Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Euronav is op jacht

Euronav is op jacht

Euronav is een vanuit Antwerpen opererende tankerrederij en niet zomaar eentje: het bedrijf claimt ’s werelds grootste onafhankelijke beursgenoteerde tankerrederij te zijn. Of die claim nu terecht is of niet, feit blijft dat Euronav inmiddels een indrukwekkende vloot heeft rondvaren van circa 55 schepen.

Ook interessant: het aandeel noteert naast op Euronext Brussel, ook op de NYSE onder het symbool EURN. Dat biedt kansen op lucratieve arbitragehandel voor professionele beurspartijen, voor de gemiddelde particuliere belegger een onhaalbaar spelletje.

Matige cijfers

Wie een eerste blik op de gerapporteerde cijfers werpt, zal daar niet echt vrolijk van worden. Werd er in 2015 nog 350 miljoen dollar verdiend, vorig jaar daalde dit tot 204 miljoen dollar. De voor beleggers interessante winst per aandeel daalde van 2,25 dollar naar 1,29 dollar. Daarmee is het dieptepunt overigens niet bereikt.

Euronav hield het eerste kwartaal van 2017 slechts 34 miljoen dollar over op een omzet van 164 miljoen dollar. Dat was vorig jaar over de vergelijkbare periode toch aanzienlijk beter: een omzet van 215 miljoen dollar en een nettoresultaat van 113,5 miljoen dollar.

 

Fundamentals Euronav
Klik op het plaatje voor een grote versie

 

Er valt nog veel gedetailleerder in te zoomen op Euronav en de resultaten. Zo is de vraag of we gewoon met de EBITDA moeten rekenen, of toch de door het bedrijf gehanteerde proportionele EBITDA best interessant.

Voer voor discussie, zoveel is zeker. Dat houdt U echter van ons tegoed bij een in depth analysis met bijbehorende winsttaxaties.

Vrachttarieven

De vrachttarieven staan aardig onder druk. Voor het beeld: het gemiddelde dagtarief voor een VLCC op de spotmarkt lag in het eerste kwartaal van dit jaar op ruim 40.000 dollar. Dat lijkt veel geld, maar vorig jaar bedroeg datzelfde tarief nog ruim 60.000 dollar.

En voor een Suezmax lag dit afgelopen kwartaal op 24.000 dollar versus ruim 38.000 dollar vorig jaar, eveneens per dag welteverstaan. Forse verschillen en dat bij een erg hoge, vaste kostenstructuur.

Stevige balans

Waar veel, vaak aanzienlijke kleinere, concurrenten worstelen met hun financiën, is Euronav aardig degelijk. Wat heet, een eigen vermogen van afgerond 1,9 miljard dollar op een balanstotaal van afgerond 3 miljard dollar is gezond.

Vermeldenswaardig in dat verband is ook nog dat het bedrijf toegang heeft tot ruim 600 miljoen dollar aan cash. Daarmee kan Euronav de slechte marktomstandigheden nog geruime tijd het hoofd bieden, in theorie althans.

Het is namelijk niet uitgesloten dat de vloot nog verder zal worden uitgebreid, hetgeen uiteraard een flinke aanslag op die beschikbare liquiditeit zal doen: zo kost 1 VLCC al snel meer dan 80 miljoen dollar. En volgens Euronav topman Rodgers "is het tijd om nieuwe overnames te doen."

Die royale liquiditeit kan dus in een namiddag zomaar verdwenen zijn. Het bedrijf is momenteel de boer op om voor 200 miljoen dollar aan obligaties in de markt te zetten. Kennelijk wil het bedrijf flink expanderen. Of beleggers daar echt blij mee moeten zijn, is overigens nog maar de vraag.

Misschien dat Rodgers eerst een bescheiden bedrag vrij kan maken om de bedrijfswebsite eens te vernieuwen en gebruikersvriendelijker te maken. Die is inmiddels wel erg achterhaald.

 

Grafiek twee jaar Euronav
Klik op het plaatje voor een grote versie

 

Optimistische topman

Euronav is niet alleen sterk afhankelijk van de vraag naar (olie) transport, maar zeker ook van de beschikbare capaciteit bij de concurrentie. Topman Rodgers van Euronav liet in de media weten afgelopen week dat "een echt herstel pas in 2019 mag worden verwacht."

Dat duurt dus nog wel even, áls dat herstel al optreedt: er zullen dan namelijk wel oudere schepen uit de vaart moeten worden genomen. Bij aanhoudend slechte markttarieven zal dit ook wel gebeuren. 

Echter, garantie tot de hoek: mochten de tarieven tussentijds toch wat verder herstellen, dan is het al snel lucratief om die oudere schepen nog even operationeel te houden. Bovendien worden nog steeds nieuwe schepen gebouwd: capaciteit waar vooralsnog geen behoefte aan is.

Daar bovenop spelen ook milieueisen van overheden een significante rol. Kortom, een erg lastige markt voor beleggers om te doorgronden.

Op de watchlist

Nu de hamvraag: is het aandeel interessant voor beleggers of niet? Een beetje flauw, maar het antwoord is zowel ja als nee. Dit aandeel verdient beslist een plekje in een goed gespreide aandelenportefeuille, maar nu even niet.

Het cyclische Euronav is met zijn (nog) gezonde balans een attractief aandeel. Tegelijk geldt dat de marktomstandigheden matig tot slecht zijn. Er zijn te veel schepen in gebruik en dat geeft prijsbederf. Dat vormt toch de achilleshiel bij Euronav: geen pricing power.

Een en ander impliceert dan ook dat U als belegger niet direct haast hoeft te maken om dit aandeel in portefeuille te nemen. Ook van het beste aandeel in een sector hoeft U weinig te verwachten wanneer diezelfde sector om duidelijk aanwijsbare redenen uit de gratie is.

Disclaimer Crum: geen positie in Euronav


Martin Crum is senior beleggingsanalist. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Crum kan posities innemen op de financiële markten.

Wij informeren u graag over ons rendement.

IEX heeft de laatste jaren sterk geïnvesteerd in onze Analistenteam. Onze kooptips hebben een gemiddeld rendement per tip opgeleverd van ruim +25%.


Een gedetailleerd overzicht van alle kooptips en de gevolgde berekening is te vinden op de rendementenpagina.

Met een abonnement op IEX heeft u altijd als eerste toegang tot onze analyses en kooptips.
U leest deze al vanaf 2,41 per week. Word nu abonnee en profiteer van 30% korting!

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 
Martin Crum

Analyse door:

Martin Crum is senior beleggingsanalist met meer dan twintig jaar beroepsmatige ervaring op de financiële markten, bij bedrijven als Euronext, Optiver en AEK. Als fundamenteel analist ligt zijn focus en voorkeur bij solide bedrijven met een stevige kasstroom. Sinds 2013 levert hij met zijn eigen bedrijf Beagsh Research & Trad...

Gerelateerd

Reacties

6 Posts
| Omlaag ↓
  1. Risky bets 16 mei 2017 13:21
    Ik denk dat EURN achter GNRT (Gener8 maritime) gaat en daarom die obligatie uitgeeft. Daar is in het verleden vaker op gespeculeerd. Een alternatief is dat ze voor moderne 2e hands tankers gaan, maar daar zijn er op het moment niet heel veel van te koop.

    Overigens zijn huidige vrachttarieven verre van de nummers die jij noemt. Dat waren de Q1 gemiddelden, maar voor Q2 (en het seizoen zwakkere Q3) gaan ze een stuk lager uit pakken.

    Maar te veel focussen op de korte termijn is niet handig voor een bedrijf met assets die 20-25 jaar meegaan. In de sector is het gebruikelijk om te kijken naar de 2e hands waarde van de vloot. Momenteel handelt EURN 0.85-0.9x deze liquidatiewaarde, wat opmerkelijk laag is voor een bedrijf met de beste balans van de sector. De laatste jaren heeft EURN bijna altijd tussen de 0.8 en 1.2x deze waarde gehandeld.

    Zo bezien, biedt de huidige EURN koers je de mogelijkheid om olietankers te "kopen" met een korting op wat de markt er momenteel voor betaald. Wat dat betreft is het dus een uitstekend lange termijn instap moment.

    Ik ben zelf long EURN door middel van geschreven 7 euro puts, omdat ik denk dat de downside uitermate klein is nu.
  2. forum rang 5 The Third Way... 21 mei 2017 13:06
    Met VLCC rates die weer aan het dalen zijn (nu rond $15k) en de komende 2j nog steeds overaanbod is er geen zicht op verbetering tot 2018 wanneer, vooralsnog, vraag en aanbod in balans zouden kunnen (!) komen. Die $15k is ver onder W&V en ook cash break-evens van Euronav.

    Echter, niet te veel hopen. Reflexiviteit is alles: er wordt nu al weer geanticipeerd op de LT ontwikkelingen en besteld:

    www.hellenicshippingnews.com/30-vlccs...

    Timing is alles in shipping, nog meer dan in bv. vastgoed. Nicht einfach...
6 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.