Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,200   +0,025   (+0,48%) Dagrange 5,105 - 5,230 75.159   Gem. (3M) 178,8K

TomTom Augustus 2021

1.964 Posts
Pagina: «« 1 ... 89 90 91 92 93 ... 99 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Beursboertje 28 augustus 2021 21:36
    Allemachtig, wat een kennis. Eigenlijk bij iedereen, ook de mensen die af en toe op de donder krijgen. Ik vraag me af hoeveel tijd mensen beschikbaar hebben om deze tot zich te nemen.
    Neem Wies, hij volgt de adviezen van analisten en dat legt hem geen windeieren. Evenzo Sniklaas, denk ik. Tatje is de info vergaarder met heuse mappen als naslagwerk, hij smeedt van alles aan elkaar om iets te doorgronden, Dutchy speurt dagelijks het internet af naar relevant nieuws. Dan Boem, hij is een boekhoudkundig rekenwonder die onversaagd zijn visie geeft, niet gehinderd door andere inzichten en af en toe wat strijd. Justin heeft zijn plekje als meest ingevoerde weer heroverd. Ik probeer wel eens zijn bijdrages te controleren maar mijn God, voor mij is door al die gegevens te ploeteren niet te doen. Op de helft van een A4’tje ben ik de eerste regels alweer vergeten. Daarnaast wordt ik hoorndol van al die afkortingen. Ook Pwijsneus is geen kleine jongen gezien zijn bijdrages.

    Nouja, dit zijn maar een paar van de regelmatige posters die inhoudelijke zaken spuien.

    Mijn dagelijkse bezoek op dit forum roept wel vragen op.
    De personeelsopties die volgend jaar te gelde gemaakt kunnen worden leveren bij de huidige koers niets op. Dus, lees ik, MOET de koers wel stijgen omdat de Board en het personeel dan veel geld mislopen. Eigenlijk een inkoppertje. Gewoon bijkopen (langzaam omdat het aandeel nog steeds daalt). Die lui zijn niet gek, die willen het personeel tevreden houden en de eigen beurs nog meer spekken dan ze al gedaan hebben.
    Dan denk ik, de aandelen heb ik al. Turbo’s ook, best wel grof. Stel dat, bijvoorbeeld door Google, de pleuris uitbreekt. Wat is dan meest waarschijnlijke steun waarop je de stoploss van turbo’s kunt baseren? En hoe kan Goddijn (cs) vervolgens bewerkstelligen dat de personeelsopties toch nog wat waard worden? Een turbo met een lage hefboom is relatief veilig, maarja, dat dacht ik vorig jaar bij Mittal ook. Wat een bleeder was dat.

    Dan de gestaag oplopende shortpositie van J.P. Morgan. Dat doen ze niet zomaar. Is dat voorkennis? Is dat op verzoek van TT? Is dat een andere benadering van TT dan overwegend op dit forum heerst? En welke benadering is dat? Als ik lees dat ze ruim een miljoen aandelen short zitten dan hebben ze daar wel degelijk een goede reden voor.
    Dan dat shorten op zich. Zoals ik dat geleerd heb verkopen ze geleende aandelen of gaan naakt. De navigatie industrie is in beweging, bedrijven consolideren, werken samen, TT heeft een prominente positie. Apple schiet niet echt op, begrijp ik. Tesla idem. Dan is er toch de mogelijkheid van een superbod? Niet ondenkbaar. Dodelijk voor de shorter. Houdt J.P. Morgan hier geen rekening mee? Ik kan me dat niet voorstellen. Stel, het is een knock-out bod van €20. Dat kost J.P.. dan wel ruim 15 miljoen euro. Help, ik wou dat ik wat slimmer was.
    Het contract met Stellantis zou fors zijn, TT zit vet in Azure, wint tenders van Here, werkt met de halve automobiel industrie samen, komt continue als winnaar uit de bus bij producttesten, dat weet J.P. toch ook? En toch steeds meer shorten. Help. Natuurlijk, kennis is mij vreemd maar nuchter nadenken niet. Er zit wat aan te komen.

    Misschien is het verstandig de derivaten om te zetten in aandelen. Maar na een groot bord spaghetti en drie gele rakkers is deze overweging op dit moment niet opportuun. Morgen de F1 met hopelijk weer een maximale score voor MV. En vooruit, een bericht dat alle tolken in het vliegtuig zitten, Feyenoord wint, Ajax dik aan de broek krijgt, Baudet met pensioen gaat, COVID19 oververmoeid is geworden, LHBTI-ers hand in hand door A’dam kunnen lopen (zolang ze maar niet tongen), de overwaarde van onze huizen niet belast wordt, de armoede de wereld uit is, die dikke, hoe heet hij ook alweer, die man die door pure vraatzucht geen stap zonder vervaarlijk hijgen kan verzetten, die klimaatterrorist, wacht even, Timmermans, zo heet ie, het licht heeft gezien; tja, zou Tatje zeggen, als dat allemaal eens waar zou mogen zijn.
    Ennnnnn, dat mijn zelftest morgen negatief is. Moeders wacht alweer twee dagen, bij een positief moet thuishulp ingeschakeld worden. Arm mensje van bijna 99.
    Dat zit zo, als vrijwilliger stond ik donderdag bij een muziek evenement. Alles perfect geregeld door de organisatie. Jongelui trekken zich niets aan van voorschriften. Deed ik vroeger ook niet, dus geen veroordeling. Daar stonden een paar honderd uitgelaten jongeren op een kluitje te hossen en te zuipen, ongans. Drie jongedames volledig knock-out, een collega dacht aan GAB, of hoe heet dat spul. Afstand bewaren was onmogelijk, vertrekken ook. Testen is pas na drie dagen zinvol. Vandaar.
    Sorry voor deze onzin, soms gebeurt dat gewoon.
  2. forum rang 6 Dutchy Ron 28 augustus 2021 21:48
    Stel (even puur theoretisch) Elon komt tot inkeer en doet megabod op TT, wat zijn dan de risico’s voor de grootste TT klanten …… hoeveel risico wil de grootste klant van TT lopen? Waarom zou de grootste klant van TT TT niet overnemen. Indien VW kiest voor TT zou VW ook van MSFT kunnen eisen dat ze TT overnemen, desnoods samen.

    Stel Stellantis neemt TT over en VW heeft net voor TT gekozen via MSFT. Dan zou ik als VW niet blij zijn.

    De meeste klanten en partners zijn er bij gebaat als MSFT TT overneemt. HG zal ongetwijfeld afspraken hebben gemaakt met deze en gene

  3. [verwijderd] 28 augustus 2021 23:28
    quote:

    marique schreef op 28 augustus 2021 20:11:

    [...]

    Vergeet de historische overnamesommen van TeleAtlas en HERE, dat is écht geschiedenis.

    Die bedragen die voor Navteq en TeleAtlas zijn betaald zijn inderdaad niet relevant meer. Hoewel TomTom en Nokia de overnemende partijen waren, denk ik dat TeleAtlas en Navteq vooral de behoefte hadden om overgenomen te worden, en daarmee een moederbedrijf te hebben dat de forse investeringen in de kaarten te doen. Het is net als mannen die denken dat ze een vrouw hebben veroverd, maar het is de vrouw die kiest :) Het huidige TT is voor de helft Tele Atlas (kaarten) en voor de helft TT (software)

    Op dit forum is vaak gesuggereerd dat HERE en TT als een soort duopoly bijna de gehele markt verdelen. Nou is 'markt' altijd een fluide gegeven dat moeilijk is af te bakenen. Maar vooruit, laat het dan een te onderscheiden deel van een veel ruimere markt zijn.

    In de Automotive markt een bijna-monopolie. Alleen MapBox wist een klein beetje te pakken en Google heeft nu wat, maar zal denk ik vooral als Operating System (Android) inkomsten verdienen.

    Dan vraag ik me toch af waarom noch TT noch HERE er in slaagt een stevig verdienmodel van hun activiteit te maken. Dat lijkt erop dat beide aanbieders geen onmisbaar product leveren.

    Op zich heeft TomTom natuurlijk wel een miljardenschuld weggewerkt in 10 jaar, dus is wel winstgevend geweest. Maar ik snap je punt. Een duopolie TomTom-HERE is in het voordeel van de autofabrikanten en in het nadeel van TomTom en HERE. Je wordt heel snel tegen elkaar uitgespeeld en het is een zero sum game. Een verlies voor HERE is een winst voor TomTom en vice versa. Voor een autofabrikant zijn de prijzen ook vrij transparant, want je hoeft maar op twee plekken prijzen op te vragen. In dat duopolie zijn de marktaandelen voor kaarten 70% HERE, 30% TomTom (wel groeiend voor TT) en voor verkeersinformatie 10% INRIX en 90% TomTom. Waarbij INRIX een leverancier aan HERE is.


    Of ... er zitten aanbieders/concurrenten op het vinkentouw die alleen maar door TT en HERE van hun zelf gecreëerde markt geweerd kunnen worden door een uiterst lage prijsstelling.

    Dat partijen worden niet geweerd van de markt door de prijsstelling maar meer doordat het gewoon een diepe en lange investering vraagt om kaartenmaker te worden. MapBox die ik net noemde is ook geen kaartenmaker, die gebruikte OSM (een open source kaart) en viel vooral in de smaak vanwege het design van de kaart, die kun je helemaal in je eigen kleuren en dergelijke customizen. Niet voor de kwaliteit van de kaart.

    In beide veronderstellingen ligt de vraag opgesloten wat de échte waarde van HERE en TT eigenlijk is als je praat over een eventuele overname. Want waarom zou een overnemende partij wél een verdienmodel kunnen maken van een dienst/product als HERE en TT dat níet kunnen.

    Een overnemende partij kan denk ik niet meer uit de waarde van HERE of TT halen dan ze dat zelf kunnen. (tenzij je ze samenvoegt, naar 1 map en veel kosten bespaart) De waarde voor een overnemende partij zit hem meer in dat ze dan hun eigen product bijverkopen. Microsoft wil bijvoorbeeld bij zoveel mogelijk autofabrikanten haar cloud diensten verkopen voor het dataverkeer van de auto naar de cloud en TomTom is een leverancier van data die continu heen en weer gaat van de auto naar de cloud. En ook chipmakers hebben belang bij kaartenmakers. Intel, Qualcomm, NXP zijn alledrie zeker geïnteresseerd, Intel is al eigenaar van Mobileye en 20% aandeelhouder in HERE

    Want waarom zou een overnemende partij wél een verdienmodel kunnen maken van een dienst/product als HERE en TT dat níet kunnen.

    Ik denk dat TT dit wel kan met 'Navigation as a service' (NAAS). Je betaalt niet een eenmalig bedrag voor een kaart of licentie voor traffic maar een jaarbedrag voor het totale pakket: de kaart die voortaan online is, aan boord de kaart als backup als je in een tunnel rijdt, verkeersinformatie, weer, EV laadpunten + beschikbaarheid (in geval van elektrische auto) en routesoftware die ook online is.

    Een gebundeld product, dus ookal is er prijsdruk op de kaart, de omzet per auto is hoger. Bovendien concurreer je niet meer 1-op-1 met HERE, want product én prijsmodel worden anders. En met Google erbij wordt prijsbeleving ook anders, want bij hen betaal je met privacygevoelige data én in b-to-b betaal je bij Google aanvullend ook in euro’s. Privacy wordt dan ineens een premium.


    Rekenvoorbeeldje

    Dit ‘NAAS’ wordt een SAAS product (software as a service) van TT, met een bedrag per jaar per auto. Dan krijg je net als vroeger bij Telematics een "installed base" maal een tarief. In het laatste kwartaal dat Telematics onderdeel was van TomTom rapporteerden ze dit:

    Subscriber installed base: 818.000
    Revenue per subscription € 13,30 per month
    BRON: corporate.tomtom.com/static-files/a90...

    Stellantis gaat komende jaren al haar modellen met TomTom’s NAAS. Ik denk dat in 2023 sprake is van 2 miljoen auto’s per jaar. Als zij bijvoorbeeld 20 euro per auto per jaar betalen, dan is dat 48 miljoen euro in jaar 1, 96 miljoen in jaar 2 en 144 miljoen in jaar 3. Dat stapelt het lekker door. Ik noem 20 euro even als fictief bedrag, ik ken de prijs niet. Het gaat om het principe dat het laag begint en snel oploopt.

    Als TT voorspelt dat het 550 miljoen omzet heeft in 2023, dan is het goed om te realiseren dat daar al omzet in zit die nog redelijk aan het begin zit van dit stapel-effect. Ook HD maps voor autonoom rijden worden SAAS-contracten, looptijd 10 jaar. Daarnaast voorspelt TT dat het percentage auto's met navigatie aan boord dit decennium groeit van 40% naar 80%, mede doordat elektrische auto’s die per definitie navigatie aan boord hebben voor berekenen hoeveel batterij je nog hebt richting de bestemming, routes langs laadpalen, etc. Groei van EV is dus groei navigatiemarkt.


  4. Beursboertje 29 augustus 2021 01:19
    quote:

    Dutchy Ron schreef op 28 augustus 2021 21:48:

    Stel (even puur theoretisch) Elon komt tot inkeer en doet megabod op TT, wat zijn dan de risico’s voor de grootste TT klanten …… hoeveel risico wil de grootste klant van TT lopen? Waarom zou de grootste klant van TT TT niet overnemen. Indien VW kiest voor TT zou VW ook van MSFT kunnen eisen dat ze TT overnemen, desnoods samen.

    Stel Stellantis neemt TT over en VW heeft net voor TT gekozen via MSFT. Dan zou ik als VW niet blij zijn.

    De meeste klanten en partners zijn er bij gebaat als MSFT TT overneemt. HG zal ongetwijfeld afspraken hebben gemaakt met deze en gene
    1 Van Elon kun je alles verwachten, zie zijn crypto strapatzen. Hij kan dat doen, de dollars klotsen tegen de plinten op. TT alleen voor zijn eigen bedrijf inzetten lijkt me echt iets voor hem. De huidige partners van TT bedient hij tot einde contract en klaar is Kees. Wat blijft is een superieur navigatie netwerk, vooral in het zicht van (semi) autonoom rijden. Tenminste, als waar is wat ik links en rechts lees. Voordeel voor hem is dat klanten die van TT gebruik willen blijven maken meer moeten dokken. Ze kunnen ook naar Google of Here, wel, ik gun het de Duitsers maar een beetje merk wil het beste van het beste. Dus dat loopt wel los. Ik heb geen verstand van individuele merken. Ook geen voorkeur. Net zoals bij jenever. Die bestel ik per twee dozen in de aanbieding. Scheelt per bestelling vaak 72 euro. Het maakt mij niet uit welk merk. Nu staat de kelder vol met Hartevelt, de vorige zending was Bokma. Alleen met Beerenburg ben ik kieskeurig, hier wordt alleen Sonnema geschonken.

    2 Stellantis neemt TT over. Nou, dan doen ze dat. Denk je dat Stellantis zit met de problemen van VW. Nou lul ik maar wat want ik weet niet eens welke merken Stellantis voert. Even opzoeken straks. Wat blijft is dat de koper maling heeft aan problemen van een concurrerend bedrijf. Ik stel me zo voor dat ze dat zelfs toejuichen. Het klinkt net alsof ik de wijsheid in pacht heb, vooruit, ik ontken het niet.

    3 Natuurlijk ligt het in de lijn van verwachting dat het Microsoft wordt. Doch, grote getallen regeren, kijk maar naar Messi, Ronaldo en het waanzinnige bod van 180 miljoen voor Mbappé voor een eenjarig contract. Geld regeerde, regeert en zal voorlopig blijven regeren. Messi jankte in Barcelona, een dag later zag je een grote grijns in Parijs. Als ik Google was dan bood ik navigatie in al haar facetten gratis aan, dus ook de opmaat naar het, in mijn visie, nooit te verwezenlijken volledig autonoom rijden. Met een beetje handelen omtrent de data en add inkomsten komen ze daar wel uit. Here kapot, TT kapot of beiden voor weinig naar een OEM. Op dit late uur weet ik zo niet eens welke OEM ze al binnen hebben, ik geloof Volvo. Ik schreef bijna vulva, vast omdat het kut is als dit gebeurt. Wat blijft is de wet van het hoogste bod.
    Ik ben het met je eens dat er afspraken gemaakt zijn. Zo’n vaart zal het dus niet lopen. En Goddijn cs zijn niet gek. Ik kan heel ver meegaan in de uitingen van Riet, ware het niet (rijmt) dat ze rietwat doorslaat. En toch, een bedrijf als TT stichten en neerzetten zoals het nu staat is geen sinecure, wat je ook van Goddijn en Vigreux vindt. Helaas dwaal ik weer af.
    Afspraken, zeker, het zou dom zijn die niet te maken. En dan toch weer de grote getallen en de sancties bij het niet nakomen ervan, het is in mijn nederige opinie slechts een kwestie van rekenen, de liefhebberij van Martin. Wanneer de sanctie lager is dan de opbrengst is in Geldland geen ethiek. Zie ABN, Rabo, ING. Denk ik, maar wie is dat.

    Blijf ik met de vraag: wat is de werkelijke intrinsieke waarde van TT? Zeg maar, de waarde na een bijna dodelijke disruptie en dan zonder de samenwerkingen die er nu zijn. Want die zijn tijdelijk.

    Zo, dat was dat. Neem me niet kwalijk.

    Oja, een verhaal schrijven. Er ligt al wat, veel spannende avonturen. Vooral in mijn hoofd. Onwerkelijke kinder verhaaltjes zijn er ook, met tekeningen van een kunstenaarbuurvrouw. Het vervolg gaat me niet zo goed af, structuur is helaas niet mijn deel. Dan de vrees dat het niet goed ontvangen wordt. Met een bek als een scheermes, gedrag als een onverzettelijke olifant, liefhebber van welke strijd dan ook, is er de angst dat mijn grootste hobby neergesabeld wordt. Een column voor een derde schrijven is zonder risico maar eigen werk schreeuwt om bevestiging. Daarnaast geven de meeste uitgeverijen een bedrag per verkocht boek en willen de rechten. Niet mijn ding. Wat ik schrijf komt uit mijn geest en die is niet verhandelbaar. Maar dat is natuurlijk off-topic.
    Prettig weekend.

  5. Beursboertje 29 augustus 2021 02:28
    In beide veronderstellingen ligt de vraag opgesloten wat de échte waarde van HERE en TT eigenlijk is als je praat over een eventuele overname. Want waarom zou een overnemende partij wél een verdienmodel kunnen maken van een dienst/product als HERE en TT dat níet kunnen.

    Een overnemende partij kan denk ik niet meer uit de waarde van HERE of TT halen dan ze dat zelf kunnen. (tenzij je ze samenvoegt, naar 1 map en veel kosten bespaart) De waarde voor een overnemende partij zit hem meer in dat ze dan hun eigen product bijverkopen. Microsoft wil bijvoorbeeld bij zoveel mogelijk autofabrikanten haar cloud diensten verkopen voor het dataverkeer van de auto naar de cloud en TomTom is een leverancier van data die continu heen en weer gaat van de auto naar de cloud. En ook chipmakers hebben belang bij kaartenmakers. Intel, Qualcomm, NXP zijn alledrie zeker geïnteresseerd, Intel is al eigenaar van Mobileye en 20% aandeelhouder in HERE

    Een beetje uit de box denken. Het verdienmodel zou ook kunnen zijn dat het beste van het beste geboden wordt. Elke merk wil, lijkt mij, iets bieden wat een ander merk niet of minder biedt. Onderscheid loont. Nou denk ik echt niet dat navigatie in al haar facetten doorslaggevend is bij aankoop van een auto, zeker niet. Maar als onderdeel van een reeks positief onderscheidende kwalificaties is TT een toegevoegde waarde. Dan sluit ik niet uit dat ons pareltje gekocht wordt voor slechts eigen gebruik. Houd me ten goede, ik geloof hier niet direct in maar zie het niet als onmogelijk. In de tijd van Lekturama zei een verkoper eens dat je in een bepaalde reeks geen gerelateerd onderwerp vond wat er niet in stond. Haha, ik zie die kop nog voor me, geen speld tussen te krijgen. Een boef met humor. Oems zijn ook boeven. De een zijn dood is de ander zijn brood, ben ik nu een veelposter?
    Wat ik maar zeggen wil, als de strategie van een OEM is zich te onderscheiden dan is de bijvangst vooreerst secundair. Die komt later wel. Het belang van Intel in Here begrijp ik daarom niet. Als je de centen hebt, en die hebben ze, dan wil je toch geen belang maar wil je eigenaar zijn? Microsoft kocht Mobileye voor een idioot bedrag. Maar ze zijn wel de baas. En zo hoort het. Waar blijft het bod van de geïnteresseerde chipmakers?
  6. [verwijderd] 29 augustus 2021 02:46
    Je doet nu net TT geen verdienmodel zou hebben.

    Ik weerspeek dit, zij hebben zelfs al aangegeven wat er ter verdeling onder aandeelhouders overblijft met het vergezicht uit de CMD.

    De zwakke schakel in dat verhaal is de omzet.
    Dat blijkt ook uit de ronduit teleurstellende cijfers over 2020 en 2021.

    Indien die omzet herstelt gaat TT exeptioneel mooie rendementen laten zien in relatie tot het huidig koersnivo.

  7. Beursboertje 29 augustus 2021 04:17
    quote:

    boem! schreef op 29 augustus 2021 02:46:

    Je doet nu net TT geen verdienmodel zou hebben.

    Ik weerspeek dit, zij hebben zelfs al aangegeven wat er ter verdeling onder aandeelhouders overblijft met het vergezicht uit de CMD.

    De zwakke schakel in dat verhaal is de omzet.
    Dat blijkt ook uit de ronduit teleurstellende cijfers over 2020 en 2021.

    Indien die omzet herstelt gaat TT exeptioneel mooie rendementen laten zien in relatie tot het huidig koersnivo.
    Natuurlijk heeft TT een verdienmodel: het winnende bod of lucratieve samenwerking. Ik bewonder je vasthoudendheid maar ben ervan overtuigd dat dit bedrijf te kwetsbaar is om een grote aanval (disruptie) te weerstaan. Denk je dat Google, met de niet te bevatten reserves, gaat accepteren dat David zijn slinger werpt? Als Goddijn cs zich niet tijdig overgeven, lees kapitaliseren zoals Wies dat noemt, dan is TT veroordeeld tot de marge, zo het dat al niet is. Justin noemt het een duopolie, ik een oligopolie van drie. Zolang er geen monopolie is worden spelers tegen elkaar uitgespeeld. En daar zit de crux bij TT. Denk ik.
    Exceptioneel mooie rendementen verwacht ik al jaren. Helaas wordt mijn tweede huis in Spanje slechts een appartement zoals het er nu uitziet. Wel met zwembad, zei het gedeeld. Ooit wandelde ik achter het huis van Iglesias op Nassau, dat leek me wel wat. Niet Nassau zelf, te druk met toeristen. Ik houd meer van de Abaco’s. Één van die groep eilanden was een toevluchtsoord voor aanhangers van een vervolgd geloof, ik weet zo niet meer welke. Daar zou ik graag wonen al zei het tot kort voordat God mij komt halen. God, waar is God. Op dit moment worden in Afghanistan mensen neergeknald of gekeeld omdat ze een andere God dan gewenst volgen. Mensen, groepen, zijn onnavolgbaar. Omzetten ook. Zo schat je een omzet in, doemt Corona op en weg is je inschatting. Verandering doet soms pijn, het zijn de winnaars die dit omarmen. Wanneer een winnaar, bijvoorbeeld TT, aangeeft wat mijn beloning is in hun vergezicht, nou, dan ben ik benieuwd wat die beloning is. Als dit een overtuigend vergezicht is geweest dan zou de koers van het aandeel niet 6+ zijn maar een ietsie hoger. Tenzij Hr Goddijn niet erg geloofwaardig is in navigatieland. Of te arrogant en dat snijdt hout. Denk ik.
    Daarnaast, vergezichten zijn geloofwaardig uit de mond van degene die geloofwaardigheid verdient. Vul zelf maar in (all cilinders, goed presteren van consumer).
  8. forum rang 4 vreemdvermogen 29 augustus 2021 05:15
    @Beursboertje: " Microsoft kocht Mobileye voor een idioot bedrag""
    Volgens mij kocht Intel Mobileye voor zo'n 13 M euro.
    Maar je was wel lekker op dreef met je verhaaltjes. Inspiratiebron? Het doet het forum wel goed. Moet de laatste tijd veel doorscrollen als ik bepaalde schrijvers zie.
  9. [verwijderd] 29 augustus 2021 05:53
    AB Beursboertje voor jouw welkome, nieuwe en verfrissende blik op dit forum.

    Om toch enig weerwoord te geven op jouw betoog zeg ik dat:

    BIj de outlook van 2022 duidelijk wordt wat de intentie is van de FF's.

    De uit die outlook te verwachten FCF zal nl verdeeld moeten worden.
    De FF's hebben daar maar 3 opties voor open staan
    1) dividend uitbetaling
    2) aandeleninkoop
    3) toevoegen aan de reeds overtollige kas.

    Optie 3 zal de meeste tongen losmakn omdat dat zou impliceren dat TT een acquisitie voor ogen staat.
    Optie 2 zal wel gepaard moeten gaan met een andere motivering dan de twee eerdere SBB's.
    De motivering van de eerdere SBB's was dat men verwatering tegenging.
    Men is in die opzet geslaagd momenteel zijn er 5,5 mio treasury shares en bedraagt de volledige toezegging t/m 2020 5 mio shares waardoor verwatering door optie-uitoefening t.m 2025 van tafel kan.
    Men zal dan in moeten zetten op inkoop aandelen ter vernietiging.
    Optie 1 kan slechts voorkomen indien men vertrouwen heeft in het verdienmodel daar dividend pas als optie wordt genoemd indien dat dividend ook houdbaar zal zijn.

    IK ben erg benieuwd hoe de FF's zullen beslissen.
  10. forum rang 6 win some... 29 augustus 2021 07:23
    quote:

    boem! schreef op 29 augustus 2021 05:53:

    AB Beursboertje voor jouw welkome, nieuwe en verfrissende blik op dit forum.

    Om toch enig weerwoord te geven op jouw betoog zeg ik dat:

    BIj de outlook van 2022 duidelijk wordt wat de intentie is van de FF's.

    De uit die outlook te verwachten FCF zal nl verdeeld moeten worden.
    De FF's hebben daar maar 3 opties voor open staan
    1) dividend uitbetaling
    2) aandeleninkoop
    3) toevoegen aan de reeds overtollige kas.

    Optie 3 zal de meeste tongen losmakn omdat dat zou impliceren dat TT een acquisitie voor ogen staat.
    Optie 2 zal wel gepaard moeten gaan met een andere motivering dan de twee eerdere SBB's.
    De motivering van de eerdere SBB's was dat men verwatering tegenging.
    Men is in die opzet geslaagd momenteel zijn er 5,5 mio treasury shares en bedraagt de volledige toezegging t/m 2020 5 mio shares waardoor verwatering door optie-uitoefening t.m 2025 van tafel kan.
    Men zal dan in moeten zetten op inkoop aandelen ter vernietiging.
    Optie 1 kan slechts voorkomen indien men vertrouwen heeft in het verdienmodel daar dividend pas als optie wordt genoemd indien dat dividend ook houdbaar zal zijn.

    IK ben erg benieuwd hoe de FF's zullen beslissen.
    Optie 4: verhoging R&D-uitgaven
  11. forum rang 7 Wereldbelegger 29 augustus 2021 08:22
    Waymo stopt met het verkopen van lidarsensoren aan andere bedrijven

    Alphabet-dochterbedrijf Waymo gaat niet langer lidarsensoren verkopen aan andere bedrijven. Waymo begon hier twee jaar geleden mee, om zo de schaal te vergroten en uiteindelijk de kosten van lidar-sensoren te kunnen verlagen.

    Een Waymo-woordvoerder benadrukt tegenover Reuters dat het bedrijf wel zelf lidarsensoren blijft produceren

    Lidar, kort voor light detection and ranging, gebruikt lasers om de omgeving te scannen. Met lidar kunnen zelfrijdende voertuigen de omgeving 'zien' en daardoor zelf navigeren.

    bron:
    tweakers.net/nieuws/186144/waymo-stop...
  12. forum rang 7 Wereldbelegger 29 augustus 2021 08:48
    Dus de markt is "rationeel" met een koers die veel hoger ligt dan op basis van het huidige verdienmodel verwacht mag worden.
    Met een surplus van 35% is een eventueel dividend in 2022 en toekomstverwachting tot 2023 al ingeprijsd lijkt me.

    boem! 15-8-2021 2:29
    Omdat beleggers slechts geinteresseerd zijn in rendement moet TT om een koers van 10 euro op de borden te krijgen een door de markt vertrouwd houdbaar positief resultaat tonen van ca 55 mio.
    De markt heeft daar tot op heden geen vertrouwen in blijkende uit de huidige koers van 6,95 euro.
    De markt ziet een houdbaar positief resultaat van 35 mio.

    boem! 28 augustus 2021 10:00
    De markt is juist super rationeel.
    Op basis van de aandelenstructuur is een overname uitgesloten.
    Op basis van het huidige verdienmodel is een koers van 5 euro al goed betaald.
    Vanwege de onzekere situatie door het chiptekort kijkt de markt nog even de kat uit de boom.
  13. [verwijderd] 29 augustus 2021 09:01
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 29 augustus 2021 08:48:

    Dus de markt is "rationeel" met een koers die veel hoger ligt dan op basis van het huidige verdienmodel verwacht mag worden.
    Met een surplus van 35% is een eventueel dividend in 2022 en toekomstverwachting tot 2023 al ingeprijsd lijkt me.

    boem! 15-8-2021 2:29
    Omdat beleggers slechts geinteresseerd zijn in rendement moet TT om een koers van 10 euro op de borden te krijgen een door de markt vertrouwd houdbaar positief resultaat tonen van ca 55 mio.
    De markt heeft daar tot op heden geen vertrouwen in blijkende uit de huidige koers van 6,95 euro.
    De markt ziet een houdbaar positief resultaat van 35 mio.

    boem! 28 augustus 2021 10:00
    De markt is juist super rationeel.
    Op basis van de aandelenstructuur is een overname uitgesloten.
    Op basis van het huidige verdienmodel is een koers van 5 euro al goed betaald.
    Vanwege de onzekere situatie door het chiptekort kijkt de markt nog even de kat uit de boom.

    Indien het dividend in 2022 en de toekomtsverwachting voor 2023 niet boven de 35 mio uitkomen heb je gelijk met de stelling dat deze al zijn ingeprijsd.
  14. forum rang 6 tatje 29 augustus 2021 11:24
    Wie denkt dat TT zelfstandig de oorlog kan winnen, heeft pech.

    TT gaat naar Microsoft of een heel bevriende partij.

    TT wil zich nooit verbinden aan 1 oem, evenals Microsoft.

    Harold : wij willen het netflix worden van locatie technologie.

    Vandaar ook de uitdrukking de gouden standaard.

    De koers moet omhoog.

    Hoe deed mobileye dat.

    Naar de beurs in de VS en een samenwerking met Tesla en je samenwerkingen bekend maken.

    Dat leverde eind 2016 een beurswaarde op van 8, miljard dollar bij een omzet in 2016 van 340 miljoen dollar.

    2017 liep de beurswaarde op naar 10,5 miljard en toen kocht Intel mobileye voor 15,3 miljard dollar.

    15,3 miljard dollar voor een bedrijf, dat in 2016 340 miljoen dollar omzette.

    Dat alles kan bij TT ook gebeuren.

    Maar wil TT dat al ?

  15. forum rang 6 win some... 29 augustus 2021 11:40
    quote:

    boem! schreef op 29 augustus 2021 07:32:

    Optie 4 is geen optie daar een verhoging van de R&D uitgaven al besloten zitten in de FCF.

    Het is wel een mogelijheid om de te behalen FCF te sturen. Dus als de te verwachten FCF voor 2022 bij sommige aandeelhouders staat op een bedrag van 60 mio, dan kan een verhoging van de R&D-uitgaven met 40 mio er voor zorgen dat er er een outlook komt van 20 mio FCF. Een toename van cash ter hoogte van 20 mio gaat niet voor speculatie zorgen m.b.t. eventuele acquisities. Een mooie manier om keuzes vooruit te schuiven, de koers laag te houden en extra winstbelasting te vermijden.
1.964 Posts
Pagina: «« 1 ... 89 90 91 92 93 ... 99 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.