Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,200   +0,025   (+0,48%) Dagrange 5,105 - 5,230 75.159   Gem. (3M) 178,8K

TomTom november 2023 draadje

1.041 Posts
Pagina: «« 1 ... 24 25 26 27 28 ... 53 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Bache 14 november 2023 15:47
    Stellantis-partnerschap met Amazon

    TomTom #tomtom is een bedrijf dat ik heb opgenomen in de beleggersportfolio en ik zal in 3 discussies gedetailleerd uitleggen waarom.

    Deel 1 TomTom's revolutionaire strategie
    Deel 2 De cijfers
    Deel 3 Ons standpunt

    TomTom is een bedrijf voor geolocatie en digitale kaarten. Op dit actief dat werd ontwikkeld bij de aankoop in 2009 van Tele Atlas voor € 3 miljard, een specialist in digitale cartografie, heeft TomTom de uitgave ontwikkeld van software voor routeplanning en verkeersinformatie en een fabrikant van navigatiesystemen, mobiel of aan boord van GPS. In 2009 explodeerde Google zijn model met Google Map en gratis mobiele applicaties.

    2019 was het slechtste jaar voor TomTom en toen vond de wederopstanding plaats. 2022 en 2023 markeren het strategische keerpunt van TomTom. #Tomtom bundelt de krachten met Microsoft, Amazon en Meta om een ??revolutie in Mapping teweeg te brengen en de toekomstige mondiale standaard voor mapping en geolocatie te bouwen. Het creëert een echte technologische doorbraak met de Overture Maps Foundation, een op Linux gebaseerde structuur die een fenomenale hoeveelheid gegevens zal opleveren voor nieuwe mondiale cartografie. Dit is de revolutie die Google Maps zal onttronen. Dit is de basis. Op deze kaart verkoopt TomTom zijn Diensten.

    Ik zal 2 voorbeelden geven van TomTom-ontwikkeling.
    ?Microsoft-partnerschap
    TomTom-technologie is geïntegreerd en wordt sinds 2020 ontwikkeld op Microsoft Connected Vehicle Platform (MCVP). TomTom-services zijn beschikbaar op Azure. Microsoft ontwikkelt en stelt zijn cloud computing-technologie en verbonden opties beschikbaar aan fabrikanten, bijvoorbeeld de overdracht van voertuigsensortelemetrie.

    Stellantis-partnerschap met Amazon
    Het TomTom Indigo Product centraliseert de schermtoepassingen aan boord via de essentiële ‘Smart Cockpit’ van de auto van morgen, die vanaf 2024 op alle Stellantis-merken zal worden ingezet. Deze interface is gebouwd met Amazon Web Services, die e-commerce- en betalingsdiensten zal bieden. Via AI en AWS cloud computing zal dit de ruimte en mogelijkheden van het voertuig van morgen transformeren. De interacties zullen grondig veranderen.

    Samenvattend wordt TomTom de grootste aanbieder van wereldwijde geolocatiegegevens en de exploitant van het Largest Map Platform.
    Het spiljaar op strategisch niveau is 2022/2023, wat het begin markeert van de terugkeer van TomTom naar de voorgrond. De markt is gigantisch en dankzij de alliantie met drie Amerikaanse technologiegiganten is de toekomst verzekerd. We zullen aan de hand van de cijfers zien dat 2023 ook de spil is.
  2. forum rang 4 vreemdvermogen 14 november 2023 15:57
    Gewoon rechter muisknop en 'vertalen naar nederlands' . Vond de laatste alinea ook wel bemoedigend

    Kortom, TomTom wordt 's werelds grootste leverancier van geolocatiegegevens en de exploitant van het grootste kaartplatform. Het scharnierjaar op strategisch niveau is 2022/2023, wat het begin markeert van de terugkeer naar het 1e plan van TomTom. De markt is gigantisch en met zijn alliantie met 3 Amerikaanse techreuzen is zijn toekomst verzekerd. We zullen met de cijfers zien dat 2023 ook de spil is.
  3. Bache 14 november 2023 16:03
    quote:

    vreemd vermogen schreef op 14 november 2023 15:57:

    Gewoon rechyter muisknop en 'vertyalen naar nederlands' . Vond de laatste alinea ook wel bemoedigend

    Kortom, TomTom wordt 's werelds grootste leverancier van geolocatiegegevens en de exploitant van het grootste kaartplatform. Het scharnierjaar op strategisch niveau is 2022/2023, wat het begin markeert van de terugkeer naar het 1e plan van TomTom. De markt is gigantisch en met zijn alliantie met 3 Amerikaanse techreuzen is zijn toekomst verzekerd. We zullen met de cijfers zien dat 2023 ook de Pivot is.
    Ja leuk. Deze dude heeft alleen niet veel volgers op Twitter..
  4. forum rang 6 JustRevisited 14 november 2023 16:10
    Hij stelt (wat ik vroeger stelde) dat als TomTom een digital cockpit ontwikkelt en Amazon daarin verwerkt (Alexa) en Stellantis vervolgens TomTom contracteert voor volgende generatie navigatiesystemen en Amazon contracteert voor de software implementatie ervan. Dat dit een 1+1=3 is. De TomTom digital cockpit is namelijk een set aan tools en standaard software elementen waarmee je in korte tijd een cockpit ontwikkelt. Mijn stelling was dat Amazon de TT 'Indigo' software daarvoor zou kunnen gebruiken. De hardware implementatie is door FoxConn. Ook een bekende van TT, dat in hun EV-consortium zit. Geen idee waar hij deze kennis vandaan haalt.
  5. forum rang 6 pwijsneus 14 november 2023 16:15
    Stellantis-partnerschap met Amazon
    Het TomTom Indigo Product centraliseert de schermtoepassingen aan boord via de essentiële ‘Smart Cockpit’ van de auto van morgen, die vanaf 2024 op alle Stellantis-merken zal worden ingezet. Deze interface is gebouwd met Amazon Web Services, die e-commerce- en betalingsdiensten zal bieden. Via AI en AWS cloud computing zal dit de ruimte en mogelijkheden van het voertuig van morgen transformeren. De interacties zullen grondig veranderen.


    Stellantis Awards New Global Navigation Deal to TomTom?
    Nov 07, 2022


    Amsterdam, Netherlands, 7 November 2022, 07:30 CET
    TomTom (TOM2), the geolocation technology specialist, today announced that it has been awarded a new global deal to provide its maps, navigation software, and connected services such as real-time traffic information to STLA SmartCockpit, Stellantis’ next-generation digital cockpit platform to arrive in 2024. Furthermore, existing Stellantis platforms will continue to be powered by TomTom’s navigation solutions.

    www.tomtom.com/newsroom/press-release...

    Amazon and Stellantis Collaborate to Introduce Customer-Centric Connected Experiences Across Millions of Vehicles, Helping Accelerate Stellantis’ Software Transformation
    www.stellantis.com/en/news/press-rele...

    Stellantis and Qualcomm Collaborate to Power New Vehicle Platforms with Snapdragon Digital Chassis Solutions
    www.stellantis.com/en/news/press-rele...

    • Approximately €4 billion in annual revenues by 2026 and ~€20 billion by 2030, generated by software-enabled product offerings and subscriptions

    • More than €30 billion of investments planned through 2025 to execute software and electrification transformation

    • 34 million monetizable connected cars expected by 2030, with a majority of all new vehicles to be fully over-the-air updatable by 2024

    • Three all-new AI-powered technology platforms to be deployed at scale, starting in 2024: STLA Brain, STLA SmartCockpit, and STLA AutoDrive

    • Strategic partnerships with leading companies, including BMW, Foxconn, and Waymo, continue to drive innovation, efficiency and shared know-how with Stellantis experts

    • 4,500 software engineers by 2024, not including partnerships, supported by a dedicated Software Academy
    https://www.stellantis.com/en/news/press-releases/2021/december/stellantis-targets-20-billion-in-incremental-annual-revenues-by-2030-driven-by-software-enabled-vehicles
  6. forum rang 4 Jaap 14 november 2023 16:49
    quote:

    pwijsneus schreef op 14 november 2023 16:15:

    [i]Stellantis-partnerschap met Amazon

    (Tekst weggelaten door Jaap)

    Stellantis Awards New Global Navigation Deal to TomTom?
    Nov 07, 2022


    Tekst weggelaten door Jaap)

    press-releases/2021/december/stellantis-targets-20-billion-in-incremental-annual-revenues-by-2030-driven-by-software-enabled-vehicles
    .

    Vanwaar berichten hier op het forum uit 2022 en 2021?
  7. forum rang 6 pwijsneus 14 november 2023 16:55
    quote:

    Jaap schreef op 14 november 2023 16:49:

    [...].

    Vanwaar berichten hier op het forum uit 2022 en 2021?
    Dan moet je de IR van TomTom wellicht benaderen, met de vraag wat dit geheel nu precies voor TomTom gaat opleveren vanaf '24. Misschien goed om een update te vragen, in de vorm van een PB. Kun je ook meteen vragen of Amazon nu ook overstapt van HERE naar TomTom vwb Enterprise.

    Als je toch bezig bent, vraag ook meteen een update omtrent Volkswagen;

    www.tomtom.com/customers/volkswagen-ag/

    Collaboration for the digital cockpit
    TomTom’s expertise in hybrid navigation and industry-leading traffic services combined with CARIAD’s expertise in user experience and vehicle integration is set to create a new best-in-class navigation product.

    Millions of Volkswagen Group cars in Europe are already equipped with TomTom’s Real-Time Traffic feature. TomTom Traffic provides straightforward, up-to-date information on the traffic situation, tailbacks, incidents and traffic jam clearances. Traffic data is gathered in real time and online. Based on the situation of the roads, dynamic street guidance takes possible time savings into account.

    TomTom is now developing an inclusive navigation solution that will integrate flawlessly with CARIAD’s unified software and hardware platform within the Volkswagen Group’s digital cockpits. The first models showcasing this next-generation technology will be electric, hitting the road in 2023. These models will benefit from TomTom’s hyper-precise EV Range and Routing. There are also other pioneering features being developed such as lane level navigation, lane dependent traffic, and a more advanced and personalized EV experience.

    By 2030, CARIAD aims to connect up to 40 million vehicles globally to Volkswagen Group’s Automotive Cloud. By leveraging Volkswagens Group’s global fleet size and making use of its data, CARIAD will continuously improve the quality and coverage of the navigation services.


    Welke modellen hitten nu the road van Volkswagen met deze oplossing?? Het is al november, niemand heeft werkelijk ook maar een idee hoe het er nu voorstaat mbt VW. Zeker na de sh*tshow van Cariad.
  8. forum rang 4 Jaap 14 november 2023 17:06
    Mijn zoekmachine zegt:

    "Volgens mijn zoekresultaten zijn de volgende Volkswagen modellen uitgerust met Cariad:

    De Audi A4, A5, Q5, A6, A7, A8, Q8 e-tron en e-tron GT in Europa, USA, Canada, Mexico en Overzeese markten2. Deze modellen hebben het premium softwareplatform 1.2 dat in 2023 wordt uitgebracht3.
    De Volkswagen ID.4, ŠKODA ENYAQ of CUPRA Born. Deze modellen hebben het platform 1.1 dat binnenkort upgrades en over-the-air updates van het MEB-productportfolio mogelijk maakt3."
  9. forum rang 6 pwijsneus 14 november 2023 17:54
    quote:

    Jaap schreef op 14 november 2023 17:06:

    Mijn zoekmachine zegt:

    "Volgens mijn zoekresultaten zijn de volgende Volkswagen modellen uitgerust met Cariad:

    De Audi A4, A5, Q5, A6, A7, A8, Q8 e-tron en e-tron GT in Europa, USA, Canada, Mexico en Overzeese markten2. Deze modellen hebben het premium softwareplatform 1.2 dat in 2023 wordt uitgebracht3.
    De Volkswagen ID.4, ŠKODA ENYAQ of CUPRA Born. Deze modellen hebben het platform 1.1 dat binnenkort upgrades en over-the-air updates van het MEB-productportfolio mogelijk maakt3."
    Zegt jouw zoekmachine ook nog iets over een acceleratie in de automotive omzet van TomTom irt de uitrol van deze modellen van '23 onwards?

    Want daar zijn wij immers naar geinteresseerd als aandeelhouder in TomTom, nietwaar.
  10. forum rang 7 Wereldbelegger 14 november 2023 17:57
    bericht van 31-10-2023

    Domino-effect

    Audi’s nieuwe voorzitter, Gernot Döllner, zou namelijk beslist hebben om de lancering van de nieuwe Q6 e-tron uit te stellen. Dat heeft het Duitse Automobilwoche van het merk vernomen. De teasercampagne voor die Q6 e-tron was echter al volop aan de gang, en zo liet Audi al zijn complete interieur en een licht gecamoufleerd koetswerk zien. De elektrische SUV moest dan ook voor het einde van dit jaar onthuld worden, maar dat zou nu zijn uitgesteld tot maart 2024. De reden is niet ver te zoeken, want de Volkswagen-groep zou opnieuw worstelen met softwareproblemen tijdens de ontwikkeling van het PPE-platform waarop deze Q6 e-tron zal komen te staan.
    Audi Q6 e-tron teaser 2023

    Dat is trouwens niet de enige EV die gebruik moet gaan maken van dat platform, en zo zou er wel eens een domino-effect kunnen ontstaan in de planning van de toekomstige modellen. Bij Audi zelf komt er bijvoorbeeld ook nog een A6 e-tron aan met die PPE-basis, maar pas nadat de Q6 e-tron op de markt is. Daarnaast is concerngenoot Porsche naar verluidt met Audi overeengekomen om zijn elektrische Macan, die onderhuids flink wat met de Q6 e-tron zal delen, pas te lanceren nadat de Audi op de markt is. Ook Porsches elektrische SUV hoeven we met andere woorden dit jaar niet meer te verwachten.

    autofans.be/nieuws/geruchten/53313-on...
  11. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 14 november 2023 18:04
    quote:

    beursbeurs schreef op 14 november 2023 11:07:

    [...]
    Maar als de omzet van Disney in een bepaald jaar door diverse omstandigheden enorm terugloopt dan zou je toch ook verwachten dat de pot defrev afneemt want er zijn dan meer uitkeringen dan toevoegingen
    Dat klopt. Bij TT neemt de deferred revenue voor het onderdeel Consumer al jaren af.
  12. beursbeurs 14 november 2023 20:23
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 14 november 2023 18:04:

    [...]
    Dat klopt. Bij TT neemt de deferred revenue voor het onderdeel Consumer al jaren af.
    maar niet bij Automotive, zie mijn post van 12.50 uur. TomTom Automotive heeft in 2020 en 2021 een lagere omzet dan in 2018 en 2019, maar de defrev pot is fors toegenomen in 2020 en 2021. How come?
  13. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 14 november 2023 20:40
    quote:

    win some... schreef op 14 november 2023 08:11:

    [...]
    De regels kunnen wel strak zijn, maar hoe strak worden ze toegepast? Ik herinner even aan de laatste afwaardering van de Teleatlas goodwill. Dat werd uitgesmeerd over 2 jaar. Volgens de regels doe je een impairment test en wanneer er minder/geen goodwill is schrijf je dat meteen af. Maar blijkbasr kwam afschrijven over 2 jaar wat beter uit voor TT. De accountant ging hier gewoon in mee. [1]

    En de 40 mio die minder wordt gedeferred, is dat omdat per q4 2022 een autofabrikant ineens jaarlijks ging afrekenen? Volgens mij niet.
    Eerst werd het voorgeinstalleerde produkt met updates door TT als 1 geheel gezien en de totale omzet daarvoor werd gedeferred en liep vervolgens gelijkmatig over de loopduur van het contrac in de omzet Nu hebben ze een split gemaakt en zien ze het als 2 produkten.
    De vooringestalleerde software + map waarvan de omzet in zijn geheel en meteen wordt geboekt (de 40 mio) enerzijds en anderzijds de constante updates agv API gebruik waarvan de omzet nog steeds in een keer en vooraf wordt ontvangen maar wordt gedeferred en over de loopduur van het contract in de omzet loopt. [2]
    ...
    [1]: De waardering van goodwill is altijd behoorlijk subjectief. Kijk maar hoeveel vage woorden TT er in hun jaarverslag aan besteed. Daarin kan TT qua timing van afwaardering idd binnen zekere grenzen keuzen maken zonder dat de accountant protesteert.
    De IFRS-regels voor deferren zijn strakker, en dáár had ik het over, ik schreef: ".... dat TT hier niet zoveel keuzevrijheid in heeft".
    In Amerika zijn ze er ook streng in. Daar heet het GAAP versus non-GAAP.

    [2]: De door mij onderstreepte zin snap ik niet. Volgens mij is het net andersom, zie mijn post van 14 nov om 00.57 en ook wat JR over de api's schreef.
  14. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 14 november 2023 21:23
    quote:

    beursbeurs schreef op 14 november 2023 20:23:

    [...]
    maar niet bij Automotive, zie mijn post van 12.50 uur. TomTom Automotive heeft in 2020 en 2021 een lagere omzet dan in 2018 en 2019, maar de defrev pot is fors toegenomen in 2020 en 2021. How come?
    Ja, zo werkt dat nu eenmaal. Heeft te maken met looptijden van de defrev, die zijn bij automotive lang (meerdere jaren, tot > 7 jaar aan toe).
    De iets lagere gerapporteerde (IFRS) omzetten in 2020 en 2021 werden veroorzaakt door:

    1. Weinig vrijval van defrev uit de magere automotive omzetten voor 2018.
    2. Er ging bij automotive meer gedeferred worden, met langere looptijden mede door over-the-air-updates bij nieuwe auto's. Dus tijdelijk afnemende IFRS-omzet bij toenemende operationele omzet, en een toename van de defrev pot.
    3. Mogelijk enige terughoudendheid bij de brede automarkt in het algemeen (minder groei in westerse landen, overgang naar EV e.d.). Heb ik verder niet nagegaan.

    Bij Consumer zie je na 2019 het omgekeerde. Sterke afname van de operationele groei, veel gematigder afname van de IFRS-omzet. Die wordt nog enigszins op de been gehouden door vrijval uit eerdere jaren.
  15. forum rang 6 win some... 14 november 2023 21:26
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 14 november 2023 20:40:

    [...]

    [2]: De door mij onderstreepte zin snap ik niet. Volgens mij is het net andersom, zie mijn post van 14 nov om 00.57 en ook wat JR over de api's schreef.
    Zoals ik het zie kreeg en krijgt TT eenmalig een bedrag als er een auto de fabriek uitgaat. Daarna ontvangt men mbt die auto niets meer.

    Eerder werd dat totale eenmalige bedrag over de looptijd van het contract gedeferred, omdat TT dit zag als 1 ' performance obligation'.

    Vanaf 1 November 2022 ziet TT hier nu 2 performance obligations' De eerste betreft het leveren van software + initiele map. Hier wordt een deel van het eenmalige bedrag dat TT krijgt aan gekoppeld. Dit deel wordt niet gedeferred en loopt meteen in de omzet.

    De 2e 'performance obligation' betreft de map-updates en traffic die gedurende de looptijd van het contract worden geleverd. Ook hier wordt een deel van het eenmalige bedrag aan gekoppeld. Dit deel wordt gedeferred en loopt vervolgens gedurende de looptijd van het contract in de omzet.

    Doordat het deel van het eenmalige bedrag dat samenhangt met de software en initiële map niet wordt gedeferred en ineens in de omzet loopt, kan TT dit jaar 40 mio extra omzet boeken.

    Zie ook JV 2022, p. 85
  16. beursbeurs 14 november 2023 21:42
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 14 november 2023 21:23:

    [...]
    Ja, zo werkt dat nu eenmaal. Heeft te maken met looptijden van de defrev, die zijn bij automotive lang (meerdere jaren, tot > 7 jaar aan toe).
    De iets lagere gerapporteerde (IFRS) omzetten in 2020 en 2021 werden veroorzaakt door:

    1. Weinig vrijval van defrev uit de magere automotive omzetten voor 2018.
    2. Er ging bij automotive meer gedeferred worden, met langere looptijden mede door over-the-air-updates bij nieuwe auto's. Dus tijdelijk afnemende IFRS-omzet bij toenemende operationele omzet, en een toename van de defrev pot.
    3. Mogelijk enige terughoudendheid bij de brede automarkt in het algemeen (minder groei in westerse landen, overgang naar EV e.d.). Heb ik verder niet nagegaan.

    Bij Consumer zie je na 2019 het omgekeerde. Sterke afname van de operationele groei, veel gematigder afname van de IFRS-omzet. Die wordt nog enigszins op de been gehouden door vrijval uit eerdere jaren.
    Als het vetgedrukte klopt, dan zou dat te zien moeten zijn in de operationele omzet in 2020 en 2021 en dus ook in de cash flow. Dit is niet het geval
  17. beursbeurs 14 november 2023 21:45
    quote:

    win some... schreef op 14 november 2023 21:26:

    [...]

    Zoals ik het zie kreeg en krijgt TT eenmalig een bedrag als er een auto de fabriek uitgaat. Daarna ontvangt men mbt die auto niets meer.

    Dan zou de operationele omzet vele malen hoger moeten zijn dan de IFRS omzet en dit zou ook een enorme FCF teweegbrengen
  18. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 14 november 2023 22:03
    quote:

    JustRevisited schreef op 14 november 2023 12:11:

    [...]
    Onderaan P9
    corporate.tomtom.com/static-files/138...

    TomTom heeft een aantal van die kleinere opkomende EV klanten gestrikt en zegt dat deze nog niet betekenisvol bijdragen aan de omzet, maar dat het wel belangrijk is om daar in te zitten cq vroeg bij te zijn.
    ...
    Nergens lees ik dat dat Chinese merken zijn.
    Ik vind dat Wereldbelegger bij dit onderwerp goede vragen stelt.
  19. forum rang 6 pwijsneus 15 november 2023 05:30
    quote:

    pwijsneus schreef op 14 november 2023 11:42:

    [...]

    Nee, wie levert de location based services voor deze Chinese merken. Verder hebben Google, HERE en TomTom klanten over de hele wereld.

    De belangrijkste Chinese automerken voor Europa zijn Aiways, BYD, Hongqi, JAC, Lynk & Co, MG, Nio, Ora/Wey, Seres en Xpeng. Wie zijn de LBS partners, dat is de correcte vraag. Heb hier geen duidelijk antwoord op, zie alleen dat TomTom iets doet met MG in India...
    @bdb, antwoord van justin was helder, TomTom doet helemaal niets met deze Chinese partijen. Dit zijn natuurlijk geen kleine opkomende ev bedrijfjes waar justin het over had. Dit zijn serieuze Chinese autobouwers waar zelfs ze in Duitsland ze het zweet in de knieholtes staat.

    Wie dan wel de lbs levert, geen idee, vermoedelijk here, of telenav of een andere club.

    Verder mogen deze auto's niets kosten, de meeste laten je alleen een smartphone koppelen aan het scherm, maar er is geen navigatie aan boord van de auto zelf.

    Dus als je batterij leeg is van je Xpeng of Hongqi bolide dan zoek je dat maar lekker uit op je mobieltje. Kun je meteen al rijdend wat berichten checken, Instagram bijwerken of een beetje scrollen op het Chinese TikTok. Safety first!
1.041 Posts
Pagina: «« 1 ... 24 25 26 27 28 ... 53 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.