Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel JUST EAT TAKEAWAY AEX:TKWY.NL, NL0012015705

Laatste koers (eur) Verschil Volume
14,010   -0,225   (-1,58%) Dagrange 13,970 - 14,360 1.594.127   Gem. (3M) 1,5M

Takeaway.com 2020

1.068 Posts
Pagina: «« 1 ... 49 50 51 52 53 54 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Pandaa 30 december 2020 11:19
    quote:

    NaamVoorForum schreef op 29 december 2020 22:33:

    jaja echt me eerste stukjes. En nu al meteen de eerste dag weer de grootste daler in de AEX Grrr. Tja daar maken kleine beleggers met 1000 stukjes niet echt het verschil ;-) I.d.d. geen leuke dag met 2,39% eraf pfffffff
    [/quote]

    1000 stukjes maar? Klein belang voor een first time.
    Rustig door blijven ademen :)
    Probeer je niet teveel vast te klampen aan de zeer korte termijn.
    Er zijn maar heel weinig particuliere beleggers die op een juist moment instappen.
    Een 100 moeten we in Q1 echt wel weer terug zien is mijn verwachting, geduldig op je handen blijven zitten.
  2. forum rang 6 Nuchtere Kijk Op 30 december 2020 11:26
    quote:

    NaamVoorForum schreef op 29 december 2020 22:33:

    1000 stukjes maar? Klein belang voor een first time.
    Niet iedereen heeft de miljoenen klaar liggen. Had ook lager kunnen kopen de afgelopen weken, maar moest eerst ruimte maken elders. En ja ik snap dus niet waarom er zo groot ook de andere kant op wordt gegokt? Of is het dat ze iets weten wat hier op het forum maar niet gedeeld wordt? En wat ik met de aantallen aandelen wilde aangeven? Dat je wel heel groot moet kunnen kopen of verkopen om de koers te beïnvloeden. Hedge funds / institutionele beleggers enz. hebben met impact van vele miljoenen nog iets vat. Maar die shortpositie van 12,09 of 17,16 % (afhankelijk welke meldingsgrens en opgave wordt gekozen) zegt velen ook mogelijk meer? Mij dus niet echt, heb me goed ingelezen en vraag daarom of anderen wel een goede verklaring hebben?

    Totale netto shortpositie op 30 december 2020: 17,16% (inclusief de laatst bekende positie van partijen die onder de meldingsgrens zijn gekomen). Bij handhaving meldingsgrens 12,09% ;-) (dit voor M.M).

    shortsell.nl/short/JustEatTakeaway/90...

    En waar deze jaargrafiek (ADR) het komende jaar naartoe gaat?

    www.marketwatch.com/investing/stock/t...
  3. forum rang 7 Jalen 30 december 2020 11:32
    quote:

    Nuchtere Kijk Op schreef op 30 december 2020 11:26:

    [...]

    Niet iedereen heeft de miljoenen klaar liggen. Had ook lager kunnen kopen de afgelopen weken, maar moest eerst ruimte maken elders. En ja ik snap dus niet waarom er zo groot ook de andere kant op wordt gegokt? Of is het dat ze iets weten wat hier op het forum maar niet gedeeld wordt? En wat ik met de aantallen aandelen wilde aangeven? Dat je wel heel groot moet kunnen kopen of verkopen om de koers te beïnvloeden. Hedge funds / institutionele beleggers enz. hebben met impact van vele miljoenen nog iets vat. Maar die shortpositie van 12,09 of 17,16 % (afhankelijk welke meldingsgrens en opgave wordt gekozen) zegt velen ook mogelijk veel? Mij dus niet echt, heb me goed ingelezen en vraag daarom of anderen wel een goede verklaring hebben?

    Totale netto shortpositie op 30 december 2020: 17,16% (inclusief de laatst bekende positie van partijen die onder de meldingsgrens zijn gekomen). Bij handhaving meldingsgrens 12,09% ;-) (dit voor M.M).

    shortsell.nl/short/JustEatTakeaway/90...
    Ik had het idee dat de ‘1000 stukjes maar’ opmerking humoristisch bedoeld was. Voor de meesten is rui 90.000 euro een hoop geld. Er van uit gaande dat je met 1000 stukjes doelt op 1000 aandelen.

    Van short sell maak ik al tijden geen gebruik meer, hier staan posities in die al lang niet meer bestaan. Zeer onbetrouwbaar. Voor een goed beeld kun je beter een dump maken van de posities op AFM, en dan de meest recente posities van elke unieke partij bij elkaar optellen. Vijf minuutjes werk - of 3 voor snellen;) - en je hebt een nauwkeurig beeld.
  4. forum rang 6 Nuchtere Kijk Op 30 december 2020 12:13
    @Jalen, Humor is mij ook niet vreemd hoor. En of je nu met enkele tientallen aandelen hier belegd of met tienduizenden? Onderzoek en inlezen is altijd een must. Weten waarin je belegd. Ik zat net de ADR grafiek van 3 maanden te bekijken en i.d.d. lijkt het erop dat er (mogelijk ;-)) een stijgende lijn in zit/aankomt? En ook ik kwam zowel positieve als negatieve artikelen tegen. En die AFM site vind ik een ramp. Of ik nu een ISIN invul in het zoekveld of de naam of ticketcode TKWY die site werkt hier totaal niet pffff. Ik heb er zelf vroeger opgestaan met bv. een DSI registratie enz. Maar wat je zegt, super professionele sites zijn schaars als het bv. om het uitzoeken van short posities gaat.

    investorplace.com/stock-quotes/tkayy-...
  5. forum rang 7 Jalen 30 december 2020 12:55
    quote:

    Nuchtere Kijk Op schreef op 30 december 2020 12:13:

    @Jalen, Humor is mij ook niet vreemd hoor. En of je nu met enkele tientallen aandelen hier belegd of met tienduizenden? Onderzoek en inlezen is altijd een must. Weten waarin je belegd. Ik zat net de ADR grafiek van 3 maanden te bekijken en i.d.d. lijkt het erop dat er (mogelijk ;-)) een stijgende lijn in zit/aankomt? En ook ik kwam zowel positieve als negatieve artikelen tegen. En die AFM site vind ik een ramp. Of ik nu een ISIN invul in het zoekveld of de naam of ticketcode TKWY die site werkt hier totaal niet pffff. Ik heb er zelf vroeger opgestaan met bv. een DSI registratie enz. Maar wat je zegt, super professionele sites zijn schaars als het bv. om het uitzoeken van short posities gaat.

    investorplace.com/stock-quotes/tkayy-...

    Dank voor je link. Ik geloof onmiddellijk dat humor je niet vreemd is, het helpt ook af en toe op de fora van IEX. De meeste berichten die ik las de laatste tijd voorspelden idd een stijging. Ik vermoed dat zodra de jaarcijfers uitkomen - of als er nieuws uitlekt daarover - dat de stijging aanvang neemt. En dat het dan snel kan gaan met zoveel shorters.

    Vervelend dat de AFM site bij jou niet werkt. Ik zal zo zelf een een overzichtje maken en die hier posten. Dan doe ik het niet alleen voor mezelf:)
  6. forum rang 6 Nuchtere Kijk Op 30 december 2020 13:10
    quote:

    Jalen schreef op 30 december 2020 12:55:

    [...]

    Dank voor je link. Ik geloof onmiddellijk dat humor je niet vreemd is, het helpt ook af en toe op de fora van IEX. De meeste berichten die ik las de laatste tijd voorspelden idd een stijging. Ik vermoed dat zodra de jaarcijfers uitkomen - of als er nieuws uitlekt daarover - dat de stijging aanvang neemt. En dat het dan snel kan gaan met zoveel shorters.

    Vervelend dat de AFM site bij jou niet werkt. Ik zal zo zelf een een overzichtje maken en die hier posten. Dan doe ik het niet alleen voor mezelf:)
    Top, Thanks, en daarom wat extra humor >

    Ben benieuwd waar Youp morgen mee op tv komt?

    15 jaar terug had hij ook een goed liedje met voorspellend inzicht? ;-) Luister maar, ging toen al over woningnood en nog een opmerkelijk satirische tekst. En dan ook nog onlangs de nieuwe versie van Flappie, die Wappie genoemd werd.

    Vrijheid van humoruiting moet kunnen ;-)

    youtu.be/GFGtLQ5_ewo?list=RDGFGtLQ5_ewo

    youtu.be/vsQaOhdZd70

    Prettige jaarwisseling. Groet NKO
  7. forum rang 7 Jalen 30 december 2020 13:31
    Haha mooi dat vogelgriepliedje, wat je zegt, een vooruitziende blik. En Wappie, briljant weer dit liedje van hem. Ook fijne afwisseling met Flappie, die wordt wel heel vaak gedraaid..:) Ik mag Youp ook graag zien, ben heel benieuwd naar morgen, ook hoe dat werkt in een setting met 30 man publiek. Je hoopt dan toch wel op enthousiaste mensen in de zaal:)

    Hieronder alle meest recente posities. Knippen plakken is een ramp.. maar de totale short positie is 10,69%.

    Fijne feestdagen!

    Groet,
    Jalen

    Positie houder Netto Shortpositie Positiedatum
    BlackRock Advisors, LLC 1.60 05-11-2020
    BlackRock Investment Management, LLC 1.11 13-11-2020
    BNP Paribas S.A. 0.69 13-11-2020
    Carlson Capital UK LLP 0.70 11-12-2020
    Farallon Capital Europe LLP 0.59 31-01-2020
    Magnetar Financial LLC 0.68 17-07-2020
    Omni Partners LLP 0.92 25-11-2020
    Pentwater Capital Management LP 1.86 21-10-2020
    Polar Asset Management Partners Inc. 0.66 09-11-2020
    UBS O'Connor LLC 1.32 02-12-2020
    Westchester Capital Management, LLC 0.56 04-12-2020
  8. Bilderberg007 30 december 2020 14:10
    Hallo,
    Ben zelf sinds een paar weken ingestapt. Lijkt me een aardig aandeel voor de komende 3-5 jaar. Komende maanden verwacht ik niet heel schokkende uitslagen naar boven en naar beneden omdat ze nu nog vastzitten aan de Grubhub deal. De grafieken van JET en Grubhub lopen dan ook redelijk synchroon op. Als het gewoon doorgaat en de Amerikaanse aandeelhouders van Grubhub hebben ADR’s van JET gekregen zal de markt langzaam bij JET de groei van de bestelmarkt in gaan calculeren schat (hoop) ik. Wel interessant aandeel om te volgen en analyseren. Verschillende beursgenoteerde concurrenten zoals Delivery Hero, Doordash, Uber eats waarbij je via kwartaal cijfers vergelijkingen kan maken. Ze publiceren allemaal regelmatig het aantal bestellingen, de verkochte maaltijden, de omzet die dan voor hen is, gemiddelde bedrag per bestelling, ebitda etc. En dan soms nog per land of gebied. Vooral Doordash erg indrukwekkend hebben binnen een jaar een flinke sprong gemaakt in marktaandeel in de VS. Wel verlieslatend voor nu maar met de recente IPO en stevige marktwaarde (44 mld) kunnen ze dat een tijd uitzingen. Wel benieuwd of ze deze positie kunnen vasthouden. Bij Uber Eats is dat anders, moeder Uber is extreem verlieslatend en Uber Eats lijkt vooral omzet te kopen. Jitse Groen en zijn counterpart bij Grubhub geloven heilig in hun model waarbij ze alleen de bestelling opnemen en doorgeven en zelf niet bezorgen, dat doen de restaurants zelf. Met Scoober zijn ze nu wel ook in bepaalde markten/steden gaan bezorgen omdat de markt het vraagt maar daardoor stijgen de kosten enorm. De tijd zal het leren welk model het beste is. Vooral voor restaurants met veel bestellingen kan ik me voorstellen dat je twee of drie bezorgers aanhoudt die op rustige tijden andere klusjes kunnen doen. Restaurants klagen vaak dat de commissies te hoog zijn. Dat valt nog te bezien, in NLD klaagde ze bij de 12% oid van Takeaway, terwijl in de VS er soms voorbeelden zijn van 30 tot wel 40%. Tuurlijk zou ik als restauranthouder ook liever 12% in mijn zak houden maar gezien het feit dat JET in de verschillende markten afgelopen jaren telkens de commissie kon verhogen betekent m.i. dat de restauranthouders best tevreden zijn met de extra omzet. 13 Januari een update, zal mij benieuwen.
  9. [verwijderd] 30 december 2020 15:48
    quote:

    Bilderberg007 schreef op 30 december 2020 14:10:

    Hallo,
    Ben zelf sinds een paar weken ingestapt. Lijkt me een aardig aandeel voor de komende 3-5 jaar. Komende maanden verwacht ik niet heel schokkende uitslagen naar boven en naar beneden omdat ze nu nog vastzitten aan de Grubhub deal. De grafieken van JET en Grubhub lopen dan ook redelijk synchroon op. Als het gewoon doorgaat en de Amerikaanse aandeelhouders van Grubhub hebben ADR’s van JET gekregen zal de markt langzaam bij JET de groei van de bestelmarkt in gaan calculeren schat (hoop) ik. Wel interessant aandeel om te volgen en analyseren. Verschillende beursgenoteerde concurrenten zoals Delivery Hero, Doordash, Uber eats waarbij je via kwartaal cijfers vergelijkingen kan maken. Ze publiceren allemaal regelmatig het aantal bestellingen, de verkochte maaltijden, de omzet die dan voor hen is, gemiddelde bedrag per bestelling, ebitda etc. En dan soms nog per land of gebied. Vooral Doordash erg indrukwekkend hebben binnen een jaar een flinke sprong gemaakt in marktaandeel in de VS. Wel verlieslatend voor nu maar met de recente IPO en stevige marktwaarde (44 mld) kunnen ze dat een tijd uitzingen. Wel benieuwd of ze deze positie kunnen vasthouden. Bij Uber Eats is dat anders, moeder Uber is extreem verlieslatend en Uber Eats lijkt vooral omzet te kopen. Jitse Groen en zijn counterpart bij Grubhub geloven heilig in hun model waarbij ze alleen de bestelling opnemen en doorgeven en zelf niet bezorgen, dat doen de restaurants zelf. Met Scoober zijn ze nu wel ook in bepaalde markten/steden gaan bezorgen omdat de markt het vraagt maar daardoor stijgen de kosten enorm. De tijd zal het leren welk model het beste is. Vooral voor restaurants met veel bestellingen kan ik me voorstellen dat je twee of drie bezorgers aanhoudt die op rustige tijden andere klusjes kunnen doen. Restaurants klagen vaak dat de commissies te hoog zijn. Dat valt nog te bezien, in NLD klaagde ze bij de 12% oid van Takeaway, terwijl in de VS er soms voorbeelden zijn van 30 tot wel 40%. Tuurlijk zou ik als restauranthouder ook liever 12% in mijn zak houden maar gezien het feit dat JET in de verschillende markten afgelopen jaren telkens de commissie kon verhogen betekent m.i. dat de restauranthouders best tevreden zijn met de extra omzet. 13 Januari een update, zal mij benieuwen.
    Ik zag van de week voorbijkomen dat de gemiddelde omzet per bezorgrestaurant dit jaar voor het eerst boven de €100.000,- uit komt. Ik al eens in mijn eerdere posts aangegeven dat ik ook horecaondernemer ben die gebruik heeft gemaakt van thuisbezorgd, het was voor mij alleen niet te combineren met mijn andere werkzaamheden(partycentrum voor feesten en partijen). Ik had vanaf dag 1 een constante stroom aan bestellingen zonder ook maar €1,- aan marketing uit te geven. Ik had daarnaast een eigen bestelplatform(zowel app als website) die ook korting gaf ten opzichte van thuisbezorgd(mag eigenlijk niet - gelijke prijs bedinging van JET) maar nooit kreeg ik meer dan 10% van mijn bestellingen via mijn eigen platform.

    Ten opzichte van Doordash zie ik toch wel wat voordelen voor JET en GrubHub. Zo hebben de laatstgenoemde een positieve EBITDA én heeft JET daarnaast nog inkomsten uit andere markten dan die van de USA. Ook zie ik nog ruimte om het verdienmodel te verbreden door bijvoorbeeld pakketten of andere goederen te bezorgen.

    Valkuilen zijn in mijn opzicht een prijzenoorlog onder de giganten. Uiteindelijk willen aangesloten restaurants enkel en alleen winst maken en dat zullen ze doen door zoveel mogelijk in de kosten te snijden. De goedkoopste aanbieder gaat er dan met de restaurants vandoor, mits de consumenten het platform ook goed weten te vinden. Ik zie dit echter niet als een heel reëel risico, platforms zullen toch hoge inkomsten moeten hebben om hun advertentiepositie te versterken en onder de aandacht van de consument te blijven. Ik verwacht dan eerder grote fusies waarbij uiteindelijk één of twee giganten overblijven.
  10. Bilderberg007 30 december 2020 16:41
    @ Momento Mori, goed te lezen vanuit ervaringsdeskundige dat JET op het goede spoor zit. Als ik even de halfjaarcijfers erbij pak hebben ze in de eerste zes maanden voor 5,7 mld aan eten via hun platform verkocht, bij 207.000 aangesloten restaurants kom je op 27.500 euro voor zes maanden. Als je groei meeneemt zou 60-65.000 gemiddeld aan omzet per restaurant niet gek zijn. Let wel dit is gemiddeld over alle landen en ook nog een periode met lockdown en een deel van het zomerseizoen waarbij voorheen de bezorgmarkt minder groeide door terrasbezoek etc. Voor Nederland alleen is de verkoop aan eten 534 mln in eerste half jaar. Kan niet echt vinden om hoeveel aangesloten restaurants dat gaat maar in jaarverslag 2019 wordt 8600 aangegeven, en vind elders nog dat er circa 2000 zich extra gemeld hebben, kom je op zullen we maar zeggen 11.000. Dan is de gemiddelde omzet 48.500 euro per zes maanden. Dan kom je voor een heel jaar, met groei van aantal klanten en gemiddelde bestelbedrag makkelijk boven de 100.000 per restaurant uit. Kan me voorstellen dat je dat niet wil laten liggen als cafetaria/restauranthouder.
  11. forum rang 10 DeZwarteRidder 30 december 2020 16:58
    quote:

    Bilderberg007 schreef op 30 december 2020 16:41:

    @ Momento Mori, goed te lezen vanuit ervaringsdeskundige dat JET op het goede spoor zit. Als ik even de halfjaarcijfers erbij pak hebben ze in de eerste zes maanden voor 5,7 mld aan eten via hun platform verkocht, bij 207.000 aangesloten restaurants kom je op 27.500 euro voor zes maanden. Als je groei meeneemt zou 60-65.000 gemiddeld aan omzet per restaurant niet gek zijn. Let wel dit is gemiddeld over alle landen en ook nog een periode met lockdown en een deel van het zomerseizoen waarbij voorheen de bezorgmarkt minder groeide door terrasbezoek etc. Voor Nederland alleen is de verkoop aan eten 534 mln in eerste half jaar. Kan niet echt vinden om hoeveel aangesloten restaurants dat gaat maar in jaarverslag 2019 wordt 8600 aangegeven, en vind elders nog dat er circa 2000 zich extra gemeld hebben, kom je op zullen we maar zeggen 11.000. Dan is de gemiddelde omzet 48.500 euro per zes maanden. Dan kom je voor een heel jaar, met groei van aantal klanten en gemiddelde bestelbedrag makkelijk boven de 100.000 per restaurant uit. Kan me voorstellen dat je dat niet wil laten liggen als cafetaria/restauranthouder.
    En waarom kunnen ze dan nog steeds geen winst maken.......??

    Wat is dit voor een belachelijk bedrijf....???
  12. Bilderberg007 30 december 2020 17:24
    In eerste half jaar 158 mln verlies, vnl vanwege de kosten van de fusie met Just Eat en de voorgenomen fusie met Grubhub (140 mln). Kosten zijn wel flink opgelopen door de eigen bezorgdienst maar daar gaf Jitse Groen van aan dat als de restaurants weer open gaan dat velen dan weer zelf willen bezorgen. JET is juist één van de weinige spelers waar het geld niet wegloopt, Doordash, Uber Eats en Delivery Hero maken nu enorme verliezen, investeerders willen dat voorlopig nog financieren in de hoop dat ze de winnaar worden die als een Amazon dan de grootste is en nooit meer in te halen. JET nu marktleider in veel Europese landen, daarmee kunnen ze geld genereren waarmee de slag op de Amerikaanse markt wordt gestreden. Denk dat van de grote drie (Doordash, Grubhub en Uber Eats) er dan twee overblijven plus nog wat kleine lokale spelers. Gezien de cashoutflow bij moeder bedrijf Uber zet ik mijn geld op Grubhub (= tegen die tijd JET) en Doordash. Die laatste is overigens wel erg hoog gewaardeerd, 46 mld dollar totaal, tegen 20 mld euro voor JET (na verwatering met 30% ivm overname Grubhub). Dit terwijl JET inmiddels winstgevende markten heeft (Nld, Dui en VK) en ook nog in 33% belang in de marktleider van Brazilië (ifood).
  13. NaamVoorForum 30 december 2020 19:34
    [quote alias=Nuchtere Kijk Op id=13044518 date=202012301126]
    [...]

    Niet iedereen heeft de miljoenen klaar liggen. Had ook lager kunnen kopen de afgelopen weken, maar moest eerst ruimte maken elders. En ja ik snap dus niet waarom er zo groot ook de andere kant op wordt gegokt?

    Dat was sarcastisch, ik vind 1000 stukjes redelijk veel.
  14. forum rang 10 DeZwarteRidder 30 december 2020 19:55
    quote:

    Soulsurfer schreef op 30 december 2020 19:24:

    De beursgang van Doordash heeft aangetoond dat de prijs voor de aanschaf van Grubhub zeer ok is. Daarnaast hebben ze een leuk belang in iFood in handen (geschatte waarde 2.5 miljard). In een winner takes all markt investeer je en aquiseer je. Dat is je winst
    Ik denk niet dat Grubhub ooit netto winst gaat maken; dit is de miskoop van het jaar.

    Er is ook geen enkele synergy tussen Grubhub en de andere bedrijven.
1.068 Posts
Pagina: «« 1 ... 49 50 51 52 53 54 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.