Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

ECB-bazooka

Nu de ontwikkelingen rondom de eurocrisis elkaar steeds sneller opvolgen kijken marktpartijen vragend naar de Lender of Last Resort: de Europese Centrale Bank. De Bank met de Bazooka lijkt de enige overgebleven partij die een kortstondig einde kan maken aan de self-fulfilling prophecy van een Italiaans faillissement.

De geldpers kan het probleem waarvoor Mario Monti, met al zijn goede bedoelingen waarschijnlijk jaren nodig heeft, eenvoudig oplossen. Met inflatie als waarschijnlijk gevolg.

Het drukken van geld, ten behoeve van het het European Financial Stability Facility (EFSF), Internationaal Monetair Fonds of welk noodfonds dan ook, leidt overigens niet direct tot een hogere inflatie. Volgens de theorie van Fisher is inflatie ook afhankelijk van de omloopsnelheid (velocity) van geld en de totale productie.

Met andere woorden: als geld niet makkelijk wordt uitgegeven (zoals in afgelopen jaren), dan blijft de inflatie beperkt. Dat geldt ook voor de situatie waarin nieuw geld wordt uitgegeven aan het verhogen van de productie, bijvoorbeeld om voorraden te creëren.


Bron: Advisor Perspectives.

Evenwicht
Het voorspellen van de toekomstige inflatie is daarmee complex en dat is voor de Duitse regering een extra reden om grootschalige geldcreatie te blokkeren. Toch is het niet uitgesloten dat zelfs Duitsland uiteindelijk akkoord gaat met het gebruik van de ECB-bazooka (via het IMF).

Europa behoudt daarmee immers het evenwicht met de grote liefhebbers van geldcreatie: de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en in zekere mate ook China.

Ironisch genoeg kan inflatie in Europa dan juist voor een stabiele munt zorgen (ten opzichte van de dollar en het pond), terwijl landen als Zwitserland, Japan en Zweden hun concurrentiepositie verliezen.

Toenemende inflatie
De stijging van de olieprijs in de afgelopen weken en het opkopen van goud door centrale banken kan in dat kader gezien worden als een indicator voor toenemende inflatie.

Tegelijkertijd blijft de rente in de Verenigde Staten en Duitsland op een zeer laag niveau. Hetgeen het tegenovergestelde impliceert, maar ook bijdraagt aan de dreiging van plotselinge, uit de hand lopende geldontwaarding.

De belegger met een duidelijke langetermijnvisie beschermt zich dus tegen inflatie, bijvoorbeeld middels commodities. Vanwege de dreiging van scherpe correcties op korte termijn verkies ik momenteel een indirecte exposure, bijvoorbeeld met:

  • het Chinese recyclingbedrijf China Metal Recycling
  • het Australische engineeringbedrijf RCR Tomlinson (werkt voor menig Australisch mijnbouwbedrijf).

Dit zijn de bedrijven die niet alleen profiteren van de toenemende interesse in waardevaste assets, maar ook van de afnemende concurrentiekracht van Europa, ongeacht of de ECB de geldpersen aanzet.

Disclaimer: SBS Global Equity Fund zit long China Metal Recycling en RCR Tomlinson Ltd.


Mark Leenards is strategieontwikkelaar voor beleggingsfondsen. Deze publicatie is niet bedoeld als (individueel) beleggingsadvies noch als een uitnodiging of een aanbod effecten of andere financiële instrumenten te kopen of te verkopen. Twitter: @AEXalternatief.


Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 
Mark Leenards

Auteur:

Mark Leenards is strategieontwikkelaar voor beleggingsfondsen en vanaf zeer jonge leeftijd actief belegger voor eigen rekening. Leenards selecteert aandelen op basis van een zelf ontwikkeld kwantitatief screeningmodel dat toegepast kan worden op ruim 50.000 aandelen wereldwijd. Naast aandelenselectie houdt hij zich bezig met ...

Recente artikelen van Mark Leenards

  1. Deflatie of schuldontwaarding
  2. Keerzijde van succes
  3. Eindejaarsklif

Reacties

14 Posts
| Omlaag ↓
  1. Partout 21 november 2011 14:55
    Ik ben van mening dat wie dan ook van welke financiële instelling dan ook die in feite blut dan wel bankroet is verder zijn mond moet houden.
    In het verlengde daarvan stel ik voor dat alle zogenaamde "deskundigen" zoals Mark Leenards in massatherapie gaan, dat is in elk geval goedkoper voor de samenleving dan dat we hen een voor een moeten gaan hersenspoelen.
    Tenzij Leenards voostelt om iedere EU burger gratis een miljoen toe te spelen via de ECB, dan kunnen we daar tenminste straks nog een broodje bij de bakker voor kopen.
  2. [verwijderd] 21 november 2011 15:09
    quote:

    Paulus29 schreef op 21 november 2011 15:05:

    Ik snap Mark wel.. die bidt tot de Heer in de hemel dat de geldschepen zullen mogen gaan varen en er allerlei bazooka's zullen worden afgevuurd.

    Mark ziet nu immers zijn eens zo lucratieve handen langzaam maar zeker in rook opgaan.
    handen = handel..
  3. [verwijderd] 21 november 2011 17:10
    Natuurlijk. Laat de ECB maar blijven kopen en/of geld drukken. Giga inflatie zal het gevolg zijn en dat gaat zeker de manier worden om de hele EU/Euro definitief op te blazen.

    Gewoon normaal doen en landen die de broek niet kunnen ophouden failliet gaan. Geen steun aan de banken want die hebben willens en wetens vrijwillig het risico gelopen. En hun top daar vorstelijk voor beloond!

    Enige waar de staat voor hoort op te draaien is het DGS.
  4. taurus86 21 november 2011 17:22
    Mark, met alle respect; volgens mij vergis je je. De oorzaak zit niet in het geldcircuit. De werkelijke oorzaak zit hem in de afname van de innovatiekracht. Veel arbeid is herverdeeld. Dit mede vanwege de voortstuivende automatisering. Die herverdeling leverde schaalvoordelen op, maar de huidige opbrengst daarvan (en de toekomstige) zijn allang opgesoupeerd. Nu komt de fase waarin geautomatiseerde processen, moeten worden voorzien van nieuwe innovatieve aanpak. En daar wringt de schoen. Veel jonge mensen die in die innovatiefase hard nodig zouden zijn en als voorbereiding daarvoor zijn opgeleid, lopen nu zonder werk of verdienen veel te weinig. ( Hele lage R.O.I. ! )
    Dus geld scheppen zonder economische vernieuwing levert geen economisch nut meer op. En dan is geldschepping levensgevaarlijk.
    Mag ik een paar voorbeelden geven: Waarom hebben we geen Europees Nummerbord. Het nummerbord geldt als herkenning ingeval van een overtreding of misdrijf. Daar kan Europees toch wel een oplossing voor gevonden worden.
    Evenzo met een Europees reisdocument. Evenzo met één ..... noem maar op. Waar blijven de mini-datatags op goederen?
    Dus zelfs als we het schuldenprobleem een beetje zouden weten te rederesseren, dan nog staan we in het tijdperk ´same procedure as last year´.
  5. [verwijderd] 21 november 2011 17:42
    Is dit een column die hoopt een self fulfilling prophecy te worden?
    Ik heb al heel wat columns van IEX geconsumeerd, maar zo obvious lachwekkend heb ik hem niet eerder gezien:

    Vanwege de dreiging van scherpe correcties op korte termijn verkies ik momenteel een indirecte exposure, bijvoorbeeld met:

    het Chinese recyclingbedrijf China Metal Recycling
    het Australische engineeringbedrijf RCR Tomlinson (werkt voor menig Australisch mijnbouwbedrijf).

    met dan als disclaimer:

    Disclaimer: SBS Global Equity Fund zit long China Metal Recycling en RCR Tomlinson Ltd.
  6. [verwijderd] 21 november 2011 17:54
    quote:

    LBR schreef op 21 november 2011 17:10:

    Natuurlijk. Laat de ECB maar blijven kopen en/of geld drukken. Giga inflatie zal het gevolg zijn en dat gaat zeker de manier worden om de hele EU/Euro definitief op te blazen.

    Gewoon normaal doen en landen die de broek niet kunnen ophouden failliet gaan. Geen steun aan de banken want die hebben willens en wetens vrijwillig het risico gelopen. En hun top daar vorstelijk voor beloond!

    Enige waar de staat voor hoort op te draaien is het DGS.
    Wat mij opvalt is dat er altijd zo enorm zwart wit geredeneerd wordt. Of je hebt geen inflatie of zogenaamd "hyperinflatie". Of je doet niet aan verruiming of "de geldpers gaat vol open". Er is natuurlijk ook een lichte geldverruiming en lichte gecontroleerde inflatie mogelijk.

    Dit soort sjablonen doen de discussie niet goed. Natuurlijk is er maar 1 weg: en dat is dat landen hun begroting op orde brengen. Maar daar gaan ze jaren over doen. In de tussentijd is een lichte verruiming, met een lichte gecontroleerde inflatie als gevolg nog zo slecht niet.

    Het is het Duitse trauma met inflatie dat de rest van Europa gijzelt. Je kunt ook TE streng zijn in de leer. Een half procentje meer kan denk ik geen kwaad. Juist de zuidelijke landen die gewend waren te infleren kunnen het anders niet bijbenen.

    Het lijkt me wel goed dat de ECB vooral de koersen drukt voorafgaand aan obligatie emissies. Zodat de landen acceptabel kunnen lenen. Als daarna de traders onderling die obligaties naar hoge rente stuwen dat moeten ze maar zelf weten (tot het niveau dat er geen paniek over ontstaat).

    Opkopen is dus zeker geen oplossing an sich, maar wel een middel om de landen wat tijd te geven. Zoals de Italiaanse interim regering / zakenkabinet.

    Onderschat trouwens de kracht van de Italiaanse economie niet. Die komen er wel bovenop en hebben ook veel export, industrie, mode, culinair, toerisme waar voldoende verdiend wordt. Begrotingsevenwicht realiseren is zeker mogelijk. Dan is het probleem ingedamd bij Italie. Alleen Griekenland moet je dan fors op afschrijven. Maar dat is een klein land en kunnen we denk ik wel aan. Alleen politiek is dat lastig te verkopen. Populisme en nationalisme vieren hoogtij in veel Europese landen. De oude ziekte. Dat is veel zorgelijker.
  7. [verwijderd] 21 november 2011 20:15
    quote:

    taurus86 schreef op 21 november 2011 17:22:

    Mark, met alle respect; volgens mij vergis je je. De oorzaak zit niet in het geldcircuit. De werkelijke oorzaak zit hem in de afname van de innovatiekracht. Veel arbeid is herverdeeld. Dit mede vanwege de voortstuivende automatisering. Die herverdeling leverde schaalvoordelen op, maar de huidige opbrengst daarvan (en de toekomstige) zijn allang opgesoupeerd. Nu komt de fase waarin geautomatiseerde processen, moeten worden voorzien van nieuwe innovatieve aanpak. En daar wringt de schoen. Veel jonge mensen die in die innovatiefase hard nodig zouden zijn en als voorbereiding daarvoor zijn opgeleid, lopen nu zonder werk of verdienen veel te weinig. ( Hele lage R.O.I. ! )
    Dus geld scheppen zonder economische vernieuwing levert geen economisch nut meer op. En dan is geldschepping levensgevaarlijk.
    Mag ik een paar voorbeelden geven: Waarom hebben we geen Europees Nummerbord. Het nummerbord geldt als herkenning ingeval van een overtreding of misdrijf. Daar kan Europees toch wel een oplossing voor gevonden worden.
    Evenzo met een Europees reisdocument. Evenzo met één ..... noem maar op. Waar blijven de mini-datatags op goederen?
    Dus zelfs als we het schuldenprobleem een beetje zouden weten te rederesseren, dan nog staan we in het tijdperk ´same procedure as last year´.
    aanbeveling. Precies de spijker op zijn kop.
  8. [verwijderd] 21 november 2011 22:12
    Inderdaad een interessante visie. Deze column is niet zozeer bedoeld om een oordeel te vellen over het gebruik van monetaire verruiming, ik wil er juist mee aangeven dat Europa nog weinig middelen over heeft om de vernietigende marktkrachten te weerstaan. Voor succesvolle begrotingsdiscipline zijn er helaas teveel niet-monetaire problemen in Europa:

    - Vergrijzing
    - Politieke desintegratie (op allerlei gebieden)
    - Verwevenheid bankwezen en politiek (zie eerdere columns)
    - Gebrek aan innovatie/schaalvoordelen (zoals uiteengezet door taurus)
    - Economische groei in twee snelheden binnen de Eurozone

    Enzovoort.

    Ik denk dat iedereen het erover eens is dat geld bijdrukken daarvoor geen oplossing biedt, maar is het niet de enige echte oplossing om de financiële markten functioneel te houden?

    De suggesties aan het eind van het artikel zijn overigens niet bedoeld om de betreffende aandelen aan te raden. Ik licht ze bewust niet toe; iedereen kent wel een bedrijf uit de dienstverlenende sector rondom de grondstoffenmarkt dat kan profiteren van waarschijnlijke inflatie. Ik kies wel bewust voorbeelden uit niet-westerse markten.
  9. Henk Snaph 22 november 2011 08:23
    Een goed artikel van Mark. Ik denk dat de meeste kommentaren van hierboven, m.u.v taurus, te kort door de bocht zijn en te snel na het lezen van Mark zijn artikel zijn geschreven.
    We zien dat de "aangegeven" inflatie in Amerika slecht een half procent hoger ligt dan die in Europa, ondanks de geldpersen.
    Mark heeft m.i. gelijk als hij stelt dat de geldpersen niet volop moeten draaien en niet alles in één keer in de markt wordt gegooid, het met de inflatie niet zo'n vaart zal lopen. Het laat echter wel de rust op de markt terug keren.
    Bovendien vind ik dat er veel te negatief naar de markt gekeken wordt en wel over de hele wereld. Een beetje positieve blik met b.v. de ontwikkelingen in Italië zou al een stuk helpen.
    Natuurlijk is er veel vertrouwen door de politiek verloren gegaan, maar ik geloof niet dat de doemscenatio's uitkomen. Taurus, een goede blik van je. AB-tje verdiend.

    henks
  10. [verwijderd] 22 november 2011 12:23
    Ik snap niet waar de ECB zo preuts om doet, de FED doet het al veel langer en sow what dan komt er toch gewoon lekker geld bij. mensen moeten er dan maar gewoon mee leren leven dat er wat meer geld in omloop is.
    Toegegeven dat als de EU een begroting maakt voor de gehele eurozone samen zou een beter alternatief zijn.
14 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.