Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,200   +0,025   (+0,48%) Dagrange 5,105 - 5,230 75.159   Gem. (3M) 178,8K

Tom Tom juli 2022

1.060 Posts
Pagina: «« 1 ... 48 49 50 51 52 53 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 29 juli 2022 08:43
    ik denk dat zij in Wolfsburg genoeg problemen aan hun hoofd hebben om een houdbaar verdienmodel te continueren.

    naast de succesvolle aanval ingezet door Tesla om het multisource principe overboord te gooien door verticale integratie in te voeren kijkt men u gespannen af hoe BIG-TECH de aanval op het "verdienmodel car"inzet.

    men zal toch wel iets geleerd hebben van TESLA om niet ook deze keer overvallen te worden.
  2. forum rang 7 sniklaas 29 juli 2022 08:58
    quote:

    boem! schreef op 29 juli 2022 08:43:

    ik denk dat zij in Wolfsburg genoeg problemen aan hun hoofd hebben om een houdbaar verdienmodel te continueren.

    naast de succesvolle aanval ingezet door Tesla om het multisource principe overboord te gooien door verticale integratie in te voeren kijkt men u gespannen af hoe BIG-TECH de aanval op het "verdienmodel car"inzet.

    men zal toch wel iets geleerd hebben van TESLA om niet ook deze keer overvallen te worden.
    voorbeelden te over van multinationals die zich hebben stukgebeten op s/w en uiteindelijk de handdoek in de ring hebben moeten gooien.

    Bedenk ook dat s/w perikelen in de bestuurskamers in Wolfsburg de nare herinneringen over de sjoemelsoftware terug op het netvlies zal plaatsen...
  3. forum rang 6 tatje 29 juli 2022 09:18
    Tja.

    Vakantie tijd !!

    Je zou het bijna denken.

    Gisteren om 10.30 uur omzet aandelen 95000
    17.35 uur 228000

    Dus in dik 7 uur 133000 aandelen :-)

    Goed om te zien, dat er diverse meningen zijn.

    Iemand schreef : TOMTOM moet onder dak bij een wereldspeler van naam en faam om financieel succesvol te worden…

    Onder dak kan verkopen zijn, maar eerst partneren en dan verkopen kan toch ook.

    Wij wikken en zij beschikken :-)
  4. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 29 juli 2022 09:48
    quote:

    SimonCA schreef op 28 juli 2022 11:06:

    [...]
    Dishonorable discharge at CARIAD means…,
    Diess will get little comfort from having his contract fully paid to the end of the next three years, a payment reported to be of some €30 million, since the curse of being fired from such a post is to find that it is tough to ever work again.
    Zo'n gouden handdruk blijft schofterig.
  5. forum rang 6 tatje 29 juli 2022 09:57
    Het volgende zei Chris Pendleton van Microsoft op de CMD.

    And that's the enterprise scale we’re talking about and so the infrastructure that TomTom has built
    on Azure is actually scalable too. They have to scale with us. We treat them as a backend engineering
    team. Globally available. So, this is accessible to all the customers that Microsoft has around the world.
    We talk about trusted security services.

    We treat them as a backend engineering team.

    We're going to continue to innovate and I will continue to push requirements on TomTom to keep their engineering
    team on their toes as well.

    Harold op de laatste AVA van 14 april.

    Locatie technologie is nog niet winstgevend. Dat klopt. We hebben guidance gegeven, ook voor
    2023, waarbij die winstgevendheid dan wel bereikt zal gaan worden. Zeker als je daar naar kijkt
    op basis van een cashflow basis.

    Ja, dat is gunstig, omdat tot nu toe eigenlijk in ieder elektrisch voertuig wel locatie technologie
    zit, omdat je dat nodig hebt voor ‘range’ berekening. Voor het vinden van laadpalen en dat soort
    dingen. Dus dat is wat wij noemen de ‘attachment rate’, dus dat is voor een benzineauto typisch
    zo'n veertig procent. Voor elektrische voertuigen verwachten wij dat dat boven de negentig
    procent uit zal komen.

    Voorbeeld.

    1000 cars van de band , 10% elektrisch
    900 maal 40% is 360 en 100 maal 90% is 90 totaal 450

    NU

    800 cars van de band 20% elektrisch.
    640 maal 40% 256 en 160 maal 90% 144 totale attachment rate 400

    Cars 20% minder
    attachment rate 11% minder

    Dus minder autos dan verwacht, maar percentage elektrisch hoger dan verwacht.

    Gewoon mijn mening.

    Prettige dag verder :-) :-)
  6. forum rang 6 NewKidInTown 29 juli 2022 10:15
    quote:

    Vive tu vida positivamente schreef op 29 juli 2022 09:12:

    Begin van iedere dag hoog volume en groene koers, afgelopen week daarna met weinig volume drukken!!
    Hetzelfde kun je voor vandaag weer verwachten, enkele enthousiastelingen kopen gelijk het eerste uur, maar meer serieuze beleggers laten dit fonds links liggen, want er valt hier niets te halen op kt en lt.
  7. forum rang 7 Wereldbelegger 29 juli 2022 10:32
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 28 juli 2022 18:16:
    Met Caraid - de "Megadeal" partner van TomTom gaat het wat minder.

    VW said its Cariad software unit made progress during the second quarter with updates of driver assistance features and new functions for lane changes and automated parking. Over the first half Cariad's loss rose to 978 million euros from a loss of 502 million in the same period last year due to higher development and personnel costs.

    bron:
    europe.autonews.com/automakers/vw-see...

    quote:

    boem! schreef op 29 juli 2022 01:22:

    [...]

    hoe jij aan het idee komt om het succes van een start--up te bepalen op haar verliezen is mij een raadsel.

    het oplopende verlies van 502 mio tot aan 978 mio geeft mijn inzien slechts aan dat men vertrouwen heeft in de goede afloop door nu hogere kosten te accepteren.

    ik zou me pas echt zorge gaan maken indien men de handdoek in de ring zou gooien en de aanloopverliezen zo klein mogelijk zou willen houden.
    Zie artikel hieronder. Voor de rest verwijs ik naar de posts van sniklaas
    Waarbij ik voor mezelf de vraag stel: is VW c.q. families Porsche en Piëch als meerderheidsaandeelhouder in het concern, de miljarden waard die Cariad heeft gekost (zes miljard in drie jaar!) en mogelijk nog vele miljoenen zal kosten voordat de gewenste resultaten zijn die de vertraging van de beursgang van Porsche opheffen.

    Artikel uit Handelsblatt van 9-6-2022
    Ultimatum: VW-Chef Diess muss in drei Wochen eine Lösung für das Software-Chaos vorlegen
    Managementfehler bei der Einführung neuer Software kosten Volkswagen Zeit und Geld. Jetzt greift der Aufsichtsrat ein – und stellt für Juli ein Ultimatum.

    Bahnbrechend und wegweisend soll die Software von sein, so steht es auf der Internetseite der 2020 gegründeten Tochtergesellschaft Cariad. Doch nach Anlaufinvestitionen von mehr als sechs Milliarden Euro produziert das Zukunftsprojekt vor allem Ärger. Die verschiedenen Programme sind stark verspätet und untereinander nicht kompatibel, versprochene Qualitätssprünge bleiben aus. Ursache für die Misere ist nach Informationen des Handelsblatts ein grundlegendes Zerwürfnis im Vorstand.

    Anfang des Jahres übernahm der VW-Vorstandsvorsitzende Herbert Diess die Verantwortung für Cariad von Audi-Chef Markus Duesmann. Heute geben sich beide gegenseitig die Schuld für die Probleme. Auch Porsche-Chef Oliver Blume ist verärgert, passt die umstrittene Software doch nicht in die Erfolgsgeschichte für den geplanten Börsengang des Sportwagenherstellers.

    bron:
    www.handelsblatt.com/unternehmen/volk...
  8. [verwijderd] 29 juli 2022 10:41
    Een serieuze beleggr is slechts geinteresseerd in het te behalen rendement.

    Deze belegger heeft de koers een up-tick gegeven van 7,50 naar 8,50 euro.

    Het is nu afwachten wat de verdere vooruitzichten zijn met betrekking tot het verdienmodel.

    Er valt inderdaad niets te halen op korte termijn echter voor de lange termijn staat de deur wijd open. (pos/neg).
  9. forum rang 7 Wereldbelegger 29 juli 2022 10:44
    Zes van de geprognotiseerde zeven miljard in drie jaar verbruikt. (vanaf juni 2019)
    Herbert Diess de laan uit o.a. omdat 'zijn' Cariad niet leverde wat verwacht werd.

    Uit de oude doos
    Volkswagen investiert Milliarden in eigene Software-Produktion
    Veröffentlicht am 14.06.2020
    VW plant den Ausbau seiner Car.Software-Organisation. Mehr als sieben Milliarden Euro steckt der Konzern in diese Abteilung, die bis 2025 um 5000 Beschäftigte anwachsen soll, sagt Vorstand Christian Senger. VW eifert seinem großen Konkurrenten nach.

    Ungeachtet der Querelen um Konzernchef Herbert Diess, baut Volkswagen seine eigene Geschäftseinheit für die Herstellung von Software für Autos zügig aus. „Die Digitalisierung ist ein Taktgeber für Volkswagen. Der Plan steht, und wir machen Tempo“, sagte Christian Senger, Vorstandsmitglied der Marke Volkswagen, WELT AM SONNTAG. „Wir investieren in den kommenden fünf Jahren mehr als sieben Milliarden Euro allein in die Aufgaben und Projekte der Car.Software-Organisation. Das ist ein kraftvolles Vorhaben.“

    Neben der allgemeinen Krise der Automobilindustrie – bedingt auch durch die Corona-Pandemie – belastet derzeit auch der Strukturwandel hin zur Elektromobilität und zu mehr Digitalisierung das Betriebsklima bei Volkswagen.

    Diess treibt die Digitalisierung und Elektrisierung der Volkswagen-Modelle voran. Teil dieser Strategie ist der Aufbau der Car.Software-Organisation. Sie soll bis 2025 von derzeit rund 5000 auf 10.000 Mitarbeiter anwachsen und künftig vor allem das digitale Betriebssystem für alle Pkw von Volkswagen produzieren.

    Vorbild für den Ausbau ist vor allem Konkurrent Tesla
    Die neue Geschäftseinheit soll international aufgestellt sein. „Rund 50 Prozent der Mitarbeiter werden in Europa tätig sein, der Großteil davon in Deutschland“, sagte Senger. „Rund ein Drittel arbeitet in China. Weitere Einheiten werden wir in Nordamerika, Israel und Indien haben. Damit sind wir gut aufgestellt.“

    Vorbild für den Aufbau einer eigenen Software-Produktion bei Volkswagen und einer eigenen Cloud für die digitalen Daten der Fahrzeuge ist vor allem der US-Konkurrent Tesla.

    Anzeige
    „Von 2025 an sollen alle neuen Modellgenerationen auf unserem eigenen Betriebssystem laufen. Das sind perspektivisch viele Millionen Neufahrzeuge pro Jahr. Da liegt unsere Stärke“, sagte Senger. „Aber noch sind viele der progressiven Ansätze, wie sie zum Beispiel Tesla vorlebt, nicht eins zu eins auf unser Unternehmen übertragbar. Dort sind wiederum die Kollegen aus Kalifornien die Referenz. Da setzen wir an, das wollen wir in den nächsten Jahren ändern.“
  10. forum rang 7 Wereldbelegger 29 juli 2022 10:52
    BlackRock dolt een beetje met zijn belang in TT.

    BlackRock 22 - 7
    Procentuele verdeling (longpositie)
    Kapitaalbelang 3,07 %
    Stemrecht 3,12 %

    BlackRock 21 - 7
    Procentuele verdeling (longpositie)
    Kapitaalbelang 2,99 %
    Stemrecht 3,04 %

    BlackRock 19 - 7
    Procentuele verdeling (longpositie)
    Kapitaalbelang 3,08 %
    Stemrecht 3,13 %

    BlackRock 11 - 7
    Procentuele verdeling (longpositie)
    Kapitaalbelang 2,97 %
    Stemrecht 3,02 %
  11. [verwijderd] 29 juli 2022 13:13
    VW is zich heel goed bewust van het gevaar dat BIGTECH in de toekomst het verdienmodel van de device "car" kan wegkapen voor de neus van de OEM's.

    Het is vanwege dit loerende gevaar dat men zulk een hoge prioriteit geeft aan Cariad.

    Het tempo van de investering in Cariad geeft aan, dat men daar een halszaak van maakt.

    Het stoppen met Cariad kan het best omschreven worden als billion wise and trillion stupid
  12. forum rang 7 Wereldbelegger 29 juli 2022 15:07
    quote:

    GLMF schreef op 29 juli 2022 12:57:

    dezelfde mensen die een 9 maanden geleden riepen dat de deal van TomTom met Cariad weinig om het lijf had en behalve data, financieels weinig te betekenen had, doen nu net of met het ontslag van Herbert Diess, ook Cariad en TT ten onder gaan.....................tsja
    Complete onzin en een doorzichtige wijze van posters proberen te framen.
    Die zogenaamde “Megadeal” met Cariad heeft tot op heden nog geen enkele juichkreet in de vorm van een persbericht of anderszin vanuit TT opgeleverd. TT is blijkbaar sterk afhankelijk van de resultaten binnen Cariad om omzet te kunnen schrijven via die “Megadeal”. En die resultaten zijn blijkbaar een ernstige bottleneck binnen de VW group.

    Initiatiefnemer van NEW AUTO-strategie bij VW en grote baas bij Cariad is op een zijspoor gezet.
    Het doel was/is om de VW Groep om te vormen in een softwaregedreven mobiliteitsonderneming met de focus op sterke merken en wereldwijde technologieplatforms.
    Het tweede doel is extra synergieën en schaalvergroting te creëren om wereldwijd marktleider in elektrische auto’s te worden.

    Daarvoor is nodig volgens Diess
    1: Nieuwe architectuur voor elektrische auto’s
    2: Eén softwareplatform
    3: Eigen accu-, energie- en laaddivisie
    4: Autonoom rijden

    Nu Diess weg is gezet is de vraag gerechtvaardigd of VW c.q. families Porsche en Piëch als meerderheidsaandeelhouder in het concern, bovenstaande uitgangspunten blijft/blijven omarmen of dat de focus aangepast wordt. Waarbij niet onbelangrijk is dat de intentie is dat het bedrijfsonderdeel Porsche naar de beurs wordt gebracht.
  13. forum rang 7 Wereldbelegger 29 juli 2022 15:16
    De opgave die Cariad zich heeft gesteld is uitdagend.
    De berichten over Cariad van de afgelopen tijd hebben één ding gemeen: Carad loopt achter en levert niet. Dat hoeft geen reden te zijn om met Cariad te stoppen. Maar het zou kunnen dat de verwachtingen getemperd gaan worden en de focus verlegd wordt.

    De weg naar het verdienmodel van functies en diensten die zijn afgestemd op de mobiliteitsbehoeften van klanten.
    Software gaat NEW AUTO naadloos in het digitale leven van klanten integreren. CARIAD (het softwarebedrijf van de Groep) ontwikkelt tot 2025 een nieuw softwareplatform. Alle auto’s van de Groep krijgen deze zelfde softwarebackbone. Momenteel werkt CARIAD daarmee aan drie software-architecturen: Platform 1.1 maakt binnenkort upgrades en over-the-air updates van het MEB-productportfolio mogelijk, dus bij de Volkswagen ID.4, ŠKODA ENYAQ of CUPRA Born. In 2023 brengt CARIAD het premium softwareplatform 1.2 uit. Dat gaat een verscheidenheid aan functies mogelijk maken, waaronder een nieuw uniform infotainmentsysteem en draadloze updates voor Audi- en Porsche-modellen. In 2025 tot slot lanceert CARIAD een geheel nieuw, uniform en schaalbaar softwareplatform en een end-to-end elektronische architectuur. Dit platform 2.0 bevat een uniform besturingssysteem voor auto’s van alle merken van de Groep. Platform 2.0 is bovendien klaar voor autonoom rijden (L4), wat betekent dat klanten het rijden volledig aan de auto kunnen overdragen.

    Auto’s die altijd online zijn en geautomatiseerd rijden, leveren een enorme hoeveelheid realtime data. Met daarmee verkregen inzichten kan het wagenpark van de Groep continu worden bijgewerkt met nieuwe functies en diensten die zijn afgestemd op de mobiliteitsbehoeften van klanten. Het zogenaamde big loop-proces voor miljoenen voertuigen gaat de levenscyclus van een auto aanzienlijk verlengen. Tegen 2030 zullen tot 40 miljoen voertuigen van verschillende merken op de softwareplatformen van de Groep rijden.
  14. forum rang 7 Wereldbelegger 29 juli 2022 15:36
    Harold Goddijn zei over de deal met Cariad dat dit geen typische leverancier-klantrelatie is, maar een gezamenlijke inspanning en diepgaande samenwerking om samen nieuwe producten te ontwikkelen.
    Dat klinkt niet alleen mooi maar is een zeer aantrekkelijke werkwijze voor beide partijen.

    Maar wat gebeurd er als de nieuwe topman Oliver Blume die ook CEO van Porsche blijft(!) bedenkt dat er geëvalueerd moet worden en over gaat tot een diepgaande audit. Hoe wordt dan de samenwerkende relatie tussen Cariad en TomTom beoordeeld?
1.060 Posts
Pagina: «« 1 ... 48 49 50 51 52 53 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.