of cijfers gaat komen.
    Spijker op z'n kop. Hoe het wel of niet zit zal blijken wanneer TT met nieuwe inzichten en/of cijfers gaat komen. De rest is irrelevant.
  3. Tolikara 18 september 2024 13:00
    Zo is het wijsneus , heel duidelijk. Ik heb vanaf 2009 aandelen Tomtom en lees sinds die tijd ongelofelijk veel verhalen die meestal dezelfde strekking hadden en hebben, nl dat Tomtom een voorsprong heeft op gebied van technologie en het management de juiste stappen neemt. De andere mappers zijn inferieur. En al die tijd geschreven door dezelfde poster. Goed dat je altijd je eigen onderzoek verricht en vooral stukken leest buiten het jaarverslag van Tomtom zelf. VEB artikel november 2022 was een zeer goed stuk. Na vijftien jaar propaganda op dit forum staat de koers waar hij staat. Ik sta op min 38 en blijf zitten tot het einde , hoop op een kleine plus bij verkoop. Zelfstandig aan blijven modderen zal niet werken. Nu ik tot schrijf bedenk ik dat er een andere poster heeft geschreven dat Goddijn niemand op de koffie ontvangt onder de 5 miljard. Dunia paralel zegt men of te wel nonsens in meervoud.
  4. forum rang 6 tatje 18 september 2024 13:04
    Harold heeft eens gezegd ( ik kan het niet vinden)

    Ik ben een ander soort CEO als vroeger en die uitspraak sluit dus aan op de visie van JR.

    Ik zie hem ook meer als ( schatbewaarder ) , tenslotte praten we over een belang van 47,5%

    Doet the big points ( strategie ) en blijft het uithangbord.

    Achter de schermen nemen anderen, al veel CEO taken over.

    Maar de visie ( strategie ) blijft bij Harold en die Amerikanen, is mijn mening.

    Heb net nog even het VEB stuk van eind 2023 gelezen .

    Belangrijke beslissingen zonder Harold , kun je vergeten :-)

    JR je post van 12.34 uur, die mensen, ben ik ook al vaak tegen gekomen.
  5. beursbeurs 18 september 2024 13:14
    quote:

    JustRevisited schreef op 17 september 2024 21:39:

    [...]

    Een 15% conversie is in principe voldoende voor die 600 mio. TT voorspelde dat volgend jaar 15% van het orderboek tot omzet zou leiden. En tegelijkertijd 600 miljoen locatie omzet.

    Maar door verschuiven van deadlines bij VW is het misschien 14% geworden ipv 15%. Dat lijkt vanuit dat perspectief, op papier, niet veel, een procentje meer of minder van het orderboek in jaar X of Y.

    met 15% van 3 miljard gaat TomTom de 600 mio omzet halen. Niet met 15% van 2500 mio, dan kom je minimaal 50 mio te kort
  6. forum rang 6 tatje 18 september 2024 13:17
    quote:

    Tolikara schreef op 18 september 2024 13:00:

    Zo is het wijsneus , heel duidelijk. Ik heb vanaf 2009 aandelen Tomtom en lees sinds die tijd ongelofelijk veel verhalen die meestal dezelfde strekking hadden en hebben, nl dat Tomtom een voorsprong heeft op gebied van technologie en het management de juiste stappen neemt. De andere mappers zijn inferieur. En al die tijd geschreven door dezelfde poster. Goed dat je altijd je eigen onderzoek verricht en vooral stukken leest buiten het jaarverslag van Tomtom zelf. VEB artikel november 2022 was een zeer goed stuk. Na vijftien jaar propaganda op dit forum staat de koers waar hij staat. Ik sta op min 38 en blijf zitten tot het einde , hoop op een kleine plus bij verkoop. Zelfstandig aan blijven modderen zal niet werken. Nu ik tot schrijf bedenk ik dat er een andere poster heeft geschreven dat Goddijn niemand op de koffie ontvangt onder de 5 miljard. Dunia paralel zegt men of te wel nonsens in meervoud.
    Beste

    je staat op - 38 bij een koers van 5 heb je dus een GAK van 43 en je hoopt op een plus.

    125 miljoen maal 43 is 5,375 miljard.

    Je noemt 5 miljard dunia paralel en zelf hoop je op meer.

    Iets klopt hier niet

    Trouwens het laatste VEB artikel was van dec 2023, niet 2022, tenminste ik heb dat voor me.
  7. forum rang 6 JustRevisited 18 september 2024 13:51
    quote:

    beursbeurs schreef op 18 september 2024 13:14:

    [...]

    met 15% van 3 miljard gaat TomTom de 600 mio omzet halen. Niet met 15% van 2500 mio, dan kom je minimaal 50 mio te kort
    De content en services omzet is een mix van automotive en Enterprise. Als je 600 miljoen omzet wilt, dan kan dit bijvoorbeeld 400 automotive en 200 Enterprise zijn.

    400 mio Automotive
    Dat is mogelijk met een orderboek van 2,6 miljard. De stand op 1 januari 2024 was een orderboek van 2,5 miljard en deze groeit al een aantal jaren jaar op jaar. Dit moet dus wel kunnen. Het gaat dus meer om de conversie (hoe snel komt de omzet uit de boeken) dan om de omvang van het orderboek an sich. Die conversie is echter afhankelijk van hoe snel bepaalde fabrikanten (zoals VW) hun modellen uitbrengen. Daar zit de kern van de onzekerheid. Maar in een worst case scenario duren dingen dus langer, het is geen afstel

    (zie quote, het gaat over 2 nieuwe klanten, die nu nog bij HERE of een ander zitten en naar TT overgaan).

    If you are winning market share, then the transition from the old supplier to the new supplier will take more time. And that's hitting our top line in this case as well, with two of our customers introducing models later than that we had initially anticipated

    200 mio Enterprise
    De stand na een half jaar is 77 miljoen, er komen nieuwe klanten bij. Laten we zeggen 160 miljoen voor dit jaar. En TT wilde met de Orbis Maps de omzet verdubbelen. Het marktpotentieel is in elk geval verdubbeld. Is 200 miljoen een hele hoge hoepel om doorheen te springen? Indien dit niet gebeurt heeft TT tientallen, zoniet honderden miljoenen uitgegeven aan nieuwe maps om vervolgens een marginale omzetgroei te realiseren. Dit kan, maar dat lijkt me wel een worst case scenario. Dan hebben ze zich wel enorm verkeken op hun kansen en een domme investering gedaan. Ook zouden dan allerlei uitspraken zoals je in cursief hieronder ziet lulkoek zijn. Dan is het management van tomtom inderdaad geen knip voor de neus waard.

    TomTom Orbis Maps forms a solid foundation for the strengthening of our competitive position. We now see commercial traction in both the Enterprise and the Automotive business, with early wins in both private and public sectors. What we're seeing is that everything we'd hoped for is happening. So, a broader addressable market, a more competitive product, and a better position in the market.

    Our position in Automotive is strengthening, and the sales funnel is expanding. If I look at our position in the market and our credibility in the market, I think all the signs are on green. We're talking to more customers, a lot of customers that we have not been speaking to for some time. There are great opportunities opening up for contract wins. The engagements we have are healthy, at the right seniority level within the companies as well. So, I'm happy with the credibility we have gained, the interest in TomTom Orbis Maps, but also the interest in the Overture Maps Foundation and what it means for the long-term shape of the location industry.

    It's a little bit frustrating, of course, that this year is slower than we had hoped for in terms of sales, especially in the automotive industry. But I think fundamentally, what we've seen, the feeling we have in the product teams and the sales teams, is that our relative position is strengthening going forward.
  8. forum rang 6 win some... 18 september 2024 15:24
    Kijk, 400 mio Automotive en 200 mio Enterprise, dan hebben we het over een concrete doelstelling. Vertaald zich naar 100 mio Automotive en 50 mio Enterprise per kwartaal. Dat lijkt me een mooie ambitie. Nu alleen nog een tijdspad er aan vast plakken. Laten we zeggen 2026. Kan dan zowel in Q1 als Q4 zijn, dus genoeg flexibiliteit om onverhoopte vertragingen op te vangen.

    Punt is alleen Justin, dat jij je wel aan zo"n voorspelling durft te wagen, maar dat het Tt-management dat momenteel niet doet.

    Op de CMD 2019 was de long-term outlook voor 2030: 1,5 a 2 miljard omzet.

    Op de CMD 2022 werd er niet meer over een long-term outlook gesproken en kwam men met een mid-term outlook van 600 mio in 2025.

    En nu...? Nu is er helemaal geen outlook meer. Als er bij TT echt vertrouwen is in het groeipad, waarom dan geen outlook gegeven met kwartaaldoelstellingen zoals hierboven geschetst?
  9. forum rang 4 vreemdvermogen 18 september 2024 15:46
    Wat mij nog steeds verbaast, is de verkoop van Telematics. Bijna 1 miljard + contract. Telematics was het ondergeschoven kindje bij TT. Er werd weinig in geinvesteerd. Medewerkers waren ook ontevreden. Nu draait het voormalige Telematics op volle toeren onder de vlag van Bridgestone. Heb het uit betrouwbare bron. TT core bussines is nu ongeveer 1/3 van Telematics waard bij verkoop. Dit geeft wel aan hoe verkeerd het Rvb heeft gehandeld en dus niet competent is voor het leiden ( of lijden) van deze toonaangevende en leader in bussines onderneming. Harold moet gewoon de eer aan zich zelf houden en terugtreden. Hij is rijk genoeg. Z'n kinderen willen niet in het bedrijf. Een inspirerende en daadkrachtige CEO kan een enorme ommezwaai betekenen.Met de huidige RvB wordt het niks. Zij worden uitgemolken, omdat ze graag bij " The big tech willen horen".
  10. forum rang 6 tatje 18 september 2024 16:02
    Het volgende zei Taco bij de call Q4 2023

    Taco Titulaer - TomTom NV - CFO
    Yeah, rounded numbers, what you could get from our guidance for 2024 and 2025 is that we expect roughly a step-up of, again, rounded
    numbers, EUR100 million from 2024 to 2025 for both Automotive and Enterprise combined. Half of that is expected to come from Automotive. It is
    for a large part fueled by the backlog that's also shown on the slide that we have provided where you saw a breakdown of the phasing of the
    backlog for the coming years. For Enterprise, that increase needs to come from bringing in those new logos.

    Het volgende zei Taco bij de call Q1 2024

    Taco Titulaer - TomTom NV - Chief Financial Officer, Member of the Management Board
    No, it hasn't. Of course, there is some lost revenue in Q1 that will not be recouped later in the year, but there's also a fair amount of revenue that
    will come later. So overall, it might be a couple million below where we thought the middle of the bell curve could end up, but it is still within that
    range. And so the EUR350 million is a very fair estimate.

    Dus LT 2024 A 350 en 150 a 160, dus 500 plus die 100 is de ambitie ( dus halen ze niet )

    Mijn LT 2024 A 340 en E 150 a 160 dus 490 a 500 .

    blijft er dan niets over in 2025 van die 100

    een lagere outlook voor de FCF in 2024 komt naar mijn mening bijna helemaal voor rekening van E .

    want alles schuift minimaal 3 maanden op.

    Dus zowel deferred als de omzet raken 2024 niet maar 2025 wel.

    Ik ga voor een minimale LT in 2025 van :
    A 360 en E 180 dus LT 540

    2025

    LT 540
    C 80
    totaal 620
    marge 87%
    gross profit 540
    Opex 4 maal 120 plus D en A 20 dus 500
    ebit 40
    D en A 20
    ebitda 60

    2024 A 340 E 160 plus 100 was de ambitie voor 2025

    Die 100 zal nooit helemaal wegvallen.
  11. forum rang 4 vreemdvermogen 18 september 2024 16:16
    quote:

    visje schreef op 18 september 2024 15:30:

    We zijn los mannen, de stijging is begonnen 4,966
    Let the party start :-)
    Hahaha. leuke post. Humor kan ik wel waarderen. Pas boven de 7,50 met een flinke handel kan je spreken van 'We zijn los' .Met zo'n kleine freefloat en belangstelling is het super eenvoudig om de koers daar te zetten waar men wil. Om even met de discussie tussen PW, JR en Tatje in te gaan gaan: Het was heel veel, het werd niks en het wordt waarschijnlijk een teleurstelling.
  12. forum rang 6 tatje 18 september 2024 16:41
    Waar zit het addertje.

    Kan je het niet vinden, logisch er is geen addertje :-)

    Overture !

    Microsoft 3210 miljard
    meta 1360 miljard
    Amazon 1960 miljard
    Tom Tom 618 miljoen

    Tom Tom in euros en de rest in dollars.

    En toch !

    TT is momenteel 1/10000 waard van die 3.

    Doen die 3 een bod samen van 1/1000 van hun gezamenlijke beurswaarde.

    Dan is het bod 6,5 miljard
  13. forum rang 6 Alrob2 18 september 2024 17:10
    Ik lees bij mijn broker dat de afgelopen maanden de range van het shorterspercentage was 10.84 - 2.109 en dat dit percentage vandaag 2.15 is. Dat dat shorterspercentage vorige maand zo hoog was, is mij ontgaan, maar ik begrijp nu wel de pas op de plaats die de handel in dit aandeel nu maakt. Blijkbaar nu weinig behoefte om te shorten, gelukkig maar.
644 Posts
Pagina: «« 1 ... 18 19 20 21 22 ... 33 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.