Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel AMG Critical Materials N.V. AEX:AMG.NL, NL0000888691

Laatste koers (eur) Verschil Volume
14,980   +0,010   (+0,07%) Dagrange 14,770 - 15,200 167.564   Gem. (3M) 198,9K

AMG 2024

8.580 Posts
Pagina: «« 1 ... 37 38 39 40 41 ... 429 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. VLiTaNbase 31 januari 2024 17:08
    quote:

    DeJef schreef op 31 januari 2024 16:40:

    "Germany's Mine-to-motor Lithium Supply Chain Takes Shape" headlines Barron's about the first #lithium refinery in Europe, which AMG Lithium GmbH will take into operations in May. The first large-scale lithium refinery is built in the heart of Europe and will supply the European industry with lithium – a key ingredient in electric car batteries and an essential element of the #European Union’s recipe to reduce its dependency on foreign imports of #critical materials. 
     
    Stefan Scherer, CEO of AMG Lithium: “The first module at AMG's plant will be able to produce 20,000 tonnes of lithium hydroxide annually – enough for around half a million car batteries, depending on the size”.
    En (Barron's):
    'The white powder the plant will start pumping out from May is a key ingredient in electric car batteries and part of the European Union's recipe to reduce its dependency on foreign imports.'
  2. forum rang 7 Just lucky 31 januari 2024 17:42
    quote:

    VLiTaNbase schreef op 31 januari 2024 17:08:

    [...]

    En (Barron's):
    'The white powder the plant will start pumping out from May is a key ingredient in electric car batteries and part of the European Union's recipe to reduce its dependency on foreign imports.'
    Zulk mooi nieuws, dat er op de slotveilig nog ff 50k stukken werden gedumpt om weer day low te sluiten.....
  3. forum rang 8 Lepre Chaun 31 januari 2024 17:53
    De Duitse mijn-naar-motor-lithiumtoeleveringsketen krijgt vorm

    De stad Bitterfeld-Wolfen, ooit een synoniem voor een milieuramp vanwege de zware industrie en mijnbouw, staat op het punt een belangrijke locatie te worden voor de ambitieuze groene transitie van Duitsland.

    Het is hier dat de eerste grootschalige lithiumraffinaderij van het land is opgezet, met als doel een centrale rol te spelen in een Europees plan om zijn eigen grondstoffenvoorraden te winnen en te verfijnen die nodig zijn om een ??vloot van nieuwe generatie voertuigen aan te drijven.

    Het witte poeder dat de fabriek vanaf mei gaat uitpompen, is een belangrijk ingrediënt in de accu's van elektrische auto's en maakt deel uit van het recept van de Europese Unie om haar afhankelijkheid van buitenlandse importen te verminderen.

    De stijging van de vraag naar batterijen was “voorzienbaar”, aldus Stefan Scherer, CEO van AMG, en zijn bedrijf is “in staat geweest om op de golf mee te gaan”.

    Bitterfeld-Wolfen in Oost-Duitsland was uitgekozen om de nieuwe fabriek te huisvesten vanwege de "nabijheid van klanten", zei Scherer.

    De installatie van de fabriek dichter bij de batterijfabrikanten zou de leveringsrisico's voor Europa kunnen tegengaan, waarvan de afhankelijkheid van import wordt gezien als een probleem te midden van de toenemende geopolitieke spanningen – met name met China.

    De Aziatische reus is niet de grootste producent van ruw lithium, maar bezit het grootste deel van de verwerkingscapaciteit in de wereld, evenals een groot deel van de batterijproductie.

    De blootstelling aan potentieel onbetrouwbare leveranciers – en de wens om een ??groter aandeel in de industrie te hebben – ligt ten grondslag aan de vorig jaar onthulde EU-plannen om de binnenlandse winning en verwerking van lithium en 33 andere ‘kritieke’ materialen te vergroten.

    "We zijn al in gesprek met politici om de financiële middelen voor toekomstige uitbreiding te bespreken", zegt Scherer, wiens fabriek in het centrum van het nieuwe netwerk staat.

    De eerste module in de AMG-fabriek zal jaarlijks 20.000 ton lithiumhydroxide kunnen produceren – genoeg voor ongeveer een half miljoen autoaccu’s, afhankelijk van de grootte, zei Scherer.

    In de loop van de tijd zouden er meer eenheden kunnen worden toegevoegd om de productie te vervijfvoudigen tot 100.000 ton, genoeg om “tot 20 procent” van de vraag in Europa te dekken, speculeerde hij.

    Het EU-plan om de voorraden veilig te stellen heeft tot doel om tegen 2030 40 procent van de verwerking van de aangewezen kritische materialen in eigen land te doen.

    Voor de Duitse industrie – en met name voor autofabrikanten – vergroot het dichter bij huis brengen van de lithiumproductie “hun veerkracht in geval van internationale spanningen in de toeleveringsketen”, zegt Yoann Gimbert, e-mobiliteitsanalist bij de denktank Transport en Milieu.

    Bedrijven die snel grondstoffenvoorraden moeten uitwisselen om een ??product te krijgen dat aan hun normen voldoet, kunnen hiervan een voorbeeld zijn.

    "In plaats van deze containers moeizaam via Hamburg terug naar Azië te moeten verschepen, kun je ze per vrachtwagen of idealiter per trein een paar honderd kilometer hier naar Bitterfeld brengen en kunnen we ze praktisch binnen een paar dagen ruilen", aldus Scherer.

    Hoewel het project van AMG in eerste instantie zal worden voorzien van lithium uit de mijn van het bedrijf in Brazilië, zou het ruwe product uiteindelijk van dichter bij huis kunnen komen.

    Dicht bij de Duitse grens met Frankrijk begon de in Australië gevestigde groep Vulcan Energy eind vorig jaar een proefproject om lithium uit ondergrondse wateren te filteren.

    Dichter bij Bitterfeld-Wolfen, Zinnwald, een klein dorpje vlakbij de Tsjechische grens, hanteert een door AMG gesteund project de meer conventionele aanpak om lithiumertsen uit de grond te winnen.

    Het lokaal inkopen van grotere hoeveelheden lithium zal een grotere uitdaging blijken te zijn – een feit dat tot uiting komt in de bescheidener doelstelling van de Europese Unie van 10 procent voor de winning.

    Maar projecten zoals die in Zinnwald kunnen nog steeds een “essentieel radertje” zijn, vertelde Anton du Plessis, CEO van Zinnwald Lithium, aan AFP.

    Om groene industrieën in de EU te verankeren, “moet zij ervoor zorgen dat zij over de totale toeleveringsketen beschikt”, inclusief de winning, zei du Plessis, die hoopt dat de Zinnwald-mijn tegen het einde van het decennium volledig operationeel zal zijn.

    Hoewel extractie slechts een gedeeltelijke oplossing zou zijn, zou de nieuwe geplande verwerkingscapaciteit in Europa “de vraag volledig kunnen dekken”, zegt Cornelius Baehr, analist bij IW Consult.
    Of al deze projecten zullen worden gerealiseerd blijft onzeker, zei Baehr, en de aanlooptijden voor nieuwe productielocaties – ergens tussen de vijf en tien jaar – zorgden ervoor dat de EU-doelstelling voor 2030 “niet gemakkelijk te bereiken zal zijn”.

    www.barrons.com/news/germany-s-mine-t...

    Dank jef
  4. forum rang 6 christo1 31 januari 2024 18:57
    Vandaag een artikel gelezen over dat de zeepbel is gebarsten ivm ev automakers en dat het ergste nog moet komen.

    Allerlei redenen aangehaald zoals het stopzetten van aankoopsubsidies voor een ev wagen in de grootste afzetmarkten China en Duitsland en anderen.

    Ze verwijzen naar de aandeelkoersen van EV autobouwers die in elkaar zijn gestuikt zoals rivian, het Vietnamese merk zelfs byd de grootste chinese concurrent van Tesla.

    Ik denk dat Duitsland maar weer subsidies zal toekennen als de Duitse autobouwers klaar zijn om hun goedkopere ev modellen lanceren met Europese batterijen en in navolging andere Europese landen het is enkel weer in België dat er geen onderscheid maken tussen een chinees gebouwde wagen of een Westers model, wat voor mij een niet doordachte maatregel is, buy Europa moet het zijn zoals buy Amerika.

    Conclusie, de miserie voor AMG is voor mij persoonlijk nog niet voorbij.

    Mvg
  5. forum rang 8 Lepre Chaun 31 januari 2024 20:22
    Bank of America prognoses voor de lithiumprijs

    De heer Widmer zei dat een belangrijke vraag is waarom leveranciers de productie niet hebben verlaagd. “Wij geloven dat hier een geopolitieke component aan zit, waarbij westerse producenten willen profiteren van de stijgende vraag naar lithium, terwijl de VS en Europa proberen de Chinese batterij- en EV-industrie in te halen.

    “Ondertussen heeft China zich tot het uiterste ingespannen om zijn EV-toeleveringsketen uit te bouwen en lijkt het ook terughoudend om de recente vooruitgang op te geven.”

    De heer Widmer zei echter dat alles nog lang niet verloren is en zei: “Bij verder onderzoek lijkt het erop dat er een dichotomie bestaat op de EV-markt: de premiummarkt is opgeschoven naar elektrificatie, terwijl de adoptie op de massamarkt achterblijft.
    Begrijp ons niet verkeerd: de productie van elektrische voertuigen blijft groeien, zij het in een langzamer tempo, en uiteindelijk zal het geen verschil maken voor lithium totdat de markten weer in evenwicht zijn.

    Eventuele aankondigingen van productieverlagingen voor lithium zullen van cruciaal belang zijn voor een herstel van de prijzen.

    Blijf kijken!"
  6. forum rang 8 Lepre Chaun 31 januari 2024 22:03
    quote:

    Take a sisi schreef op 31 januari 2024 21:49:

    Mooi verhaal , alleen het snijdt geen hout .
    Ja wel , aangezien ze al aan productie verminderen begonnen zijn.
    En wat BoA ook al aangeeft is al begonnen.

    De beste lithiummijn van Australië gaat de productie afbouwen als stimulans voor rivalen

    IGO Limited bevestigde maandag dat de productie in de Greenbushes-mijn in West-Australië de komende vijf maanden word verlaagd”
  7. forum rang 6 Take a sisi 31 januari 2024 22:33
    Ha ha sportieve gasten die aussies
    Dat is de symbiose die de wereld nodig heeft , helaas is het slechts de wens van de gedachte , de as zit er scheef in , de wereld heeft een wonder nodig om opnieuw in balans te komen .
    Buiten dat wens ik je in ieder geval zeker wel het beste .
  8. forum rang 6 Lamsrust 31 januari 2024 23:28
    quote:

    DeJef schreef op 31 januari 2024 16:40:

    "Germany's Mine-to-motor Lithium Supply Chain Takes Shape" headlines Barron's about the first #lithium refinery in Europe, which AMG Lithium GmbH will take into operations in May. The first large-scale lithium refinery is built in the heart of Europe and will supply the European industry with lithium – a key ingredient in electric car batteries and an essential element of the #European Union’s recipe to reduce its dependency on foreign imports of #critical materials. 
     
    Stefan Scherer, CEO of AMG Lithium: “The first module at AMG's plant will be able to produce 20,000 tonnes of lithium hydroxide annually – enough for around half a million car batteries, depending on the size”.
    Goed dat dr. Scherer wat meer naar voren wordt geschoven, aangezien hij de kar moet gaan trekken bij AMG Lithium de komende jaren.
  9. forum rang 8 Lepre Chaun 1 februari 2024 04:27
    quote:

    Take a sisi schreef op 31 januari 2024 22:33:

    Ha ha sportieve gasten die aussies
    Dat is de symbiose die de wereld nodig heeft , helaas is het slechts de wens van de gedachte , de as zit er scheef in , de wereld heeft een wonder nodig om opnieuw in balans te komen .
    Buiten dat wens ik je in ieder geval zeker wel het beste .
    Dank je, De langetermijnvooruitzichten van de mondiale EV-markt blijven solide.
    Uitstel van projecten, betekent dat het waarschijnlijker is dat de markt op de langere termijn onderbevoorraad zal zijn, wat zou kunnen leiden tot een nieuwe stijging van de lithiumprijzen.”
  10. forum rang 6 Take a sisi 1 februari 2024 05:50
    quote:

    Lepre Chaun schreef op 1 februari 2024 04:27:

    [...]

    Dank je, De langetermijnvooruitzichten van de mondiale EV-markt blijven solide.
    Uitstel van projecten, betekent dat het waarschijnlijker is dat de markt op de langere termijn onderbevoorraad zal zijn, wat zou kunnen leiden tot een nieuwe stijging van de lithiumprijzen.”
    Geloof ik ook wel in , maar in die langere termijn kunnen ook nog hindernissen zitten , het leed lijkt nog niet geleden .
  11. forum rang 8 Lepre Chaun 1 februari 2024 06:11
    Seth Goldstein, een Amerikaanse Morningstar-analist, zei dat productieverlagingen en vertragingen bij de aanvoer van nieuwe lithium uit Australië een groot effect kunnen hebben op de mondiale voorraden, vooral nu de vraag zich herstelt.
    “Hoewel ik niet denk dat bezuinigingen nodig zijn om de prijzen te laten stijgen, zullen ze waarschijnlijk tot een sneller herstel leiden”, vertelde hij aan Guardian Australia.
    Goldstein zei dat hij verwachtte dat de lithiummarkt “naar een onderaanbod zou omslaan” naarmate de verkoop van elektrische voertuigen steeg.
    "Ik denk dat de lithiumprijzen in 2024 zullen stijgen, vooral in de tweede helft van het jaar”, zei hij.
  12. forum rang 7 Just lucky 1 februari 2024 09:48
    quote:

    geldmaker schreef op 1 februari 2024 09:43:

    Denk dat we echt nu rond de bodem zitten , lithium prijs al weken stabiel. Morningstar misschien eerste positieve analist, hoop dat er snel meer volgen...
    Dat denkt zo te zien niet iedereen, de koersen dalen de laatste weken stevig.
8.580 Posts
Pagina: «« 1 ... 37 38 39 40 41 ... 429 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.