Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,200   +0,025   (+0,48%) Dagrange 5,105 - 5,230 75.159   Gem. (3M) 178,8K

TomTom november 2023 draadje

1.041 Posts
Pagina: «« 1 ... 21 22 23 24 25 ... 53 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 12 november 2023 21:36
    quote:

    Jaap schreef op 12 november 2023 17:17:

    Nog een ander leuk feitje hoe Romeinen onze wegen hebben beinvloed:
    De mijl is een afgeleide van mille.
    Duizend stappen bij de Romeinen, alleen aan het rechter of linker been, waren een mijl.
    Leuke feitjes!
  2. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 12 november 2023 22:03
    quote:

    JustRevisited schreef op 12 november 2023 12:32:

    [...]
    Hoe verweven netwerken zijn in Japan en hoe conservatief; dat weet ik niet. Wel weet ik dat tomtom al jaren in die netwerken aanwezig is en een sales vertegenwoordiging heeft in Japan. Volgens LinkedIn werken er 88 TT’ers in Japan. (Uiteraard niet alleen sales). Ik voeg ter illustratie 1 voorbeeld toe. www.linkedin.com/in/hideaki-tanaka-87...

    Deze mensen staan al in contact met Japanse autofabrikanten waar tomtom voor werkt. Er zijn ook tomtom mensen die on-site bij de autofabrikant gestationeerd zijn. Alleen konden ze geen maps van Japan zelf leveren. Recent presenteerden ze zich er ook (als onderdeel van het MIH consortium www.tomtom.com/events/trade-show/japa... en op andere sales events als zichzelf www.tomtom.com/events/conference/push...
    Dat er TT-ers in Japan werken voor de contacten met Toyota e.d., gerelateerd aan de export van hun auto's, verbaast me niet. Maar dat wil nog niet zeggen dat TT-producten en services, of het nu gaat om autonavigatie, logistiek of verkeersmanagement, ingezet worden in Japan zelf. Uit je bovenstaande repliek kan ik dat ook niet echt afleiden.

    Wat ik in een eerdere post schreef over het verkeer in Japan is gebaseerd op vroegere contacten (bij congressen en standaardisatiebijeenkomsten) met Japanse wegbeheerders, verkeersbobo's, service providers, informatieverschaffers en wat dies meer zij ohgv verkeer.
    Het kan zijn dat mijn beeld niet 100% up to date meer is, en dat dingen momenteel aan het veranderen zijn. Dat zou mooi zijn voor TT.
  3. forum rang 6 JustRevisited 12 november 2023 22:30
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 12 november 2023 22:03:

    [...]
    Dat er TT-ers in Japan werken voor de contacten met Toyota e.d., gerelateerd aan de export van hun auto's, verbaast me niet. Maar dat wil nog niet zeggen dat TT-producten en services, of het nu gaat om autonavigatie, logistiek of verkeersmanagement, ingezet worden in Japan zelf. Uit je bovenstaande repliek kan ik dat ook niet echt afleiden.

    Wat ik in een eerdere post schreef over het verkeer in Japan is gebaseerd op vroegere contacten (bij congressen en standaardisatiebijeenkomsten) met Japanse wegbeheerders, verkeersbobo's, service providers, informatieverschaffers en wat dies meer zij ohgv verkeer. Het kan zijn dat mijn beeld niet 100% up to date meer is, en dat dingen momenteel aan het veranderen zijn. Dat zou mooi zijn voor TT.

    We gaan het meemaken, BDB. Ik elk geval benoemde Goddijn in zijn presentatie op de CMD zelf het belang van o.a. Japan maps en verbeterde dekking in emerging markets (Indonesië zat ook in de presentatie). Dat had ook te maken met klanten die global zijn. Bij een 'global deal' kunnen de kaarten op plekken die TT nog niet had mee in een contract. Dan hoeft de klant niet voor die paar blinde plekken bij een lokale kaartenleverancier aan te kloppen.
  4. forum rang 4 vreemdvermogen 13 november 2023 13:40
    quote:

    Bache schreef op 13 november 2023 10:09:

    Heeft TomTom afgelopen week nou geen aandelen ingekocht? corporate.tomtom.com/investors/shareh...
    Eens per week t/m maandag. Dus morgen weer melding. Maar het blijft een raadsel hoe ze stukken binnen krijgen zonder noemenswaardige stijging.
  5. forum rang 6 tatje 13 november 2023 14:31
    MAJOR SHAREHOLDERS STRUCTURE

    Founder - Harold Goddijn 15,452,448 11.7%
    Founder - Corinne Vigreux 14,982,531 11.3%
    Founder - Peter-Frans Pauwels 14,702,531 11.1%
    Founder - Pieter Geelen 14,140,030 10.7%
    Founders 59,277,540 44.8%
    Free Float 70,004,485 52.9%
    Treasury Shares* 3,084,647 2.3%
    Total Shares 132,366,672 100.0%

    Je wilt voor 50 miljoen euro aandelen inkopen voor de schrap.

    Op gem 6 koop je er dus 8,333 miljoen
    Op gem 6,5 koop je er dus 7,692 miljoen
    Op gem 7 koop je er dus 7,142 miljoen.

    Deze aantallen gaan dus van de Free Float af.

    Dus de free float wordt bij 6 61,671
    Dus de free float wordt bij 6,5 62,312
    Dus de free float wordt bij 7 62,862

    Ze naderen.

    Mogelijkheden voor de meerderheid.

    Opties en RSU vrijval 2024 Harold en Corinne
    Eventueel Alain
    10% aandelen uitgeven aan Big tech

    Maar ik geloof niet in een Dirty, teveel positief nieuws van de RVB en RVC :-)
  6. forum rang 4 Spoorstudent 13 november 2023 14:34
    DNB Asset Management 7.54% (9,745,192 shares)
    Teslin Capital Management BV 5.15% (6,650,000 shares)
    Edmond de Rothschild Asset Management 2.76% (3,561,118 shares)
    BlackRock Fund Advisors 2.49% (3,219,680 shares)
    Vanguard Group Inc 1.46% (1,886,562 shares)

    Niet bij de sigarenboer denk ik.
  7. forum rang 6 JustRevisited 13 november 2023 14:34
    Onlangs heeft Overture (het partnership met Meta, Microsoft en anderen) haar eerste set met data aangeleverd die TomTom verwerkt in haar kaarten. Daaronder bevinden zich 60 miljoen ‘nuttige locaties’ (POI) van Facebook/Instagram en 200 miljoen gebouwen van Microsoft. Plus heel veel input vanuit Open Street Map.

    In dit plaatje zie je wat TomTom nu uitgeeft aan ‘geographical data’. Alle data die tomtom inkoopt bij diverse spelers om kaarten te verrijken.

    i.ibb.co/Js5szwj/IMG-2774.jpg

    Je ziet dat data inkoop + verwerking eenderde van de totale uitgaven van TomTom behelst. Dat is dus een knop waar je aan wilt kunnen draaien. Je ziet ook dat er dit jaar al een forse daling in deze data inkoopkosten zijn. Mij lijkt dat bij elke release vanuit Overture deze kosten verder moeten kunnen dalen. Ook omdat data verwerking voor basis layer buiten de deur geplaatst is, deze kosten dragen de partners gezamenlijk.

    Dat is een van de hefbomen waar TT over spreekt. Meer data en kwaliteit tegen lagere kosten. Op POI gebied wordt een gat met Google verkleind. En op kwaliteit vs kosten gebied de gap met HERE sterk vergroot. Daarmee ook de concurrentiekracht, zowel op kwaliteit als op prijs.
  8. forum rang 6 JustRevisited 13 november 2023 14:53
    Stellantis op weg naar 20% EV-markt

    Jeep EV helps Stellantis oust Tesla from No. 2 in Europe as Jeep, Ram, Fiat coming to US

    PHOEBE WALL HOWARD Detroit Free Press
    One of the Detroit Three automakers just knocked Tesla out of second place in electric vehicle sales in Europe, and there's more where that came from, Stellantis Chief Financial Officer Natalie Knight told investors this week.

    The Amsterdam-based company, with its U.S. headquarters in Auburn Hills, has around 16% of the market with 28 battery electric vehicles on the market globally, and that's growing, Knight said after the third-quarter shipments and revenues report.

    "The next threshold for us as a company is: How do we get to 20%? Give us a little bit of time and energy to do that," Knight said. "But, as a group, that's something we're very focused on. I think that position for us as being No. 2 in the market and overtaking Tesla was sort of an important psychological hurdle for us as a business."

    Tesla releases total global numbers. Stellantis determined that it saw more than 93,000 battery electric vehicles sold globally between July and September, Knight said. That's up in Europe an estimated 33% from a year earlier, Stellantis noted.

    Year to date, Stellantis brands have sold about 262,000 battery electric vehicles, Knight said.

    While some Detroit Three automakers have indicated they're dialing back expectations of electric vehicle production and sales in the U.S., citing slower demand, the company that owns Jeep, Chrysler, Ram, Dodge and Fiat is preparing to accelerate its plans in the U.S. and across the globe.

    What's selling in Europe
    Global battery electric vehicle sales for Stellantis climbed 37% from a year ago, mostly driven by the new Jeep Avenger that sells for about $42,430 (U.S. dollars) and commercial vehicles led by the Citroën ë-Berlingo.

    The all-electric Jeep Avenger was named the European Car of the Year 2023.
    The Avenger has won 11 industry awards, including European Car of the Year 2023, defeating Kia Niro, Nissan Ariya, Peugeot 408, Renault Austral, Subaru Solterra/Toyota bZ4X and the Volkswagen ID Buzz. The Avenger also won the Best Family SUV in the 2023 Women’s World Car of the Year.

    Stellantis is also seeing success with its Peugeot E-208, Citroën Ami and the new Fiat 500e.

    Next year, the automaker is planning to launch in Europe the Fiat 600e car, the Fiat Topolino, Peugeot 3008 SUV and the seven-seat Peugeot 5008 SUV and Peugeot 408 SUV.

    The 2023 Fiat 500e is a bestselling car in Europe. This all-electric vehicle will be sold in the U.S. in 2024.

    What's ahead for consumers in the US
    Stellantis is transitioning plants to launch a new electric lineup in the U.S. in coming months, including the Ram ProMaster electric van ramping up at the end of 2023. Next year brings the Jeep Wagoneer S SUV, Jeep Recon, Ram 1500 REV and Dodge Charger Daytona SRT. The Fiat 500e will be available in 2024, too.

    The 2025 Ram 1500 Rev electric pickup is expected to go on sale in the fourth quarter of 2024.

    "Our expectation is that we will see our sales improve," Knight said. "We've got a lot of exciting product in terms of the EV side in the U.S."

    Finishing up her first 100 days at the company, she said, "We've got a good plan."

    In forecasting what's ahead, Knight said she sees gains made in sales, consumer appeal and shareholder value.

    "We have the ability to be braver and even more thoughtful in terms of how do we look at making sure the strength of our very strong cash generating machine is being put to best use," she said.
  9. forum rang 6 marique 13 november 2023 14:56
    marique schreef op 10 november 2023 09:53:
    ...
    En terzijde, maar niet onbelangrijk, die 300 mln cash is ter dekking van de kortlopende verplichtingen. Stel dat die cash zou worden uitgekeerd aan de aandeelhouders, dan zou voor hetzelfde bedrag kort- of langlopend bankkrediet moeten worden aangetrokken. TT verklaart dit zelf in het jaarverslag.
    Het idee dat die 300 mln vrij beschikbaar is voor de aandeelhouders is onzin.

    ...
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 12 november 2023 02:29:

    [...]
    Meer dan de helft van die kortlopende verplichtingen bestaat uit onschuldige defrev met een looptijd korter dan 1 jaar en een zeer hoge bruto winstmarge (>96%) bij vrijval. Niet te vergelijken met gewone schulden.

    Zodra TT - zoals aangekondigd - het opbouwen van nieuwe defrev bij nieuwe contractvormen gaat verminderen, zal dat bedrag idd vrij beschikbaar komen voor de aandeelhouders. Geleidelijk weliswaar, maar tezamen met de langlopende defrev hebben we het wel over 440 miljoen.
    Toe maar, binnen afzienbare tijd komt 440 mln (minus 4%) vrij beschikbaar voor de aandeelhouders. Aan de koers is het nog niet te merken maar er is op dit forum weer volop fantasie over de toekomst van TT. Houwenzo :-)
  10. forum rang 7 Wereldbelegger 13 november 2023 16:12
    De 'Goddijntjes' leiden een bescheiden verlies

    Curator trekt maximaal €3 miljoen uit failliet Evoyo

    Dat mag gerust heel weinig genoemd worden, omdat investeerders nog geen jaar geleden €40 miljoen neerlegden voor (minimaal) een kwart van de aandelen.

    In december 2022 wist Evoyo, dat de grootste leverancier van duurzame oplossingen voor woningen wilde worden, €125 miljoen groeigeld los te peuteren bij banken en goed aangeschreven investeerders als Meewind en Rinkelberg Capital van TomTom-oprichters Harold en Corinne Goddijn(-Vigreux). Tien maanden later ging het plots failliet.

    Joris Jonker spreekt zich uit
    In eerste instantie bleven de kaken van alle betrokken partijen stijf op elkaar, maar puzzelstuk voor puzzelstuk wordt meer over de toedracht van het bankroet duidelijk. Allereerst door het ‘exclusieve interview’ dat ceo Joris Jonker deze week gaf aan duurzaam-ondernemen.nl. Daarin verklaarde hij dat €85 miljoen van de €125 miljoen is meeverhuisd naar het bedrijf Duurzaam Opgewekt, dat de warmtetak van evoyo overnam van de curator. De insteek is nog steeds om dat te gebruiken als financiering voor duurzame nieuwbouwprojecten.

    Blijft over €40 miljoen, verstrekt door Rabo Investments, Rinkelberg Capital en Meewind. Dat werd geïnvesteerd als vermogensimpuls in ruil voor aandelen. Toch lijkt het alsof er ten tijde van het faillissement weinig van dat bedrag nog in het bedrijf zat. ‘Twintig miljoen is gebruikt voor het aflossen van leningen uit het verleden’, zegt Jonker in het interview. ‘Van de resterende 20 miljoen was, naast voorfinanciering, een groot deel nodig om met name de maatwerkprojecten uit het verleden recht te trekken en zo netjes en kwalitatief mogelijk op te leveren.’ Ging niet helemaal goed. ‘Dat waren projecten waar onverwacht veel meerwerk bij kwam kijken.’

    Waardering van €160 miljoen in rook opgegaan
    Uit het eerste curatorsverslag blijkt dat de drie investeerders samen een belang van 25,46% hadden opgebouwd, waarbij de Goddijntjes met 2,49% van de stukken een bescheiden positie hadden. Evoyo heeft dus in één jaar een waardering van €160 miljoen in rook zien opgaan. Minimaal, want misschien zaten de aandeelhouders al eerder in het bedrijf, en was die €40 miljoen investering minder stukken waard.

    www.quotenet.nl/zakelijk/a45792163/cu...
  11. forum rang 4 Jaap 13 november 2023 16:20
    In de kortlopende verplichtingen is de Deferred revenue opgenomen.
    In die deferred revenue zit inderdaad ook nog niet gerealiseerde winst.
    Of die ook 96 procent is weet ik niet, maar wel een heel hoog (meer dan 80) percentage.
    De opgenomen deferred revenue in de kortlopende verplichtingen is inderdaad heel soft.
  12. forum rang 6 JustRevisited 13 november 2023 16:43
    quote:

    Jaap schreef op 13 november 2023 16:20:

    In de kortlopende verplichtingen is de Deferred revenue opgenomen.
    In die deferred revenue zit inderdaad ook nog niet gerealiseerde winst.
    Of die ook 96 procent is weet ik niet, maar wel een heel hoog (meer dan 80) percentage.
    De opgenomen deferred revenue in de kortlopende verplichtingen is inderdaad heel soft.
    De levering aan autofabrikant heeft al plaatsgevonden. Een deel wordt als omzet geboekt en een deel als deferred geboekt. De enige verplichting die daar tegenover staat is toegang tot live traffic en live kaarten updates. Die services staan sowieso al op ‘aan’. Je zou hooguit kunnen bedenken dat het leveren aan oude en nieuwe klanten tezamen zorgt voor wat hogere kosten aan dataverkeer, wanneer de databases van tomtom vaker geraadpleegd worden. Dat zijn inderdaad marginale meerkosten. TomTom heeft daarvoor een deal met Microsoft Azure (cloud) en TT-Microsoft zijn al matties van elkaar en misschien barteren ze ook wel wat van hun diensten heen en weer.

    By the way… Iemand die morgen naar de TT & Microsoft presentatie gaat kijken over Generative Artificial Intelligence in de auto — chat GPT in de auto via de TT digital cockpit?
1.041 Posts
Pagina: «« 1 ... 21 22 23 24 25 ... 53 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.