Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Ik doe niet meer mee

In de nieuwsbrief van de SEH (Stichting Erkend Hypotheekadviseurs) stond dat Independer 25 awards gaat uitreiken. Vreemd. Waarom attendeert de SEH zijn leden op de website Independer? Ik kan wel enkele dingen verzinnen die zij beter onder de aandacht kunnen brengen en waar een adviseur meer aan heeft naar zijn klanten toe.

Ten tweede is het natuurlijk opmerkelijk dat Independer, dat niet onafhankelijk is, awards gaat uitreiken. Een hypotheekadviseur komt in aanmerking voor een award als deze minimaal 13 keer door een consument is beoordeeld. Hieronder de letterlijke tekst.

"Independer zal dit najaar in 25 regio’s een award uitreiken aan het beste hypotheekkantoor. Als basis daarvoor gelden de waarderingen die consumenten op de websites Independer.nl en Checkuwhypotheekadviseur.nl achterlaten. Eén van deze 25 winnaars zal de landelijke award voor ‘beste hypotheekkantoor 2011’ bemachtigen. Independer zegt met deze activiteit bij te willen dragen aan een verdere verbetering van de kwaliteit van het hypotheekadvies. Independer geeft aan dat inmiddels 25.000 consumenten een waardering hebben gegeven van hun hypotheekadviseur en het bijbehorende adviesproces. Om voor een award in aanmerking te komen dient een kantoor minimaal 13 keer door een consument te zijn beoordeeld. Als SEH juichen we alle initiatieven toe die leiden tot een verdere verbetering van ons advies. En die positieve aandacht voor onze branche in de media kunnen genereren."

Rapportcijfer
Voordat ik laat zien over welke onzin we het hebben, moet u weten dat een hypotheekadviseur twee soorten beoordelingen kan krijgen van een klant. De eerste is heel erg simpel en het gemakkelijkst te “manipuleren”. De klant geeft een cijfer met daarbij een opmerking. Checkuwhypotheekadviseur gaat veel verder. Ik heb deze zelf getest om meer te weten te komen voor deze column.

Hierin moet een klant tientallen vragen beantwoorden waarna deze een rapport krijgt gemaild met een cijfer. Bovendien wordt netjes vermeld wat de adviseur vergeten is te vertellen in zijn advies. Deze Checkuwhypotheekadviseur is bijna hetzelfde als de checklist van de AFM. Bij de AFM wordt echter geen cijfer gegeven en de vragen zijn wat uitgebreider.

Toen Independer enkele jaren terug met deze actie begon, heb ik mijn toko wel opgegeven. Baat het niet dan schaadt het niet, was mijn gedachte. Bovendien was ik als columnist zeer benieuwd hoe Independer dit ging aanpakken. Daarna heb ik er geen aandacht meer aanbesteed.

Speciaal voor deze column heb ik mijn gegevens opgezocht. Op 14 mei 2009 heeft iemand een beoordeling geschreven en mij een 10 gegeven! Als u even de tijd neemt en de beoordelingen van de verschillende adviseurs leest, zal opvallen dat het cijfer 10 regelmatig terugkomt. Het zit dus wel goed met de hypotheekbranche. Of niet? Een 10 is haast niet mogelijk, want een perfect advies bestaat niet.

Beoordeling
Zoals gezegd, moet een adviseur minimaal 13 keer zijn beoordeeld om genomineerd te worden voor een award. Dit is voor een klein kantoor natuurlijk veel moeilijker dan voor een grote hypotheekwinkel. Bovendien lijkt het mij verstandig om de klanten op de website van Independer te wijzen. Deze tip kreeg ik vorig jaar van een collega tijdens een cursus.

Deze adviseur had al 24 beoordelingen en was daar zeer trots op. Een positieve reclame volgens hem die ook weer andere klanten aantrok. Natuurlijk was ik benieuwd waarom klanten zomaar een beoordeling op Independer zouden geven. Het kost ze tijd. Deze adviseur attendeerde niet alleen zijn klanten op de website maar vroeg ook (toen de hypotheek bijna rond was) om direct een (positieve) beoordeling te schrijven.

Nog opmerkelijker was dat deze adviseur niet zoveel kaas had gegeten van de fiscaliteit (de bijleenregeling). De kans was hierdoor groot dat zijn klanten een “verkeerd” advies hebben gekregen over de periode van hun renteaftrek. Bovendien kunnen vrienden en familieleden ook een beoordeling schrijven, terwijl zij geen advies hebben gekregen. Het lijkt mij dat dit zeer moeilijk te controleren valt.

Vreemd
Independer wil dit natuurlijk voorkomen en hanteert daarom een zero-tolerance-beleid. In de tekst wordt uitdrukkelijk gewaarschuwd voor valse beoordelingen door werknemers, familieleden enzovoorts. Toch blijf ik het vreemd vinden dat er zoveel negens en tienen zijn gegeven. Vooral als ik dan het rapport van de AFM lees.

Bovendien is er altijd een mogelijkheid dat er toch met cijfers is “gerommeld”. Ik neem even een extreme situatie waarbij twee adviseurs / kantoren niet zo goed met elkaar omgaan. Het ene kantoor houdt zich niet aan de zero-tolerance regels van Independer en geeft een dikke 1 aan het andere kantoor.

Deze zal ten eerste van zijn stoel vallen en daarna Independer vragen om opheldering. Ik ben zeer benieuwd hoe dit soort situaties worden opgelost. Ik heb een zo'n situatie kunnen achterhalen. De AFM heeft vijf kantoren van de Rabobank een boete gegeven. Op Independer worden deze kantoren ruim voldoende beoordeeld door hun klanten. Hiermee wordt duidelijk dat een tevreden klant (beoordeling is ruim voldoende tot zelfs een 10) nog geen goed advies heeft gekregen volgens de AFM.

Ik heb in ieder geval besloten dat ik niet meer op de website van Independer wil staan. Ik zal daarom dit weekend nog een mail sturen om mij te laten verwijderen, want ik wil helemaal niet meedoen aan deze commerciële beoordelingsshow.

Het nieuwe boek van Jos Koets is uit!
Een huis kopen, voorkom een drama!
Klik hier om dit boek te bestellen
Jos Koets - Hoe koop ik een huis?
Klik hier om Hoe koop ik een huis? te bestellen


Jos Koets is Erkend Hypotheek Adviseur (SEH) en de specialist van IEX.nl. Hij heeft z’n eigen Assurantiekantoor Groenoord in Vlaardingen. Koets schrijft zijn columns op persoonlijke titel. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel (hypotheek)advies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde transacties. Hoewel deze column met de grootst mogelijke zorgvuldigheid is samengesteld, aanvaardt Jos Koets geen aansprakelijkheid voor de onvolledigheid, onjuistheid of gevolgen daarvan.
Uw reactie is welkom op koets@iex.nl.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Jos Koets

In 1994 werd Jos Koets meteen in het diepe gegooid bij een assurantiekantoor. In z’n eerste werkweek vond zijn baas het nodig met vakantie te gaan. Daarna heeft hij in de praktijk het assurantievak geleerd. Koets kocht het bedrijf van z’n werkgever. Nu is hij eigenaar van het eenmansbedrijf Assurantiekantoor Groenoord in ...

Meer over Jos Koets

Recente artikelen van Jos Koets

  1. 12 apr De gekte op de woningmarkt is terug 4
  2. 29 mrt Aflossingsvrije hypotheken op de helling 8
  3. 08 mrt Lager energielabel betekent lagere maximale hypotheek, maar er is een addertje 4

Gerelateerd

Reacties

10 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 21 oktober 2011 10:11
    ik doe zelf mijn hypotheek, niemand voor nodig. Want zelden wordt je door een adviseur op de torenhoge premie levensverzekering gewezen. Voorbeeld was ABn/Amro met laag rentepercentage, maar 4voudige premie, die niet aftrekbaar is. Daarom zelf doen, kost je een paar uur, maar betaalt zich uit. 4.0% 20 jaar.
  2. Jos Koets 22 oktober 2011 11:30
    quote:

    denhaag schreef op 22 oktober 2011 09:53:

    En alweer een artikel over Independer van Jos Koets. Begint op een persoonlijke vete te lijken Jos. Hier zit niemand op te wachten. Get over it!

    En waarom moet ik (om op IEX te reageren) me verplicht aanmelden voor allerlei commerciele nieuwsbrieven?
    In ruim acht jaar tijd heb ik 400 columns geschreven. Het onderwerp Independer is op 1 hand te tellen, dus dat valt wel mee. Ik heb niets tegen Independer. Betreffende dit onderwerp is het mij opgevallen dat de beoordelingen van de klanten opvallend goed zijn. Dit betekent dat de adviseurs hun werk goed doen.

    Betreffende je laatste opmerking moet je bij de IEX zelf zijn. Ik ben maar een columnist van de iex.

    Gr. Jos
  3. wieweet 22 oktober 2011 12:53
    quote:

    denhaag schreef op 22 oktober 2011 09:53:

    En alweer een artikel over Independer van Jos Koets. Begint op een persoonlijke vete te lijken Jos. Hier zit niemand op te wachten. Get over it!

    En waarom moet ik (om op IEX te reageren) me verplicht aanmelden voor allerlei commerciele nieuwsbrieven?
    Ook al was er een vete , de essentie is dat jos laat zien dat er misleiding en of manupulatie kan zijn, en dat de Indenpender zeker met een korrel zout genomen moet worden.
    Wees blij dat er nog iemand in Nederland zijn nek durft uit te steken in de wespennest.
    N.b die hokjes voor nieuwsbrieven kan je weg of aan vinken.

    vrgr
  4. Jos Koets 22 oktober 2011 13:54
    quote:

    denhaag schreef op 22 oktober 2011 09:53:

    En alweer een artikel over Independer van Jos Koets. Begint op een persoonlijke vete te lijken Jos. Hier zit niemand op te wachten. Get over it!

    En waarom moet ik (om op IEX te reageren) me verplicht aanmelden voor allerlei commerciele nieuwsbrieven?
    Een iex-lezer mailde mij net dat dit de eerste column is geweest die volledig over Independer gaat. Persoonlijk zou ik het niet weten, maar dat is ook niet belangrijk. Wel weet ik dat ik een keer de alcoholclausule van de risicoverzekering van Taf heb aangekaart. Ook het AD heeft toen over dit onderwerp geschreven. De clausule is een paar dagen later uit de voorwaarden gehaald. Independer en de Consumentenbond hadden toen deze risicoverzekering in hun top 3 staan.

    Ik heb in ieder geval met niemand een vete.

    Gr. Jos
  5. [verwijderd] 24 oktober 2011 11:02
    Beste Jos,

    Ten eerste vinden wij het erg jammer dat je je account wilt opzeggen. Wij vinden het belangrijk dat iedere adviseur zijn bedrijf aan de consument op Independer.nl kan promoten. In tegenstelling tot andere websites zijn onze basisdiensten zijn voor iedere adviseur helemaal gratis.
    Graag willen wij van de mogelijkheid gebruik maken om op je artikel te reageren.

    Kwaliteitscheck
    De Kwaliteitscheck is door Independer.nl samen met de AFM ontwikkeld, de vragenlijsten zijn (voor zover wij nu weten) identiek. Uiteraard is de vormgeving afwijkend, waardoor het kan lijken of de vragenlijsten verschillen.
    Wij hebben in september na verschillende suggesties uit de branche toelichtingen bij verschillende vragen geplaatst, zodat het voor de consument nog duidelijker is wat hij/zij moet antwoorden.

    Boete’s AFM aan Rabobank
    De Kwalteitscheck geeft geen beeld van de inhoud van het hypotheekadvies, maar van het verloop en de onderdelen van het adviesgesprek. De vragenlijst checkt of de belangrijkste onderdelen (zoals door de AFM vastgesteld) van het hypotheekadvies door de adviseur zijn besproken. Als alle onderdelen zijn besproken, neemt de kans op een goed hypotheekadvies toe.

    De boete’s die de AFM oplegt aan bijvoorbeeld de Rabobank, gaan vooral over het inhoud van het advies en niet zoals door de Kwaliteitscheck gemeten besproken onderdelen van het hypotheekadviesgesprek.
    Verder hebben de desbetreffende Rabobanken veelal consumentenbeoordelingen (mening van de klant over zijn hypotheekadviseur). Deze kan afwijken van het cijfer van de Kwaliteitscheck, maar ook van de mening van de AFM over de inhoud van het hypotheekadvies.

    Awards
    Een kantoor moet inderdaad minimaal 13 keer beoordeeld zijn (8 beoordelingen, 5 Kwaliteitschecks) om mee te dingen naar de Award Beste Hypotheekkantoor 2011. Wij hebben hiervoor gekozen omdat meer waarnemingen een beter beeld geven van een kantoor. Een consument zal bij het zoeken naar een hypotheekadviseur ook kijken naar het aantal beoordelingen en op basis hiervan een keuze maken.

    Je hebt zeker een punt dat kleine kantoren hier minder snel voor in aanmerking komen. We hebben deze suggestie van verschillende kantoren ontvangen en zullen kijken of we hier bij de Awards 2012 rekening mee kunnen houden.

    Fraude & Zero Tolerance
    In je artikel geef je aan dat je het Zero Tolerance beleid hebt gelezen. Hierin geven wij duidelijk aan dat partijdige beoordelingen niet zijn toegestaan en de consequenties die wij eraan verbinden wanneer je dit wel doet/laat doen. Je hebt hierin gelijk wanneer je zegt dat het moeilijk is om deze te controleren. Wij hebben verschillende controles en filters bij het moderaten van beoordelingen, we wijzen geregeld beoordelingen die (vermoedelijk) partijdig zijn af en geven het kantoor een officiele waarschuwing.

    Bij een ernstig vermoeden van fraude doen wij een diepgaand onderzoek naar het kantoor. Als we daarmee partijdige beïnvloeding kunnen aantonen nemen we forse maatregelen. We verwijderen dan alle beoordelingen en Kwaliteitschecks en ook de kantoorgegevens en plaatsen een melding bij het desbetreffende kantoor. Dat hebben we inmiddels in 3 gevallen moeten doen. In alle situaties betrof dat een kantoor dat daarvoor heel hoog genoteerd stond.

    Audit
    Als laatste kunnen wij je vertellen dat er in september een externe audit heeft plaatsgevonden door een gerenommeerd accountants kantoor. Zij hebben al onze processen beoordeeld. Ook hebben zij ons fraudebeleid onder de loep genomen. Wij verwachten de officiële Assurance Verklaring binnen enkele weken.

    Als laatste nodigen we je graag uit om contact op te nemen met ons hypotheekteam om eens van gedachten te wisselen. Wij zijn bereikbaar op 035-6265585 of via extranethypotheken@independer.nl
  6. forum rang 6 haas 29 oktober 2011 09:54
    groot gelijk, Jos Koets,
    de bezigheden van Independer vind ik "gebakken lucht"
    feestjes vieren over nutteloze zaken, als awards uitdelen

    huis kopen,financieren etc is persoonlijke zaak.
    Dat vraagt om aanvullende expertise.
    als je huis wilt kopen /financierig wilt kun je het beste beginnen daarover te praten op de verjaardagsfeestjes: dan wordt het al meteen helder dat je goed moet uitkijken etc.

    Lees boeken van kritische schrijvers over de woningfinanciering.etc.

    Dat laat zich niet leiden door zaken waar Independer mee bezig is. Of AFM.
  7. NoordBrabant 4 november 2011 09:50
    Hallo Jos,

    Klopt het, dat alle winnende kantoren ook een betalend account hebben bij Independer? Als ik namelijk naar de beoordelingen ga kijken van de 25 kantoren, kan ik bij allemaal doorlinken naar de eigen site. Ik heb zelf ook een account, maar kan dit niet?

    Jij weet ongetwijfeld meer?
  8. [verwijderd] 4 november 2011 13:05
    quote:

    denhaag schreef op 22 oktober 2011 09:53:

    En alweer een artikel over Independer van Jos Koets. Begint op een persoonlijke vete te lijken Jos. Hier zit niemand op te wachten. Get over it!

    En waarom moet ik (om op IEX te reageren) me verplicht aanmelden voor allerlei commerciele nieuwsbrieven?
    U kunt zich hiervoor afmelden bij uw account, u kunt ook een mailtje sturen naar info@iex.nl met het verzoek u af te melden.
10 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links